Togg 100 YILA MEYDAN OKUYOR…
Kim ne derse desin, TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu) heyecanlı ve aynı zamanda milli bir mesele… Sadece 100 yıllık yerli otomobil hayali açısından değil, tüm taşların yerinde olduğu (Hatta yeni bir oyuncuya yer var mıdır diye sorgulanan) otomotiv sektörü için de heyecanlı. TOGG, öyle bir projeyle çıktı ki, bir yandan dünyayı domine eden otomobil markalarının 100 yılı aşan deneyimlerine meydan okuyor, bir yandan da hedeflediği dijital altyapıyla gelecek 100 yıla hazırlanıyor…
Hülya Güler / INBUSINESS
Her yeni teknoloji ile şartların eşitlenip, yarışın yeniden başladığı anlayışının tam olarak hayata geçtiği bir proje de denilebilir Togg için. Zira 'babayiğitler' olarak anılan beş yatırımcının öncülüğünde kurulan ekibin şu ana kadar kamuoyu ile paylaştıkları, otomotiv sektöründeki büyük oyuncuları da yan sanayi üreticilerini de harekete geçirmeye yetti.
Doğuştan elektrikli oluşuyla rakiplerinden ayrışan Togg, kar havuzlarının değiştiği otomotiv sektörünün yeni ligine iddialı bir oyuncu olarak dahil oldu. Yetmezmiş gibi 'otomobilden daha fazlası' mottosuyla, 'use case mobility' sistemini geliştirdi ve önümüzdeki 100 yılın da teknolojisinde söz sahibi olacak bir altyapı kurdu. Buna bir de henüz yollarda olmadığı halde yapılan araştırmalarda ortaya çıkan yüzde 90'ı aşan bilinirlik ve beğeni seviyesi eklendiğinde Togg'un yolu, son derece açık görünüyor.
Baştaki tartışmaları geri plana itip, merakla beklenen bir projeye dönüşmesinde hiç şüphesiz uluslararası kariyerinden vazgeçip (dünyanın önde gelen teknoloji şirketlerinden Bosch'un en güçlü global CEO adaylarından biri iken) Türkiye'ye gelen ve Togg'un kaptan koltuğuna oturan Gürcan Kara-kaş'ın payı büyük.
Projenin detaylarını okudukça Togg'un sadece tüketicilerin gözünde değil, şimdilik 700'e yaklaşan çalışanı için de bir lovebrand (sevilen marka) olduğu rahatlıkla görülebiliyor. Bu durumu Togg CEO'su Karakaş'ın "Türkiye'nin en merak edilen, bir an evvel hayata geçmesi beklenen projesinin en heyecanlı üyelerinden biri olarak sorumluluğumuzun ne kadar büyük olduğunun farkındayım.
"Her sabah bu heyecanla işe geliyorum. Aynı duyguları arkadaşlarımda da görmek beni daha da heyecanlandırıyor" sözlerinden de anlamak mümkün. Tersine beyin göçü ile adeta rüya bir takım kuran Karakaş, Togg'un ülke ekonomisine sağlayacağı katkıyı ise şu sözlerle özetliyor:
"İki önemli hedefimiz var. Fikri ve sınai mülkiyeti yüzde 100 Türkiye'ye ait küresel bir marka ortaya çıkarmak, Avrupa'nın klasik olmayan doğuştan elektrikli ilk SUV üreticisi olmak."
AKILLI REKABET
CEO'luk koltuğuna oturduğu 2018'den bugüne Gürcan Karakaş yeni bir marka olan Togg'un rekabette nasıl öne geçeceği üzerine çalışıyor. Elbette Karakaş'ın tek düşündüğü bu değil. Kağıt üzerindeki bir fikri hayata geçirmek sadece rekabet stratejileri geliştirmekle olmuyor. Sonuçta 175 bin araç kapasiteli, batarya üretimini kendi bünyesinde yapacak fabrikaları, boyahanesi, iş geliştirme merkezi, test pisti olan ve üstelik son teknolojilerin yoğun olarak kullanılacağı yeni nesil elektrikli otomobil üretimi söz konusu...
