HAYATA İZ BIRAKMAK…
Çiğdem Yücesoy Subaşı / INBUSINESS
Türkiye'nin ve dünyanın önde gelen yapı malzemeleri üreticileri arasında yer alan Kale Grubu'nun sosyal yardımlara ayırdığı bütçe, cirosunun yüzde 2'sine ulaştı. Bu oran tasarım, teknoloji ve inovasyonu ön planda tutan grubun Ar- Ge'ye ayırdığı bütçeyle neredeyse eşdeğer. Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Zeynep Bodur Okyay, "Eğitimden yerel kalkınmaya mesleki gelişime kadar birçok alanda topluma katkı sağlayacak desteklerle yeteneklere ve fikirlere sahip çıkmak istiyoruz" diyor.
Bunlardan biri olan ve beşinci yılını kutlayan İbrahim Bodur Sosyal Girişimcilik 2021 Ödülleri düzenlenen bir törenle sahiplerini buldu. Babasının adını taşıyan Dr. İbrahim Bodur Kaleseramik Sağlık ve Sosyal Yardım Vakfı'nın da başkanı olan Okyay, "Gençlerin gelecek umutlarını yeşerten, kadınlara eşitlik, dezavantajlı bireylere fırsat veren, engelleri herkes için aşmayı ilke edinen, doğaya sahip çıkan, dünyasına kol kanat geren fikirleri Türkiye'nin geleceği için gündeme getirmeye kararlıyız" diyor.
İlk yılından bugüne başvuru sayısının üç kat arttığını söyleyen Okyay, programın Türkiye sosyal girişimcilik ekosisteminde taşıyıcı bir güç konumuna geldiğini belirtiyor. Kendisine verilenlerle yetinmeyerek daha iyi bir dünyada yaşamak isteyen çoğunluğu gençlerden oluşan girişimcilere ilham ve cesaret veriliyor.
BOYNUMUZUN BORCU
Okyay, iklim değişikliği başta olmak üzere küresel sorunları dert edinen ve aksiyon almak isteyen gençlerin başvurularını çok önemsiyor. 317 başvurunun 178'ini gençlik kategorisi altında değerlendirdiklerini söyleyen Okyay şunları söylüyor: "Gençlerin hayallerini gerçeğe dönüştürmeleri için ihtiyaç duydukları zemini hazırlamak boynumuzun borcu."
EN DEĞERLİ MİRAS
Duayen iş insanı İbrahim Bodur, 2016'da hayatını kaybettiğinde 17 şirket kurmuş, 5 binden fazla kişiye istihdam sağlamıştı. Sadece memleketi Çanakkale'ye değil Türkiye'nin birçok iline yatırım yaparak yerel kalkınmaya da öncülük etti. Sanayi yolculuğunda attığı her adımda sosyal fayda sağlamayı amaç edinen sanayicinin vefatının ardından kızı Zeynep Bodur Okyay, sosyal girişimcilik programını başlattı. "İnsanı seven değerlere önem veren biriydi. Odağında hep insan vardı. Yaptığı her işte iz bıraktı. Bu bana babamdan kalan en büyük miras. Biz de her işimizde bu anlayışla sürdürüyoruz. Onun anısına yaşayan bir mekanizma olması arzusuyla başlattığımız programın dertlere derman olmasını amaçladık. "
KANATLARINI GENÇLERE AÇTI
Hakan Polatoğlu - ETİ İcra Kurulu başkanı
50 marka, dokuz üretim tesisi, yedi binin üzerinde çalışana sahip çikolata ve bisküvi devi Eti, gençlerin ve onların kurduğu hayallerin paha biçilmez olduğunun bir kanıtı gibi...
Kurucusu Firuz Kanatlı'nın çok genç yaşta elleriyle çizdiği bir fabrika hayalinden doğan Eti, bugün dünyanın dört bir yanına Türkiye'den satış yapıyor. Şirketin 2019'da TOG (Toplum Gönüllüleri Vakfı) ile başlattığı "Sen Gençsin, Güç Sensin" projesi de kurucusu gibi büyük hayalleri olan gençlere mentorluk ve hibe desteği sağlıyor. Eti İcra Kurulu Başkanı Hakan Polatoğlu, "Hayal etmenin ne demek olduğunu ve hayallere ulaşmak için çok çalışmak gerektiğini bilen bir kurumsal kültürün mirasçılarıyız" diyor.
İLHAM KAYNAĞI 16 GENÇ
Yürütülen projeyle bilim, kültür-sanat, sosyal sorumluluk ve spor alanlarında desteklenecek 16 genç seçildi. Ve bu gençlere alanında uzman kişilerin yer aldığı bir mentorluk ve hibe desteği başlatıldı. Onların kariyer yolculuğuna katkıda bulunulacak ama en önemlisi her biri azimli hikayeye sahip gençlerden de cesaret ve ilham alınacak.
60 yıldır hayata mutluluk katmak için çalıştıklarını söyleyen Polatoğlu, bunu sadece ürünleriyle değil toplumsal ve çevresel konularda da sürdürdüklerini belirtiyor ve ekliyor: "Projelerimizle ihtiyaç duyulan alanlarda ülkemize hizmet ediyoruz. Mutluluğu sadece ürünlerimizin yaşattığı keyif olarak görmüyor, daha yaşanabilir dünya hedefiyle ilerliyoruz."
