FATOŞ BOZKUŞ

FATOŞ BOZKUŞ

BUSINESS TALKS

fatos.bozkus@inbusiness.com.tr
06.05.2024 | Pazartesi

63 milyar liralık yatırım planı

80 yıl önce İstikbal Ticaret ile yola çıkan Borusan, bugün üç kıta ve 11 ülkede üretim, makine ve güç sistemleri, otomotiv, lojistik, enerji olmak üzere beş ana faaliyet alanında 14 binden fazla çalışanıyla varlık gösteriyor.

Geçen yılı bir önceki seneye göre yüzde 73 büyüme gerçekleştirerek 182 milyar TL'lik ciro ile kapatan Borusan, önümüzdeki dönem için grup stratejisini üç ana başlık altında belirlemiş. Temel işleri dönüştürüp geliştirmek, yakın alanlarda büyümek ve yeni iş alanlarına girmek. Tüm bu başlıklarda yeteneği, dijital dönüşümü ve sürdürülebilirliği kaldıraç olarak kullanmayı planladıklarını anlatan Borusan Grup CEO'su Erkan Kafadar, 2026 yılına kadar 63 milyar TL yatırım yapacaklarının altını çiziyor. Grup bunun 31,2 milyar lirasını üretime, 10,9 milyar lirasını otomotive, 9,5 milyar lirasını enerji sektörüne, 6,1 milyar lirasını makine ve güç sistemlerine, 5,3 milyar lirasını ise lojistik sektörüne yapacak.

Borusan'ın geçen yıl 6 milyar TL'lik yatırım yaptığını ve bu sene bunun iki katı tutarında yatırım yapılacağının altını çizen Kafadar, şu bilgileri paylaşıyor:

"Gemlik'te kurulu Borçelik tesisinin kapasitesini arttırarak, 500 bin tonluk ve 20,8 milyar TL'lik (420 milyon dolar) Türkiye'de benzersiz olan yeni bir kaplama tesisi yatırımı planlıyoruz. Hedef; ağırlıklı olarak büyüyen otomotiv ve beyaz eşya sektörlerine yönelik olacak. Bu yatırım aynı zamanda Borçelik'e ileride minimal ek yatırımlar ile modüler büyüme imkanı verecek. Öz tüketime yönelik rüzgar ve güneş enerjisi (RES/GES) projelerini hayata geçirmeyi sürdürüyoruz. Borçelik için 14 MW'lık lisanssız RES onay mektubu alındı. Borusan Boru lisanssız RES-GES yatırımları için görüşmelere başladı. Borusan Boru'da ayrıca ABD ve Avrupa (Romanya) yatırımları ile büyüme hedefimiz bulunuyor. Otomotive yönelik ürünlere odaklanan Romanya tesisimiz ve Teksas-Baytown'daki tesisteki yeni boru üretim hattı bu anlamda etkimizi artıracak. Borusan EnBW Enerji 'de bir yandan enerji portföyümüzü genişletiyoruz diğer yandan da yeni yeşil iş modelleri üzerine çalışıyoruz. Borusan Otomotiv'de elektrikli portföyü güçlü yeni marka distribütörlükleri almak gündemimizde."

Yeni hedeflere yürürken yeni yaş heyecanı da yok değil! 80'inci yıl kutlamalarını bütün seneye yayacaklarını, bu kapsamda 80. yıl belgeseli ve kitabı yayımlayacaklarını belirten Kafadar, web sitesini de 2024'e özel olarak yenilediklerini ve site içinde bir anı defteri alanı hazırladıklarını anlatıyor.

Gelecek rotası

-Borusan'ın var olduğu alanlarda grubu geleceğe hazırlayacak büyüme fırsatlarını değerlendirmek

-Sürdürülebilirlikten ilham alan yeni işlerin portföye eklenmesi

-2026 yılına kadar 63 milyar TL'lik yatırım yapmak

"Veri Şirketi Olmak Gerekiyor"

33 yıl önce kurulan ve önce ismindeki Jean'i atarak hazır giyim markasına evrilen Mavi, moda markası olmakla da yetinmiyor. Mavi CEO'su Cüneyt Yavuz, milyar dolarlık şirkete ve 100 milyon adet ürün satışına koşan Mavi'nin veri şirketi olması gerektiğini söylüyor.

Mavi'nin arka planında çok zeki bir makine çalıştığını aktaran Yavuz, markanın sihrinin veriden, müşterinin kalbine giden yolda saklı olduğunu belirtiyor. Hızlı, verimli ve daha akıllı sistemlerle daha yüksek kapasitelere taşıyacak, yeni jenerasyon bir ekosistem oluşturduklarının da altını çizen Yavuz, Mavi'nin büyüme potansiyelini açığa çıkarmak ve dünyaca ünlü moda markaları ile birlikte şampiyonlar liginde yer alma hedefinde olduklarını da anlatıyor.

Yavuz, bu hedef doğrultusunda perakende başta olmak üzere online, yeni lojistik sistemleri ve teknolojiye yatırım yapacaklarını, Kuzey Amerika ve Almanya öncelikli olmak üzere globalde yeni hedeflerini hayata geçireceklerine de değiniyor.

