CELEBRITY GÜCÜ!..
Belce Örü / INBUSINESS
Moda endüstrisinde son yılların en ses getiren projesi, şüphesiz sanat ve tasarım dünyasından ünlü isimlerin yani dilimize de yerleşen şekliyle 'celebrity'lerin mağaza zincirleri için kapsül koleksiyonlar üretmeleri. İngiltere'de yaşayan ünlü tasarımcı Zeynep Kartal, "Son dönemde moda sektörüne heyecan getiren bu anlamda pek çok iş birliği var.
İngiltere'ye baktığımızda ise High Street Fashion olarak tanımladığımız sektörde marka iş birlikleri daha sık oluyor. Bunun yanı sıra modaya ve sanata ilham veren kanaat önderleri ile markaların arasında keyifli iş birlikleri de söz konusu..." diyor ve ekliyor: "Bu sene 100'üncü doğum gününü kutlayan moda ikonu Iris Apfel'in mart sonunda H&M ile çıkaracağı koleksiyonunu takipteyim. Şüphesiz ki; tasarımları kendi gibi renkli olacaktır."
MODADA İŞ BİRLİĞİNİN İLK TOHUMLARI
Moda dünyasında bu akımın başlangıcı 2004'e uzanıyor. H&M'in Chanel'in yaratıcısı efsane modacı Karl Lagerfeld ile yaptığı iş birliği bu akımın fitilini ateşledi. Avrupa'da 20 mağazada satışa çıktıktan birkaç saat sonra tükenen koleksiyon o dönem büyük bir şaşkınlık ve merak uyandırmıştı.
H&M ünlü tasa- rımcılarla iş birliğine hemen hemen her yıl devam etti. Stella McCartney (2005), Comme des Garçons (2008), Jimmy Choo (2009), Versace (2011, 2012), Alexander Wang (2014) H&M'nin bugüne kadar iş birliği yaptığı marka-tasarımcılardan bazıları... Marka 2017'de Londra merkezli ERDEM'in kurucusu Türk modacı Erdem Moralıoğlu ile de çalıştı.
Yurt dışında revaçta olan bu akım Türkiye'de de yaygınlaşıyor. Markaların tasarımcılarla ve ünlü isimlerle yaptıkları iş birliği belirli mağazalarda dönemlik ve sınırlı özel kapsül koleksiyonlarla satışa çıkıyor. Bu yöntemden her iki taraf da kazançlı çıkıyor. Kıvanç Tatlıtuğ ve Serenay Sarıkaya'nın Mavi markalı kot koleksiyonları, Arzu Sabancı'nın Koton, Yasemin Özilhan'ın İpekyol ile uzun süredir devam eden iş birliği ve Melisa Tapan Sabancı'nın Boyner seçimleri bu trende Türkiye'den verebilecek en güzel örneklerden...
INBUSINESS dergisi olarak biz de Türkiye'de de giderek yaygınlaşan bu trendi mercek altına aldık. Ünlü isimler ve tasarımcılarla iş birliğine giden markalarla görüştük ve bu modelin kazandırdıklarını inceledik.
'COUTURE' ARTIK HER YERDE
Modelin ilk uygulayıcılarından biri Yılmaz ve Gülden Yılmaz çiftinin kurup büyüttüğü Koton... Koton için hazırladığı 2015 ve 2016 ilkbahar-yaz sezonu koleksiyonuyla daha fazla kadına ulaşan Dilek Hanif, böylece Türkiye'de ilk defa bir moda perakende markasıyla iş birliğine gitmişti. Dilek Hanif'in Koton için hazırladığı koleksiyon, Türkiye ve Orta Doğu'da ulaşılabilir fiyatlarla satışa sunulmuştu. Dilek Hanif ise 25 yıllık kalıp ve tasarım deneyimini 21 parçalık Koton koleksiyonu ile moda severlerle buluşturduğunu açıklamıştı.
