Yatırımı sanayiye yapıyor
Gayrimenkul, perakende ve turizm sektörlerinde 47 yılı aşkın süredir faaliyet gösteren Artaş Holding, son yıllarda sanayi ve enerji sektörlerine de adım attı.
2022 yılı sonunda Borsa İstanbul'da işlem gören Türkiye'nin ilk çelik halat ve tel fabrikası Çelik Halat'ı satın alan şirket, bugüne kadar 11 milyon euro'luk bir yenileme ve yatırım yaptı. Hala da yatırıma devam ediliyor. Şirket 2023 yılında başladığı temiz enerji yatırımlarını da sürdürüyor.
Kendi işletmelerinin enerjisini karşılamak amacıyla 9 milyon dolarlık yatırımla Kayseri'de 13 MW'lık bir güneş enerjisi yatırımı yaptıklarını ifade eden Artaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya, "Enerji alanında 50-55 milyon dolarlık bütçemiz var. Enerjiye yatırım yapmaya devam edeceğiz" diye konuşuyor. Hedefte ise güneş enerjisi kapasitesini 100 MW'a çıkarmak var. Her ne kadar farklı sektörlerde faaliyet gösterse de ana işlerinin inşaat olduğunun her fırsatta altını çiziyor Çetinsaya. Dile kolay, grup Avrupa Konutları, Tema İstanbul ve Vadistanbul markalarıyla bugüne kadar toplam 40 bin konut (Yaklaşık 11 milyon metrekare yaşam alanı) ve 1 milyon metrekare ticari yaşam alanı üretmiş.
6 ŞANTİYEDE İNŞAATA DEVAM
İnşaat sektöründe yaşanan durgunluk ise Artaş Holding'in bazı projelerinin de ertelenmesine neden olmuş. Şu anda devam eden 6 şantiyeleri olduğunu ve bu sene bunları bitirip ev sahiplerine teslim edeceklerini aktaran Çetinsaya, henüz satışına başlamadıkları iki projeyi ise 2025'e kaydırdıklarını ifade ediyor.
Bugünlerde arsa maliyetlerinin müteahhitlerin en büyük sıkıntısı olduğunun altını çizen Çetinsaya, inşaata başlarken maliyet hesabının iyi yapılması gerektiğine de vurgu yapıyor. Bugün İstanbul'da 100 bin natamam konut olduğunu da hatırlatan Çetinsaya konuşmasını şöyle sürdürüyor: "Devletin 100 bin konutun bitirilmesi için bir çare bulması gerekiyor. Bunu yapan insanlar belli, onları çağırıp parayı ne yaptıkları sorulmalı. Bunlar bizim adımızı lekeliyor, hepimize zarar veriyor."
Artaş Holding'te bugün Süleyman Çetinsaya'nın üç oğlu da aktif görev alıyor. Ancak grup içinde bir aile anayasası oluşturulmamış. Çetinsaya, "Aile anayasasına inanmıyorum. Ailenin ve gençlerin iş gayreti, aile bağları daha önemli" diye konuşuyor.
GELECEK ROTASI
-Sanayi alanında yatırımlara devam edilecek
-Güneş enerjisi yatırımları sürdürülecek
-Var olan 6 şantiye bu yılın sonunda bitirilecek
-Bu yıl başlanması planlanan 2 projeye ise 2025'te başlanacak.
E-TİCARETTE TAVSİYE ETKİSİ
Türkiye'de e-ticaret sektörü hızla büyüyor. Geçen yıl sektör beklentilerin de üzerine çıkarak 1.6 trilyon liralık bir büyüklüğe ulaştı. 2024'te ise bu cironun iki katı artışla 3.3 trilyon liraya ulaşması hedefleniyor. Avrupa'da geçen yıl ticarette bir daralma olduğunu ve bunun e-ticareti de etkilediğini söyleyen Hepsiburada CEO'su Nilhan Önal Gökçetekin, ancak Türkiye'de sektörün büyümeyi sürdürdüğünü ve sürekli geliştiğinin üzerinde duruyor.
Geçmişte perakende sektörünün yüzde 12-13'ünü oluşturan e-ticaretin bugün toplam ticarete oranının yüzde 21'e ulaştığını hatırlatan Gökçetekin, Hepsiburada'nın da geçen yıl toplam satış hacmi, sipariş sayısı ve sıklığı, aktif satıcı ve müşteri sayısı ile ürün adedinde güçlü performans göstererek yılı yüzde 104 büyüme ile kapattığını belirtiyor. Şirketin, 2024 yılının ilk çeyreğinde yıllık büyümesinin yüzde 120, FAVÖK'ün toplam işlem hacmine oranının ise yüzde 2 seviyesinde olması beklentisi hakim.
INFLUENCER TOPLULUĞUNU GÜÇLENDİRECEK
Gökçetekin şirketin tüm bu finansal ve operasyonel göstergelerinin yanı sıra iki senedir üst üste en çok tavsiye edilen e-ticaret markası olmasını da oldukça önemsiyor. Malum e-ticarette sosyal medyada paylaşılan linklerin etkisi çok büyük. E-ticaretteki satışların yüzde 15-30'u tavsiye edilen ürünlerden geliyor.