1,3 milyon yeni müşteri

Mavi'nin geçen yılı 26 milyar 293 milyon TL konsolide gelirle kapattığını, bir önceki yıla göre yüzde 12 artışla toplam 14 milyon jean sattıklarının altını çizen Yavuz, "Yılda toplam 52 milyon adet ürünü müşterimizle buluşturuyoruz. Denim dışı kategorilerde de markaya ilgi artıyor. Geçen yıl 1,3 milyon yeni müşteri elde ettik. Bugün 37 ülkede 4 bin nokta ve 471 mağazada satış gerçekleştiriyoruz" diyor.

Gelirlerinin yüzde 68'ini perakendeden elde eden Mavi'nin yatırım planları içinde bu alanda da büyüme var. Yavuz, "Geçtiğimiz yıl perakendede toplam 175 bin metrekareye ulaştık. Perakende bizim en güçlü kasımız. Türkiye'de hazır giyim perakendesinin büyümeye devam edeceğini düşünüyor, yatırım kararlarımızı buna göre şekillendiriyoruz. 15 yeni mağaza açacak ve mevcut mağazalarımızın 10 tanesini büyüteceğiz. Yeni mağaza kon- septi ve deneyimlere yatırım yapacağız" diye konuşuyor.

Mavi'nin online trafiğinin de sürekli arttığını aktaran Yavuz, Mavi.com'un en büyük mağazaları olduğunu söylüyor ve sözlerine şöyle devam ediyor: "Mavi App sayesinde 7/24 açık 5,7 milyon dükkanımız var. Online'a özel ürünler, iki saatte teslimat gibi özel hizmetler, deneyim anlamında sürekli yatırımlar ve omnichannel uygulamalarıyla şirket cirosuna önemli katkı sağlıyoruz."

Gelecek rotası

-Kuzey Amerika ve Almanya'da büyümek -Online, yeni lojistik sistemleri ve teknolojiye yatırımda öncelik vermek

-Yeni mağaza konsepti ve deneyimlere yatırım yapmak

İkinci kuşağın yol haritası

Ümit Zaim ve Zerrin Zaim tarafından 50 yıl önce deriyi moda ile birleştirip dünyaya satma hedefiyle kurulan Derimod'da yönetimi ikinci kuşak tamamen devraldı. Murat Zaim başkanlığındaki yeni yönetim, markanın gelecek yarım asrını da inşa etmek üzerine yol haritasını oluşturdu.
Şirketi geleceğe taşımak için hem operasyonel hem dijital dönüşüme gittiklerini ve önemli yatırımlar yaptıklarını anlatan Murat Zaim, "Tedarik zincirinden bütçe planlamaya, müşteri deneyiminden satış kanallarımıza kadar dijital altyapımızı güçlendirdik. Bu çalışmalara devam ediyoruz" diye konuşuyor. Derimod'un geçen yılı yüzde 100 büyümeyle 4 milyar TL'ye yakın ciro ile kapattığına değinen Zaim, bu yılki ciro hedeflerinin ise 6,5 milyar TL olduğunu belirtiyor. Bugün Türkiye'de 88 mağazası olan Derimod'da bir başka hedef ise mağaza sayısını iki yılın sonunda 100'e çıkartmak. Ayrıca sekiz farklı ülkede 18 mağazası olan marka, yapacağı yatırımlarla yurt dışı mağaza sayısını da 25'e yükseltip, yakın coğrafyada bölgesel gücünü artırmak istiyor.

Marka iş birlikleri sürecek

Derimod bir yandan mağazalaşırken diğer yandan da metrekare büyütüyor. 150 ila 200 metrekare olan mağaza büyüklükleri, 350 ila 400 metrekareye çıkarılmaya başlanmış. Yeni dönemde de bu metrekare büyümelerinin hız kesmeyeceğini ifade eden Zaim, farklı marka iş birlikleriyle, ürün çeşitliliğini artırarak ayakkabıyı merkezine alan bir perakende grubu olmayı hedeflediklerinin altını çiziyor.

Dünya genelinde bine yakın mağazası olan, İtalya'nın başarılı ayakkabı üreticilerinden Geox ile 2023 yılında başlatılan iş birliğinin bugün Alberto Guardiani, Skechers, Harley Davidson, Caterpillar, Camper, Birkenstock gibi markalarla devam ettiğinin üzerinde duran Zaim, Derimod Grubu altında Türkiye'deki ilk mağazasını açtıkları Geox'u üç yıl içinde 15 şubeye ulaştırmak istediklerini de sözlerine ekliyor.

Şirket yaptığı yatırımlar sayesinde e-ticaret satışlarının ciro içindeki oranını yüzde 20'ye çıkartmış durumda. Bu oranı öncelikle yüzde 25'e artırmak hedefinde olduklarına vurgu yapan Zaim, marka olarak Avrupa, Orta Doğu ve Türk Cumhuriyetleri'ndeki e-ticaret platformlarında da büyümeyi planladıklarını aktarıyor.

Gelecek rotası

-Son üç yılda döviz bazında cirosunu iki katına çıkaran markanın, bu büyüme stratejisine hız kesmeden devam etmek

-Mağaza sayısını hem yurt içi hem yurt dışında artırmak

-Marka iş birlikleriyle ürün çeşitliliğini artırmak ve ayakkabıyı merkezine alan bir perakende grubu olmak

BİZE ULAŞIN