2015'te bir başka marka-tasarımcı iş birliği de Zeynep Tosun ile İpekyol arasında gerçekleşti. Bu iş birliği kapsamında marka el işi ağırlıklı 42 parçadan oluşan abiye koleksiyon çıkardı. Sosyal medyada çok fazla takipçisi olan hem yurt içinde hem de yurt dışındaki trendleri yakından takip eden celebrity'ler hazırladıkları kapsül koleksiyonlarla markaların satışlarına hacim kazandırıyor.
Giyim zevki ve tarzıyla takip edilen ünlüler iş birliği yaptıkları markalar için seçtikleri ürünlerle sosyal medya- da etki alanı yaratıyor. Bu projelerde ünlü isimlerin trendleri yorumlama becerisi kadar pazarlama kabiliyetinden de faydalanılıyor. Bu şekilde optimum verim elde ediliyor.
GATE 27'YE DAHİL OLDU
Machka bu yıl Melisa Tapan'ın kurucusu olduğu sanatçı değişim programı olan Gate 27 ile iş birliği yaparak, zanaat ve özenli bir el işçiliği ile sınırlı sayıda üretilen Machka Couture koleksiyonunu zamansız şıklığı seven moda severler ile buluşturdu. Tapan'ın aynı zamanda marka yüzü olarak da temsil ettiği Machka Couture koleksiyon iş birliği için İpekyol-Twıst-Machka Pazarlama Direktörü Azra Zeyrek, moda ve sanat gibi farklı disiplinlerin bir potada eriyebildiği önemli bir proje olduğunu söylüyor.
YENİ BİR MARKA YARATTI
Erkek giyimde öncü rol üstlenen oyunculardan Kiğılı Giyim de bu trende karşı koyamayanlar arasında. Ünlü oyuncu Oktay Kaynarca ile ilk olarak 2019'da ortak kreasyon hazırlayan Kiğılı'nın CEO'su Hilal Suerdem, "Müşterilerimiz tarafından yoğun ilgi ve talep gören koleksiyon için biz de Kiğılı içinde yer alan bir line ile devam etmek yerine, 'En İyi Halin' sloganıyla Oktay Kaynarca designed by Kiğılı markamıza hayat verdik" diyor. Kendisi bu iş birliğinin nedenlerini ise şöyle açıklıyor:
"Oktay Kaynarca, 30 yılı aşkın süredir dizi ve filmlerde hep başrol ile karşımıza çıkan Türkiye'nin önemli oyuncularından... Bunun yanı sıra her zaman sevilen ve saygı duyulan, her dönemde ne giydiği, nereye gittiği merak edilen birisi."
Suerdem, bu iş birliğinin hisse bazlı olduğunu ifade ediyor. Yeni markaları konusunda da oldukça iddialı... Erkek giyim trendlerini sil baştan değiştirmeyi hedeflediklerini söylediği bu yeni markada yaklaşık 3 bin 500 parça yer alıyor. Koleksiyonda kasketler, deri ve yün eldivenler, hafta sonu rahatlığı için tasarlanmış şık spor parçalar ve elbette takım elbiseler, gömlekler, kaban, mont ve ceketler var.
İKİ MARKANIN ORTAK ÜRÜNÜ
Artık günümüzde tasarımcı moda perakende markaları arasındaki iş birliği kadar giyim alanında iki markanın el sıkışması da yaygınlaştı. Mavi ile lüks sokak giyim markası Les Benjamins de geçen yıl SS21 koleksiyonu için bir araya geldi. Les Benjamins'in kurucusu ve kreatif direktörü Bünyamin Aydın, kendi tasarım dilini oluşturan kentsel çizgi ve halı desenlerini, Mavi'nin 30 yıllık denim uzmanlığıyla zenginleştirdi.
Kadın ve erkekler için ayrı tasarlanan yaklaşık 50 parçalık koleksiyondaki ürünlerin tamamı organik, geri dönüştürülmüş ve doğa dostu malzemelerden oluşturuldu. Lazer teknolojisiyle denim pantolon, ceket, büstiyer ve elbiselere Les Benjamins desenleri işlendi.
