YETER Kİ Z'LER MUTLU OLSUN...

17.06.2022
Çalışan nüfusunun neredeyse yüzde 60’ını oluşturan Z kuşağının beklentileri farklı. Türkiye’de de şirketler değişime ayak uydurarak, Z kuşağını elinde tutmaya çalışıyor. Eğitim, sağlık gibi yan hakları biliyoruz ama uyku odası, oyun odasında mesai, karavan seyahati bizler için henüz yeni kavramlar…. Ama özellikle teknoloji sektöründe bu gibi hayalleri süsleyen uygulamalar gençler için artık var.

İpek Alpkökin Olgunsoy / INBUSINESS

Teknolojinin eline doğan Z kuşağı ve halen iş dünyasındaki en yüksek popülasyonuna sahip genç kuşak olan Y, önceki nesillerin bazen takdir ettiği bazen de eleştirdiği bir çalışma anlayışına sahip.

İki neslin de ortak noktası ise beklentileri konusunda çok net davranması. Ancak Z'lerin dik başlılığı ve kararlılığı, Y'lerin çok ötesinde. Hal böyle olunca tablo da şirketler için farklılaşıyor. Çünkü Y'lerle değiştirdikleri yan hak ve kurum içi uygulamaların Z sürümü yurt dışında duymaya alıştığımız yaklaşımlarla yarışıyor. Teknoloji sektörü ise bu alanda biraz daha ileride demek yanlış olmaz. Öyle ki barbekü partilerinden, mobil uygulamalara, askerlik desteğinden oyun odasında mesaiye kadar örnekler çoğalıyor.

Ancak biraz sonra okuyacağınız Türkiye örneklerinden önce gençlerin beklentilerine de bakmakta fayda var. Esneklik ve çeşitlilik kavramı üzerinden çalışma hayatını şekillendiren bu nesil, şirket organizasyonu ve kültürüyle çok daha yakından ilgileniyor. Onlara sunulan özgürlük, sürekli meşgul etme telaşı ve şeffaf yönetim anlayışı işe devamlılık oranlarını ciddi şekilde etkiliyor. Yeni mezun yetenekleri çekebilmek için uygulanan yan hak uygulamaları şu an baz ücret kadar kritik bir noktada.

Mercer Türkiye'nin mart ayında gerçekleştirdiği MT/Yeni Mezun Araştırması sonuçlarına göre; uzaktan çalışma yüzde 39, hibrit çalışma ise yüzde 58 oranında yan haklar uygulamalarını etkiledi. Mercer Türkiye Kariyer Ekibi Kıdemli Danışman Mert Şener, gençlere uygulanan paketlerdeki değişikliklere dikkat çekiyor.

Şener, "Özellikle son dönemde esnek yan haklar ve eğitim paketlerinde, cep telefonu ve internet desteğinde artış görülüyor. Şirketler yıllık brüt ortalama 5 bin 960 lira uzaktan çalışma desteği sağlarken, günlük ortalama 45,5 lira da yemek ücreti veriyor" diyor. Yüzde 87 ile özel sağlık sigortası ve yüzde 72 ile hayat sigortası şirketlerin sunduğu yan hak olarak yerlerini korurken, kurumlar yıllık brüt ortalama 9 bin 800 lira yol yardımı gerçekleştiriyor.

GENÇLERE YATIRIM

Peki, şirketler yeni kuşağın gönlünü kazanacak ne gibi adımlar atıyor? Türkiye'de finans, perakende, bilişim, enerji ve turizm sektörlerdeki yatırımlara bakılırsa genç çalışanların istihdam stratejileri içinde önemli bir yer tuttuğu görülüyor. Baz ücretler incelendiğinde, bilgi teknolojileri, dijital roller, veri bilimi rolleri, Ar-Ge/Ür-Ge, mühendislik ve proje yönetimi fonksiyonlarının olumlu yönde farklılaştığı görülüyor.

