AYMOD'a 53 ülkeden 7 bin alıcı

03:23 - 06.09.2023, Çarşamba

Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Berke İçten, yurt dışında Uluslararası AYMOD Ayakkabı Moda Fuarı'na yönelik özel tanıtım çalışmaları yaptıklarını belirterek, "TASD olarak 700’ü aşkın nitelikli alıcıyı ulaşım ve konaklama giderlerini karşılayarak İstanbul’a getirdik. Kendi olanakları ile gelenlerle birlikte yabancı ziyaretçi sayısının 7 bine ulaşacağını tahmin ediyoruz." dedi.

TASD tarafından 69'uncusu gerçekleştirilen ve alanında Avrupa'nın en büyük organizasyonu olan Uluslararası AYMOD Ayakkabı Moda Fuarı, İstanbul Fuar Merkezi'nde kapılarını açtı.

Fuarın açılışında konuşan TASD Başkanı Berke İçten, Türkiye'nin yıllık 550 milyon çiftle dünyanın altıncı, Avrupa'nın en büyük ayakkabı üretim kapasitesine sahip olduğunu belirterek, ayakkabı sanayinin 350 bine yakın istihdamı ve yıllık 1,2 milyar dolarlık ihracatı ile Türkiye ekonomisine önemli katkı sunduğunu vurguladı.

İçten, 2023 yılına 1,4 milyar dolarlık ihracat hedefiyle başladıklarını ifade ederek, "Ancak, Avrupa'da talebin yavaşlaması, işçilik başta olmak üzere yüksek maliyet artışları, enflasyona rağmen döviz kurunun uzun bir süre yatay seyretmesi ihracatımızı ve rekabetçiliğimizi olumsuz etkiledi. Ocak-ağustos dönemini yaklaşık 800 milyon dolarlık ihracatla tamamladık." diye konuştu.

AYMOD'la sektörde yeni bir sinerji yaratmak için tüm kaynaklarını seferber ederek yurt dışında özel tanıtım çalışmaları yaptıklarını anlatan İçten, şunları kaydetti:

"TASD olarak 700'ü aşkın nitelikli alıcıyı ulaşım ve konaklama giderlerini karşılayarak İstanbul'a getirdik. Kendi olanakları ile gelenlerle birlikte yabancı ziyaretçi sayısının 7 bine ulaşacağını tahmin ediyoruz. Fuarda bir yandan mevcut iş birliklerimizi güçlendirirken diğer taraftan da yeni iş birliklerinin temellerini atacağız. AYMOD uluslararası fuar kimliğini her geçen yıl daha da güçlendiriyor. Toplam 483 katılımcı firmanın 53'ünü, yani yüzde 11'ini yabancılar oluşturuyor. İtalya, Polonya, Almanya, İspanya, Portekiz ve İran'ın da aralarında bulunduğu 14 ülkeden firmayı konuk ediyoruz."

"Taklit ayakkabı üretimi, sektörde bir sorun olmaya devam ediyor"

Berke İçten, yurt içindeki yüksek maliyet artışının ihracatçının işini zorlaştırmasının yanı sıra ithalatta da olağanüstü bir artışa neden olduğunu ifade ederek, 500 milyon dolar cari fazlası olan sektörün yeniden cari açık vermeye başladığına dikkati çekti.

İthalattaki hızlı artış ve finansmana erişim konusunda yaşanan sıkıntıların hem üretimi hem de istihdamı tehdit ettiğini dile getiren İçten, şöyle devam etti:

"Doğrudan 350 bine yakın istihdamımız olmakla birlikte yan sanayi ve aileleri de dahil ettiğimizde 2 milyonu aşkın insanımız geçimini bu sektörden sağlıyor. Dolayısıyla gidişata bir an önce 'dur' dememiz gerekiyor. Diğer taraftan halk arasında 'çakma' diye bilinen taklit ayakkabı üretimi de sektörde bir sorun olmaya devam ediyor. Taklit ayakkabı, yabancı orijinal markalardan daha çok haksız rekabet nedeniyle yerli firmalarımıza zarar veriyor. Dahası taklit üretim yerli firmalarımızın markalaşmasını da engelliyor. Bu sorunlarla ilgili değerlendirmelerimizi ve beklentilerimizi kısa süre önce Ticaret Bakanlığımız ile paylaştık. Çok verimli görüşmelerimiz oldu. Çözüme yönelik adımların atılmaya başlandığını büyük bir memnuniyetle görüyoruz."

"AYMOD fuarı yoğun bir katılımla açıldı"

Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar da deri ve deri mamulleri ihracatında çok büyük bir artış yaşanmadığını belirterek, ayakkabı ihracatında ise ocak-ağustos döneminde yüzde 6 artış olduğunu bildirdi. Yüzde 6'lık artışın çok yüksek olmadığını ifade eden Zandar, Avrupa Birliği'ndeki gelişmeler dikkate alındığında, artışı pozitif olarak değerlendirdiklerini söyledi.

İhracatta katma değerin önemine dikkati çeken Zandar, "Ayakkabının ortalama kilogram değerini 20 dolardan, 26 dolarlara kadar çıkarmışız. Bu demek oluyor ki daha değerli ürün yapmaya başladık. Daha kaliteli, daha katma değerli ürün yapmaya başladık. Bu bence daha büyük başarı. Bu başarının ardında da onu destekleyen bir pazarlama mekanizması olduğunu görmek gerekiyor. AYMOD'un da yıllardır ülkemizi temsil eden başarılı bir organizasyon olduğunu söylemeliyim." diye konuştu.

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Üyesi Giyasettin Eyyüpkoca ise yakın zamanda farklı coğrafyalarda birçok fuarı takip ettiğini belirterek, genel anlamda fuarlarda bir durgunluk yaşandığını aktardı. AYMOD fuarının ise canlı ve yoğun bir katılımla açıldığını dile getiren Eyyüpkoca, fuarın gerçekleşmesinde emeği geçenlere teşekkür etti.

BİZE ULAŞIN