Yapılan araştırmalara göre içerik üreticilerinin de yüzde 31'i bunu en önemli 3 gelir kaynağından biri olarak görüyor. Hatta bu etki içerik üre- ticilerinin markalardan çok yüksek bütçeler istemesine de neden oluyor. O nedenle de pek çok online platform kendi influencer topluluklarını yaratmanın peşinde. Hepsiburada da bu tavsiye liderliğini müşterilerinin de katılımıyla bir üst seviyeye taşımak için Link Gelir programını daha yaygın hale getirmeyi planlıyor.
Bugün 200 bin kullanıcının yer aldığı ve müşterilere kendi çevrelerine ürün tavsiyesinde bulunarak gelir elde etme imkanı sunan bu programa katılacak müşteri sayısını bir milyon kişiye çıkarmayı planladıklarını ifade eden Gökçetekin, "Özellikle kadınlar ve öğrencilerin yoğun ilgi gösterdiği programla gelişecek tavsiye ekonomisiyle hane bütçelerine 2024 yılında 1 milyar liralık ek gelir sağlanacak" diye konuşuyor.
GELECEK ROTASI
-Şirketin toplam satış hacmini 2024'te de artırmak
-Tavsiye liderliğini müşterilerinin katılımıyla üst seviyeye çıkarmak
-2024'te tavsiyede bulunanlara 1 milyar TL'lik ek gelir sağlamak.
MAĞAZALAŞMA ATAĞI
Züccaciye sektörünün Türkiye'de büyüklüğü 12 milyar dolar civarında. Ev ve mutfak eşyaları sektörü Çin, Almanya, İtalya ve Hollanda'nın ardından değer bazında ihracatta 5'inci sırada yer alıyor. Dış ticaret fazlası veren sektörlerden biri olmasının yanı sıra en çok markalaşan sektörlerden de biri. Marka sayısı gibi mağaza sayısı da gün geçtikçe artıyor. Bu sektörde faaliyet gös- teren şirketlerden biri olan Emsan'ın da mağazalaşma yönünde iddialı hedefleri var.
Emsan aslında geçmişi eskilere dayanan bir marka. Türkiye'nin çelik tencere denince akla ilk gelen markalarından biri olan ve 1973 yılında Denizli'de küçük bir emaye atölyesinde filizlenen marka, çelik tencere üretimine 1980'lerde başlıyor. Öyleki sonrasındaTürkiye'de satılan çelik tencerelerin büyük kısmını Emsan üretmeye başlıyor. 1996 yılında ise küçük ev aletleri kategorisini ürün gamına ekleyerek büyümesini sürdürüyor. Ancak 2000'li yılların başında bir finansal darboğaza giren şirket, bütün üretim tesislerini kaybediyor. 2008 yılında Karaca Grup bünyesine katılmak ise marka için önemli bir dönüm noktası oluyor. Grup desteğiyle yeni ürünler geliştiriliyor, yeni pazarlara giriliyor ve perakende ağı genişletiliyor.
Bugün Emsan'ın üretim tesisi yok. Tasarımı, kalite kontrol ve trendleri çalışıp üretimi dışarıya yaptıran marka, her geçen gün büyümesini de sürdürüyor. Şirket geçen yılı 2 milyar TL'lik ciro ile kapattı. Bu yıl ise hedefte ciroyu 3.5 milyar TL'ye ulaştırmak var.
Emsan Genel Müdürü Hakan Zihnioğlu bu büyümeyi gerek yeni ekledikleri ürün gruplarıyla gerekse büyüyen satış noktalarıyla sağlamayı hedefledikleri söylüyor.
PERAKENDE STRATEJİSİ
Bugün 30'u kendilerine ait olmak üzere 80 mağazaları olduğunu belirten Zihnioğlu, 2025'in ilk yarısına kadar mağaza sayısını 150'ye ulaştırmayı hedeflediklerini aktarıyor. Şu anda 6 ülkede mağazaları olsa da önceliği yurt içinde büyümeye verdiklerinin üzerinde duran Zihnioğlu, yurt dışında 3-4 yıl sonra markalaşmaya gideceklerini bugün sadece ticaret yaptıklarına da vurgu yapıyor.
Bugün kek kalıplarında açık ara lider olduklarını ve neredeyse her dakika bir çelik tencere sattıklarına da değinen Zihnioğlu, "Emsan'ı diğer markalardan öne çıkaran perakende stratejisi. Kendi mağazalarımız ve franchising ile geniş kitlelere ulaşıyoruz, modern mağazalarımızda keyifli alışveriş deneyimi sunarken, güçlü e-ticaret yapımızla hızlı teslimat bizi öne çıkartıyor. Satış sonrası iletişim ve yüksek memnuniyete sahip olduğumuz gibi trendleri takip ederek yenilikçi çözümler üretiyor olmak da bizi farklılaştırıyor" diye konuşuyor.
GELECEK ROTASI
-Yıl sonu itibarıyla ciroyu 3.5 milyar TL'ye çıkarmak
-2025 yılının ilk yarısına kadar 70 yeni mağaza açmak
-3-4 yıl sonra yurt dışında markalaşmaya gitmek