Kimdir bu Maybach?..
Makam otomobili piyasasının kralı olan S Serisi'nin en lüks versiyonu Mercedes-Maybach markasını taşıyor. Peki, kimdir bu Maybach? Gelin, yeni otomobili incelemeden önce Maybach'ın kim olduğuna ve otomobil dünyası için ne ifade ettiğine bakalım.
Otomobiller 19'uncu yüzyılın sonlarında yollara çıktığında başlı başına bir lüks, zenginlik göstergesiydi. Henry Ford'un 1913'te seri üretim bantlarını kurmasıyla birlikte otomobil demokratikleşmeye başladı. Henry Ford'un da ilk hedefi üretim maliyetlerini düşürüp işçilerine otomobil satmaktı. Nitekim Ford'un üretim yöntemini izleyen diğer üreticilerin yatırımlarıyla birlikte orta gelir grubu da otomobil sahibi olmaya başladı. Ancak bu durum otomobilde lüks kavramını etkilemedi. Üst gelir seviyesindeki müşterilerin talepleri daha fazlaydı. Bu taleplerin içinde otomobilin, daha güçlü, hızlı, kaliteli, teknolojik, büyük ve tabii ki prestijli olması yer alıyordu. Bazı üreticiler bu müşteri kesimine odaklandı. Ancak 1900'lü yılların başlarında yaklaşık üç bin marka bulunuyordu ve hepsinin yaşama şansı yoktu. Birçoğu tarihin tozlu sayfalarında kaybolup giden bu markalardan biriyse kurucusunun içinden çıktığı şirket tarafından yeniden hayata döndürüldü: Maybach...
BİR YILDIZ DOĞUYOR
Daimler-Benz birleşmesi öncesinde Gottlieb Daimler'le çalışan dahi mühendis Wilhelm Maybach, döneminin en iyi motorları olarak kabul edilebilecek benzinli motorların yanı sıra ilk zeplinlerin motorlarını da oğluyla tasarlayıp üretmişti. I'inci Dünya Savaşı döneminde uçak motorları üreten Maybach, savaş sonrasında dizel motor üzerinde çalışarak lokomotif ve gemi motorları geliştirdi. 1921'de ilk otomobili olan W3'ü tanıtan Maybach'ın otomobil markası olarak ömrü pek uzun olmadı. Buna karşılık tasarım ve teknoloji açısından otomobil dünyasına önemli yenilikler kattı.
Daimler-Benz tarafından 1960'da satın alınan Maybach, 2005'te Rolls-Royce ve Bentley rakibi olarak hayata döndürülse de hedeflenen satış rakamlarına ulaşılamayınca yeniden uyku durumuna geçti. 2015'te ise Maybach, Mercedes'in alt markası olarak tekrar sahneye çıktı. Bu alt marka, grubun sportif otomobil üreticisi Mercedes-AMG gibi, Mercedes-Maybach adını taşıyor. Mercedes-Maybach'ın son yapıtı ise Mercedes-Maybach S Serisi oldu. Tam olarak model adıysa S580.
AYRINTILAR ÖNEMLİ
Makam otomobilleri 'arka koltuk yolcuları öncelikli' tasarlanır. Önemli olan arka koltuk yolcularının konforu ve güvenliğidir. Dolayısıyla arkada daha geniş bir alan, bu alana daha rahat bir giriş ve tabii berjerleri andıran koltuklar gereklidir. Bunu sağlamak için öncelikle Mercedes-Benz S Serisi'nin uzun versiyonunun boyu 18 cm uzatılmış. Bu uzama sadece aracın boyunda değil aks mesafesinde de gerçekleştirilmiş. Aslında aks mesafesi (3396 mm) 18 cm uzatılırken arka kapılar büyütülerek aracın boyu da (5469 mm) aynı oranda artmış.
Mercedes-Benz S Serisi'ni temel alsa da Mercedes-Maybach S Serisi'nin tasarımında özgün detaylar bulunuyor. Çok daha fazla krom kullanılan ön yüzde üzerinde Maybach yazan ızgara dikkat çekiyor. Profilde farklılığı yaratan temel unsursa daha büyük arka kapı nedeniyle C sütununa entegre üçgen cam ve Maybach logosu oluyor. Bu arada arka kapılar istenirse elektrikli olarak sipariş edilebiliyor. Arka tasarımdaysa daha fazla krom dışında bir fark yok. Son dönemde tavanı farklı renkte alınabilen birçok model bulunuyor. Mercedes-Maybach çift renk uygulamasını daha geleneksel kullanımla motor kaputu ve bagaj kapağını da içerecek şekilde sunuyor. Üstelik iki renk arasındaki çizgi de elle yapılıyor. Zaten ultra lüks otomobil üreticilerinin el ürünü detaylara sahip olması yazılmamış bir kural.
