İHRACATIN YENİ ‘TİM’İ...
Volkan Özsoy / INBUSINESS
İşin aslına bakarsanız, tek tek her isim, uzun seneler iş dünyası STK'ları ve TİM bünyesindeki birliklerde gönüllü birer nefer olarak görev aldı. Ve başarılarıyla yıldızlarını parlatırken hem kendi sektörleri hem de ülke ihracatını ileri taşıdı. Ancak şimdi sıra güç birliğinde ve kaybedecek zaman yok!
Öncelikle bu yıl sonu ve ardından da Cumhuriyet'in 100'üncü yılı olan 2023 hedefine giden yolda, tek bir saniyenin bile boşa harcanmaması önemli. Bu satırların yazıldığı dakikalarda TİM'in elektronik sayacı, 2022 hedefi olan 250 milyar dolara Temmuz ayı sonu itibariyle 120 milyar dolardan az bir rakam kaldığını gösteriyor.
İşte bu ihracat seferberliğinin ana karargahı Dış Ticaret Kompleksi'nin yönetim katında hummalı çalışmalar, toplantılar var... Biz de hedefe kilitli bu koşuşturmaya engel olmadan, yönetim katına şöyle bir uğrayarak, her biri sektöründe yıldız olan başkan vekillerini sayfalarımıza taşıdık... Bilinen ve bilinmeyen yönleriyle işte ihracatın yeni TİM'i...
ORTAK AKIL İNŞA EDECEK
Mustafa Gültepe - Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı - İstanbul Hazır Giyim Ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı
İhracatın yeni TİM'inin komutanı Mustafa Gültepe, 30 yıldır hazır giyim sektörünün içinde olan bir isim. 1968 Trabzon doğumlu. Dokuz Eylül Üniversitesi Endüstri Mühendisliği bölümünden mezun olan Gültepe, 1992'de İstanbul Türk moda endüstrisinin baş aktörlerinden olan Taha Grup'ta iş hayatına atıldı. Kısa süre sonra gruba bağlı olarak kurulan Talu Tekstil'in kurucu ortağı ve yönetim kurulu başkanı oldu. Ve Talu'yu 3 bin 500'e yakın istihdam sağlayan, İstanbul, Sakarya ve Malatya'daki tesisleriyle dünya devlerinin üretim üssü haline getirdi. 2018'de İHKİB'in başkanlığını üstlenen Gültepe, geçen ay TİM başkanlığına seçilerek Türkiye'nin ihracat bayrağını devraldı: "İstanbul ve Anadolu'dan çok sayıda birlik ve sektör kurulu başkanının desteğini aldım. 100 bin kişilik ihracat ailesinde bu görevi layıkıyla yürütecek çok sayıda arkadaşımız olduğunu biliyorum. Birliklerimizin önemli bir kısmında başkanlık için benim adaylığım üzerinde bir uzlaşma sağlandı."
Peki bu kadar çok sayıdaki ihracatçının desteğini alan Gültepe'nin, TİM'deki hayali ve hedefi nedir?
"Global rekabet gücü yüksek, yenilikçi, yaratıcı, teknoloji odaklı, katma değer geliştiren yapı inşa edeceğiz. Tüm sektörlerimizi Yeşil Mutabakata hazır hale getireceğiz. Veriye dayalı çevik, stratejik yönetim ekosistemini geliştireceğiz. 'Dijital TİM Platformu ile sektörlerin dijital olgunluk seviyelerinin ölçümünü yapacağız. Türkiye'nin üretim kapasitesinin ve yaratıcı gücünü dünyaya tanıtacağız. Uluslararası network'lerle doğru iş birlikleri kuracağız. Şeffaflığı, paylaşımcılığı, kapsayıcılığı ve ortak aklı esas alacağız. Yeni nesil teşviklerin uygulamaya geçirilmesi için çalışacağız. Marka ekonomisini güçlendirecek projeler geliştireceğiz. Küresel ihracattaki payımızı yüzde 50 artıracağız."
KİMYA SEKTÖRÜNE YENİ EKOSİSTEM
Adil Pelister - İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Başkanı
Türk ihracatının yıldızı kimya sektörünün liderliğini üstlenen Adil Pelister, araştırma ve geliştirmeye çok önem veren bir isim... İkinci dönemde de başkanlığa seçildiği İKMİB ve TİM'deki hedefleri ile şu sıralar heyecanı had safhada.
