Çalışanların umudu 'kişisel markalar'

10:21 - 31.01.2022, Pazartesi

Yapılan bir araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de çalışanların yüzde 64’ü yakın gelecekte şirketlere becerilerini satacakları ‘kişisel marka’ları olacağını düşünüyor.

PwC Türkiye'nin, çalışanların gelecek beklentilerine, korkularına ve iş yaşamıyla ilgili fikirlerine ışık tutan Geleceğin Çalışma Hayatına Dair Umutlar ve Endişeler Araştırması 2021 yayımlandı.

414 kişinin katıldığı araştırmaya göre; çalışanların yüzde 42'si işlerinin geleceğinden endişe ediyor. Katılımcıların yüzde 30'u işlerinin 5 yıl içinde kaybolacağını, yüzde 64'ü ise yakın gelecekte şirketlere becerilerini satacakları 'kişisel marka'ları olacağını düşünüyor.

PwC Türkiye, Geleceğin Çalışma Hayatına dair Umutlar ve Endişeler Araştırması 2021 ile ülkemizdeki çalışma hayatına ve çalışanların nasıl hissettiklerine dair kapsamlı bir rapor ortaya koydu.

Araştırmada; 25 farklı şehir ve 29'u aşkın sektörden, farklı büyüklüklerdeki şirketlerde çalışan 414 kişi yer aldı. Farklı yaş gruplarından katılımcılar, çalışma hayatının geleceği, bunun bireylere olan etkileri, işverenlerden beklentileri ve geleceğin yetkinliklerine yönelik soruları yanıtladı.

Türkiye'deki çalışanların yüzde 42'si işlerinin geleceğinden endişe ederken, küresel araştırmalarda bu oran yüzde 50. Katılımcıların yüzde 59'u işin geleceği ve gelecek nesillere etkisi hakkında endişe duyuyor. Kadınların yüzde 49'u, erkeklerin ise yüzde 36'sı ise iş dünyasının geleceğinin kendilerine etkileri konusunda endişeli.

İŞ YAŞAMININ GELECEĞİ 'KİŞİSEL MARKALAR'

Araştırmaya katılanların yüzde 64'ü, geleneksel işe alım modelinin değişeceğini, şirketlere becerilerini satacakları 'kişisel markaları' olacağını vurguluyor. Küresel araştırma sonuçlarında bu oran yüzde 48 olurken; Türkiye'de iş piyasasında rekabetin yüksek olması, Gig işlerin artması, Z jenerasyonunun sosyal medya ve freelance işlere yatkınlığı gibi sebeplerle, kişisel markalara olan güven ve beklentinin küresel araştırmaya göre daha yüksek olduğu görülüyor. Buna ek olarak, katılanların yüzde 51'i gelecekte çok az insanın stabil, uzun dönemli işleri olacağını düşünüyor.

ÇALIŞANLARA GÖRE TEKNOLOJİ RİSK DEĞİL FIRSAT ARACI

Teknolojik gelişmeler ve otomasyonla birlikte önümüzdeki yıllarda mesleklerin geçerliliğini yitirme riski artıyor. Çalışanların yüzde 30'u 5 yıl içinde işlerinin kaybolacağını düşünürken, bu oran küresel araştırma sonuçlarına (yüzde 39) kıyasla Türkiye'de daha iyimser bir tablo olduğunu gösteriyor.

Yüzde 30'luk bir kesim ise, mesleklerini otomasyondan korumak için kamu otoritelerinin harekete geçmesi gerektiğini belirtiyor. Bu oran küresel sonuçlarda yüzde 60 olurken, Türkiye'deki çalışanların mesleklerinin geleceğini koruma noktasında kamu otoritelerine daha az sorumluluk yüklediği görülüyor.

Katılımcıların yüzde 48'i otomasyon sebebiyle birçok kişinin işinin risk altında olmasından endişe duyuyor. yüzde 73'lük büyük bir kesim ise teknolojinin risklerden daha çok fırsat sunduğunu düşünüyor. yüzde 68'i de teknolojik gelişmelerin iş olanaklarını iyileştireceğini düşünüyor.

YÜZDE 87'LİK KESİM HİBRİT ÇALIŞMA MODELİ İSTİYOR

Pandemi sürecinde iş dünyasında yaşanan köklü değişiklikler, çalışanların önceliklerini de etkiliyor. Araştırmaya katılan 18-35 yaş grubu katılımcıların yüzde 38'i kendi işini kontrol etmeye, gelirlerini artıracak fırsatları değerlendirmekten (yüzde 14) daha çok önem veriyor. 35-54 yaş grubu ise fark yaratan bir iş yapmaya öncelik veriyor. 18-25 yaş grubu, yüzde 16'lık oran ile iş güvencesi ve uzun dönemli çalışmayı daha az tercih ediyor.

Katılımcıların yüzde 65'i fark yaratan bir iş yapabilecekleri veya inisiyatif alabilecekleri çalışma ortamlarına önem verirken, yüzde 87'lik büyük bir kesim karma (hibrit) çalışma modeli istiyor. Bu oran küresel araştırma sonuçlarında yüzde 72.

Araştırma sonuçlarında, evden çalışmanın kadın ve erkekleri farklı etkilemesi de dikkat çekiyor. Sonuçlara göre; kadın çalışanlar, tamamen sanal çalışmayı daha fazla tercih ediyor.

BECERİLERİNİ YENİDEN GELİŞTİRMEYE HAZIRLAR

Türkiye'deki çalışanlar, gelişmelere ayak uydurmak ve iş yaşamına devam edebilmek için yeni beceriler kazanmaları gerektiğini düşünüyor. Ülkemizde çalışanların yüzde 48'i pandemi sürecinde dijital becerilerini geliştirirken; yüzde 89'luk kesim ise gelecekte de çalışabilir durumda olmak için yeni beceriler öğrenmeye veya yeniden eğitim almaya hazır olduğunu söylüyor. Küresel araştırmada ise bu oran yüzde 77.

BİZE ULAŞIN