Yeni mesai arkadaşlarımız metal yakalı

09.04.2022
Robot ve yapay zekalı çalışanların, ‘insan’ların işlerini ele geçirmesi son dönemin en çok konuşulan konularının başında geliyor. Oysa hibrit çalışma verimliliği daha da artıyor. Sadece şirketlerdeki ‘insan çeşitliliği’ çalışmalarına robotlar da eklenmeli…

Ayanna Howar

Toplumun en kirli, sıkıcı ve tehlikeli işlerini devralmak için ideal bir konumda oldukları için robotlara uzun zamandır övgüler yağdırılıyor: Robot elektrikli süpürgelerden (kirli) üretim robotlarına (sıkıcı) ve askeri robotlara (tehlikeli) kadar. Elbette tüm bu roller geçmişte insanlar tarafından üstlenildi ve bu işlevleri yerine getiren kişilerin yerini robotlar almaya devam edecek.

Ancak yalnız olmayacaklar: Klasik anlamda 'kirli, sıkıcı ve tehlikeli' iş kategorisine uymayan işler de robot işçiler için fırsat olarak görülüyor. Teknolojinin insan gücünün yerini almasıyla birçok rol yeniden tasavvur ediliyor ve yeniden tanımlanıyor. Bunlara rehabilitasyon (fizyoterapistlerin el emeğinin yerini alan giyilebilir mekanik dış iskeletlerin kullanımıyla) ve paket teslimatı (insan sürücülerin yerini alan insansız hava araçları ve kendi kendine giden arabaların kullanımıyla) sektöründeki pozisyonlar da dahil. İnsandan robota iş geçişleri, birçok insanın kendi işi için endişelenmesine neden oluyor. Bu nedenle, robotbilim ve yapay zekanın (YZ) çalışmanın geleceğini ve giderek daha fazla insanın rollerini nasıl etkileyeceği konusunda epeyce tartışma olması şaşırtıcı değil.

BİRLİKTE ÇALIŞMA ÖNE ÇIKIYOR

Şirketlerin robotlar çağında iş güvenliği konusundaki endişeleri ele almalarının bir yolu, robotlaşma tartışmasını çeşitlilik kavramını içine alacak şekilde 'kirli, sıkıcı ve tehlikeli'nin ötesine taşımak. Çeşitliliğin robotbilimle ve çalışmanın geleceğiyle ne alakası var? Araştırmalar uzun süredir, insanlar ve robotların iş birliği içinde çalışması halinde birbirlerinin yeteneklerini tamamlayabileceğini, bunun da görev iyileştirmeleriyle sonuçlanabileceğini gösteriyor. 'Kirli, sıkıcı ve tehlikeli', robotların insanların yerini almasına gerekçe sağlarken, çeşitlilik, insanların birçok iş sürecinde mevcudiyetinin devam etmesine gerekçe oluşturuyor.

Robotlar ve YZ, ne tür işlerin nasıl yapıldığını yeniden tanımlamaya devam edecek. Bir zamanlar yetenekli insan uzmanlığı gerektiren daha yüksek bilişsel görevler, ister mali muhasebe ister temel programlama olsun, makineler tarafından devralınabilir. Ancak biz insanlar tüm deneyim, eğitim ve içgörü çeşitliliğimizle kendi insani yeteneklerimiz tarafından benzersiz bir şekilde tanımlanan görevlerde uzmanlaşmaya devam edeceğiz.

İNSAN BAĞLANTISINI ÖNE ÇIKARMAK İÇİN ÇEK MODELİ UYGULAMAK

Çeşitliliğin robot-insan iş etkileşimlerinin tesisinde bir faktör olarak ele alınması, işyerindeki insan ilişkileri meselelerinde son dönemde merkezi bir kavram haline gelen ÇEK'i (çeşitlilik, eşitlik ve kapsama) akla getiriyor. Bu bir tesadüf değil: Her iki alanda da çeşitliliğin değerinde paralellikler var.
Şirketler çeşitliliğin, yalnızca iş açısından bakıldığında bile insan ilişkileri bağlamında neden önemli olduğunu açıklarken, genellikle farklı bir grup insandan gelen farklı bakış açılarının kaynaşmasıyla nasıl daha iyi sonuçlar, daha iyi ürünler ve daha iyi hizmetler elde edildiğini tartışır. Robotbilimde durum neden farklı olsun ki?

HİBRİT ÇALIŞMA MODELİ İÇİN İZLENECEK ÜÇ STRATEJİ

1- ÇEK ARAŞTIRMANIZI YAPIN
Çeşitli insan dokunuşları süreçlerinizin neresinde önemli?
Robotların potansiyel faydalarını, organizasyonun mevcut durumunun titiz bir değerlendirmesine dayalı olarak, insan yeteneklerinin zenginliğiyle bütünleştirmek için öncelikler oluşturmak istiyorsunuz. Yalnızca insan çalışanlarınızın sahip olduğu özel becerileri, sezgisel anlayışı ve problem çözme yeteneklerini belirleyin.

Örneğin yeni bir ürünün ilk beta sürümü sırasında ortaya çıkan yeni bir teknik sorunu gidermek, sabır, yaratıcı düşünme ve müşterinin hayal kırıklıklarını yönetme becerisi gerektirir. Ancak sonrasında, aynı teknik sorunu şikayetler farklı müşterilerden de gelse tekrar tekrar ele almak gayet tekrarlayıcı hale geliyor. Bu noktada robot işçiliğine uygun bir görevde insan gücü kaynaklarını kullanmaya devam etmeyin.

2- VERİLERİNİZİ İNCELEYİN
Çeşitlilik, iş gücünüzün yapısının geniş bir yaşanmış dene- yimler koleksiyonunu temsil etmesine odaklanır. Farklı in- san çalışanlarınızın şu anda nelerde iyi olduğuna, hangi yeni becerileri öğrenmeye çalıştığına ve hangi sonuçları elde etmeye çabaladığına bakın. Gelecekte işin iş birliğine dayalı bir şekilde nasıl yapılacağını düşünmek için insanların ve robotların işin misyonuna şu anda nasıl katkıda bulunduğu hakkında bildiklerinizi kullanın. İşin bu alanında 'kapsayıcılık', insanları becerilerine göre robot kutusuna sığdırmak değildir. Daha ziyade bu insani yeterlilikleri dahil etmek için robot kutusunun genişletilmesiyle ilgilidir.

3- ÖLÇÜLEBİLİR HEDEFLER BELİRLEYİN

Hem insan kaynakları hem de iş çıktısı açısından başarının nasıl göründüğünü tanımlayın. Nasıl çoğu şirket, hedeflenen büyümeyi ölçmek için ölçütler belirlerken işgücü yeteneklerine göre çeşitlilik ölçütlerini de buna dahil ediyorsa, aynı şey insan çeşitliliği düşünüldüğünde de yapılabilir. Hangi tür işlerin yüzde kaçı insanlar tarafından ve robotlar tarafından yapılıyor? Çalışanlarınız şirketteki mevcut rollerinden memnun mu? İnsan yıpranma oranınız ne ve belirli iş kategorileri veya demografilerde diğerlerinden daha yüksek kayıp var mı? En önemlisi, özellikle robot istilası sırasında adil insan kapsayıcılığına bağlı yönetim teşvikleri belirleyerek kendinizi hesap verebilir kılın.


Ayanna Howard, Ohio Eyalet Üniversitesi'ne bağlı Mühendislik Yüksek Okulu'nun dekanı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.