Avrupa'da eskiye hücum!..

10:44 - 30.11.2020, Pazartesi

Pandemiyle birlikte kullanılmış otomobillere talep, Avrupa'da da giderek artıyor

Pandemiyle birlikte Avrupa'da da, Türkiye'deki gibi ikinci el otomobillere yönelim her geçen gün artış gösteriyor.

Avrupa'nın dört bir yanında insanlar, otobüs ve trenlerden kaçınmak için ikinci el araç satıcılarına adeta akın ediyor.

Yakın zamanda Arjantin'den İspanya'nın başkenti Madrid'e taşınan Robert Perez, "Toplu taşıma burada harika. Ancak salgın nedeniyle şimdilik bundan kaçınmak daha iyi" diyor.

İş arayışında olan 33 yaşındaki otomotiv mühendisi Perez, artan talep nedeniyle kısıtlamalardan bu yana dört yeni bayi açan İspanyol ikinci el otomobil firması OcasionPlus'tan 2001 model Seat Toledo'yu 2 bin euro'ya (2 bin 370 $) satın aldı .

Araştırma şirketi IHS Markit ve çevrimiçi otomobil pazarı AutoScout24 verileri, Avrupa'daki eski otomobil satışlarında belirgin bir artış olduğunu ve yaşlanan araçlar için internet aramalarında bir ani artış olduğunu gösteriyor.

Kullanılmış arabalara olan ilginin artması, ne mücadele eden toplu taşıma ağları için ne de çevre için iyi bir haber çünkü kirli eski arabalar yeni elektrikli araçlardan daha fazla talep görüyor.

Ancak toplu taşımadan bireysel mobiliteye bu geçişin, uzun vadede, pandemi nedeniyle yüzde 27'lik kan kaybı yaşayan otomobil sektörüne destek olması bekleniyor.

FİYATLAR YÜZDE 25 ARTTI

Londra'nın batısındaki Hayes banliyösündeki Nawaie Motoring'in tıka basa dolu arazisinde, genel müdür Ameen Sultani, talep gören eski arabaların 3 bin poundun (3 bin 985 $) biraz altında satıldığına dikkat çekiyor.

Trene ve otobüslere binen alıcılar uygun fiyatlı alternatifler ararken, çoğunlukla on yıldan daha eski olan arabaların fiyatlarının yüzde 25 arttığını söyleyen Sultani, "3 bin poundun altındaki her marka araç çok hızlı satıldı. Çoğu, toplu taşımadan kaçınmak istedikleri için satın aldı" ifadelerini kullanıyor.

TALEP YENİYE DEĞİL, ESKİYE…

Son aylarda Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa ve özellikle Çin'de yeni otomobillere yönelik beklenenden daha güçlü talep, büyük otomobil üreticilerinin bahar aylarında yaşadığı düşüşten bir ölçüde kurtulmasına yardımcı oldu.

Ancak IHS Markit tarafından Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, İsviçre ve Birleşik Krallık'ta yapılan araba tescil verilerinin analizi ise bu yönelimin yeniye değil, kullanılmış araçlara doğru gösteriyor.

Kayıtlar, üçüncü çeyrekte kullanılmış araba satışlarının yaklaşık yüzde 16 artarken, yeni araç satışlarının ise yüzde 5'ten fazla düştüğünü ortaya koyuyor. Kayıtlardaki dikkat çekici bir detaysa, bu yıl satılan 15 yaş üzeri araçların, 2019'a kıyasla çok fazla artış göstermesi.

IHS analizine göre, ikinci el araç satışlarında, İspanya'da daha da büyük bir sıçrama yaşandı.

34 yaşındaki Cristian Lopez, kısmen pandemi sırasında biraz para biriktirdiği için daha ucuz ikinci el seçeneğini tercih eden İspanya'da bir başka alıcı. Lopez, "Elimdeki nakit, ucuz bir araba almaya yeter" diyor.

Bir yemek şirketindeki işinden ayrılarak, turizm işletmeciliği eğitimi için okula geri dönen Lopez, bu ay, Madrid'in Vicalvaro banliyösündeki evinden derslere gitmek için gri renkli 2005 Renault Clio'yu 3.600 euroya satın aldı.

İspanyol medya şirketi Vocento SA'nın bir parçası olan araç satış portalı Sumauto, İspanya'da 20 yaşın üzerindeki otomobil satışlarının Haziran'dan Ekim'e kadar yüzde 25, 15 yaşın üzerindekilerin ise yüzde 16 arttığını bildiriyor.

İNTERNETTEN ARAMALAR DA ARTTI

Diğer yandan, Avusturya, Belçika, Almanya, İtalya ve Hollanda'ya hizmet veren çevrimiçi otomobil pazarı AutoScout24, eski otomobiller için internet aramalarının yaz aylarından bu yana hızla arttığını söylüyor. Verilere göre, Temmuz'dan Eylül'e kadar, 20 yaşın üzerindeki araçlara yönelik çevrimiçi aramalar Fransa'da yüzde 80, Hollanda'da yüzde 77, Belçika'da ise 59 artış kaydetti.

İKİNCİ ELDE ELEKTRİKLİ GÜVEN VERMİYOR

AutoScout24 İcra Kurulu Başkanı Edgar Berger, pandemi nedeniyle yaşanan bu bireysel talebin eski araçlara yönlenmesini, tüketicilerin bilinmezlik nedeniyle temkinli olmasına bağlıyor.

Ancak kullanılmış otomobil satıcısı OcasionPlus'a göre, alıcılar hala ikinci el elektrikli araçlardan uzak duruyor. Şu anda satışta olan 2 bin 800 araçtan sadece altısı elektrikli.

Pazarlama şefi Fernando Rodriguez, "İnsanlar uzun vadede pillerin performansı konusunda temkinli ve ikinci el bir otomobil için şarj kablolarına yatırım yapma konusunda isteksizler" dedi.

Ancak eski arabaları daha uzun süre yolda tutmanın, karbon emisyonlarını azaltma konusunda iddialı Avrupa'nın hedeflerine yönelik negatif etkisinin yanı sıra, başka, uzun vadeli sonuçları da var. Uzmanlara göre, daha az güvenlik özelliğine sahip eski araçlar daha fazla kazaya ve yol açmasına neden olabilir.

BİZE ULAŞIN