Niş bir alanda kendi hikayeni yazmak
Çikolata ve şekerleme, rekabetin en çetin olduğu sektörlerin başında geliyor. Bu sıkı rekabet ortamı hem Türkiye hem de global pazarlar için geçerli. O yüzden sektörde satın alma ve birleşme yoluyla (aralarında Türk şirketlerinin de olduğu) büyük oyuncuların daha da büyüdükleri haberlerine denk geliyoruz sık sık. Ama buna rağmen zaman zaman aradan sıyrılan markaların yeni ürünlerinin yol açtığı heyecanlar da yaşanmıyor değil. Örneğin Şölen’in Biscolata’sı, Luppo’su ya da çocuk çikolatası kategorisinin lideri Ozmo’su, ezber bozan yeni tatlar/markalar olarak sektörde öne çıkıyor.
Ürün geliştirmeden pazarlamasına kadar her yönüyle rakiplerinin arasından sıyrılıp adından söz ettirmeyi başaran Şölen'in 1989'da Gaziantep'te başlayan serüveni, bugün Belçika'dan Maldivler'e, Kolombiya'dan Japonya'ya kadar 120'den fazla ülkede 200'den fazla ürün çeşidi ile tüketicilere ulaşıyor. Daha kuruluş aşamasında 'çikolota ve şekerleme kurallarını yeniden belirlemek' gibi bir misyonla yola çıkan Şölen, Türkiye'de kısa sürede pazarın üç büyük oyuncusundan biri haline geldi. Kendisinden sonra gelen rakipleriyle arayı 'açık ara' açan Şölen'in 38 yaşındaki CEO'su ve şirketin 3. kuşak temsilcisi Erdoğan Çoban, fırsatların ve büyüme potansiyelinin yüksek olduğu bir sektörde oldukları için kendini şanslı görüyor. Bir start-up gibi yönettiğini söylediği şirketin yakaladığı başarıyı ise hızlı adaptasyon ve üretim çevikliğiyle açıklıyor. Bu yıl yine çift haneli büyüme ile 670 milyon dolar ciroya ulaşmayı planlayan Çoban'ın asıl hedefi şirketi milyar dolarlık şirketler ligine taşımak. 2030'da 1.2 milyar dolar ciro gerçekleştirmeyi hedefliyor. Kim bilir belki de daha öncesinde… Özkaynakları ile yatırımlarını yapan şirketin bilançosu pozitifte. Şirketi bu hayaline taşıyacak en önemli stratejisi ise kategorik liderlik; rekabette olduğu ve kendi yarattığı kategorilerde lider olmak. "Niş alanı seçip o alana yatırım yaptığınızda kendi hikayenizi yaratıyorsunuz" diyen Çoban, 'test ediyoruz' diyerek şimdilik pek renk vermeyi tercih etmediği mağazalaşmaya da göz kırpıyor. Odağını çikolatadan ayırmadan dünya sahnesindeki yerini giderek sağlamlaştıran Şölen'in ezber bozan büyüme hikayesini s.72'de Pınar Karahan'ın kaleminden okuyacaksınız. Bu sayıda ezberlerini bozup konfor alanından çıkan şirketlerin hikayeleri de ilginize çekecek. Holdinglerin benimsediği yeni yatırım alanlarını ve bu rota değişikliğinin sebep ve sonuçlarına (s.60) mutlaka göz atmalısınız.
Keyifli okumalar,