TAKVİYE ŞOVU

13.02.2022
Pandemiyle şaha kalkan gıda takviyesi pazarı rekorlarla büyürken, markalar yeni ürün yarışında. Yerli üreticilerin üstünlük sağladığı pazarda, yeni marka yarışı var. Tedarik zincirindeki sıkıntılar Türkiye’deki yatırımları yükseltiyor.

Özlem Kapar Bayburt / INBUSINESS

Takviye gıda pazarı altın çağını yaşıyor. Dünyada pazar hacmi 2021'de yaklaşık 125 milyar doları aşmış durumda. İtalya 3 milyar, Almanya 2 milyar, Fransa'da ise 1,5 milyar euroluk büyüklüğe ulaşan takviyede en yüksek tüketim 33 milyar dolar ile ABD'ye ait. Türkiye'de hızla gelişen sektör, 300 milyon dolar seviyesine geldi ancak geleceği oldukça parlak.

Pandeminin başından günümüze kadar yaklaşık yüzde 40 oranında büyüme kaydettiklerini söyleyen Gıda Takviyesi ve Beslenme Derneği Başkanı Samet Serttaş şunları ifade ediyor: "Salgın nedeniyle birçok ülkede ürün tedarik zincirinde bozulmalar yaşandı. İthalatı yapılan birçok ürün ülkeye giriş yapamadı. Ancak Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından geliştirilen onay ve denetim sistemi devreye girdi ve Türkiye üretime hız verdi. Böylelikle tüketiciler sorunsuz bir şekilde takviye temin edebildi."

Gıda Takviyesi ve Beslenme Derneği verilerine göre ülkemizde 11 bin 500 adet takviye edici gıda, Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından onaylı. Ürünlerin yüzde 70'ine yakını yerli firmalara ait ve onay sürecinden başarıyla geçmiş durumda. Yerlilerin giderek ağırlığını arttırdığı pazara yabancıların da ilgisi oldukça büyük. Halihazırda Fransa, İngiltere, Almanya, ABD menşeili güçlü zincir markalara sahip yedi yeni marka, Türkiye'ye giriş yapmak üzere hazırlık yapıyor. Aralarında sağlıklı gıda ve ilaç firmalarının olduğu yerlilerin de oyuna iddialı bir şekilde katılması bekleniyor. Yabancı firmaların yerlilerle iş birliği yapacak şekilde bir stratejiyle ilerledikleri sektörde, 2022 hareketli geçecek gibi görünüyor.

ÜRETİM ÜSSÜ OLDUK

Samet Serttaş, son 10 yılda birçok yerli ve yabancı firmanın takviye edici gıdaların üretimi için ülkemizde yatırım yaptığını anlatıyor. Büyük yatırım ve fabrika sayısına bakıldığında son 10 yılda 10'un üzerinde tesisin üretime başladığını bildiren Serttaş, "Ürünler sadece Türkiye'de değil, bölgedeki diğer ülkelere de satılıyor" bilgisini veriyor. Bu ürünlerin aynı zamanda tarımsal potansiyeli katma değerli ürünlere dönüştürdüğünü söyleyen Serttaş, gıda takviyesi sektörünün toplum beslenmesine katkıda bulunmak ve yetersiz beslenme kaynaklı sorunların önlenmesinde gelecekte de önemli rol oynamaya devam edeceğini vurguluyor.

EN RAĞBET GÖREN TAKVİYELER

En çok tercih edilen ürünleri yine pandemi belirlemiş durumda: C vitamini, çinko, D vitamini ve Omega 3... Tüketiciler tarafından yakından takip edilen bir başka kategori de göz sağlığı için kullanılan takviyeler oldu. "Gün içerisinde uzayan online toplantılar, uzaktan eğitim ve artan sosyal medya kullanımı göz sağlığımız üzerinde olumsuz etkiler doğurdu" diyen Serttaş, göz sağlığını korumak isteyen tüketicilerin beslenmesini 'Lutein' bileşeni içeren gıda takviyeleri ile desteklediğini kaydediyor.

