Filiz Öztürk: Ezber bozan..
Mustafa Orhun Çetin / INBUSINESS
Birleşmiş Milletler normlarını benimseyen ve sosyal sorumluluk projelerini işinin bir parçası olarak gören OPET, üç yıldır sürdürdüğü Kadın Gücü projesiyle fark yarattı.
Mayıs 2018'de Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Türkiye İş Kurumu ile imzaladığı protokolle başlattığı projeyle akaryakıt istasyonlarından başlayarak toplumsal dönüşümü hedef aldı.
Projenin odak noktasına ise kadının yapacağı ya da yapamayacağı işlerle ilgili toplumdaki önyargıları kırmayı aldı. Hedefine de ulaştı... Bugün 77 ildeki OPET istasyonlarında artık kadınlar da depo dolduruyor. Projenin mimarı ise OPET'i Türki- ye'nin en büyük akaryakıt istasyonlarından biri haline getiren Nurten ve Fikret Öztürk'ün kızı Filiz Öztürk...
"10 yıl önce, otomobilinizin deposunun bir kadın tarafından doldurulacağı söylense bunu şaşkınlıkla karşılardık, hatta yadırgardık. Bu durum tamamen değişti. Erkek egemen sektörler içinde en ön sıralarda yer alan akaryakıt dağıtım sektöründe ezberler bozuldu" diyen Öztürk'ün hedefi, Kadın Gücü'nü 81 ile yaymak.
Yüzde 100 oranında bir artışa imza atarak üç yılda istasyonlardaki kadın çalışan sayısını iki katına çıkararak üç bine ulaştığını söyleyen OPET Yönetim Kurulu Üyesi Filiz Öztürk ile şirke- tin kurumsal sosyal sorumluluk alanındaki çalışmaları ve yeni projeleri konuştuk...
- Opet'te ne zaman göreve başladınız, üstlendiğiniz görev ve sorumluluk alanınızı öğrenebilir miyiz?
1997'de planlama ve fiyatlandırma bölümünde görev alarak işe başladım. Sonrasında finans müdür yardımcısı, perakende satışlar planlama müdürlüğü ve ikmal müdürlüğü görevlerini yürüttükten sonra, zincir mağazalar direktörü, ikmal ve teknik-genel müdür yardımcısı olarak görev yaptım. Halen yönetim kurulu üyesi olarak aktif görev yapmaya devam ediyorum. Aynı zamanda 2018'de başlattığımız kadın istihdamını artırmaya yönelik Kadın Gücü projesinin de liderliğini yürütüyorum.
- Ailenizin kariyerinize ve hayata bakış açınıza nasıl bir katkısı oldu?
Ben çok şanslı bir kadınım. Çocukluğumdan beri kadına önem verilen, aydınlık bir ortamda yetiştirildim. Vizyoner bir anne babanın kızı olarak bana öğretilenleri hayatıma doğru bir şekilde entegre ederek çevreme de aynı doğrultuda iyi bir örnek olmaya çalışıyorum. İki çocuk annesiyim aynı şekilde ailemden aldığım bu kültürü ben de çocuklarıma aşılıyorum.
- OPET'i öğretmenlikten gelerek kuran ve Türkiye'nin en büyük akaryakıt oyuncusu haline getiren ailenizin girişimcilik hikayesi hakkında ne düşünüyorsunuz?
Fikret ve Nurten Öztürk'ün OPET'i kurması ve bugünkü başarısına ulaştırmaları üniversitelerde örnek vaka olarak anlatılıyor. 100 yılı aşan tecrübeyle ülkemizde varlık gösteren yabancı akaryakıt şirketlerinin bulunduğu bir sektörde yerli bir akaryakıt markasını yoktan var ederek bu noktaya taşımaya girişimcilik demek az bile kalır.
