FATOŞ BOZKUŞ

FATOŞ BOZKUŞ

BUSINESS TALKS

fatos.bozkus@inbusiness.com.tr
04.08.2024 | Pazar

“Üç yılda 30 bin gence ulaşacağız”

Yeni ekonomi odaklı büyüme stratejisiyle, enerji ve dijital başta olmak üzere Türkiye’nin yeşil dönüşümüne katkı sağlayacak yatırımlara hız veren Sabancı Holding, bu yılın ilk üç ayında kombine satışlarını 239 milyar TL seviyesine yükseltti. İlk üç ayda 15 milyar TL’lik kombine yatırım gerçekleştiren holding bünyesinde yatırımlar sürerken kurumsal sorumluluk alanında da güzel işlere imza atılıyor.

Ülkemizdeki beyin gücünün Türkiye'de kalması, ülke çapında gençlere, girişimcilere inovasyona ve teknolojiye erişim konusunda fırsat eşitliği sağlanması için Sabancı Gençlik Seferberliği'ni başlatan holding, bu kapsamda önümüzdeki üç yıl boyunca Türkiye'nin pek çok bölgesini kapsayacak Sabancı Teknoloji ve Etki Merkezleri Ağı kuracak.

Öncelikli olarak Sabancı Topluluğu şirketlerinin faaliyet gösterdiği şehirlerde Sabancı Gönüllüleri'nin desteğiyle hayata geçirilecek olan Sabancı Teknoloji ve Etki Merkezleri, 18-34 yaş arasındaki genç yeteneklere açık olacak. Proje kapsamında üç yıllık bir dönemin sonunda, yurt içinde 34 ilde ve 35 üniversitede, yurt dışında ise en az iki merkezde ve iki üniversitede olunması; projenin sonunda ise en az 30 bin gence ulaşılması hedefleniyor. Bu merkezlerle, gençlere fikirlerini geliştirebilecekleri, değer üretebilecekleri bir ekosistem yaratılması, sürdürülebilirlik ve sosyal etki yaratacak girişimcilerin desteklenmesi ve yeni nesil liderlik yetkinliklerinin geliştirilmesi amaçlanırken, beyin göçünün beyin gücüne dönüştürülmesi de bir diğer amaç.

Yeni nesle altın bilezik

Bu projeyle birlikte, gençlere fırsat eşitliği sunacaklarını ve aynı zamanda balık tutabilecekleri çok geniş bir ekosistem inşa ettiklerinin altını çizen Sabancı Holding CEO'su Cenk Alper, "Bu ekosistem içerisinde farklı seçenekleri olacak. İsteyen bizimle birlikte yeni teknolojiler geliştirecek, isteyen kendi şirketini kurmak için çalışacak. Onlar seçecek, biz yardımcı olacağız. Artık gençlere ne yapacaklarını dikte etme dönemi geride kaldı. Onları, bizim adımlarımızı izleyecek bireyler olarak değil, geleceği şekillendirecek potansiyel liderler olarak konumlandırmak ülkemize yapacağımız en büyük iyiliklerden biri" diye konuşuyor.

Sabancı Teknoloji ve Etki Merkezleri Ağı bünyesinde hayata geçirilecek programların, gençlerin özgeçmişlerine yazabilecekleri değerli unsurlardan biri olmasını hedeflediklerini ifade eden Alper, şöyle sürdürüyor: "Bugün yeni altın bilezik; fikir, fırsat, hayal ve özgürlük dörtgeninde şekilleniyor. Dolayısıyla, bu merkezlerimiz, buralardaki programlarımız gençlerimizin yeni altın bileziği olacak."

Gelecek rotası

-Sabancı Teknoloji ve Etki Merkezleri kuracak
-Üç yılda 30 bin kişiye ulaşılacak.
-Beyin göçünün beyin gücüne dönüşmesi hedefleniyor


Mağazacılıktaki dönüşümüyle viites artırdı

2020 yılından bu yana devreye aldıkları mağazacılık dönüşüm yolculuğunda vites artıran Boyner Büyük Mağazacılık, bunun meyvelerini de almaya başlamış. Geçen yıl cirosunu bir önceki yıla göre yüzde 116 artıran ve yılı 20 milyar TL ciro ile kapatan şirket, geçen yıl tüm satış kanallarında toplam 40 milyon ürün satmış. Bu yıla ilişkin hedefler ise oldukça iddialı.

2024 yılının ilk beş ayının kendileri için çok güzel geçtiğini söyleyen Boyner Büyük Mağazacılık CEO'su Eren Çamurdan, "İlk beş aylık toplam satışlarda geçen senenin ilk beş ayına göre yüzde 94, online satışlarda ise geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 116 büyüme gösterdik. Online müşteri ziyaretindeki artış oranı ise yüzde 56. Bu datalar bize doğru yolda olduğumuzu gösteriyor. Mağazacılık dönüşüm yolculuğumuzda aldığımız aksiyonlarla son üç yılda ivmelendik, 2024 ve sonrasında uçuşa geçeceğiz" diye konuşuyor. Şirket yönetimi 2024 yıl sonunda 40 milyar TL'nin üzerinde bir ciro hedefliyor. Online satış tarafında büyüme hedefi ise gene 3 haneli.