Üstelik bunu sürdürülebilir bir iş modeli ile yapmak gibi oldukça iddialı bir hedefi daha var. Toplamda 22 milyar lirayı bulacak yatırımın ne şekilde yapılacağını ise 'nasıl rekabet edilecek?' sorusunun cevabı belirleyecek. Karakaş'ın bu soruya cevabı net: "Oyunun kuralları değişiyor. Cep telefonlarındaki değişim otomobillerde de yaşanacak. Biz bu değişimi hesaba katıyoruz. Sadece elektrikli otomobil değil 'akıllı cihaz' da üreterek rekabette öne geçeceğiz."
Karakaş'ın taşıdığı sorumluluğun büyüklüğünü hissetmemek elde değil. Bir yanda Türkiye'nin 100 yılı aşkın süredir hayali olan 'otomobil' üretimini hayata geçirmesi diğer tarafta hem iç hem de dış pazardaki rekabeti göğüslemesi gerekiyor. İşte işin can alıcı noktası Karakaş'ın tanıtımını yaptığı 'akıllı cihaz'da... Karakaş da sadece elektrikli otomobil üreterek değil 'akıllı cihaz' ile rakiplerinden bir adım öne geçmeyi planlıyor.
Üstelik Togg markası kurulduğu günden bu yana Türkiye'nin gündeminde ve bu konuda pek çok tartışmalar yapılıyor. Togg'un şimdiden hayranları olduğu gibi şiddetle eleştirenleri de çok... Üretilebilir-üretilemez, satılır-satılamaz, ucuz-pahalı, yerli-yeterince yerli değil eksenin- de dönen bu popüler tartışmaların ötesinde ki bu tür tartışmalara zaten hiç takılmıyor- Karakaş yönettiği büyük ve önemli operasyona kilitlenmiş durumda. Elbette yalnız değil... Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu'nu (TOGG) oluşturan iş çevrelerinin tanınmış kişi ve kuruluşları Tuncay Özilhan, Ahmet Zorlu, Fuat Tosyalı, Rifat Hisarcıklıoğlu ve Turkcell, Togg projesi için kenetlendi.
BÜYÜK SİNERJİ
2022'nin sonunda seri üretim bandından inerek, 2023'ün başında yol- larda olması hedeflenen Togg'un, Türkiye'nin önde gelen sanayicileriyle oluşturduğu bu sinerjisi de rekabette önemli rol oynayacak. Anadolu Grubu'nun otomotivdeki deneyimi, Zorlu Holding'in teknoloji üretimi ve ihracatındaki tecrübesi, Turkcell'in teknolojik altyapısı ve mobilite olanakları, Türkiye'nin en büyük oluşumlarından biri olan TOBB'un desteği proje için çok büyük değer taşıyor. Son olarak BMC'nin satın alınmasıyla 'babayiğit'ler arasına katılan Türkiye'nin en büyük perakende ve ticari çelik üre- ticisi Tosyalı Holding'in katkısını da (otomobil üretiminde hafif çelik çok önemli bir rol oynuyor) eklemek gerekiyor.
Karakaş "Tüm hissedarlar bu konuya odaklandığında büyük bir sinerji ortaya çıkıyor" diyor. Üstelik bu işe sermaye desteğinde bulunan ortakların 15 yıl süresince şirketten kar payı almayacağını da belirtelim. Yani tüm kazanç Togg'a yatırım olarak geri dönecek. Tuncay Özilhan, "Bu işin en büyük kazancı Türkiye'nin 100 yıllık hayalinin gerçekleşmesinin bir parçası olmak", Ahmet Zorlu ise, "Her şey para demek değil, biz tarihe geçmek istiyoruz" derken Fuat Tosyalı da "Bu işin getirisi, keyfi olacak" eklemesini yapıyor.
Türkiye'nin avantajları 60 yılı aşan ve tüm dünya devlerine ihracat yapan otomotiv yan sanayisine sahip olması, uzman yazılımcı, pazarlamacı, mühendis, işçi ve yöneticilerin bulunması. 10'u aşkın markanın, 20'ye yakın fabrikası ve binlerce otomotiv yan sanayi üreticisiyle 170 ülkeye otomobil ihracatı yapan, dünyanın 14 ve Avrupa'nın da 4'üncü büyük otomobil üreticisi ülke konumundaki Türkiye'nin yerli otomobil üretimi için ihtiyaç duyduğu ekosistem zaten bulunuyor. 2030'a kadar beş farklı modelde toplam bir milyon adet araç üretilmesi planlanan Togg'u Türkiye ekonomisinin küresel yüzü olarak görenler de var, ülke ekonomisine lig atlatmasını bekleyenler de...
