C–Level’de yeni özellik açıldı: Kahinlik
Teknoloji günlük yaşama girdikçe hem kullanıcılar hem de şirketler için yeni tehditleri de beraberinde getiriyor. EY’nin yayınladığı son araştırmada C seviye yöneticilerin artık kendini bu tehditlere karşı hazır tutması gerek. Bunun için ilk koşul ise ekiplerdeki yetenek açığını kapatmak. Bir de biraz kahin gibi düşünmeliler.
EY (Ernst & Young) ve Uluslararası Finans Enstitüsü'nün (IIF) 13'üncüsü yayınladığı EY/IIF Küresel Bankacılık Risk Yönetimi araştırmasının sonuçları; bankaların artan risk hacmi ve farklı risklerle karşı karşıya kalmasıyla, üst düzey risk yöneticilerinin (CRO) daha fazla sorumluluk ve sorun ile ilgilenmeleri gerektiğini açığa çıkardı. Hatta onlardan yeni bir yetenek daha sunmaları bekleniyor; kahinlik…
Finansal risk konusunun yeniden bankacılık sektörünün gündeminde üst sıralara geldiğini gösteren raporda benim dikkatimi siber tehditler, teknoloji ve üçüncü taraf riskler çekti. Teknolojinin bu denli herkesin hayatına girdiği dönemde finansal bir getiri sunması nedeniyle online ve mobil bankacılık sistemleri direkt olarak saldırıya uğramasa da farkındalığın düşük olduğu kullanıcı kitlesinin tuzağa düşme olasılığı nedeniyle siber saldırganların en çok tercih ettiği alanlar oluyor.
Burada bazen ödül-hediye mesajlarıyla, bazen iade gibi avantajlı gözüken durumlarla oltalama saldırıları gerçekleştiren saldırganların ise en büyük yardımcısı sağ sayfada bolca gördüğünüz yapay zeka türünden araçlar. EY Türkiye Danışmanlık Bölümü Başkanı ve Şirket Ortağı Gökhan Gümüşlü, "İlgili araştırmanın sonuçları, farklı risk türlerinin kesişimlerinin ve bankacılık sektöründeki kalıcı değişkenliğin üst düzey risk liderleri için nasıl çok yönlülük gerektirdiğini gösteriyor" diyor ve artık tehditlerin finansal risklerin ötesine geçişini şu sözlerle açıklıyor:
"Örneğin günümüzde siber riskler, daha karmaşık saldırılardan ve artan güvenlik açıklarından kaynaklanan tehditlerle birlikte CRO'lar (Chief Risk Officer) için en büyük risk önceliklerinden biri haline geldi. Bu doğrultuda, CRO'ların hem genel iş hedeflerini hem de üretken yapay zeka (GenAI) dahil güçlü teknolojilerin beraberinde getirdiği riskleri net bir şekilde kavraması gerekiyor. Ayrıca bu riskleri etkili bir şekilde yönetmek için bankaların yeni becerilere ve teknoloji uzmanlarına ihtiyacı olması muhtemel görünüyor."
IBM Küresel Yapay Zeka Endeksi'ne göre de bu yeni becerilere ve uzmanlara ihtiyaç konusunda fikri aynı. Yapay zeka uygulamalarının önündeki engeller arasında beceri eksikliği, veri karmaşıklığı ve güven gibi faktörler yer aldığı vurgulanan çalışmada 2024 yılının bu engellerin aşılmasına odaklanan bir yıl olacağı öngörülüyor.
McKinsey'in Covid-19 döneminde yaptığı bir araştırma da hem pandemi döneminde hem de sonrası için beceri açıklarının kapatılmasının gelecek adına çok daha etkili bir performans gösterilmesi için gerekliliğinin şirketler tarafından da kabul edildiğini gösteriyor. Özellikle de bilişim teknolojileri (BT) ekiplerinin gelişimi çok önemli.
Peki bu açığı kapatmak için neler yapılabilir;
EĞITIM VE SERTIFIKA PROGRAMLARI: BT ekiplerinin sürekli değişen teknolojik trendler karşısında eğitimler ve sertifikalar ile hazır tutulması gerekiyor.
BIR KÜLTÜR OLUŞTURUN: Ekipleri eğitmek önemli demiştik ancak bunu bir veya birkaç kere ile sınırlandırmak etkinliğini azaltabilir. Bu nedenle bir öğrenim kültürü oluşturulmalı ve stratejik olmalıdır.
YARDIM ALIN: Her zaman eldeki kaynak yeterli olmayabilir. Dış kaynak kullanımı son dönemde özellikle bilişim alanında revaçta. Uzmanlaşmış kişiler şirketler için danışmanlık verebiliyor ya da proje bazlı olarak sorunlara çözüm getirebiliyor.
İŞE ALIN: Ekip hızla gelişemiyor ve dış kaynak kullanımı yeterli gelmiyorsa kısa vadede maliyetli gibi gözükse de uzun vadede şirkete fayda sağlayacak olan ekipleri kurmak gerekiyor.