TASARIMIN KALBİNDE BİR TÜRK MARKASI
Dünya mimarlık ve tasarımın başkenti Londra’nın lüks semti Clerkenwell, Vitra ile artık bir Türk markasını da ağırlıyor. İngiltere’deki 30’uncu faaliyet yılında bu ünlü caddede bir tasarım ofisi ve Showroom açan Eczacıbaşı Holding, bu hamle ile globalde büyük bir sıçrama yapmayı planlıyor.
Hülya Güler / INBUSINESS
Londra'nın lüks semtlerinden Clerkenwell, dünyada metrekareye en çok mimar ve tasarımcı düşen bölge olarak biliniyor.
Ünlü İngiliz yazar Charles Dickens'dan, dünyaca ünlü mimar Zaha Hadid'e kadar yüzlerce sanatçının yolunun geçtiği semtin bugün yaklaşık üç bin tasarım ve mimarlık ofisine ev sahipliği yaptığı tahmin ediliyor. Clerkenwell, bu yönüyle sadece İngiltere'nin değil, kreatif endüstrinin uluslararası merkezlerinden biri olarak görülüyor. İşte mimarlık ve tasarım dünyasının kalbi sayılan bu bölgede artık bir Türk markasının da bayrağı dalgalanıyor.
İNGİLTERE'DE 30. YIL
Eczacıbaşı Holding'in önde gelen markalarından Vitra, İngiltere'deki faaliyetlerinin 30'uncu yılında Clerkenwell'de bir tasarım ofisi ve showroom açtı. İngiliz tasarım ikonu Tom Dixon ile de bir iş birliği başlatan Vitra, buradaki showroom'unda sanatçının sudan ilham alarak geliştirdiği Liquid serisi dahil birçok koleksiyon sergiliyor.
Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, Türkiye'nin alanında en yüksek katma değerli ihracatını yapan Vitra'nın Londra'daki showroom'unun tanıtımında "Bu yıl topluluğumuzun 80'inci ve İngiltere'deki faaliyetlerimizin 30'uncu yılını kutluyoruz" diyerek söze başladı ve "Keşke İngiltere'de de 80'inci yılımızı da kutluyor olsaydık. 40 yıla yaklaşan global yolculuğumuzda, ilk pazarlama şirketini kurduğumuz Londra'ya o zamanlar imkan olsaydı ve daha önceleri gelebilseydik daha hızlı yol alırdık" diyerek yurtdışı pazarlara açılmanın önemine dikkat çekti.
TASARIM YERİ SORULUYOR
Şirketin yapı ürünleri iş kolunda bugün geldiği noktayı dünya çapında bir başarı öyküsü olarak gördüğünü dile getiren Eczacıbaşı konuşmasına şöyle devam etti: "Bu başarıda Vitra'nın çok özel ve önemli bir rolü var. Vitra'nın şu anda içinde bulunduğumuz showroom'u ise tasarım alanında standartlarımızın ne kadar yüksekte olduğunu temsil etmesi yönünden gurur duyduğumuz bir yatırım. Bu yatırımın, yapı ürünleri iş kolumuzun bugün itibarı ile ulaştığı 850 milyon euroyu aşan cirosuna bundan sonra da çok önemli katkılar sağlayacağına inanıyorum."
İyi tasarımın, sağladığı katma değer ve rekabet gücüne de değinen Bülent Eczacıbaşı "Dünya pazarlarında satılan ürünlerin artık nerede üretildiği değil, nerede tasarlandığı soruluyor. Ürünü üretenler değil, tasarlayanlar katma değerin aslan payını alıyor. Biz de tasarım yetkinliğimizi geliştirmek için atılımlar yapıyoruz. Tom Dixon da bunun en iyi örneklerinden biri" şeklinde konuştu.
500 MİLYON EURO YATIRIM
Topluluk, odaklandığı her iş kolunda Türkiye'de lider oyuncu olmayı, uluslararası pazarlarda büyüyerek de bölgesel bir oyuncuya dönüşmeyi hedefliyor. Bu strateji doğrultusunda organik büyüme ve kapasite artırma odaklı yatırımları sürdürürken, satın alma fırsatlarını da değerlendiriyor. 2022'yi organik ve inorganik yatırımlar için 500 milyon euro tutarında harcamayla kapatacaklarını belirten Bülent Eczacıbaşı, 2023 yılında da yatırımlara tüm hızıyla devam edeceklerini, önümüzdeki üç yılda 800 milyon euronun üzerinde yatırım planladıklarını söylüyor.