Sosyal sorumluluk denince Türkiye'de artık bir duayen olan Nurten Öztürk'ün fikriyle doğan ve azmiyle yoğrulan Temiz Tuvalet Kampanyası ise ülkemizde gerek sosyal sorumluluk kavramının gelişimi gerekse hijyen olgusunun doğru bilinirliği ölçeğinde çok daha değerli bir konuma sahip. Bu kadar vizyoner bir anne babanın evladı olarak sektörde ters köşe bir projeye liderlik ederek kadınlara yeni bir iş alanı açarak doğru bir adım attığımı düşünüyorum. Bundan sonra aynı vizyonla gerek sektörümüze, gerekse insana değer katacak projeler üretmeye devam etmek niyetindeyim.
- Kadın Gücü projesinde nasıl bir ilerleme sağladınız? Erkek egemen sektörde kadın istihdamına ve gelişimine yönelik yeni çalışmalar var mı?
Toplumsal cinsiyet eşitliği tüm dünya için bir zorunluluk ve gereklilik. Kadınların, ekonomik ve sosyal hayatın içinde eşit haklarla yer aldıklarında, yaşadıkları topluma ve dünyamıza katabilecekleri değer yadsınamaz bir gerçek. Cinsiyet ayrımcılığı bugün hala tüm dünyanın en önemli sorunları arasında gösteriliyor. Birleşmiş Milletler'in daha yaşanabilir bir dünya için belirlediği Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları arasında da yer alan toplumsal cinsiyet eşitliği, kadınların ekonomik ve toplumsal hayata aktif ve eşit katılımı, özellikle gelişmekte olan ülke ekonomilerinin büyümesinde kritik önem taşıyor.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2020 Haziran verilerine göre, Türkiye'de erkekler arasında istihdam oranı yüzde 58,9 iken kadınlarda bu oran yalnızca yüzde 26,3. Pandemi ile birlikte kadın istihdamındaki düşüş daha da düşündürücü boyutlara ulaştı. Kadın istihdamına etki eden en önemli unsurlardan biri mesleki cinsiyet ayrımı. Yenilenebilir Enerji ve Enerji Sektörü Türk Kadınları Grubu'nun (TWRE) araştırmasına göre; Türkiye enerji sektöründe çalışanların yüzde 86'sı erkek, yüzde 14'ü ise kadın. Top- lumumuz akaryakıt dağıtım istasyonlarında yalnızca erkeklerin çalışabileceği kanısında.
- Bu algıda bir kırılma sağlandı mı?
Sadece akaryakıt dağıtım sektörün- de değil, birçok meslek grubunda ve sektörde erkek egemen bir yapı var. Birleşmiş Milletler normlarını benimseyen ve sosyal sorumluluk projelerini işinin bir parçası olarak gören OPET olarak üç yılı aşkın süredir, istasyonlarımızdaki kadın istihdamını artırma hedefiyle sürdürdüğümüz 'Kadın Gücü' projesinde bu gerçeklerden yola çıktık.
Mayıs 2018'de Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Türkiye İş Kurumu ile imzaladığımız protokolle başlattığımız Kadın Gücü projesi ile akaryakıt istasyonlarından başlayarak toplumsal bir dönüşüm başlattık. Projenin asıl odak noktası ise kadının yapacağı ya da yapamayacağı işlerle ilgili toplumdaki önyargıları kırmak oldu.
Bundan belki de 10 yıl önce, otomobilinizin deposunun bir kadın tarafından doldurulacağı söylense bunu şaşkınlıkla karşılardık, hatta yadırgardık. Bu durum tamamen değişti. Erkek egemen sektörler içinde en ön sıralarda yer alan akaryakıt dağıtım sektöründe ezberler bozuldu. Bugün 77 ildeki OPET istasyonlarında kadınlar da depo dolduruyor. En önemlisi kadın-erkek tüm müşteriler istasyonlardan yüzlerinde gülümsemeyle, mutlu bir şekilde ayrılıyor.
- İstasyonlardaki kadın çalışan sayısı ne kadar arttı?