Dünya ortalamasının üzerinde

Yıla 31 yeni mağaza açma hedefiyle başlayan Boyner, 12'sini ilk beş ayda açtı. Şu anda 42 ilde 118 mağazada, 300 bin metrekarenin üstünde bir satış alanıyla müşterileriyle buluştuklarını söyleyen Eren Çamurdan, 2023 yılında Boyner Online'da da fark yaratan önemli adımlar attıklarına değinerek şöyle devam ediyor:

"Boyner Online, satışlarımızın toplam satış kanallarımız içindeki payı yüzde 27'e ulaştı. 2024 sonunda ise yüzde 33'e ulaşacağını öngörüyoruz. Gururla iletebiliriz ki ulaştığımız bu oran omni perakendecilikte Türkiye'de ve dünyada gördüğümüz oranların çok üstünde."

Pazaryeri yetkinliğini kazanan yeni Boyner Online'ın, moda ve lifestyle alanında daha da güçlü bir oyuncu olacağını ve son çeyrekte pazar yeri operasyonunun 1.200 markaya ulaşacağını söyleyen Çamurdan, fiziksel ve online deneyimi bir arada sunan Boyner Now'ın ise Boyner online satışlarının yüzde 6'sına ulaştığını aktarıyor. Hatırlanacağı gibi Boyner 2022 yılında Costa Coffee'yi Türkiye'ye getirmişti. Çamurdan, şu anda yedi şubesi bulunan Costa Coffee ile 2024 sonuna kadar beş yeni şube daha açmayı planladıklarını da anlatıyor.

Gelecek rotası

-2024'te bir önceki yıla göre ciroyu iki katına çıkartmak
-Mağaza sayısını artırmak
-Online satışlarda üç haneli büyüme sağlamak
-Beş yeni Costa Coffee şubesi açmak

Dört ülkede beş ofisi var

Pandemi, seçim dönemlerinin art arda gelmesi ve yaşanan ekonomik durgunluk reklam sektörünü de etkiledi. Son üç yılda reklam ajanslarının gelir artışı pek çok sektörün gerisinde kaldı. Karlılığı hızla düşen pazarda yapılabilirlik ile beklenen ücret arasındaki dengesizlik ise gün geçtikçe artıyor. Uzun zamandır reklam kavramının getirisinin net olarak ölçülememesi, markanın satışına, kazancına bağlı farklı gelir modellerinin kurulamaması, tüm yapılan reklam yatırımının halen gider olarak görülmesi ajansların kıt kanaat geçinmesini beraberinde getirmiş durumda.

Ajanslar da daha doğru gelir modellerini hayata geçirmek için çabalıyor. Uluslararası networklere dahil olan ajanslar arasında birleşmeler artarken, ofislerini küçülten ya da farklı hizmetleri müşterilerine sunmaya başlayan şirketleri birbiri ardına duyuyoruz. Bağımsız yerli ajanslar ise bu durumla mücadele edebilmek için yurt dışına açılma stratejisini hayata geçiriyor.


Geçen yıl bu çabalar iyiden iyiye arttı. Ama bu konuda en iddialı ajans hiç kuşkusuz Happy People Project. Bugün ajansın dört ülkede beş ofisi var. 14 yıl öne faaliyetlerine başlayan reklam ajansı, 2021 Nisan ayında Amerika'da şirket kurarak bu yönde ilk adımını attı. Happy People Project CEO'su Orçun Onural, yurt dışına açılma kararını 2020 yılında aldıklarını ve pazarlamanın doğduğu yer olan Amerika'da Nisan 2021'de şirket kurduklarını anlatıyor.

Türkiye'den dünyaya çalışıyorlar

"Amerika'da çevikliğimiz, hızlı üretme becerimiz ve yaratıcılığımızla öne çıktık" diyen Onural ardından Nisan 2023'te Dubai'de ofis açtıklarını aktarıyor. Orada Suudi müşterilere de hizmet verdiklerine değinen Onural birkaç ay önce de Suudi Arabistan'da ilk ofislerini açtıklarını yakın zamanda Riyad'da da bir ofis kuracaklarını belirtiyor. Bugün ajansın toplamda 120 çalışanı var. Bunların 15'i yurt dışında. Ama Türkiye'deki ekibi de ofislere bölmüş. Örneğin; Amerika ekibi saat 18.00'da ajansa gelip 02.00'da işten çıkıyor. Bir Orta Doğu ekibi bir de Türkiye ekibi var tabii. Her birinin başında da o ülkelerden sorumlu yönetici bulunuyor.

Dünyada büyük iletişim grupları olduğunu ve Happy People Project'in ise Türkiye'den çıkan ve dünyada parmakla gösterilen bir 'mikro network ajansı' olmasını istediğini ifade eden Onural şöyle konuşuyor:

"Avrupa'da bir ofis açma niyetimiz yok. Ama Hindistan, Pakistan hedefimizdeki diğer ülkeler. Türkiye'deki insan gücünü kullanıp dünyaya iş yapıyoruz. Eğer bu stratejiyi izleyip sadece Türkiye'de iş yapan bir ajans olsak ancak kazandığımız fee'lerle maaşları öderdik. Ben bağımsız ajansların çözümünün yurt dışına açılmak olduğunu düşünüyorum. Bugün gelirimizin yarıya yakını yurt dışından geliyor. Benim kısa vadeli hedeflerimden biri iyi yetenekleri ajansta toplamak."

Gelecek rotası

-Dünyada parmakla gösterilen bir mikro network ajansı olmak
-Yeni pazarlara açılmak
-İyi yetenekleri ajansta toplamak

BİZE ULAŞIN