Otomobilin yeniden icat edildiği bir süreçte elektrikli otomobillerin sunduğu fırsat penceresini kaçırmayan Togg'un tüm detaylarını beş babayiğit olarak anılan ortaklardan, CEO'su Karakaş'tan ve proje liderlerinden dinledik.
Akıllı cihaz olarak tasarlanan Togg'un İstanbul Gebze'deki kullanıcı deneyim laboratuvarı 'Userlab'de geçirdiğimiz dört saati aşkın sürede şahit olduklarımızdan yola çıkarak A'dan Z'ye hazırladığımız #Togg-pedia'yı (Togg ansiklopedisi) ilgiyle okuyacaksınız.
-A-
AKILLI CİHAZ
Aynı cep telefonlarında olduğu gibi otomobillerin de kullanıcıları asiste edeceği bir gelecek bizi bekliyor. Bu amaçla Togg dünyada bir ilk olan konsepti benimsedi: USE-CASE Mobility. Dünyada ticari marka olarak tescillenen bu isim kullanıcı odaklı, akıllı, empatik, bağlantılı, otonom, paylaşımlı ve elektrikli mobilite kavramlarını temsil ediyor. Togg, akıllı cihaz ekosisteminde beş ayrı alan belirledi: Akıllı şehirlerde yaşam çözümleri, veri bazlı iş modelleri, yeni mobilite hizmetleri, akıllı şarj ve yeni yetkinliklere sahip iş ortakları. Belirlenen bu beş alanda kullanıcı istekleriyle yoğrulan teknolojik çözümler üretiliyor.
CEO Gürcan Karakaş'ın, "İşlem gücü beygir gücünden daha önemli olacak" sözünü biraz açalım ve regülasyonların da uyum sağladığını düşünerek geleceğe doğru yol alalım... Yaklaştığımızda akıllı cihazımız sensörleri sayesinde bizi tanıyarak kilitlerini açacak ve oturduğumuzda yüz tanıma sistemiyle motoru çalıştıracak. Yine sensörler aracılığıyla tansiyondan ateşimize kadar değişen parametrelerde sağlığımızı kontrol ederek ruh halimize uygun müzikler çalabilecek.
Yeni geliştirilen navigasyon sistemi sayesinde zamandan kazanacağız. Park ettiğimizde uzun bir süre kullanmayacaksak ve sistemdeki elektrik talebi fiyat olarak yüksek ise aracı şebekeye bağlayarak elektriğimizi satabileceğiz. Tüm bunların yanında KVKK dahilinde gerekli izinler alındıysa kullanıcı verilerimiz özellikle sigorta şirketleri tarafından satın alınarak bize özel paketler servis edilebilecek. Otomobili kullanırken ürettiğimiz devasa veri pek çok şirket tarafından izinler dahilinde kullanılabilecek ve bu bize farklı hizmetler olarak geri dönecek. Üstelik bu veri blok zinciri üzerinde Togg'un sunucularında tutulacağı için son derece güvenli olacak. Yine blok zinciri sayesinde araçtan çıktığımızda sisteme dahil olan bir scooter ile yolumuza devam edebileceğiz… Bilim kurgu film senaryosu gibi dursa da bütün bu teknolojiler şu anda hazır.
-B-
BATARYA
Batarya elektrikli otomobillerin kalbi. Togg'un bu alanda dünyanın en iyi lityum iyon teknolojilerinden birine sahip olan kesecik tipi hücre üreten Farasis Energy şirketiyle ortak olarak Siro Silk Road Temiz Enerji Çözümleri San. Ve Tic. A.Ş'yi kurdu.
Şirket batarya modülü ve paketi üretmenin yanı sıra batarya kimyası ve hücre üretimi de gerçekleştirecek. 2 milyar euroluk bir yatırımla Gemlik'te üretilecek bataryalar sadece otomobiller için değil sürdürülebilir kaynaklardan üretilen elektriğin saklanmasında da kullanılacak ve ihraç edilecek. Siro sayesinde enerji depolama alanında Türkiye iç pazarda yeni ve büyük bir oyuncuya kavuşurken ihracatta çok önemli bir değer ortaya çıkartılıyor.
