Dönüştüren akım: TikTok
TikTok, genellikle genç kullanıcıların uçuk kaçık paylaşımlar yaparak popülerliğini artırdığı bir mecra olarak biliniyor. Bu haliyle eğlence sunan platform aslında perakende şirketleri için büyük bir hedef kitle barındırıyor. Dünya çapında bunu fark eden markaların TikTok’a özel içerik üretmesi ve sonrasında hem satışta hem bilinirlikte olumlu sonuçlar alması Türkiye’dekileri de harekete geçirdi. Artık daha çok marka TikTok’da boy gösteriyor.
Mustafa Orhun Çetin / INBUSINESS
Önceleri eğlendirme amacıyla arz-ı endam eden sosyal medya platformu TikTok, dönüştürücü gücünü kendi üzerinde de kullanmışa benziyor. Her türden içeriği kullanıcılara hızlı ve etkili bir şekilde ulaştıran ve son bir yılda aktif kullanıcı sayısını 1 milyara taşıyan Çinli platform bu kez markalara yöneldi. Ayrıca çok kısa süre önce yayımladığı bir reklamla artık sadece bir eğlence platformu olmaktan çıkıp aranılan bilgiye ulaşabilecek bir platform olma yolunda ilerlediğini tüm rakiplerine ilan etti. Hatta başta perakende sektörü olmak üzere şirketlerin temsilcileriyle iletişime geçerek mecrayı tanıtma seferberliğine başladı. İçeriklerini geliştirme ve bir strateji oluşturmada da danışmanlık yapan platform, böylelikle markaların görünür olmasını ve ekosistemi besleyecek içerik üretim havuzu elde etmeyi planlıyor.
TikTok Türkiye Kamu Politikalarından Sorumlu Yönetici Emir Gelen markaların içerik üretmeye başlaması sayesinde yaratıcı içerik üreticilerinin de sistemden gelir elde etmesi için yeni bir kaynak oluşturduklarını ifade ediyor. Bu noktada TikTok'un bir adım öteye giderek markaların içerik üreticilerine ulaşabilmeleri için TikTok Creator Marketplace isimli bir platform da kurduğunu ha- tırlatmak gerek.
Çalışmalar halen yeni yeni sonuç verse de birçok markada heyecan yaratmış durumda. Dünya çapında pek çok ünlü markanın milyonlarca takipçiye ulaşarak kampanyalarını duyurduğu akım, son dönemde Türkiye'deki perakende şirketlerine de yayıldığı gözleniyor. CarrefourSA, A101, Migros gibi zincir markalar ürünleri ile oluşturulan tarifler paylaşırken, moda markaları ünlü isimlerle yaptıkları iş birlikleri ile tanıtım yapıyor.
Türkiye'nin perakende devleri teker teker TikTok'a giriş yapmaya devam ediyor. Türkiye Z kuşağını TikTok üzerinden yakalamak için meydan okuma kampanyalarıyla içerik üretmek üzere bir strateji yürütüyor. Henüz resmi bir açıklama olmasa da hazırlık yapan markaların duyumları söz konusu. Bunlardan biri de çalışmalara başlayan Derimod. Şirket tekstil sektörünün buraya olan ilgisi nedeniyle yakın zamanda TikTok'ta yer almayı planlayanlar arasında.
Peki TikTok sadece büyük oyunculara göre bir yer mi? Aslında mecranın doğası gereği girişimciler için de muazzam bir büyüme vadediyor. Trendi değerlendirmek isteyen kadın giyim markası Ma Mulier'in kurucusu Ece Güneren Tütüncü satıştan çok hedef kitleye ulaşarak bilinirliliğini artırmayı hedefliyor.
Kabul edelim ki TikTok'un özellikle Türkiye'de imajını düzeltmesi paylaşımların çok daha tutarlı bir hal alması gerekiyor. İşte bu noktada en azından perakendecilerin bakış açısını yansıtan önemli bir görüş de var. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, "Markaların içerik üretimine başlaması zamanla TikTok'u tercih edilebilir bir mecra olma yönünde şekillendirecek" diyor ve ekliyor: "Her mecranın bir zamanı var. TikTok'un da zamanı geldiğinde platforma ilk giren şirketlerin deneyim avantajı olabilir."
YARIŞTIRMA ETKİSİ
Okula dönüş döneminde ABD'li moda markası Guess, denim ürünlerine dikkat çekme amacıyla bir 'challenge' (meydan okuma) başlattı. Bu yarışmada istenen, katılımcıların denim kullandıkları ve kendi tarzlarını gösteren paylaşımlar yapmalarıydı. Kampanya sonunda 5 bin 500'den fazla video paylaşılırken, 10.5 milyon görüntüleme ve 12 binden fazla yeni takipçi Guess hesabını takip etmeye başladı.