GLOBAL İSİMLERLE GÖRÜŞÜYOR
Lüks perakende mağazacılık faaliyeti gösteren Beymen de celebrity gücünü kullananlar arasında. Beymen Club Marka Direktörü Pınar Sezgin, son iki sezondur marka yüzleri olan Birkan Sokullu ve Büşra Develi ile çalışmaktan mutluluk duyduklarını dile getiriyor.
Beymen Club, bugüne kadar Can Yayınları, Akbank Caz Festivali, Eczacıbaşı Voleybol Takımı, Renault gibi faklı alanlardan pek çok marka ile de yan yana geldi ve iş birliği yaptı. Sezgin bu bilgiyi hatırlatarak "Moda endüstrisi dışındaki markalarla nasıl bir sinerji oluşturulabileceğine odaklanıyoruz. Bakış açımızın tatmin edici sonuçlar getirdiğini ifade edebilirim" diyor. Sezgin, Beymen Club'ın bundan sonra doğa ile dost 'hammadde ve süreçlerle' tasarım yapma felsefesini benimsemiş markalarla bir araya geleceğini ifade ediyor.
Bugüne kadar iş birliğinden ortaya çıkan kapsül koleksiyonlarının olabildiğince Beymen Club'ın tüm mağazalarında konumlandırıldı. Sezgin, yakın dönemde duyuracakları ve sadece belli mağazalarda satışa sunacakları farklı kapsül proje iş birliklerinin olabileceğini de aktarıyor.
GLOBAL İSİMLERLE GÖRÜŞÜYOR
Beş kıtada 80 ülkede 411 mağazasıyla faaliyet gösteren Orka Holding bünyesinde yer alan markası Damat Tween için farklı zamanlarda David Bradshow ve Pierre Angelo d'Agustin ile iş birliğine gitti. Orka Holding Pazarlama Grup Başkanı Büşra Orakçıoğlu, bu iş birliğinin koleksiyon satın alma ve kreatif direktör danışmanlığı üzerine olduğunu söylüyor ve şöyle devam ediyor:
"Markanın DNA'sına uygun ve vizyon olarak daha ileriye taşıyacak isimler ile çalışmaya özen gösterdik. Bu iş birlikleri, bizim global trendlere, lokal olarak adapte olma açısından kaslarımızı geliştirdi. Yurt dışındaki tüm mağazalarımızda, yurt içinde ise seçili mağazalarımızda satışa sunuldu. Satışlara yüzde 60 ile yüzde 70 aralığında olumlu katkısı olduğunu söyleyebiliriz. Aynı zamanda dünya moda perakendesinin önemli isimleri ile çalışmak, global arenada ses getirerek marka bilinirliğimizi daha da artırdı."
TREND DEVAM EDECEK
Moda sektöründeki iş birliklerinin her markalara hem de celebrity'lere pek çok fayda sağladığı için gelecekte de devam edeceğini öngörmek zor değil. Markaların bu alandaki yeni projelerini açıklamaları ise bu öngörünün kanıtı niteliğinde.
İpekyol-Twıst-Machka Pazarlama Direktörü Azra Zeyrek, "Düzenli olarak yaptığımız marka sağlığı araştırmalarının sonucunda görüyoruz ki başta İpekyol olacak şekilde üç markamız da kemikleşmiş ve sadık birer müşteri kitlesine sahip" diyor ve devam ediyor: "Sektörde hangi pozisyonda konumlanmamız gerektiğine dair ipuçları veren bu araştırmaların çıktıları sayesinde tüketici ihtiyaç ve beklentilerini öngörerek daha rasyonel sonuçlar üzerinde aksiyon alabiliyor, dinamik bir yönetim biçimi benimsiyoruz. Celebrity ve tasarımcı iş birliklerimizin, imajımızın müşteri nezdindeki algısına ve satışlarımıza olan pozitif etkisinin son derece yüksek olduğunu görüyoruz."