PAYLAŞARAK ÇOĞALTMAK…

27.02.2022
KPMG’nin hazırladığı ‘Mobiliteyi Hızlandırmak’ raporuna göre, paylaşım ekonomisi 2025’te 400 milyar dolarlık hacme ulaşacak…

Belce Örü / INBUSINESS

Kitlesel fonlamadan elden edilen borçlanmaya, ulaşım araçlarının paylaşımından çalışma alanlarının ortak kullanımına kadar geniş bir yelpazede değerlendirilen paylaşım ekonomisi hayatımızda giderek daha geniş yer kaplıyor. The Allison+ Partners'ın araştırması ise mobilitede paylaşım açısından Z kuşağına dair önemli bir veriyi ortaya koyuyor. Araştırma işlevselliğe önem veren, zamanın kıymetini bilen, rahatına düşkün bu kuşağa mensup bireylerin yüzde 50'sinin otomobil sahibi olmak istemediği bilgisini paylaşıyor.

KPMG Türkiye Endüstriyel Üretim ve Otomotiv Sektör Lideri Hakan Ölekli de "Toplu taşımanın gelenekselrolü değişiyor, yıkıcı teknolojiler ulaştırma firmalarını değişmeye zorluyor" diyor. Sadece Z kuşağı değil şirket sahipleri ve düzenli olarak taşımacılık hizmetlerinden faydalanmak isteyenler de pandemi sürecinde araç satın almak yerine kiralama yöntemini tercih etti.

Paylaşım ekonomisinin en güzel örneklerinden biri olan Airbnb de bu alanda kurulan girişimlerin ne kadar çok talep gördüğünün kanıtı niteliğinde. Zira seyahat eden binlerce insana kiralık konaklama yerleri sunan Airbnb geçen yıl halka arzından 3,5 milyar dolar gelir elde ederken, değerlemesi de 47 milyar dolara çıktı. Bu rakamlar, tüketici eğiliminin yatırımcılar tarafından ne kadar değerli olduğunu gözler önüne seriyor. Atıl evlerin hizmete sokulması bu anlamda sağladığı sosyal fayda ile de Airbnb'nin başarılı olduğunu söylemek mümkün.

SAHİP OLMA GÜDÜSÜ

Buna rağmen pandemide ABD'de de konut satışlarında rekor kırıldı. Ağustosta aylık yüzde 4,8 artarak 1 milyon 11 bine yükseldi. Bu rakam Ey- lül 2006'dan bu yana en yük- sek konut satışının olduğu ay olarak kayıtlara geçti. Bu da gösteriyor ki paylaşım ekono- misi her ne kadar büyüme eği- liminde olsa da insanlar sa- hip olma güdüsünden kolay kolay vazgeçmeyecek.

Mastercad'ın Money 20/20 Europe'da açıkladığı rapora göre, paylaşım ekonomisinin büyüme hızını koruması için öncelikli olarak ileri teknoloji entegrasyonu ve gerekli yasal altyapının oluşturulmasıyla kullanıcı da tam emniyet ve güvenin tesis edilmesi şart. Ayrıca blok zinciri, Nesnelerin İnterneti ve Yapay Zeka gibi teknolojilerin hayatımızı yönetmesi nedeniyle kullanıcıların paylaşım ekonomisine dayalı iş modeline her yerden kolayca ulaşabilmesi gerekiyor.

MEGA TREND

Paylaşmak. Çünkü gelecek nesil işlevselliğe önem veriyor, zamanın kıymetini biliyor ve rahatına düşkün. Dünya kaynaklarını sürdürülebilir şekilde kullanmak ana amaç.

NASIL GİDİYOR?

Hızlı! Paylaş kitabının yazarı İbrahim Aybar "Bir şeye sahip olmaktansa, ihtiyaç duyduğumuz süre boyunca kullanıp bırakmak insanlara artık daha ilginç ve akılcı gelmeye başladı" diyor ve devam ediyor: "Böylece atıl bekleyen varlıkların sahiplerine gelir kazandırması ve kullananların küçük ödemelerle ihtiyacı kadar o varlıklardan yararlanması imkanı ortaya çıktı." Aybar, bu alanın içinde bulunduğumuz çağda ekonomik büyümenin adresi olmaya en kuvvetli aday olduğunu belirtiyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.