MARKALAR BURAYI ŞEKİLLENDİRECEK
Sinan Öncel / Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı ve Twigy Yönetim Kurulu Başkanı
Sektör olarak genellikle Instagram ve Google reklamlarını tercih ediyoruz. TikTok'u bunların yanında daha magazinel bir alan olarak görüyoruz. Ancak markaların burada içerik üretimine başlaması zamanla orayı da tercih edilebilir bir mecra olma yönünde şekillendirecek. Sosyal medya mecralarındaki değişim çok hızlı gerçekleşiyor. Bu hıza ayak uydurmak markalar için çok önemli. Bizim de Twigy olarak orayı kullanma planlarımız var ancak henüz tam olarak zamanı gelmediğini düşünüyorum. Tabii ki TikTok'un da bu anlamda zamanı gelecek. Burada öncü olan markaların kazandığı deneyim, orayı daha etkili kullanma şansı verebilir.
MİLYON BEĞENİYE ULAŞANLAR
A101
İndirimli ürün kataloglarının yanı sıra tarif videoları da yayınlayan market zinciri, TikTok'ta resmi hesabını en aktif kullanan perakende şirketi olarak gözüküyor. İlk paylaşımı 19 Aralık 2020'de yapan şirket aynı zamanda reklam kampanyaları ve sosyal sorumluluk üzerine içerikler de paylaşıyor.
Hepsiburada
Resmi hesap üzerinden en aktif TikTok kullanan pazaryeri olan Hepsiburada da paylaşımlarına 22 Aralık 2020'de başlamış. Kampanyalar, fenomenlerin tavsiyeleri, kombin önerileri ve reklam çalışmaları için mecrayı kullanıyor.
DeFacto: 14 Şubat 2020'de sevgililer gününe özel bir kombin ile paylaşımlarına başlayan DeFacto, mecraya Türkiye'den ilk adım atanlardan biri. Moda sektöründe yer alan şirketin paylaşımları kombin önerileri üzerine yoğunlaşırken şirket reklam kampanyaları ve fenomen önerilerine de yer veriyor.
Koton: 6 Kasım 2020'de ilk videosunu paylaşan Koton, buradan kampanyalarını ve iş birliklerini paylaşıyor. Ayrıca kamera arkası görüntülere yer verirken sosyal sorumluluk projeleri üzerine de yayınlar yapıyor. Kombin önerileri ve fenomenler ise olmazsa olmaz.
Migros Türkiye: Mecrayı aktif kullanan bir diğer zincir market Migros. 17 Aralık 2020'de ilk videosunu yayınladı. Paylaşımlarını tarif videoları üzerine odaklayan şirket aynı zamanda hem fenomenlerin eğlendirici içeriklerine yer veriyor hem de hizmetlerini buradan tanıtıyor.
Gratis: 27 Şubat 2021'de mecraya adım atan Gratis sektörü nedeniyle fenomenler ile yakın çalışarak içerik üretiyor. Şirketin paylaşımlarının çoğunluğu fenomenler tarafından üretilirken yapılan paylaşımlarda ürün önerileri, kampanyalar ve duyurular yer alıyor.
TÜKETİCİ YOLCULUĞU
Merve Atuk Toker / L'Oréal Türkiye Dijital ve Pazarlama Direktörü ve Ülke Yönetim Komitesi Üyesi
TikTok'un, hedef kitlemize ulaşmak ve yakın ilişkiler kurmak adına önemli bir mecra olduğunu düşünüyoruz. Bu sebeple de mecrada hem L'Oréal Grup, hem de L'Oréal Türkiye özelinde kampanyaları hayata geçirmekten, test edip, öğrenip, bu öğrenimlerimizle çalışmalarımızı hızlıca ölçeklendirmekten mutluluk duyuyoruz. Bu doğrultuda, tüketici yolculuğunun her aşamasına dokunarak, uygun reklam modelleri, iş birlikleri ve mecranın DNA'sına uygun kreatiflerle, yatırımlarımızın verimliliğini arttırmak adına çalışmaya devam edeceğiz.
HAK EDEN İÇERİK ÖNE ÇIKIYOR
Nihal Gül / LC Waikiki Müşteri İçgörüleri ve Pazarlama İletişimi GMY
Moda denildiği zaman Instagram'ın ilham veren yönü daha fazla öne çıkıyordu bu nedenle ana mecramız, odaklandığımız yer orasıydı. Ancak TikTok'u 2019'un sonlarından itibaren sezon çalışmalarında ve dönemsel işlerde sosyal medya planlarımızda aktif olarak kullanmaya başladık. TikTok kullanımı yükselişte ve uygulamanın e-ticarete bağlanma tarafı çok değerli. Bu nedenle Türkiye'de ve yurt dışında aktif olarak kullanıyoruz. Hak eden içeriğin daha fazla ön plana çıktığını gördükten sonra da resmi hesabımızı açarak daha fazla deneme yapmaya karar verdik. Buradaki kasımızı da geliştirip daha fazla ağırlık vermeyi düşünüyoruz. Daha önce ramazan ayı ve babalar gününde sadece TikTok'a özel 'chalenge' kurguları üzerinden kampanyalar yürüttük. Uygulama indirme oranlarımıza büyük bir etki oluşturdu. Topluluk özelliklerinden faydalanacağımız bir plan üzerinde çalışıyoruz.
