Perakende ağustosta hareketlendi
BMD üyesi perakende markalarının yüzde 59'u ağustosta adet satışlarını bir önceki aya göre artırdığını bildirirken, cirolarında artış bildirenlerin oranı ise yüzde 70 oldu.
Ağustos ayının tahminlerinden daha iyi geçtiğini bildiren BMD Başkanı Sinan Öncel, "Temmuz'a göre geçen ay üyelerimizin yüzde 59'u adet satışlarını, yüzde 70'i de cirolarını arttırdı. Ağustos, turist alışverişinde de 2023'ün bugüne kadarki en canlı ayı oldu" dedi.
Organize perakende sektörü Temmuz ayındaki daralmanın ardından Ağustos'ta kısmen de olsa yeniden hareketlendi. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Ağustos ayındaki kısmi canlılığın, tüketicilerin 'fiyatlar daha da yükselecek' endişediyle ihtiyaç alışverişini imkanları ölçüsünde öne çekme davranışının devam etmesinden kaynaklandığını düşündüklerini söyledi.
BMD'nin üyeleri arasında yaptığı Ağustos ayı anketinin sonuçları kamuoyu ile paylaşıldı. Anketi değerlendiren Sinan Öncel, Temmuz'daki daralmanın ardından Ağustos ayının tahminlerinden daha iyi geçtiğini bildirdi.
"Parasal sıkılaştırma nedeniyle gıda dışı perakendede önümüzdeki aylarda daralma olabilir"
Ankete katılan BMD üyelerinin yüzde 59'unun Temmuz'a göre adet satışlarını artırdığını belirten Öncel, şöyle devam etti:
"Üyelerimizin yüzde 70'inin Ağustos'ta cirolarını artırdığı görünüyor. Ağustos, turist alışverişinde de 2023'ün bugüne kadarki en canlı ayı oldu. Üye markalarımızın yüzde 58'i yabancıya adet atışlarını artırdı. Temmuz'da özellikle hazır giyim, ayakkabı ve yemek kategorilerinde önemli bir daralma ile karşı karşıya kalmıştık. Haziran rakamlarının hâlâ uzağında olmakla birlikte Ağustos'ta kısmen de olsa alışverişte bir canlanma var. Merkez Bankası'nın verilerinde de BMD anketiyle paralel bir sonuç görüyoruz. Örneğin giyim ve ayakkabı için Haziran'da 63,7 milyar TL olan kartlı harcama tutarı Temmuz'da 44 milyar TL'ye gerilerken, Ağustos'ta 45,4 milyar TL'de kaldı. Ocak-Ağustos dönemini değerlendirdiğimizde Haziran'ın organize perakende için en verimli ay olduğunu görüyoruz. Parasal sıkılaştırma önlemleri kapsamında geçen ay beyaz eşya ve mobilya alımında kredi kartına taksit sayısı azaltıldı. Diğer taraftan dar ve sabit gelirliler alım güçlerindeki düşüşü giderek daha fazla hissedecekler. Dolayısıyla Hem parasal sıkılaştırma hem de alım gücündeki düşüş nedeniyle gıda dışı organize perakendede önümüzdeki aylarla daralma olabilir."
"Organize perakende için fahiş kira artışı talepleri en önemli sorun"
Organize perakendenin güncel konularını da değerlendiren Sinan Öncel, fahiş kira artışı taleplerinin sektör için en önemli sorun olduğunun altını çizdi. Yüzde 400-500'e varan oranlarda kira artışı talebinin sadece mağazalar değil tüm işyerleri için geçerli olduğunu hatırlatan Öncel, "Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan kısa bir süre önce kiralarda 'akılla, mantıkla, ahlakla izah edilemeyecek artışlar' olduğuna dikkat çekti. Biz bu sorunu her fırsatta dile getiriyoruz. İşyeri kiralarına da en azından 2024 sonuna kadar TÜFE'nin yüzde 50-60'ını geçmeyecek şekilde sınırlama getirilmesini, mülk sahibinin kaybının da gelir ve kurumlar vergisi kolaylıkları ile telafi edilmesini öneriyoruz. Konutlarda olduğu gibi işyeri kiralarına da sınırlama getirilmesinin enflasyonla mücadeleye de pozitif katkı sunacağını bir kez daha tekrarlamak istiyorum" diye konuştu.