Bülent Eczacıbaşı, 2022 itibarıyla topluluk gelirlerinin yüzde 60'ının ihracattan ve yurt dışındaki bağlı ortaklıklardan elde edildiğini de sözlerine ekledi.
-Vitra London showroom'unun tanıtım toplantısına, Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, Yardımcısı Faruk Eczacıbaşı, Yönetim Kurulu Üyesi Emre Eczacıbaşı ve Holding CEO'su Atalay Gümrah ve Eczacıbaşı Yapı Gereçleri CEO'su Özgen Özkan ve Vitra Karo CEO'su Hasan Pehlivan'ın katıldı.-
1 MİLYAR EURO CİROYA DOĞRU
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri CEO'su Özgen Özkan'dan ise Vitra'nın gündemindeki yeni yatırımlar hakkında bilgi alıyoruz. Devam eden ve yakında başlayacak üretime dönük 190 milyon euroluk yatırımlarından söz eden Özkan yeni yatırımlarla, pandemi ve yüksek enflasyon nedeniyle dünyada beklenen resesyon sonrası döneme şimdiden hazır olduklarını belirtti.
2022'yi 510 milyon euro civarı bir ciroyla kapatmayı hedeflediklerini söyleyen Özkan, 2020-22 döneminde yüzde 55 büyüme gerçekleştirdiklerinin altını çizerek ekledi: "Ulaştığımız ciro bizim için önemli, çünkü dünya seramik sağlık gereçleri üreticileri arasında bir üst lige çıkmamızı sağlayacak. 2023'te de en az yüzde 15 büyüme hedefliyoruz. İkinci büyük sıçramanın ise 2025'te olacağını tahmin ediyoruz."
SEKTÖRÜN İHRACAT ŞAMPİYONU
Vitra Karo CEO'su Hasan Pehlivan ise uluslararası satışların cirodaki payının yüzde 80'i aştığını vurguladı. 2022'yi 350 milyon euro seviyesinde bir ciro ile kapatmaya hazırlandıklarını söyleyen Pehlivan ihracatta alınan yolu şu sözlerle özetledi: "Vitra, Villeroy & Boch ve Engers markalı karolarımızla, Türkiye'de üst segmentte lideriz ve sektörümüzün ihracat şampiyonuyuz. Kategorisinde Türkiye'nin en çok ihracat yapan kuruluşu olarak, yalnızca 2021'de ülkemizden Avrupa'ya gerçekleştirilen karo ihracatının metrekare bazında yüzde 25'ini Vitra Karo olarak biz gerçekleştirdik. Türkiye'den sonra ana stratejik pazarımız olan Almanya'nın en büyük ikinci karo tedarikçisi konumundayız."
EN BÜYÜK KAPASİTE
Son iki yılda yaptıkları yeni tesis ve modernizasyon yatırımları sonucunda, yurt dışı ile birlikte yaklaşık 28 milyon metrekare yıllık üretim kapasitesine ulaştıklarını belirten Pehlivan, "İhracat odaklı yeni tesisimizle özellikle Avrupa pazarındaki sürdürülebilir büyümemizi hızlandırmayı, yıllık ilave 30 milyon euro ihracat yapmayı ve Türkiye'de üst segmentteki pazar payımızı artırmayı planlıyoruz" ifadelerini kullandı.
BANYOLARI 4 BOYUTLU GÖRSELLEŞTİRİYOR
Mimar ve tasarımcılar için bir sosyalleşme mekanı olarak da hizmet veren Vitra London'un giriş katında, markanın Ross Lovegrove, Sebastian Conran, Terri Pecora, Claudio Bellini, Arik Levy ve Tom Dixon gibi dünyaca ünlü tasarımcıların geliştirdiği banyo koleksiyonları sergileniyor. Ziyaretçiler ayrıca, sanal gerçeklik uygulamalarıyla hayal ettikleri banyoları 4 boyutlu görselleştirerek içinde dolaşabiliyor.
AÇILIR AÇILMAZ ÖDÜLLENDİRİLDİ
Londra'nın kalbinde, İki katta ve 520 metrekarelik alanda hizmet veren Vitra London showroom'u kısa sürede iki ödülün sahibi oldu. 95 bin üyesiyle tasarım alanında dünyanın en büyük ödül programları ağına sahip DRIVENxDESIGN tarafından verilen Londra Tasarım Ödülleri kapsamında, iç mekan tasarımı kategorisinde perakende alanında altın ödüle layık görüldü. Showroom, The Designer Award kapsamında da banyolar için yılın en iyi sergileme alanı seçildi.