Z KUŞAĞINA SESLENMENİN YERİ
Nurçin Koçoğlu / Boyner Büyük Mağazacılık Pazarlama ve Marka Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı
Dünyada sosyal medya üzerinden yapılan ürün ve hizmet harcamalarının 2023'te 1 trilyon doları aşacağı tahmin ediliyor. Türkiye, dünyada en çok TikTok kullanıcısı olan dokuzuncu ülke. Kullanıcıların TikTok'ta geçirdiği süre aylık 18.8 saat. Bu verilere baktığımızda TikTok'a girmemiz kaçınılmazdı. Z kuşağının Boyner'i daha yakından tanıması için sosyal medya önemli bir araç. TikTok hesabımız her ay ortalama 140 milyon görüntülenme-izlenme, 13 milyon erişim ve 115 milyon tekil görüntülenmeye sahip. Biz müşteri kazanmanın değil, hayran kazanmanın peşindeyiz. Boyner deneyimini anlatmak, ilham vermek ve Z kuşağının sevdiği markalardan biri olmak hedefiyle TikTok'tayız.
BU DÜNYAYI SAHİPLENECEĞİZ
Nihan Aydın / MediaMarkt Dijital Pazarlama Departman Müdürü
Sosyal medya hesaplarımıza, marka olarak tüketicilere dokunduğumuz ve onların ilgisini çeken içeriklerle aramızdaki bağı güçlendirdiğimiz platformlar olarak bakıyoruz. Ana amacımız takipçilerimizle bağımızı güçlendirecek, onların ilgisini hep canlı tutacak içeriklerimizle sürekli iletişimde olmak. Mecraya özel hazırladığımız 'challenge'lar, danslar, ürün incelemeleri ve heyecanı yüksek tutacak içerikler paylaşıyoruz. Mecrayı anlamak, buradaki kitleyi iyi analiz etmek ve mecraya özel doğru içerik stratejisini oluşturup ilerlemek işimize ekstra heyecan katan bir gelişme oldu. TikTok'un verdiği datalar üzerinden çeşitli demografik araştırmalar yapıyor, kitlenin eğilimlerini analiz ediyor ve bu çıktılara göre içerik üretimimizde yol haritaları oluşturuyoruz. Önümüzdeki süreçte ise bu dünyayı daha fazla sahiplenerek, TikTok için vazgeçilmez bir partner olmaya devam edeceğiz.
'KEŞFET'İ DOĞRU KULLANMAK GEREKİYOR
Melis Karatay Ebin / CarrefourSA Pazarlama ve Kurumsal İletişim Grup Müdürü
İletişim stratejimiz kapsamında promosyonlarımız, tariflerimiz ve market deneyimini yansıtacağımız içeriklerle TikTok'ta yer almaya devam edeceğiz. 2023 stratejimizin de bir parçası olan dinamik ve genç hedef kitleye hitap edecek içerik türlerimizi geliştirerek, markamızın dinamiklerini en doğru şekilde TikTok'a taşımak istiyoruz. Öz markalı ürünlerimizi, Lezzet Arası restoranlarımızı ve ürün gamımızı tüm sosyal medya iletişim stratejimizde olduğu gibi bu platformda da ilgi çekici ve keyifli formatlarla kullanıcılarla paylaşacağız. TikTok'ta içerik akışı kendini çok hızlı yeniliyor. Özellikle gün içinde keşfet içerisindeki bu hızlı akışta doğru zamanlama ve planlamayla içeriklerimiz çok sayıda kullanıcıya ulaşıyor. Şu ana kadar kullanıcılar tarafından en çok ilgi gören içeriklerimiz reyonlardaki paylaşımlarımız ve yemek tarifleri. Yıl içinde TikTok iletişimimizi farklı içeriklerle zenginleştireceğiz.
MARKA BİLİNİRLİĞİNİ ARTIRIYOR
Ece Güneren Tütüncü / Ma Mulier Milano Kurucusu
Perakende devlerinin yanı sıra girişimciler de TikTok'ta yer edinerek kendilerini göstermek ve hedef kitlelerine ulaşmak adına içerik üretiyor. 1994'te üretim için açılan ve 2015'de kendi markasıyla sektöre adım atan Ma Mulier Milano da bu markalardan biri. Kurucusu Ece Güneren Tütüncü, sosyal medyanın gücünü, "Marka olarak aslında hem hayatta hem de sosyal medyadaki yeni akımları takip ediyoruz. Yeni jenerasyonlara, hatta Z kuşağına da hitap eden tasarımlarımız var ve onları yakalamak, ihtiyaçlarını, beklentilerini görmek ve tasarımlarımızı tanıtmak adına trend olan mecralarda bulunuyoruz" sözleriyle anlatıyor. Buranın sadece bir satış mecrası olarak görmediğini ise şu sözlerle açıklıyor: "Özellikle TikTok gibi mecralarda marka olarak yer almamızın asıl amacı; marka bilinirliğini ve görünürlüğünü artırmak ve diğer kanallarla ulaşamadığımız potansiyellere ulaşmak diyebilirim."