AKUSTİK İÇİN ÖZEL ÇALIŞMA
İç mekana arka koltuklardan başlayalım. Büyük kapılarda içeri girildiğinde arka koltuk yolcularını gerçekten çok lüks ve geniş bir ortam karşılıyor. Sırtlığı ve minderi ayrı ayrı ayarlanabilen, uzatılabilen bacak desteği ile neredeyse yatak haline gelebilen arka koltuklarda omuz ve ense ısıtması da bulunuyor. Ayrıca baldır desteğinde masaj fonksiyonu bulunuyor. Sadece koltukların konforlu olması yeterli değil. Akustik konfor da arka koltuk yolcuları için önemli. Mercedes-Maybach'ın bu yöndeki çözümleri de çok dikkat çekici. Arka çamurluklarda ekstra ses yalıtımı ve üçgen camın daha kalın olmasının yanı sıra isteğe bağlı olarak gürültü önleyici köpüğe sahip lastikler alınabiliyor. Ama asıl öne çıkan teknoloji aktif sürüş gürültüsü önleyicisi. İlk kez kullanılan bu sistem Burmester 4D Surround ses sisteminin bas hoparlörlerini kullanarak düşük frekanslı seslerin duyulmamasını sağlayan karşı ses dalgaları üretiyor. Ambiyans aydınlatması konusunda da çıtayı yukarı çeken Mercedes-Maybach, Aktif Arka Aydınlatma donanımıyla ışığın parlaklığından yönüne ve aydınlatma alanına kadar birçok ayarın yapılabilmesini sağlıyor. Böylece arka koltuklar istendiğinde ofis, istendiğinde loş bir dinlenme alanına dönüşebiliyor.
JEST KOMUTLARI DEVREDE
Mercedes-Benz'in ikinci nesil MBUX sistemiyle sesle komut, jestle komut dönemine girilmişti. Mercedes-Maybach bu teknoloji de bir üst basamağa taşınmış. Arka koltuklar için alınabilen sistem bilim-kurgu filmlerini hatırlatan özelliklere sahip. Mercedes-Maybach S580, tavan döşemesindeki 3D lazer kameralar yardımıyla arka yolcuların jest ve hareketlerini de kaydedebiliyor. Böylece yolcu elini emniyet kemerine doğru uzatırsa emniyet kemeri uzatma fonksiyonu devreye giriyor. Ya da yolcu kapıyı açmak üzere uzandığında dışarıda bir engel ya da tehlike yaratacak araç varsa görüntülü ve sesli şekilde uyarıyor.
Süspansiyon konforu konusunda haklı bir üne sahip Mercedes-Benz S Serisi'nin temeline sahip Mercedes-Maybach S580'nde ADS+ ve AIRMATIC havalı süspansiyon görev yapıyor. Motor, şanzıman, ESP, yürüyen aksam ve direksiyonun karakteristiğini ayrı ayrı değiştirebildiği DYNAMIC SELECT programında ayrıca Maybach özel sürüş programı da bulunuyor. Havalı süspansiyon sisteminin konfor düzeyini yükselten bir diğer sistem olan E-ACTIVE BODY CONTROL, stereo kameralarla yol yüzeyini izleyerek olası bozukluklara göre süspansiyon sisteminin hazırlıklı olmasını sağlıyor. Bu sistemin bir diğer görevi de olası bir yandan çarpma durumu doğduğunda aracı yükselterek yolcuların daha fazla korunmasını sağlaması. Peki, sürücüyü nasıl bir iç mekan ve performans bekliyor? S Serisi'nin temel tasarımını koruyan ancak daha kaliteli malzemelerle döşenen sürücü bölümünde sayısı beşe kadar çıkan ekranlar söz konusu. Yüksek teknolojili bir kumanda merkezi olarak görev alan 12,8 inçlik OLED merkezi medya ekranı standart donanım olarak sunuluyor. İsteğe bağlı olarak trafikteki diğer paydaşların görselini üç boyutlu olarak canlandıran, belirgin derinlik ve gölge efektiyle dikkat çeken 12,3 inçlik 3 boyutlu dijital gösterge ekranı da başka bir ayrıcalık. Aktif Ambiyans Aydınlatması'ndaki Rose Gold gösterge tablosunun etrafında da kullanılmış.
Mercedes-Maybach S580'in kuzun kaputunun altında 4.0 litre hacminde, çift turbo beslemeli V8 motor bulunuyor. 503 HP güç ve 700 Nm tork üreten motora ayrıca 15 kW destek veren bir elektrikli motor da yer alıyor. Yani mild hibrit (yarı hibrit) bir motordan söz ediyoruz. Çekiş gücü, dokuz ileri vitesli otomatik şanzıman üzerinden dört tekerleğe birden aktarılıyor. Mercedes-Maybach V12 bir motoru da aileye ekleyecek.
DEĞİŞEN DÖNÜŞ ÇAPI
Sürücünün işini kolaylaştıran sistemlerden biri de isteğe bağlı olarak sunulan arka aks yönlendirmesi. Arka aks yönlendirme özelliği ile dönüş çapı iki metreye kadar azalıyor. Müşteriler; 4,5 derece ve 10 derece olmak üzere iki farklı arka aks yönlendirme tipinden birini seçebiliyor. Buna bağlı olarak otomobilin dönüş çapı 13,4 metre yerine 12,4 metreye veya 11,4 metreye düşürülebiliyor.
İsteğe bağlı sunulan DIGITAL LIGHT far teknolojisi ise gece sürüşlerinde avantaj sağlıyor. DIGITAL LIGHT, her farda 1,3 milyon mikro ayna yardımıyla ışığı kıran ve yönlendiren son derece parlak üç LED'li bir ışık modülüne sahip.
Otonom sürüşe bir adım daha yaklaşan Mercedes-Maybach, 2021'in ikinci yarısından itibaren DRIVE PILOT adlı sistemi seri üretime alacak. DRIVE PILOT, otoyolun uygun bölümlerinde ve trafiğin yoğun olduğu durumlarda sürücüye ilk etapta yasal olarak izin verilen 60 km/s hıza kadar sürüş görevini üstlenme önerisinde bulunabiliyor.
Halit Bolkan / INBUSINESS