COCA-COLA: DEĞİŞİM ZAMANI…

07.03.2022
Son 10 yılda Türkiye’de 830 milyon dolar yatırım yapan Coca-Cola’nın Türkiye’ye yatırımları hız kesmeden devam edecek…

Ayfer Arslan / INBUSINESS

Pandemi ile dünya genelini etkileyen sağlık krizi, tüketicilerin günlük yaşamlarını ve davranışlarını derinden etkiledi.
Sağlıklı beslenmeye özen gösteren, yediğinin içtiğinin nasıl üretildiğini sorgulayan, çok daha talepkar ve çevresine karşı daha duyarlı yeni bir nesil geliyor. Şirketler de büyüme stratejilerini değişen tüketici beklentileri ve ihtiyaçlarına göre kurguluyor. Türkiye'de 58 yıldır faaliyet gösteren içecek sektörünün küresel oyuncularından Coca-Cola da bunlardan birisi...

Pandemi dönemini 'insanlık için zorlu günler' olarak nitelendiren Coca-Cola Avrasya ve Orta Doğu Operasyon Birimi Başkanı Evguenia (Jeny) Stoichkova, iş modellerini değişen senaryoya göre dönüştürmenin, gelecek dönemde rekabette başarının en önemli anahtarlarından birisi olduğunu söylüyor. Bu zorlu zamanlar ile başa çıkabilmek için çalışanların güvenliği ve sağlığını sağlayacak bir yaklaşım benimsediklerini söyleyen Stoichkova, "Pandemi başladığında, çalışma şeklimizi fiziki ofislerden online ortama taşıdık. Tüm bu dönem boyunca, faaliyetlerimizi hiçbir aksama olmaksızın sürdürebildik" diyor.

Aynı zamanda küresel bir şirket olmanın avantajını da kullanarak dünyanın dört bir yanındaki ekipler ile sürekli iletişim halindeler. Bu bilgi ve iletişim ağı sayesinde çıkarılan dersler hep birlikte analiz ediliyor ve hayata geçiriliyor. Çünkü pandemi ile dünyanın değişen dinamikleri gelecekte kazanmak için iş yapış biçimlerinde çevikliğin önemini artırdı. Stoichkova'ya göre, içinde bulunduğumuz bu zorlu dönemden; empati, özen, alışılmışın dışında düşünme ve daha eşgüdümlü ve merkezi bir yaklaşım ile çıkacağız.

DAHA AZ ŞEKER

Rekabetin ana kurallarından biri elbette tüketici alışkanlıklarındaki değişimi yakalayabilmek. Coca-Cola için de tüketicilerin yaşamındaki yeni gerçeklikler ve değişikliğe uyum sağlamak büyük önem taşıyor. Stoichkova, "Dünyanın dört bir yanında çok çeşitli tüketiciler olduğunu ve bunların daha talepkar ve titiz olduklarını kabul ediyoruz. Hedef kitlemizin tercihlerinde daha doğal malzemelere, daha az şekere, beslenme gibi fonksiyonel faydalara yönelik değişimleri yakından takip ediyoruz. Tüketiciler değişiyor ve bizim de onlarla birlikte değişmemiz gerekiyor.Tüketici odaklı ürünlere yoğunlaşan şirket bu alanda inovasyon çalışmaları da yapıyor. Fanta C Vitaminli, Damla Minera C Vitaminli, Cappy Destek gibi ürünlerin malzemeleri üzerinde çalışılıyor. Bir yandan da içeceklerdeki şeker miktarı sürekli olarak azaltılırken, düşük kalorili varyantlar da piyasaya sürülüyor.

UZUN VADELİ OYUNCU

Coca-Cola Türkiye olarak, tüketicilere sevdikleri marka ve içecekleri ulaştırmak istediklerini anlatan Stoichkova, 'sorumlu bir şirket' olarak aynı zamanda sürdürülebilir büyümeye de özen gösterdiklerini belirtiyor. Tabii konu sürdürülebilirlikten açılınca faaliyet gösterdikleri pazarlardaki yerel ortaklıklara da vurgu yapan Stoichkova, Türkiye pazarına verdikleri önemin de ayrıca altını çiziyor. Şişeleme ortakları Coca-Cola İçecek (CCI) yardımıyla yerli hammadde kullanılarak yerel iş gücü tarafından üretim yaptıklarını dile getiriyor.

Grup açısından Türkiye stratejik bir öneme sahip. Avrasya & Orta Doğu, Coca-Cola Şirketi bünyesinde yeniden yapılanma sonucunda oluşturulan dünyadaki dokuz operasyon biriminden birisi. Doğuda Pakistan'dan başlayıp, tüm Orta Doğu ve Orta Asya, Kafkasya ülkeleri ile birlikte Türkiye'yi de içine alan, toplam 25 ülkenin bulunduğu beş bölgeden oluşuyor. Bu coğrafyada Coca-Cola şirketi olarak doğrudan 350'den fazla çalışanı ve 53 fabrika işleten 20'den fazla şişeleyici ortağı bulunuyor. Ayrıca Coca-Cola grubunun Türkiye'ye verdiği önem yatırımlarına da yansıyor. 2011-2021 yılları arasındaki dönemde Türkiye'ye 830 milyon doların üzerinde yatırım yapıldı ve gelecek dönemde de bu yatırımlar devam edecek.

SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME

Stoichkova, Coca-Cola'nın sürdürülebilir büyüme stratejisini global düzeyde çevresel, sos- yal ve kurumsal yönetişim alanında belirlenen hedefler doğrultusunda oluşturduklarını anlatıyor. Bu hedefler uzun vadeli bir işin yapı taşları. Bu hedef doğrultusun- da; aralarında atıksız dünya, suyun geri kazanımı, şe- ker azaltımı, iklim değişikliği, sürdürülebilir tarım ve tedarik zinciri, kadınların ekonomik olarak güçlendirilmesine destek, birey ve toplumlar için bir fark yaratmak olmak üzere birçok alanda politikalar ve projeler geliştiriyor.

İklim değişikliği, sürdürülebilirlik faaliyetleri ve hedeflerinin önemli bir adımını oluşturuyor. İklim hedefleri Bilim Tabanlı Hedef doğrultusunda şekillendiriliyor. Grubun şu andaki nihai hedefi 2030'a kadar sera gazlarının tüm değer zincirleri genelinde yüzde 25 oranında düşürülmesi.

KULLANILAN SU DOĞAYA KAZANDIRILIYOR

Stoichkova, "Geleceğin Tarımı ve Gece Sulaması projeleri de suyun geri dönüşümünü, toprağın korunmasını, verimin artmasını hedefliyoruz. Desteklediğimiz bu tarım projeleri ile 2020'de ürünlerimizde kullandığımız suyun yüzde 100'den fazlasını doğaya geri kazandırdık" diyor. Atık sorununa da dikkat çeken Stoichkova, 2018'de paylaştıkları "Atıksız Bir Dünya- World Without Waste" vizyonuna vurgu yapıyor. Bu projenin ana teması, 2030'a kadar piyasaya sürülen tüm şişelere denk miktarda şişenin toplanmasını desteklemek ve geri dönüştürmek.

KIZILAY'A 10 MİLYON TL BAĞIŞ

Pandeminin ilk başladığı dönemde global Coca-Cola Vakfı aracılığı ile Kızılay'a 10 milyon lira bağış yapıldı. Yine aynı şekilde TİDER ve Ahbap Platformu iş birliği ile ihtiyaç sahiplerine tıbbi ekipman ve gıda desteğinde bulundu. Fabrikalarında ürettikleri dezenfektanlar, hastanelerde kullanılmak üzere yerel sağlık makamlarına bağışlanırken, aynı zamanda küçük işletmelere 'Tanıtım Desteği', kafe ve restoranlara 'Hijyen Kiti Desteği' gibi proje ve kampanyalar ile topluma ve ekonomiye katkı sağlandı.

TÜRKİYE STRATEJİSİNİN 3 FAKTÖRÜ

Stoichkova, Coca-Cola Grubu'nun Türkiye stratejilerini şekillendiren üç faktörü şöyle sıralıyor:
Girişimci ruha ve eğitimli insan gücüne sahip muazzam bir ülke. Burada uzun vadeli bir oyuncu olmakta kararlıyız. Stratejik konumu ve özellikle çok yönlü yönetim tecrübesinin yanı sıra, ülkedeki insanların oluşturduğu yetenek havuzunun da desteği ile dünya markalarının üssü haline gelmiş durumda. Batı ülkeleri, Asya ve Ortadoğu'yu ticari, ekonomik ve sosyo-kültürel olarak bir araya getiren bir köprü niteliğinde. Yüzyıllardır ulaşım ve ticaretin kavşağı. Tüm bu faktörler sayesinde Türkiye, yatırımcılar için cazip bir pazar olma özelliğini koruyor. Türkiye ekonomisinin potansiyeline inanıyoruz ve bu büyük ülkenin geleceğinde mütevazı bir rol oynamaya devam etmeyi hedefliyoruz.

KADINLARA DESTEK

Stoichkova, kadınların iş gücüne aktif katılımının sürdürülebilir büyüme açısından önem taşıdığına inanıyor. Ayrıca toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanabilmesinin, kadınların ekonomik ve sosyal hayatta güçlü bir şekilde yer almasıyla mümkün olacağını düşünüyor. Coca-Cola bu misyon için faaliyet gösterdiği tüm ülkelerde sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yapıyor ve yerel programlar oluşturuyor. Bu noktada Stoichkova, 2010'da tüm dünyada başlatılan ve beş milyon kadının ekonomik ve toplumsal hayatta katılımına destek olma hedefini içeren 5by20 programını hatırlatıyor. Program ile altı milyondan fazla kadının ekonomiye katılımına öncülük edildi.

Global hedefi desteklemek üzere Türkiye'de de 2015'te Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Habitat Derneği ile Kız Kardeşim Projesi'ni hayata geçiren şirket, bugüne kadar 350 binden fazla kadına ulaştı. Kız Kardeşim projesinin hedefi gelecek dönemde tüm Türkiye'de 15-55 yaş arasındaki kadınların ekonomik hayata katılımı konusunda gerekli bilgi-becerilerle donatılarak toplumsal ve ekonomik konumlarının güçlenmesini desteklemek. Ayrıca eğitimlere ek olarak, hibe programları ile de işlerini büyütmek isteyen kadın girişimcilere destek olunuyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.