Bu alanlarda en çok yatırımı bulunanlardan biri de Türkiye'nin farklı birçok sektörü bünyesinde barındıran Fiba Grubu. Grup, yeni neslin yumuşak karnı olan eşitlik, gönüllülük ve girişimcilik konusundaki yaklaşımlarına cevap veren bir İK politikası izliyor. Fiba Grubu İnsan Kaynakları Direktörü Aylin Yazgan İyicik, "Yeni nesil yetenek kazanımımızda büyük yer tutan şirket içi eğitimlerin yanında, Fiba Fikir Fabrikası adıyla kurum içi girişimcilik programı yürütüyoruz" diyor. Grubun oluşumlarından biri olan varlık yönetim sektöründeki Gelecek Varlık'ta ise yöneticilik potansiyeli olduğuna kanaat getirilen çalışanlara, Özyeğin Üniversitesi'nde ya da Türkiye'de ve dünya- da ilk 10'da olan üniversitelerde MBA yüksek lisansı fırsatı tanınıyor.

ŞİFREYİ TEKNOLOJİ ÇÖZDÜ

Teknoloji sektörünün bu kuşağı daha net anladığı ise yadsınamaz bir gerçek. Ekibinin tamamı 21-28 yaş aralığından oluşan Game Factory, genç kuşağın şifresini çözmüş. Zira şirkette iş ile eğlencenin iç içe geçtiği bir ortam hakim. CEO Efe Küçük, "Ekibimizin nereden çalışacaklarına dair kararı onlara bırakıyoruz. İsteyenler oyun odası ve dinlenme odası gibi birçok sosyal imkanın olduğu ofisimizde çalışırken, evinden çıkmayı tercih etmeyenler ise uzaktan mesai yapıyor. Oyun geceleri yapıp ofiste sabahlamak isteyenler veya gün içerisinde dinlen- meye ihtiyaç duyanlar için ofisimizde bir de yatak odamız bulunuyor"

Başka bir dinamik yapı olan AdColony'nin Emea ve Latam İnsan Kaynakları Direktörü Canten Akdağ Çopur'un anlattıkları da Z'leri mutlu edecek cinsten. "DT Gives Back takımımız, dünyanın çeşitli yerlerinde ihtiyaç sahipleri- ne yardım eli uzatıyor." diyor.

Ekibinin yüzde 70'ini 30 yaş altı çalışanlar oluşturan AloTech ise özgürlüğün başarıyı getirdiğine inanan bir diğer kurum. Zira karavan şirketin çalışma düzeninin bir parçası olmuş. AloTech CEO'su Cenk Soyak, "Karavan ofis çalışma modelimiz tüm çalışanlarımız için geçerli. Dönem dönem dünya mutfaklarını deneme fırsatı bulduğumuz atölyeler gibi online etkinliklere katılıyor ve ödüllü oyunlar düzenliyoruz. Erkek çalışanlarımıza bedelli askerlik yapmaları durumunda 'Askerlik Hibe Desteği' veriyoruz."

HIZLI YÜKSELME İHTİYACI

Gençlerin kariyerlerinde gözettikleri bir önemli konu da hızlı yükselme. Bu ihtiyaca yanıt veren kurumlardan biri olan Anadolubank da Şube veya GM birimlerindeki açık iş pozisyonlarını öncelikle kariyerinin başında olan genç çalışma arkadaşlarıyla paylaşıyor.

Geçen yıl FLO Akademi bünyesinde Liderlik Okulu ve Perakende Okulu'nu faaliyete geçiren FLO Mağazacılık ise 2021'de 2 bin 442 çalışanına toplamda 8 bin 729 saat eğitim vererek yükselme fırsatına ivme kazandıran yapılardan. FLO Mağazacılık İnsan Kaynakları Direktörü Hüseyin Çolak, "Çalışanlarımızın yaş ortalaması 28. FLO Akademi aracılığıyla teknik bilgiden tasarım sürecine kadar çok geniş bir yelpazede eğitim vermeye başladık" diyor.

GittiGidiyor ise eğitim, liderlik ve mentörlük programlarının yanı sıra gençlerin hobilerine hitap edecek gelişim programları sunuyor. Böylece gençlerin bir diğer talebi olan sosyal yaşamı destekliyor. GittiGidiyor CPCO (Chief People and Culture Officer) Murat Yüksel, "Dinlebi sesli kitap uygulamasını Beraber Paket Aboneliği ile premium olarak kullanabiliyoruz. Saffet Emre Tonguç, Vedat Milor, Ali Canip Olgunlu gibi rehberlerin sesiyle anlatımlardan oluşan gezi turları ve çeşitli gezi blogları içeren Piri uygulamasını premium olarak kullanabiliyoruz."

