KORE’NİN DUYGUSAL ŞEHİR HAMLESİ
Ekim 2021’de Facebook’un isim değişikliğinden önce Mark Zuckerberg’in “Mobil, bugünün platformu; şimdi yarının platformlarına hazırlanıyoruz” sözleri dikkatimi çekmişti. Oysa birçok şirket uzun zaman önce metaverse için temelleri atmaya başlamıştı.
DR. MUHAMMED ATTILA SEVİM
Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Görevlisi
Facebook, adını 'Meta' olarak değiştirip metaverse deneyimleri oluşturmaya büyük yatırım yaparken bir sanal gerçeklik ekipmanı şirketi olan Oculus'tan yararlandı. 'Metaverse' kavramıyla Oculus'un gözlükleri de daha çok ilgi çekmeye başladı. Facebook'un hamlesine ek olarak, birçok şir- ket de uzun zaman önce metaverse için temelleri atmaya başlamıştı.
Microsoft, şu anda sahip olduğu teknolojileri 'meta veri' deposuna uyarlamaya odaklanıyor. Kullanıcıların sanal gerçeklik kulaklığı satın almak zorunda kalmadan akıllı telefonları veya dizüstü bilgisayarları aracılığıyla artırılmış gerçeklik ortamlarına erişmelerini sağlayan ve karma bir gerçeklik platformu olan 'Mesh' isimli bir hizmeti bulunuyor.
Microsoft ayrıca Microsoft Teams'i meta veri deposuna entegre ederek uzaktan çalışanlar ve sanal toplantılar için daha kapsamlı bir deneyim oluşturmayı planlıyor. Microsoft, 2022'de oyun geliştiricisi Activision Blizzard'ı 68,7 milyar dolara satın almasının bir nedeni olarak sözde metaverse'ü gösterdi ve anlaşmanın "metaverse için yapı taşları" sağlayacağını söyledi.
Google, 2013'ten başlayarak bin 500 dolar karşılığında sınırlı bir süre için ABD'de kendi ürünü olan VR gözlükleri, Glass Explorers sürümünü satmaya başladı. Bu üründe entegre şekilde 5 megapiksel fotoğraf makinesi ve 720p video kamerası vardı. Kulaklık, kullanımının mevcut gizlilik yasalarını ihlal edebileceğine dair endişeler nedeniyle çok fazla eleştiri aldı. 2015'in başlarında Google, 2017 yılında geçici olarak devam etmek üzere Google Glass prototipini üretmeyi bırakacağını duyurdu. Google, 2017 ve 2019'da gözlüklerinin yeni sürümlerini duyurdu; ancak bugün bile bu giyilebilir teknolojiler için herhangi bir çekiş bulamadı.
VERİ DEPOSU
Diğer taraftan henüz hiçbirimiz meta veri depo- sunun ne olduğunu tam anlamıyla bilmiyoruz. Ancak bu, -Facebook gibi- Google ve Tencent olarak yeniden adlandırılan küresel teknoloji devlerinin metaverse çılgınlığına yakalanmasına engel olmadı. Bazı Çin şehirleri, resmî ekonomik planlarını bu konseptten bahsederek zenginleştirmeye başladı bile.
Günümüzde sıklıkla kullanılan bir kavram olan 'meta veri deposu', insanların sanal hükümetlere, sanal ekonomilere katılmasına ve tarihî yerleri rahat bir ortamda ziyaret etmesine izin verme umuduyla 3D gibi internet teknolojilerini fiziksel dünyayla birleştiren bir artırılmış gerçeklik alanıdır. Bir metaverse kentinin en doğru tasvirini hayal etmek için Fortnite veya Animal Crossing gibi 'dünya inşa eden' video oyunlarını düşünün; ancak ekran yerine duyusal deneyim, avatarlar olarak da komşularımız, kamu görevlilerimiz ve hükümet yetkililerinin olduğu bir versiyon...
Güney Kore başkenti belediye başkanı Oh SeHoon'un 'Seoul Vision 2030' planının bir parçası olarak, projeye 3,9 milyar KRW (yaklaşık 2,8 milyar euro) yatırım yaptı. Belediye başkanı, "Seul'ü bir arada yaşama şehri, küresel bir lider, güvenli bir şehir ve geleceğin duygusal bir şehri yapmayı hedefliyoruz" dedi. Bu proje gerçekleşirse, Seul vatandaşları yakında sanal danışma için şehir yetkilileriyle görüşmek üzere VR kulaklıklarını takabilecek, hatta toplu etkinliklere katılabilecekler. Bu durumda, metaverse'ün canlı örneğini şehirlerimizde de görmüş olacağız.