-C-
C-SUV - DOĞUŞTAN ELEKTRİKLİ
Togg, 2023'te Türkiye'nın ilk doğuştan elektrikli, sıfır emisyonlu ve akıllı cıhazı C-SUV'la yollara çıkacak. aynı zamanda Avrupa'nın klasik olmayan doğuştan elektrikli ilk SUV üreticisi olacak C-SUV modeli, bu ilklerin yanı sıra sınıfının en uzun aks mesafesi, en geniş iç hacmi, en iyi hızlanma performansı ve en düşük toplam sahip olma maliyeti gibi özellikleriyle de rakıplerinin önünde yer alma hedefinde.
-Ç-
ÇEVREYE DUYARLILIK
Togg, sadece kullanılırken sıfır emisyonlu bir akıllı cihaz değil. Çevreye duyarlılık projenin her aşamasında benimsenen en önemli özelliklerinden. Togg'un üretim tesisleri de çevreye duyarlı. Boya tesislerinde ortaya çıkan metrekareye 5 gramdan az uçucu organik bileşen (VOC) ile Togg boya tesisleri Avrupa'nın en temiz tesisi. Bu oran Avrupa'daki yasal sınırın 7'de biri. Türkiye'de izin verilen sınırın ise 9'da birine karşılık geliyor.
-D-
-E-
EKOSİSTEM NESNELERİN ETKİLEŞİMİ
Ekosistem, canlı ve cansız varlıkların etkileşimleri ile oluşan ve birbirlerini besleyerek süreklilik arz eden bir düzendir. Mobilite ekosistemi otomobilin içinde olduğu ve insanoğlunun tüm yaşam alanlarıyla bağlantısı olan ve onların etrafındaki nesnelerle etkileşimi ile ortaya çıkan bir düzendir. Togg'un iki büyük he- definden biri küresel bir marka ortaya çıkarmak, diğeri ise Türkiye'de mobilite ekosisteminin çekirdeğini oluşturmak. Bu alanda hem Togg ekiplerinin hem de hissedarlardan Turkcell'in önemli katkıları olacak. Gemlik yerleşkesinde yapılacak Ar-Ge merkezinin mobilitenin merkezi olması planlanıyor.
-F-
FIRSAT, FİKRİ VE SINAİ MÜLKİYET HAKLARI
Mega trendlerin tetiklediği bir dönüşüm gü- nümüzde otomotiv endüstrisini hızla mobilite ekosistemine dönüştürüyor. Bu tıpkı klasik cep telefonlarının akıllı telefonlara dönüşmesine benziyor. Togg bu mega trendlerin ortaya çıkardığı fırsatı değerlendiriyor ve elektrikli araç yarışında rakipleriyle aynı anda başlangıç çizgisindeki yerini alıyor.
F'nin bir diğer önemli başlığı ise tamamına Togg'un sahip olduğu fikri ve sınai mülkiyet hakları. Togg stratejisinin bel kemiğini mülkiyet hakları oluşturuyor. Hem araçlar hem batarya sistemleri hem de teknolojide sahiplik esas... Bunun sebebi şirketin hızla gelişen teknoloji ve artık çok çabuk değişebilen kullanıcı taleplerini bir an önce uygulamaya koyabilme kabiliyetine sahip olmak istemesi. Togg, mülkiyet sahibinin izinleriyle vakit kaybetmeyerek tüm yenilikleri anında araçlarına yansıtabilecek, bu da elektrikli otomobil pazarındaki rekabette önemli bir üstünlük sağlamak demek.
