Gözlüğüm şekı̇l...
Bı̇lı̇m kurgu fı̇lmlerı̇nde gözlüklerı̇yle sanal alemlere dalan karakterler artık gerçek hayatta da karşımıza çıkmaya başladı. Apple sayesı̇nde bu görüntülere şı̇mdı̇den sıkça rast gelı̇yoruz. Bu gözlüklerı̇ ne ı̇çı̇n kullanabı̇leceğı̇mı̇zı̇ ı̇se zamanla göreceğı̇z.
Şubat ayı başında piyasaya sürülen Apple Vision Pro ile birlikte sosyal medyada ilgi çekici görüntüler de servis edilmeye başlandı.
Yolda yürürken, araç kullanırken, metroda, bisiklette bu donanımla hareket ederken işlerini görenler filmlerdeki sahneleri aratmayan görüntüler ortaya çıktı. Benim için ilginç olanlardan biri ise halihazırda akıllı telefonların bir uzuv gibi olmasıyla ortaya çıkan iletişim kopukluğunun bir üst seviyesini sergileyen iki arkadaşın yemek yerken gözlükleri ile 'farklı dünyalar'da vakit geçirmeleriydi.
Apple Vision Pro gözlüğünü tanıttığında yine burada bir donanımdan ziyade markanın farkındalık gücüyle teknolojinin bu alanda kullanımının hızla artacağını düşündüğümü söylemiştim. Keza öncesinde piyasada kullanımda olan kiminin ses destekli kiminin kamera kullanım özellikli gözlükleri bulunuyordu. En son çıkanlardan ve nispeten kullanışlı olanı Meta'nın RayBan iş birliği ile çıkardığı gözlük olabilir. Birinci şahıs görüş açısı kamera kaydı ile büyük ihtimal 'influencer' yayıncılığına katkı sunabilir.
Apple'da çalışan analist Mark Gurman, Vision Pro biriminde çalışanların üründen beklentilerin karşılanması için en azından 4. neslinin beklenmesi gerektiğini düşündüklerini söylerken kendisi ise cihaz için büyük beklentiler besliyor. iPad'in yerini alacağını düşünen Gurman'ın bu beklentisi şu ana dek deneyimlerini aktaranların videoları izlendiğinde uçuk bir fikir gibi durmuyor. Keza bu görüntüler de maillerini kontrol edip yazan, video izleyen oyun oynayan kişileri gördük. Şubat'ın yarısına gelindiğinde donanım için uyarlanan uygulama sayısı ise çoktan bini geçmiş durumda.
Peki artırılmış Gerçeklik (AR) ve Karma Gerçeklik (MR) gözlükleri hangi sektörlerde işleri daha verimli hale getirebilir?
EĞİTİM: Eğitimin demokratikleşmesini sağlamak için güzel bir araç olan gözlükler sayesinde tıp, mühendislik gibi uygulamalı eğitimlerin önemli olduğu alanlarda simülasyonlar ile öğrenci yetiştirilmesi sağlanabilir. Endüstride kullanılacak yöntemler anlık olarak gerçek ve sanal görüntünün bindirilmesi ile yönlendirme sayesinde öğrenilebilir.
ÜRETİM VE ENDÜSTRİ: Montaj işlemlerinde rehberliğin yanı sıra üretim hatlarının izlenmesi, bakım onarım hizmetlerinin talimatlarla ilerletilmesi hatta önleyici uyarılarla herhangi bir sorunun başlamadan çözülmesini sağlayabilir.
SAĞLIK VE TIP: Cerrahi operasyonlarda robotik ile birleşebilecek bu teknoloji sayesinde hasta tedavisi ve teşhisi kolaylaşabilir.
PERAKENDE VE SATIŞ: Yapay zekanın görsel tanımlama ile girdiği alanda bu gözlükler sayesinde ürün tanıma ve etiketleme daha basit hala gelebilir. Aynı zamanda müşteri deneyiminin takibi ile iş süreçlerinde verim artışı sunabilir. Müşteri tarafında ise interaktif vitrin desteği ile daha ilgi çekici bir alışveriş deneyimi sağlayabilir.
TASARIM: Özellikle karma gerçeklik teknolojisinin en verimli olacağını düşündüğüm alan tasarım. 3D modellemelerin gerçek alanda birleştirilmesi ile daha nokta atışı tasarımlar hem endüstriyel hem de inşaat alanlarında daha kolay yol izlenmesine olanak vereceği bir gerçek.
ASKERİ: Askeri operasyonlar veya eğitimler bu gözlükler eşliğin- de gerçekleştirilecek simülasyonlar sayesinde daha az masraflı hale gelecektir. Gerçek bir talim sırasında sanal ekipman etkisi buradaki temel faktör. Ayrıca konum takip sistemleri de yine operasyonel verimliliğe artı etkide bulunabilir.