Yapı Kredi de kariyer imkanları ve kişisel gelişim hizmetleri dışında gençlere farklı uygulamalarla sesleniyor. Kurum, E-spor turnuvalarından sağlıklı yaşam atölyelerine ve yarışmalara kadar çok çeşitli alanlarda, ekip arkadaşlarının ve ailelerinin keyifle vakit geçirmelerini sağlıyor.

KEYİF VE ZİNDELİK

Turkcell Global Bilgi ise gençlerin ruhsal, fiziksel ve zihinsel iyilik hallerine odaklanıyor. "GB Seni Seviyor" programındaki birçok uygulamayla işine keyif, mutluluk ve zindelik katmayı hedefleyen kurum da hobilere sesleniyor. Turkcell Global Bilgi İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Zafer Çavdar," Kulüplerimizden Hobby Club ile fotoğrafçılıktan mutfağa, Sport Club ile e-spor turnuvalarından yoga, pilates derslerine, Social Club ile konser, tiyatro ve ödüllü yarışmalara kadar birçok aktiviteyle çalışırken eğleniyoruz."

ÜÇ TEMEL KONU
Aylin Yazgan, Fiba Grubu İnsan Kaynakları Direktörü

Çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık da bizim için temel konular. Farklılıkların bizi geliştirdiğine ve bireyleri güçlendirdiğine inanıyoruz. Eşitlik Komitemizin liderliğinde, İşimiz Eşitlik Elçilik Sistemi altında projeler geliştiriyoruz. Ortak kültürümüz olarak benimsediğimiz bu ilkeleri, hem kurum içinde hem de kurum dışında korumaya ve uygulamada daha da geliştirmeye çalışıyoruz.

SABANCI'DA VERİ ANALİTİĞİ ÖN PLANDA
Hakan Timur, Sabancı Holding İnsan Kaynakları ve Sürdürülebilirlik Grup Başkanı

Yetenek yönetimi her zamankinden daha önemli bir hale geldi. Sabancı Topluluğu'nda, "İşin Geleceğine Uyum" çalışmamızın en önemli odak alanlarından birisi de bu nedenle Stratejik İş Gücü Planlaması modeli. Kısaca, klasik bir iş gücü planlamasından ziyade şirketlerimizin, stratejik planlarını hayata geçirmeleri için gelecekte ihtiyaç duyacağı yetkinlikleri öngören ve bu yetkinlikleri ikame etmeye yönelik bir İK planlamasını ortaya koyan bir yaklaşımdan bahsediyorum.

Bu model ile ileri veri analitiği uygulamalarını da kullanarak, işgücümüzdeki değişim ihtiyaçlarını çok önceden ortaya koyacak, çalışanlarımızı ve organizasyonlarımızı bu değişime hazırlıklı hale getireceğiz. Topluluk olarak farklı fonksiyon ve farklı sektör ve şirket rotasyonu imkânı, farklı lokasyonlarda çalışabilme imkanı ve esnek işgücü modellerimizin yeteneklerimizin bağını daha da güçlendirmek için çok iyi fırsat olarak kullanıyoruz.

TÜRKİYE'NİN İLK KURUMSAL MBA PROGRAMI
Alarko Holding İnsan ve Organizasyon Grup Başkanı Pınar Yamaner

Türkiye'nin ilk kurumsal MBA programı Alarko MBA ile genç yetenekleri hem akademik bilgi hem de Alarko kurumsal kültürü ile donatacak bir eğitim sunuyoruz. Bahçeşehir Üniversitesi iş birliği ile yürüttüğümüz bu program bugüne kadar 100'ün üzerinde mezun verdi.

FİNANSÇIYI TANI
Cenk Akıncılar, QNB Finansbank İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı

Çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık da bizim için temel konular. Farklılıkların bizi geliştirdiğine ve bireyleri güçlendirdiğine inanıyoruz. Eşitlik Komitemizin liderliğinde, İşimiz Eşitlik Elçilik Sistemi altında projeler geliştiriyoruz. Ortak kültürümüz olarak benimsediğimiz bu ilkeleri, hem kurum içinde hem de kurum dışında korumaya ve uygulamada daha da geliştirmeye çalışıyoruz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.