-G-
GEMLİK ÜRETİM TESİSİ
Sadece üretim tesisi değil tüm ekosistemin çekirdeğini oluşturacak bir yerleşke kuruluyor. Eskiden askeri bölge olan alan toplamda 4,2 milyon metrekare büyüklüğünde. Üretim, stil tasarımı, Ar-Ge, prototip ve test merkezi, strateji ve yönetim merkeziyle, mobilite dönüşüm parkı gibi pek çok fonksiyonu aynı çatı altında toplayacak olan tesis 'Bir Fabrikadan Daha Fazlası' olarak tanımlanıyor. Batarya üretiminin de aynı alanda yapılacak olması dünyada bir ilk. Teknoloji şirketi olarak Togg'un en önemli avantajlarından birisi de Gemlik Yerleşkesi olacak. Dünyada eşi olmayan yapı kurularak Togg'un tüm bileşenleri tek bir çatı altında yer alması sağlanıyor. Otomobil fabrikası, batarya fabrikası, boyahane, Ar-Ge merkezi, tasarım merkezi, prototip ve test merkezi bulunuyor. Karakaş sadece bir üretim üssü değil aynı zamanda dönüşüm parkı olarak tasarlandığını anlatıyor... Özellikle Marmara Bölgesi'ni seçtiklerini söyleyen Karakaş ihracat için en uygun coğrafyada olduklarının da altını çiziyor. Modüler olarak tasarlanan Gemlik'te ilk etapta yılda 175 bin araç üretilmesi hedefleniyor. Kapasite hızla 500 bine çıkartılabilecek.
-Ğ-
YUMUŞAK GEÇİŞ OLMAYACAK
Dilimizde yumuşak G ile başlayan kelime yok ama Togg'da yumuşak g ile başlayan bir terim var: Yumuşak Geçiş. "İçten yanmalı motorları olan otomobilden elektrikli otomobile geçiş yumuşak olacak, önce hibritler yaygınlaşacak, ardından elektrikli çağı başlayacak" diyenlerin kehaneti tutmadı. Bütün araştırmalar gösteriyor ki, 2031'e gelindiğinde hibritlerin dünyadaki payı yüzde 19'da, Avrupa'da yüzde 16'da kalırken, doğuştan elektriklilerin payı yüzde 50'ler seviyesine ulaşacak.
-İ-
İŞ BİRLİKLERİ
Türkiye'de alanının en büyüklerinden dört grubun ve en büyük sivil toplum kuruluşunun bir araya gelerek kurduğu Togg, Türkiye'de pek yaygın olamayan bir iş modelinin de hayata geçmesini sağladı. Kuruluşunda iş birliğinin önemli bir örneğini oluşturan Togg için mobilite ekosisteminde başka şirketlerle, özellikle de start-up'larla kurduğu ve kuracağı iş birlikleri çok önemli. Togg, tüm geliştirme süreçlerinde bulabilirse tercihen Türkiye'den, bulamazsa dünyanın neresinde ise en iyileri bulup iş birliği yapıyor. Şirketin Ankara'da TOBB ETÜ bünyesinde kurduğu Teknoloji Araştırma Merkezi ise üniversite sanayi iş birliğinin bir örneğini oluşturuyor.
-J-
JANT
Türkçe'de J harfi ile başlayan kelime sayısı çok değil. Ama konu otomobil olduğunda ilk akla gelen kelime jant oluyor. Togg'un tasarımında kendine önemli bir yer bulan lale motifi otomobilin jantında da kullanıldı.
-K-
KULLANICI ODAKLI SENARYOLAR
Togg'un farklılaşacağı en önemli alan. Togg, 350'den fazla use-case (kullanıcı senaryosu) çalışarak 40'ın üzerinde yenilikçi konsept belirledi. 2000'den fazla kişinin katıldığı kantitatif araştırma, 30'un üzerinde fokus grup ve birebir görüşme yapıldı. önceliklendirilen konseptlere bağlı olarak kullanıcı yolculuğu haritası çıkarıldı.
-L-
LAS VEGAS CES
Küresel bir marka olmak üzere yola çıkan Togg bu amaca giden yolda planlarını adım adım hayata geçirdi. Otomotivle ilgili platformlar yerine konusu teknoloji olan etkinliklere katılmaya özen gösteren marka, dünyaya da Las Vegas'ta gerçekleştirilen Tüketici Elektroniği Şovu CES'ten merhaba dedi.
-M-
MARKA
Doğu ile batı kültürünü, akılla kalbi, insanla teknolojiyi, bilimle sanatı bir araya getiren ve odağına insanı koyan bir marka olarak konumlandırılan ve logosuna da bu temayı yansıtan Togg'un bilinirliği yüzde 97 seviyesinde. Şimdilik beş farklı model geliştirileceği açıklanan Togg'un model isimleri ise çok merak ediliyor.