Başlarken her istasyonumuzda biri saha biri market olmak üzere en az iki kadın çalışan hedefiyle yola çıkmıştık. Bugün gelinen noktada yüzde 100 oranında bir artışa imza atarak üç yılda istasyonlarımızdaki çalışan kadın sayısına iki katına taşıdık ve 3 bin kadın çalışanı aştık. Kadınlar, istasyonlarımızda akaryakıt satış yetkilisi, market satış yetkilisi, istasyon yöneticisi, vardiya amiri gibi farklı pozisyonlarda büyük bir başarı ve özgüven ile çalışıyor. Kadın çalışanların vardiya amiri, istasyon müdürü gibi pozisyonlara yükselme şansı da da oldukça yüksek.
Ekonomik özgürlüğüne kavuşmanın özgüvenini, aile ekonomisine katkıda bulunmanın mutluluğunda pay sahibi olmak çok kıymetli. Üç yıl gibi kısa bir sürede yakaladığı başarıdan aldığımız güç ile projemizi geliştirmek için sürekli çalışıyoruz. Amacımız 81 ilde her istasyonumuzda Kadın Gücü'nü göstermek, mesleğin cinsiyeti olmadığı algısını kemikleştirerek yaygınlaştırmak, 'yaşam biçimi' haline getirmek ve kadının istasyonlarımızdaki hayatını kamuoyu nezdinde benimsetmek.
BAŞARININ SIRRI: KENDİNİZİ GELİŞTİRİN
- "Önceliğim her zaman kendimi geliştirmek oldu. Öğrenme azmimi hiç kaybet- medim. Özellikle günümüz dünyasında güncel kalmak çok önemli. İşinize tutku ile bağlanın. Sevmek ve gelişebilmek için çaba harcayın. Mutlaka empati kurun. Özellikle bir yönetici olarak empati becerisine sahip olmak çok önemli.
DAYANIKLI OLUN
- Desteğe, gelişime açık ve dayanıklı olun. Bulunduğunuz konumda fark yaratmak çok önemli. Bütün bunları gerçekleştirdiğinizde başarı da kendiliğinden gelecektir.
GÜCÜNÜZE ODAKLANIN
- Kadın olarak kendinize inanın ve gücünüze odaklanın. Kendine inanmakla başlıyor her şey, bir kadın güçlü olursa toplum güçlü olur. Yarınlarımız, çocuklarımız da güçlü olur.
30 BİN FİDANLA ORMAN
Kadın Gücü projesine başladığımız günden bu yana özellikle Dünya Emekçi Kadınlar Günü nedeniyle her yıl kadın güçlerimize 'yanınızdayız, bizim için değerlisiniz' mesajı taşıyan küçük hediyeler verdik. Bu yıl OPET Kadın Gücü Ormanları ismiyle üç ayrı bölgede toplamda 30 bin fidan dikiyoruz. Her bir kadın çalışanımızın ismine özel fidan dikerek sosyal sorumluluk vizyonumuz ile örtüşecek anlamlı bir armağana imza atmak istedik. Ege Orman Vakfı iş birliğiyle hayata geçireceğimiz bu proje kapsamında Adana Sarıçam, Elazığ Harput ve Bergama Kınık'ta ağaçlandırma yaparak kişiye özel dijital sertifikalar ile belgeleyeceğiz.
20 MİLYONDAN FAZLA İNSAN
Temiz Tuvalet, Yeşil Yol, Örnek Köy, Tarihe Saygı, Trafik Dedektifleri ve Kadın Gücü projelerimiz ve açılımları ile bugüne kadar 20 milyondan fazla insana ulaştık. İhtiyaçları, sorunları ve geliştirilmesi gereken noktaları özenle derinlemesine inceliyor, belli bir dönemle sınırlamıyor, ele aldığımız konuları zaman içinde yeni ihtiyaçlar ortaya çıktıkça güncelliyoruz. Bu bakış açımız, projelerimizin insanların hayatına değer katan kalıcı bir yapıya dönüşmesini sağlıyor.