İKMİB'de yakalanan sinerji ile kimya sektörünü ihracatta birinciliğe taşımayı başardıklarını ve 2030 vizyonunu ve hedefleri anlatıyor: "Türkiye'de bir ilk olacak Kimya Teknoloji Merkezi projesini başlattık. Sürdürülebilirlik temelli ve ihracat odaklı yepyeni bir 'Kimya Sektörü Ekosistemi' kuruyoruz."
TİM'deki hedeflerini de "İhracatımızın niteliğini artırmak, 'Made in Türkiye' kalitesini dünyanın dört bir yanına taşımak" sözleriyle aktararak ekliyor Adil Pelister: "Küresel ihracattan aldığımız payı yükseltmek ve kilogram başına ihracat değerimizi en üst seviyeye taşımak için güç birliğiyle çalışıyoruz."
Yeni yönetimde ufak tefek fikir ayrılıkları olsa da bu farklılığın en doğru kararların alınması noktasında önemli bir katkısı olduğuna inandığını söylüyor. Çünkü hedef aynı. Özellikle son zamanlarda sektörünün yaşadığı liderliği bırakmaya pek niyeti olmayan Pelister, bu yılı 30 milyar doların üzerine çıkarak, 2023'te 35 milyar doları geçeceklerine inanıyor.
ORTAK AMAÇLAR KENETLENDİ
Ahmet Güleç - İstanbul Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı
TİM'in bir diğer vekili 1970 Şırnak doğumlu Ahmet Güleç ise mobilya sektörü geçmişine sahip. Şu anda TİM gemisini rotasında hedefe götüren ekibin içinde önemli bir sorumluluk alan Güleç, TİM'deki hedeflerini şöyle anlatıyor:
"Benim gerçekleştirmek istediğim şey, ülkemizin ihracat hamlesinde kilit konumda bulunan TİM'i, bir lokomotif görevini üstlenerek, ihracatçımıza ihtiyaç duyduğu bilgileri sağlama, yön gösterme işlevlerini yerine getirecek enerjiye, hareket yeteneğine ve güce kavuşturmaktı. Yeni başkanımız Mustafa Gültepe ve yeni yönetim kurulumuzun benimle aynı amaçları paylaşıyor olmaları bana ayrı bir gurur ve mutluluk veriyor."
Bu kadar kısa sürede TİM'deki yeni bünyeyi oluşturmak için nasıl anlaştı soruyoruz...
"Hedefler aynı olunca anlaşmaktan kolay bir şey olamaz" diye başlıyor sözlerine ve "Herkes aynı hedefe yönelik çalışıyor ki bu hedef ihracatımızı küresel ticarette ülkemize en büyük kazanımları sağlayacak seviyeye çıkarmak. Bu kadar güzel bir hedef etrafında derhal kenetlenmemizden doğal bir şey olmaz elbette." diyor. Güleç, tıpkı iş hayatında olduğu gibi özel yaşamında da oldukça aktif bir isim. Seyahat etmeyi, kitap okumayı, tenis oynamayı seviyor ve binicilik tutkunu... Ancak o "Hayatımın mottosu '3F' üzerine kurulu diyerek bunları şöyle sıralıyor: Food, Fashion, Furniture...
ETKİN VE FARK YARATAN
Ahmet Fikret Kileci - Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı - TİM Tekstil ve Hammaddeleri Sektör Kurulu Başkanı - Güneydoğu Anadolu Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı - Kileci Tekstil Gıda Ambalaj San. ve Tic. Ltd. Şti. Yönetim Kurulu Başkanı
TİM'in bundan sonraki yolculuğunda önemli sorumluluk alanlardan biri Anadolu'daki tekstil sanayisi. Tekstil ihracatının kalesinin komutanı ise Fikret Kileci. Öğretmen bir anne babanın çocuğu olarak 1965 yılında Gaziantep'te doğan Kileci, Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F. İktisat bölümünden mezun olduktan sonra atıldığı iş hayatında ilk ihracatını 1988'de gerçekleştirdi. Henüz 23 yaşında yaptığı ilk ihracattan bugüne iş yaşamı başarılarla dolu.
Tekstil, konfeksiyon, ambalaj, geri dönüşüm, organik gıda, teknoloji, demiryolu ve konteyner taşımacılığı konularında faaliyet göstererek toplamda 300 kişiyi istihdam eden şirketlerin kurucusu ve aynı zamanda yönetim kurulu başkanı.
