MUHAMMED SEVİM

MUHAMMED SEVİM

InBusiness Dergisi Yazar

muhammed.sevim@inbusiness.com.tr
01.11.2022 | Salı

Daha iyiye yalın strateji ile ulaşmak

Yeni bir işe mi başlayacaksınız? Ya da işinizi büyütmek mi istiyorsunuz?.. Yeni bir pek çok strateji ve yaklaşımı seçebilirsiniz. Ancak ticaretin temelinin kar etmekten ortak değer üretmeye dönüştüğünü unutmayın.

Dr. Muhammed Atilla Sevim - Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Görevlisi

Hangi sektörde hizmet veriyor olursak olalım, hangi ölçekte çalışmalar yaparsak yapalım her zaman önceliğimiz değer üretmek ve bu değeri üretirken en önemli kalem ise yaptığımız işi tutkuyla yapmak olmalı.

-Start-up Kültürü: Çoğu start-up başarısız olur. Ancak bu başarısızlıkların çoğu önlenebilir. Yalın Girişim, dünya çapında benimsenen, şirketlerin inşa edilme ve yeni ürünlerin piyasaya sürülme şeklini değiştiren bir yaklaşımdır. Eric Ries, The Lean Startup kitabında start-up'ı aşırı belirsizlik koşullar altında yeni bir şey yaratmaya adamış bir organizasyon olarak tanımlar. Şu an içinde bulunduğumuz çağda şirketler, her zamankinden daha fazla yenilik yapmaya ihtiyaç duyuyor, duymalıdır da. Başarılı start-up'lar yaratmak ve yönetmek içinse önceliğimiz yalın bir strateji ile yol haritası be- lirlemek ve bu yolda ilerlemek olmalı.

-Tutkulu Olmak: Her şeyden önce büyük başarıların büyük tutkuların eseri olduğu unutulmamalı. Steve Jobs'un iPad'i tanıtma konuşmasında birkaç defa yeni cihaza bakarak "Sırf tutuşu bile muazzam" dediğini unutmamak gerekiyor.

-Takipçilik Değil, Liderlik Etmek: Yeni veya daha önce denenmiş başarılı veya başarısız olmuş bir fikir veya ürünle bir iş geliştiriyorsanız kesinlikle amacımız liderlik etmek olmalı. Belki de şu örneği de aklımızın bir köşesinde tutmamız gerekir, iPod'dan önce MP3, iPhone'dan önce smartphone vardı...

-Şaşırtmayı Amaçlamak: Önceliğimiz her zaman en bezgin müşterilerimize bile anlık keyifler tattırma gayreti olmalı. Sunduğumuz ürünler, hizmetler eğer anlama yeteneği sınırlarını aşıyorsa insana büyülü bir şey gibi gelir ve merak uyandırır.

-Makul Olmamak: Büyüklük ödün vermekten, birçoğunun sevinç ile kabul ettiği tavizlere boyun eğmekten geçmez. Tavizlerin üzerine çıkmaktan 'ya o ya bu' seçeneğini, 'hem o hem bu' seçeneğini dönüştürmekten geçer. Yalın üretim dediğimiz yalın strateji ile oluşturulurmuş bu sistemde Toyota, WalMart, Dell, Apple gibi örnekleri incelemek gerekiyor. Çünkü makul kişiler ve şirketler çığır açamaz.

-İnovasyonu Aralıksız ve Israrla Sürdürmek: Birçok başarılı işletme örneklerinde inovasyon bir strateji veya departmanın işi değildir. İnovasyon başarılı işletmelerin yaptığı her şeye sinmiş temel bir malzemedir. İnovasyon; ürünler, hizmetler ve iş modellerinde bir strateji olarak hayat bulmalı. Çünkü birçok işletme inovasyonu hala bir yan uğraş olarak görürken, tüm ekibe sinmiş bir inovasyon stratejisi ile bir işletmenin rekabet analizinde başarısızlığı pek de mümkün değildir.

-Mühendis Gibi Düşünüp Sanatçı Gibi Hissetmek: Her yeni fikir veya iş geliştirme model tartışmalarının hepsinin finans yöneticilerinin zaferiyle sonuçlandığı bir işletme harikulade ürünler üretemez. New York'a ilk gittiğimde 5'inci Cadde'nin ortasında Apple logosu bulunan dev cam tüplü mağazayı gördüğümde mühendis gibi düşünüp, sanatçı gibi hissetmenin önemini bir kez daha anladım.

BİZE ULAŞIN