Tüm paydaşlarla iyiliği gözetilerek fayda ve farkındalık yaratılacak alanlar Eti'nin odak noktası. Görünen o ki Firuz Kanatlı'nın "İnsanlığın mutluluğundan daha yüce bir amaç yoktur" sözünü kurumsal kültürüne yerleştirmiş Eti, projelerine de mutluluğu yerleştirmeyi ihmal etmeyecek...
HAYALLERİ GERÇEKLEŞTİRMEK
Yapılan araştırmalarda, gençlerin hayal kurmadıklarını ve hayallerine ulaşmak için gerekli çalışma motivasyonuna sahip olmadıklarını gösteriyor. Diğer yandan, içinde bulunduğu şartlar ne olursa olsun azimle ve cesaretle çalışıp büyük başarılara imza atan gençler de bulunuyor. Eti, TOG ile yaptığı iş birliği ile hayallerinin peşinden koşan, mücadeleci, hedefinden şaşmayan, hikayesi ile diğer gençlere cesaret ve ilham verecek gençleri destekliyor. Amaç daha fazla genci bu yola teşvik etmek.
Türkiye'nin her köşesinde bilim, kültür ve sanat, spor ve sosyal sorumluluk konularında fark yaratan, yaptıkları ve başarılarıyla ilham veren 15-25 yaş aralığındaki gençlere erişilmesi ve bu hikayelerin görünürlüğünün artırılması hedefleniyor. Alanında uzman jüri üyeleri tarafından yapılan değerlendirmeler ile dört kategoride belirlenen toplam 16 genç, hibe ve mentorluk desteği ile "Sen Gençsin Güç Sensin" projesinin kanatları altında başarı yolculuğuna çıktı.
TEKNOLOJİ PARTNERLİĞİ
Adem Atmaca - Sunny Elektronik Yönetim Kurulu Başkanı
Sektörünün en güçlü üçüncü ihracatçı konumuna sahip Sunny Elektronik bugüne kadar birçok global şirketle iş birliği yaptı. Philips'le akıllı televizyon, Samsung'la TV ve cep telefonu üretimi ilk akla gelenler arasında. Global devlerle birlikte hareket ederek büyüme ve yeni alanları keşfetme yürüttüğü iş modelinin önemli bir ayağı. Son olarak küresel büyüklüğe sahip Viaomi ile yaptığı anlaşma da işte bu modelin en yeni örneği. Robot süpürgelerin önlenemez yükselişini gören ve bu alanda yatırım yapmak isteyen Sunny Elektronik Yönetim Kurulu Başkanı Adem Atmaca, haziran ayında Çinli devin kapısını çaldı.
Kapısını çalmak lafın gelişi, malum pandemi nedeniyle Çin'e seyahat şu an için imkansız. Video konferans üzerinden bir görüşme için tarih belirlendi. Hisselerinin yüzde 25'i robot süpürgede pazarın öncüsü Xiaomi'ye ait olan Viaomi ile yapılan görüşme sona erdiğinde anlaşma yapılmıştı. "Pazarı analiz ettik ve gördük ki markanın Türkiye'de pazar payı yüzde 10 seviyelerinde. İthal geldiği için rakiplerine karşı fiyat tutturması zor. Sahip olduğumuz gücü kullanarak Türkiye'de yapılacak üretimle rakiplere karşı ciddi bir avantaj sağlayabileceğini ve ilk planda yüzde 30 pazar payı kazanabileceklerini anlattık. Ve üretime ikna ettik."
3 KAT BÜYÜYECEK
Bu görüşmenin üzerinden geçen altı ay sonunda ise üretim aşamasına gelindi. Sunny'nin İstanbul Esenyurt'ta bulunan fabrikasında ocak ayında Viaomi marka robot süpürgelerin ilki üretim bandından çıkmış olacak. Atmaca, anlaşmanın en önemli tarafının teknolojiyi ve bu alanda edinilmiş tecrübeyi fabrikaya transfer edeceklerini söylüyor ve ekliyor: "Bizim açımızdan önemli olan kısmı ise Sunny markasıyla üretim yapacak olmamız. Her iki markayı da önce iç piyasa sonra da Avrupa pazarına satışa sunacağız."
ERİŞİLEBİLİR ÇÖZÜM ORTAĞI
Üretiminin yüzde 35'ini Avrupa Birliği ülke- lerine ihraç eden Sunny, ABD ve gelişmekte olan ülkeleri hedefinde bulunduruyor. 2022 yılında Almanya, Fransa ve İspanya'da daha aktif olmak istediklerini söyleyen Atmaca, izledikleri stratejiyi şu şekilde açıklıyor: "Fiyat politikamız karlılıktan çok erişilebilirlik üzerine kurulu. Sadece Türkiye için değil bütün dünya için erişilebilir çözüm ortağı olmak istiyoruz. Şu ana kadar bunu başarı ile gerçekleştirdik, yeni iş birliğimiz ve ürün çalışmalarımızla bunu bir adım daha ileri taşımanın gururunu yaşıyoruz."