Kileci'nin hayat felsefesi 'fark yaratabilmek'. "Ülkeme ve insanlığa faydalı işler yaparken fark yaratabilmeyi amaç- ladım hep" diyor. Ağırlıklı iştigal ettiği tekstil sektörünü analizini çıkarıp bundan sonraki yapılacak yatırımlara ışık tutmak istediğini söylüyor. TİM'in yönetimine geçmekteki amacını ise, "En çok yapmak istediğimiz yurt içinde ve yurtdışında kontak noktalarımızı çok daha etkin hale ge- tirmek araştırma ve raporlama, ihracatçıya saha bilgilerini aktarmak, katma değerli ve dışa bağımlığımızı azaltan işler yapmak" diye anlatıyor. Akılcı düşünmeyi elden bırakmayan bir iş modeli var Kileci'nin...
Bu nedenle TİM'deki başkanlık yarışında diğer paydaşları ile kısa sürede bir araya gelmelerini de "Profesyonelce düşünüp ülke menfaatleri için ortak paydada buluşmak akıllıcaydı" diye özetliyor.
MOTOR DRAG YARIŞÇISI
Kileci'nin özel hayatı da oldukça tempolu. Lisanslı olarak amatör futbol, voleybol ve tenis oynayan Kileci; motor drag yarışçısı olarak birçok ödülün de sahibi. Kayak yapmayı, tenis oynamayı ve motosiklet kullanmayı seviyor...
METALİN İÇİNDEKİ DOĞA AŞIĞI
Çetin Tecdelioğlu - İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı
Ailenin ismiyle anılan Tecde Group'un tohumlarının atıldığı Malatya'da 1971'de dünyaya gelen Çetin Tecdelioğlu, dördüncü kuşak bir sanayici. Her ne kadar son günlerde TİM Başkanvekili olarak ismini duyursa da aslında STK ve iş dünyası kuruluşlarında pek çok önemli görevlerde bulunmuş bir isim.
TİM'deki görevinin onun için özel bir yeri var. Çünkü Türkiye'nin ihracatla ve marka yaratarak dünya pazarlarında kalıcı olması en büyük ideallerinden. Bu yolda yapılacak çok iş var. Bunları da şöyle dile getiriyor Tecdelioğlu:
"İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği'nde (İDDMİB) Cumhuriyetimizin 100. yılında 20 milyar dolar hedef koymuştuk. Hedeflerimize ulaşacağımızın sinyallerini alıyoruz. TİM'de Cumhuriyet tarihinin çok büyük öneme sahip ba- şarılarına imza atıldı. Bundan sonra çıtayı daha da yükseğe çıkartmaya odaklanacağız."
Peki yeni yönetim her konuda uyumlu çalışabiliyor mu?
Tecdelioğlu bu soruya yanıt verirken, uzun yıllardır ihracatçı birliklerinin yönetimlerinde görev aldığını hatırlatarak, "Sahip olduğumuz bu geçmişimizle bir araya gelmemiz çok kolay oldu ve çok uyumlu çalışıyoruz. Bu ekibin çok güzel işlere imza atacağına ve Türkiye olarak dünya konjonktüründe önemimizi artıracağımıza inanıyorum" diyerek tamamlıyor sözlerini.
27 MİLYAR DOLARIN LİDERİ
Kutlu Karavelioğlu - Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) Başkanı
Türkiye ihracatının lokomotif sektörlerinden birini temsil eden Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) Başkanı Kutlu Karavelioğlu da gemiyi yüzdüren en önemli isimlerden. Karavelioğlu iki dönemdir kurucuları arasında yer aldığı MAİB'in başkanlık görevini sürdürüyor. Makine ihracatı küresel olumsuzluklara rağmen hedefine emin adımlarla ilerleyen bir sektör.
Karavelioğlu, "İhracat artış hızımız yüzde 10 üzerinde tutunabilirse, seneyi bu yılki hedefimiz olan 27 milyar dolara yakın bir yerde kapatabiliriz" diyor. Ancak tedbiri de elden bırakmıyor: "Türkiye'nin makine ve teçhizat yatırımlarında son iki yılda üst üste elde edilen yüzde 21 ve yüzde 24'lük fevkalade artışların tekrarlanması zor ama ihracat eksenli bir büyüme politikası güttüğümüze göre üretim yatırımlarını anti-enflasyonist tedbirlere rağ- men sürdürmenin yollarını da bulmalıyız."
Karavelioğlu, son bir yıl içinde yabancı makinelere ödenen paranın 35 milyar doları bulduğunu hatırlatıyor ve "Döviz dengesi, sürdürülebilirlik ve ömür boyu maliyetler açısından riskli bulduğumuz bu konuda, kamunun, makine kullanıcılarının ve makine imalatçılarımızın ortak bir strateji kurgulamak zorunda olduğuna inanıyoruz" diyerek, ilgililere de çağrı yapıyor.