24 YENİ ÜRÜN YOLDA

Aralarında vitamin, mineral, bitkisel ekstrakt, Omega 3, kolajen, probiyotik olan 300'e yakın çeşitte üretim gerçekleştiren Orzaks İlaç'ın Genel Müdürü Yunus Emre Alimoğlu, uzun yıllardır farkındalık yaratmak için çalıştıkları takviyelere bugün verilen önemden memnun. Alimoğlu, "Özellikle, bağışıklığımızı destekleyen D ve C vitamini, çinko, selenyum gibi ürünlerin Covid-19 üzerinde olumlu etkilerini gösteren çok sayıda bilimsel çalışma da bu farkındalığı destekledi" diyor.

Orzaks'ın Ocean markası ile birçok kategoride önde gittiklerini belirten Alimoğlu, "Eczane kanalında gerek kutu, gerekse TL sıralamasında pazarda lider firmayız" diyerek şöyle konuşuyor: "Her yıl kendimize yüzde 50 büyüme hedefi koyuyoruz. Bu yıl da ilk sekiz ay realizasyonumuzu değerlendirdiğimizde hedeflerimizi yüzde 100'e yakın gerçekleştirdiğimizi gördük. Yıl sonunda da hedeflerimizi yüzde 100 oranında tutturacağımıza inanıyoruz."

Bu yıl içerisinde 32 yeni ürünü piyasaya sunduklarını söyleyen Alimoğlu, Ar-Ge ya da stabilite çalışmaları devam eden farklı kategorilerde 24 adet yeni ürünü piyasaya sunmayı hedeflediklerini de açıklıyor. Tüm bu hedeflerinin ötesinde şirket, geçen günlerde önemli bir satın alma ile büyümede çıta atladı. Gıda takviyesi sektörünün yerli oyuncularından biri olan Palmiye İlaç'a ortak oldu. Hisselerinin yüzde 75'ini satın alarak büyük bir güç kazandı.

CİRODA YÜZDE 88'LİK ARTIŞ

109 yıllık bir geçmişe sahip, yüzde 100 yerli sermayeli Abdi İbrahim İlaç bünyesinde de takviye edici gıda geniş bir portföye sahip. Tüketici sağlığı ürünlerinin pazarlama ve satışının yapıldığı Abdimed'in Genel Müdürü Dr. Yalım Üner, takviye edici gıda ürünlerinin markası Youplus hakkındaki güncel verileri paylaşıyor. Youplus'ın 2021'e belli ürünlerde daha yavaş, belli ürünlerde daha hızlı başladığını bildiren Üner, "Ciro hedefimizi yakalayacağımız bir yıl sonu öngörüyoruz. Youplus cirosunda geçen seneye göre yüzde 88 büyüme sağladık. Seçili ürünlerde yapılan tüketici iletişimleri ile tüketicinin sorduğu ve kullandığı bir marka haline geldik" diye konuşuyor.

HEDEF YEDİ KITAYA İHRAÇ

Helvacızade Şirketler Grubu'nun sağlık kanadının temsilcisi Zade Vital de bu sektöre geniş bir ürün portföyüyle hizmet veriyor. Genel Müdür Taha Büyükhelvacıgil, 2030'a kadar hatırı sayılır adette yeni Türk bitkisini sağlık ürünü formunda sunmayı ve yedi kıtaya ihraç etmeyi planladıklarını söylüyor. 2020'de çıkartılan yeni ürünler ile şirketin takviye grubunun cirodan aldığı pay yüzde 35'e çıktı. Geçen yıl ise yüzde 65'in üzerinde bir büyüme kaydettiklerini söyleyen Büyükhelvacıgil, 2021'de de geçen yıl olduğu gibi yüksek bir performans sergilediklerini belirtiyor.

KAPASİTE ÜÇE KATLANDI

Zade Vital'in özellikle pandemi boyunca C vitamini, sambucus ve çinko ürünlerine karşı oldukça yüksek bir talep gerçekleşmiş durumda. Büyükhelvacıgil, bağışıklığı destekleyen çörek otu yağı ve zeytin yaprağı ekstresi formülleriyle de pazara dinamizm getirdiklerini savunarak, üretim kapasitelerini üç katına çıkardıklarını belirtiyor.

