Gözü Yeni Projelerde
Türkiye’de bugün 450’ye yakın AVM var. Ancak her AVM başarılı kiralama ve ziyaretçi çekme performansına sahip değil. Hatta pek çoğunun yenilenmeye ihtiyacı var. Bazı AVM’lerde ise çekim gücünü artırmak için marka güncellemesi yapılması gerekiyor
ECE Türkiye müşteri taleplerine yanıt verebilmek için yönetttiği mevcut AVM'lerin yenilenmesine ve güncellenmesine oldukça önem veriyor.
Türkiye'de dokuzu faaliyet halinde, üçü ise inşaat aşamasında12 alışveriş merkezinde, yaklaşık 600 bin metrekare kiralanabilir alanı ve 2 bin 500 kira kontratını yönettiklerini söyleyen ECE Türkiye Eş Genel Müdürü Nuri Şapkacı, 2023'ün kendileri için başarılı geçtiğini belirtiyor ve "Zor koşullara rağmen portföyümüzdeki AVM'lerin gücünü, başarılı kiralama performansı, yenilemeler ve doğru pazarlama stratejileri sayesinde artırdık. 2022'ye oranla müşteri giriş sayılarını yüzde 9, perakende satış cirolarını ise yüzde 90 artırarak yılı kapattık" diye konuşuyor.
Bu oranın enflasyonun da 25 puan üzerinde olduğunu ifade eden Şapkacı, AVM'le- rindeki doluluk oranının sektör ortalamasının üzerinde ve yüzde 100'e yakın olduğunun da altını çiziyor.
Portföy daha da güçlenecek
Şirketin gözü hayata geçecek yeni projelerde. Akdeniz, Ege ve Marmara bölgelerindeki üç büyük şehirde görüşmelerin devam ettiği projeler olduğunu söyleyen Şapkacı bu projelerle ilgili şu bilgileri paylaşıyor:
"Bu yıl İstanbul Başakşehir'de V Metroway ile inşaatı devam eden Ağaoğlu ÇekmeköyPark AVM hizmete açılacak. İsra Holding tarafından yatırımı yapılan V Metroway, İstanbul'un yeni uydu kentlerinden Başakşehir'de inşa ediliyor. V Metroway, 25 bin metrekare kiralanabilir alan üzerinde 80 mağaza ile hizmet verecek. Nitelikli konut, ticaret ve sosyal alanlarla çevirili V Metroway, bölge halkının günlük ihtiyaçlarına cevap vererek, gastronomi ve eğlenceyi aynı çatı altında toplayacak. 2025 yılında hizmet vermeye başlayacak V Mall İstanbul ile Başakşehir'de toplam 70 bin metrekarede önemli bir perakende destinasyonu oluşturacağız. Ağaoğlu Şirketler Grubu ile imzaladığımız anlaşma kapsamında Ağaoğlu ÇekmeköyPark AVM'yi portföyümüze ekledik. 7 milyar lira yatırım hacmi ile hayata geçirilen karma kullanımlı projenin AVM bacağında 25 bin metrekarelik kiralanabilir alanda 100'den fazla mağaza yer alacak. 2024'ün son çeyreğinde açılması planlanıyor."
AVM portföylerini güçlendirmek adına yeni AVM'leri bünyelerine katmak üzere çalışan şirket Ege, Akdeniz ve Marmara Bölgesi'ndeki AVM'leri radarına almış. Yurt dışından yeni markaların Türkiye'ye gelmek istediğini ama iyi alışveriş merkezlerinde yer bulamadığını söyleyen Şapkacı, bu konuda neler yapılabileceğinin konuşulması gerektiğinin de altını çiziyor.
Gelecek rotası:
-Şirket portföyünü genişletip başarı grafiğini yükseltmek
-Yeni projeler üzerinde çalışmak
-Güçlü kiralama performansını sürdürmek
"Ciromuz İki Yılda 8 Kat Büyüdü"
Son yıllarda manuel temizlikten temizlik makinelerinin kullanımına hızlı bir geçiş var. Robot süpürgeler, mobil temizlik cihazları gibi ürünlerin satışları her yıl daha da artıyor. Alman temizlik teknolojileri şirketi Karcher bu pazarın önemli oyuncularından biri.
2023 yılında global olarak 3.29 milyar euronun üzerinde rekor bir satış rakamına ulaşan şirket, Türkiye'de ise geçen yıl bir önceki yıla göre euro bazında yüzde 100 büyüme yakalayarak cirosunu 1.5 milyar liraya yükseltti.
"Türkiye ciromuzu TL bazında iki yılda 8 katına, euro bazında ise üç katına çıkardık" diye konuşan Karcher Türkiye Genel Müdürü Gökhan Gökmen, küresel yaklaşımları doğrultusunda Karcher'ı hem işletmeler hem de evler için temizlik teknolojilerinin lider markası yapmaya kararlı olduklarını söylüyor.
