Otonom kamyonlara yatırımlar bir yılda 5 kat arttı

03:36 - 09.12.2021, Perşembe

Tamamen kendi kendine giden arabalar başlangıç çizgisinden uzaklaşmak için bir birleriyle kıyasıya mücadele ederken, bazı yatırımcılar sürücüsüz kamyonların damalı bayrağa önce ulaşacağına bahse giriyor.

Reuters'in haberine göre, sadece bir yıl önce, sürücüsüz otomobil girişimleri, otonom kamyonlar, otobüsler ve lojistik araçlar üzerinde çalışan firmalardan sekiz kat daha fazla fon çekerken, 2021'de makas önemli ölçüde daraldı.

Son bir yıl içinde büyük otoyollarda, sabit teslimat güzergahları, limanlar gibi bisiklet sürücüleri ve yayalardan uzak ortamlarda çalışan kamyonlar artık geri dönüş sağlamanın daha hızlı bir yolu olarak görülüyor.

YATIRIMLAR BİR YILDA 5 KAT ARTTI

Başlangıç veri platformu PitchBook'a göre, sürücüsüz lojistik araçlar için toplam yatırım faaliyeti, 2020'nin aynı döneminde 1,3 milyar dolardan beş kat artarak 6,5 milyar dolara çıktı. Aynı dönemde
robotaksi firmalarına yatırımlar ise 10,8 milyar dolardan yüzde 22 düşüşle 8,4 milyar dolara geriledi.

Diğer yandan Alphabet Inc'in Waymo'su gibi bazı robotaksi firmaları da kendi otonom kamyon taşımacılığı operasyonlarına daha fazla para pompalamaya başladı.

Son olarak Robotic Research yaptığı açıklamada, otonom kamyon, otobüs ve lojistik araç işini genişletmek için ilk kez dış yatırımcılara dokunarak 228 milyon dolar topladığını söyledi.

Sektöre önemli miktardaki para girişi ise, SoftBank'ın Vision Fund 2, Enlightenment Capital ve kendi kendini süren arabalarda kullanılan lidar sensörlerini yapan Luminar Technologies gibi yatırımcılardan geliyor.

VERİLEN VAATLER AŞIRI MI?..

Dünyacı ünlü iş insanı ve Tesla'nın kurcusu Elon Musk, geçtiğimiz yıllarda yaptığı açıklamada, 2019'a kadar bir milyon sürücüsüz otomobil sözü vermişti, ancak her yerde güvenle dolaşabilen kendi kendine giden arabalar halen çok uzakta.

Elektrikli araç (EV) girişimi Lucid Motors'un başkanı Peter Rawlinson, robotaksi filolarının yollara çıkmasının gelişmiş sensörlerle bile yaklaşık on yıl alacağını söyledi.

PitchBook'un önde gelen mobilite analisti Asad Hussain ise, otonom kısa mesafeli minibüsler yapan Gatik ve mini teslimat robotlarıyla Nuro gibi girişimlerin, önümüzdeki birkaç yıl içinde geniş ölçekte ticarileştirmede Waymo ve Cruise'a rakip olabileceğini öngördü.

Yine de, uzun mesafeli kamyonları otomatikleştirmek, robotaksa göre daha kolay, ana karayolları kalabalık şehir yollarından daha basit ortamlar olsa da, sürücüsüz kamyon şirketi yöneticileri ne kadar hızlı rampa yapabilecekleri konusunda temkinli.

8,5 milyar dolarlık piyasa değeriyle halka açılan otonom kamyon teknolojisi şirketi TuSimple'ın CEO'su Cheng Lu, "Sektörün verdiği aşırı vaatler verdiğinin farkındayız" dedi.

Şimdilik, TuSimple, Amerika'nın daha sıcak güney eyaletlerinde çapraz geçiş yapan güvenlik sürücülerine sahip yaklaşık 50 kamyonluk bir filoya sahip, ancak 2024 yılına kadar büyük ABD otoyollarını kapsayan bir ulusal ağa sahip olmayı planlıyor.

Bu, otoyolların haritalandırılması, kuzeyde daha zorlu hava ve yol koşullarının aşılmasına yönelik yeni teknolojiler ile dünyanın en büyük ticari açar üreticilerinden Volkswagen Traton'unun bir parçası olan Navistar tarafından geliştirilen yeni sürücüsüz kamyonlara büyük yatırımlar gelmesi bekleniyor.

'UZUN BİR YOLCULUK'

Ancak bir çok otoriteye göre, sürücüsüz kamyonlar halen büyük bir zorlukla karşı karşıya olduğundan, gerçek anlamda ulusal bir ağ oluşturmak yıllar alabilir.

İngiliz otonom araç yazılımı girişimi Oxbotica'nın kurucusu Paul Newman, robotaksisin uzun vadeli net hedefi olan "Kuzey Yıldızı" olarak kaldığını söylüyor.

Ancak şimdilik, bazıları Avustralyalı başlangıç Applied EV'den amaca uygun, tamamen elektrikli kendi kendine sürüş aracı kullanan daha basit uygulamalara odaklanıyor.

Şirketin İngiltere'deki Oxford'daki merkezinde test araçlarını gösterirken "Çözülmesi en zor mühendislik problemlerinden biri. Bu uzun bir yolculuk" diyor.

BİZE ULAŞIN