-N- (NCAP)
HEDEF ZORU BAŞARMAK
Otomobil çarpışma güvenliğini ifade eden bu dört harf, Avrupa'da Euro NCAP olarak biliniyor. Çarpışma güvenliği en yüksek otomobiller beş yıldız alıyor. Togg, güvenlik konusunda otorite olan Euro NCAP'tan en yüksek notu olan beş yıldızı almak istiyor. Başarırlarsa, Togg bu alanda bir ilki gerçekleştircek. Simülasyonda yapılan çarpışma testleri beklenenden iyi sonuçlandı. Karakaş, "Yol tutuş ve performans testlerinin sonuçlarına da baktığımızda Euro NCAP'ten 5 yıldız alacağımızı düşünüyoruz" diyor. Avrupa'daki NCAP çalışma gruplarıyla sıkı bir temas halindeler ve regülasyon değişikliklerini (çarpışmada önde iki kişinin başlarını korumak için koltukların arasından çıkacak hava yastığı gibi) sıkı takip ediyorlar.
-O-
OTOMOBİLDEN DAHA FAZLASI
Togg, her ne kadar kendini bir teknoloji şirketi olarak konumlandırsa da, Türkiye onu 'yerli ve milli otomobil' olarak sevdi. Otomobili 'akıllı cihaz' olarak tanımlayan Karakaş, "Oyunun kuralları değişiyor. Cep telefonlarındaki değişim otomobillerde de yaşanacak. Biz bu değişimi hesaba katıyoruz. Otomobili zaten yapıyoruz. Hedefimiz daha fazlası. Akıllı cihaz (bkz A harfi) üreterek rekabette öne geçeceğiz" diyor. Togg, hem otomobil olarak hem de şirket yapısı olarak daha fazla için planlanmış bir yapı. Akıllı cihaz stratejisinin yanı sıra şirketin batarya, şarj çözümleri ve yazılım alanlarındaki planları, gelecekte sadece Türkiye'de değil dünyada otomobilde söz sahibi olmaya yönelik. Üstelik geleceğin sorunu olan enerjiye de yapılan yatırımlar, Togg'u şirket olarak sadece otomobil üretmekten çok daha fazlası olduğunu gösteriyor.
-Ö-
ÖZLEM BİTTİ
Türkiye'nin otomobili, Türkiye'nin Devrim'le başlayan ama o dönemde hayata geçemeyen hayali, özlemi. 2023'ün başında yollara çıkacak olan Togg, bu özlemi de bitirecek.
-P-
PROTOTİP
Üretimi Türkiye'de yapılan ilk fonksiyonel prototipler elektronik ve mekanik sistem onayını aldı. Akıllı SUV cihazlarının fonksiyonel prototipleri güvenlik, termal, dayanım, dinamik ve performans testleri için akredite test merkezlerine gönderildi.
-R-
REKABET
Togg, pazara çıktığında elektrikli araçlar ülkemizde henüz çok yaygınlaşmış olmayacağı için asıl pazar payını benzinli ve dizel araçlardan alacak. 'Rekabet' başlığı Togg'un ilk aracı C-SUV'un fiyatı hakkında da fikir veriyor. Doğuştan elektrikli Togg, C segmentindeki benzinli ve dizel araçların fiyatıyla rekabet edecek bir fiyatla piyasaya çıkacak.
-S-
START-UP EKOSİSTEMİ
Togg, mobilite çözümleri, bir data, siber güvenlik, fintek, blok zinciri, oyunlaştırma, akıllı şebekeler/mobil servisler gibi stratejik alanlar belirledi. 226 start-up'ı inceledi, 125 start-up ile görüştü, 24 start-up ile anlaşmalar yaptı ve 10 start-up ile birlikte çalışıyor.
-Ş-
ŞARJ ALTYAPISI
Elektrikli otomobillerin kullamının yaygınlaşması için en önemli konu. Togg, burada da aktif rol oynuyor. Togg Akıllı ve Hızlı Şarj Çözümleri isimli bir şirket kuruldu. Öncesinde dünyadaki şarj altyapıları incelendi ve örnek uygulamaları işleten şirketlerle görüşmeler yapıldı. Elektrikli otomobil söz konusu olduğunda elbette önemli olan bir diğer konu da şarj altyapısı. Şu anda piyasadaki araçların menzili 100 - 500 km arasında değişiyor.