Karcher Almanya'da 1935 yılında kurulsa da Türkiye'deki yolculuğu 25 yıl önce başlamış. Şu anda İzmir,Antalya, Ankara ve İstanbul olmak üzere 4 bölgesel şubesinde 125 kişilik ekibiyle hizmet veriyor. Bugün şirketin ürün portföyünde basınçlı yıkama makinelerinden buharlı temizlik ürünlerine, elektrik süpürgelerinden robot süpürgelere, mobil temizlik cihazlarından hava temizleyicilere kadar birçok teknolojik ürün yer alıyor. Türkiye'de farklı şehirlerde 14 merkezleri bulunduğunu tüketici ve profesyonel kategorisi ile özel işletmeler kategorisi olmak üzere iki iş alanında faaliyet gösterdiklerini anlatan Gökmen, bugün 140 profesyonel bayi ve bin 500'e yakın perakende satış noktaları olduğunu aktarıyor.
Türkiye'de Üretim
Geçen yıl yalnızca tüketici grubu ürünlerinin satışa sunulduğu ilk mağazalarını Vadi İstanbul Alışveriş Merkezi'nde açtıklarını hatırlatan Gökmen, şirketin gelecek hedefleriyle ilgili şu bilgileri veriyor:
"Karcher Türkiye altyapı tesis ve çalışan sayısına yatırım yapmayı sürdürecek. Biz Türkiye'de düzenli olarak her yıl 3 milyon euro tutarında doğrudan sermaye yatırımı gerçekleştiriyoruz. Bu yıl hedefimizde tüm tüketici ürünleri için satış sonrası hizmetleri, merkezi ve yarı otomatik hale getirecek perakende onarım merkezi yatırımı var."
Bugün şirketin farklı ülkelerde 19 üretim tesisi var. Üretim yapmak için Türkiye'deki fırsatları da değerlendirdiklerinin altını çizen Gökmen, "Önümüzde iki olasılık var. Biri üretimimizi Türkiye'deki tedarikçiye yaptırmak. Eğer memnun kalırsak böyle devam edebiliriz. Ama memnun kalmazsak kendimiz üretim tesisi yatırımı yapma kararı alabiliriz. Bu iki yıl içinde netleşecek" diye konuşuyor.
Gelecek Rotası:
-Türkiye'de temizlik teknolojilerinde lider marka olmak
-Onarım merkezi yatırımı yapmak
-Türkiye'de üretim yapmak yönünde fırsatları değerlendirmek
Online Yemek Siparişini Sevdik
Dünyada online yemek siparişi pazarı 500 milyar dolar büyüklüğe ulaştı. Türkiye'de ise pazarın 2024'te 150 milyar lirayı geçmesi bekleniyor. Çünkü dünya ortalamasında online yemek siparişi veren kişi oranı yüzde 27 seviyelerindeyken, Türkiye'de bu oranın bu yıl yüzde 40'ı geçeceği yönünde tahminler var.
Türkiye'de bu pazara her yıl farklı oyuncular giriyor. Pazardaki önemli oyunculardan biri de Getir- Yemek. 2019'da Getir'in kurucusu Nazım Salur'un doğum günü olan 7 Şubat'ta kurulan GetirYemek, kuruluşundan bu yana 15 milyon kişiye ulaştı ve 10 kattan fazla büyüdü.
Aktif kullanıcı sayısını her yıl yüzde 20 artırmayı hedefleyen şirketin başında ise Yasemin Şişik Çelikboy bulunuyor. Türkiye'de yılda yaklaşık 23 milyon kişinin online yemek siparişi verdiğini söyleyen Çelikboy, şirket olarak deneyim odaklı yaklaşımları ve teknolojileriyle fark yarattıklarını ifade ediyor.
Kuruldukları yıl 'Getir Getirsin' hizmeti ile kendi kuryeleri ile teslimat yaparak yola çıktıklarını hatırlatan Çelikboy, "Bu sayede restoranlar yeni bir yatırım yapma ihtiyacı duymadan bizim platformumuz üzerinden de satış yaparak işlerini hızlıca büyütme fırsatı yakaladı. Sonrasında ise hem müşterilerimize hem de restoranlara alternatif sunmak amacıyla 'Restoran Getirsin' hizmetimizi de devreye aldık. Bu hizmeti aynı anda sunan tek platformuz. Bunun yanı sıra Türkiye'nin 11 ilini online yemek siparişliyle ilk kez biz tanıştırdık" diyor.
Kazan-Kazan Modeli
Bugün 81 ilde ve pek çok ilçede online yemek siparişi hizmeti sunduklarını aktaran Çelikboy, üye restoranların işlerini büyütmesinde de önemli bir rol oynadıklarını ifade ediyor. Türkiye genelinde 60 binden fazla üye restoranıyla kullanıcılarını 30'dan fazla farklı mutfak kategorisiyle buluşturduklarının altını çizen Çelikboy, üye restoranların mutluluğunun kullanıcı mutluluğuna giden yolda kilit öneme sahip olduğunu belirtip sözlerine şöyle devam ediyor:
"GetirYemek ilk günden beri restoranlara hakediş ödemelerini ertesi günü gerçekleştiren tek platformuz. Bu sayede restoranların finansal maliyetlerini düşürerek, günlük operasyonlarını daha kolay yönetmelerine yardımcı oluyoruz. Geçen 5 yılda çok sayıda restoran bizimle birlikte büyüdü ve markalaştı. Restoranlara sağladığımız destekleri çeşitlendirerek sürdüreceğiz."
Gelecek Rotası:
-Aktif kullancı sayısını her yıl yüzde 20 artırmak
-Restoranlara sağlanan destekler çeşitlendirmek
-Sürdürülebilir iş modelini ileri taşıyarak şirketin büyümesini sürdürmek.