Togg 300 ve 500 kilometrelik menzile sahip iki farlı paket ile satışa sunulacak. Ancak iş burada bitmiyor. Aracın hedeflenen sayılarda satılması için tüm Türkiye'de yaygın bir şarj altyapısının kurulması gerekiyor. Karakaş bu konuda tüm dünyadaki örnekleri incelediklerini ve kıyaslamalar yaptıklarını anlatıyor: "Bu ülkelerle konuştuk ve "Türkiye'de olsanız ne yapardınız?" diye sorduk. Tüm bu araştırmaların sonucunda yönetim kurulumuzla beraber şarj altyapısının özellikle de hızlı şarj yaygınlaşması için harekete geçmeye karar verdik." Toplantıların sonucunda Togg Akıllı ve Hızlı Şarj şirketi kuruldu. 2022'de en çok çalışılacak alanlardan biri de bu olacak.
-T-
TEKNOLOJİ ŞİRKETİ
Her ne kadar ilk ürünü bir otomobil olsa da, Togg kendini bir teknoloji şirketi olarak tanımlıyor. Böylelikle klasik otomobil dünyasının 100 yıllık rekabetinden ve kavramlarından da uzaklaşan marka, beygir gücü yerine işlemci gücüne odaklandı. Hatta öyle ki CEO Gürcan Karakaş işlemcileri sipariş ettiklerinde 'Neden bu kadar güçlü işlemciye ihtiyaç duyuyorsunuz?" sorusuyla karşılaştı.
-U-
USE-CASE MOBILITY
Togg tamamen kullanıcı odaklı bir yaklaşımla oluşturuluyor. Akıllı cihazını kullanıcı odaklı, akıllı, empatik, bağlantılı, otonom, paylaşımlı ve elektrikli olarak tanımlayan Togg, her türlü tasarımı, ürün geliştirmeyi de bu şekilde oluşturuyor. Bu kavramları temsil eden USE-CASE MOBILITY® tescil ettirilmiş durumda.
-Ü-
ÜRÜN GAMI
2023'ün ilk çeyreğinde C-SUV modelini satışa sunacak olan Togg, ardından yine C segmentinde bir sedan ve hatchback, bir B SUV ve ticari araç olarak da kullanılabilecek C segmentinde bir MPV üretecek. Marka, 2030 yılına kadar ortak platformda elektrikli ve bağlantılı beş farklı modelden toplam 1 milyon adetlik üretim rakamına ulaşmayı hedefliyor.
-Y-
YENİ LİG
Klasik otomobil dünyasının dönüşmeye çalıştığı, Togg'un ise içine doğuştan elektrikli, otonom, ağa bağlı akıllı cihazların dünyası.
-Z-
ZİNCİR
Fizikselin yanı sıra artık siber güvenlik de oldukça önemli. Akıllı cihaz olan Togg araçlarının donatıldığı teknolojinin güvenirliği blok zinciri teknolojisi ile sağlanacak. Togg dünyada bir ilki gerçekleştirdi ve blok zinciri teknolojisi ve akıllı kontratlar üzerine çalışan Ava Labs ile el sıkıştı.
Cornell Üniversitesi'nde Pro- fesör olan Emin Gün Sirer'in kurucusu olduğu Ava Labs akıllı kontratlarda dünyanın en hızlı platformlarından biri olan Avalanche'a sahip. Bu stratejik ortaklıkla Togg, IoT ve M2M iletişim teknolojileri ile blok zinciri altyapısını birleştirerek mobilite dünyasında bu değişime liderlik etmek istiyor.
Intermodal olarak adlandırılan karma modele sahip Togg Navigasyon sistemi sayesinde kullanıcılar farklı ulaşım çözümleri kullanarak seyahat etme imkanına sahip olacak. Kullanıcılar, Togg akıllı cihazlarını önceden rezerve edilmiş şarj istasyonunda park ettikten sonra scooter ile yolculuğa devam edebilecek ya da çevredeki kahveciden kahvesini alabilecek. Bu ürün ve hizmetler karşılığında da Togg akıllı cihazın kullandığı blok zinciri teknolojisi ve akıllı kontratlar ile hızlı ve güvenli bir şekilde işlem yapabilecek. Ayrıca araçta yapılan bakım ve değişen parçalar blok zinciri üzerinde tutulacak, böylece güvenilir bir ikinci el piyasası oluşacak.