EN KALİTELİ EN UCUZA

Vefa İlaç, bugün Türkiye dışında aralarında Azerbaycan, Romanya, İsviçre, Rusya ve Kamboçya'ya kadar uzanan bir coğrafyaya ihracat yapıyor. Gıda takviye grubunu VeNatura çatısı altında toplayan şirketin, 100 farklı ürünü mevcut. Vefa İlaç Yönetim Kurulu Başkanı Haleddin Guliyev, "Çok kısa bir sürede yeni ve spesifik takviyelerimiz de skalamıza dahil olacak. 2021 hızla hayallerimize ve hedeflerine yaklaştığımız bir yıl oldu, pazara paralel bir şekilde büyüdük. Üretim kalitemiz ve güvenilir ürünlerimiz ile tüketicinin ihtiyaçlarına ulaşılabilir fiyatlarla cevap veriyoruz. Ürünlerimizi geliştirirken bizim için medikal ve bilimsel altyapı çok önemli ve işin mutfağında ciddi Arge çalışmalarımız mevcut. En kaliteli ürünleri, en ucuza veriyoruz" diyor.

YENİ ÜRÜNLER YOLDA

İlko İlaç'ın tüketici sağlığı markası olan Wellcare'in İcra Kurulu Üyesi Mustafa Cem Öncel de, sindirim sağlığı, probiyotikler, burun hijyeni, alerji, vitamin ve mineraller, kadın sağlığı ve bitkisel takviyeler olmak üzere farklı kategorilerde tamamlayıcı tedavi ürünlerinden oluşan geniş bir ürün gamına sahip olduklarını bildirerek, "Şu anda portföyümüzde 26 ürün bulunuyor. Wellcare'i, inovatif ürünlerle büyüyen bir marka olarak tarif edebiliriz" diye konuşuyor. 2020 başında planları dışında bir tüketici talebi ile karşılaştıklarını, 2019'a kıyasla cirolarının yüzde 100 büyüdüğünü açıklayan Öncel, 2021'yi de büyüyerek tamamladıklarını ifade ediyor. Öncel, 2022 başında da yeni ürün lansmanları yapacaklarını ekliyor.

120 MİLYON TL CİROYA KOŞUYOR

İngiltere merkezli takviye markası Vitabiotics'in Türkiye CEO'su Ayşen Dincer de, 2021'in ilk altı ayını; uzun yıllardır lideri oldukları İngiltere ve Türkiye'nin de içinde bulunduğu Avrupa bölgesi, Asya, Afrika, Amerika, Karayipler ve Orta Doğu'da bulunan 110 ülkede yüzde 30'un üstünde büyüme göstererek tamamladıklarını bildiriyor. Dincer, "2021'i 120 milyon lira ciroyla kapatıyoruz" diyor. Dincer, 2020'de tüm dünyada kutu bazında yüzde 50 oranında büyüyen vitamin - mineral pazarının 2021'in ilk altı ayında azalan alım gücü ve pandeminin uzun sürmesinden kaynaklanan azalmış tüketici motivasyonu ile durağan seyrettiğine şahit olduklarını söylüyor.

ÇOCUK BALIK YAĞINDA LOKOMOTİF
Türkiye'de kurulan ve artık küresel pazarlara da açılan EasyVit Yönetici Ortağı Mehmet Erden Kutsal birkaç yıl içinde yıllık 15 bin kutu üretiminden 700 bin kutuya geldiklerini söylüyor. Kutsal "Ülkemizdeki gıda takviye pazarının büyümesinde lokomotif konumundayız. Pazar payımız 2018'de yüzde 6, 2019'da yüzde 21 olarak gerçekleşirken 2020'de yüzde 35'e yükseldi. Son iki yılda satışlarımızı yüzde bin artırarak kolay gerçekleştirilemeyecek bir başarıya imza attık. Yine son iki yılda elde ettiğimiz başarıların bir yansıması olarak Türkiye çocuk balık yağı pazarı, yaklaşık yüzde 70 büyüme yaşadı" diyor.

PASTİL PAZARININ YARISI ONA AİT
Recai Özbir - AlchemLife Avrupa Genel Başkanı

İsviçre kökenli markamızın kadrosu Türk yöneticilerden oluşuyor. Avrupa bölgesi merkez ofisi olarak çalışıyoruz ve ciroların yüzde 60'ı Türkiye'ye ait. Geliştirdiğimiz PhytoAdvance teknolojisi sayesinde, en saf ve en etkin doğal bileşenleri sunabiliyoruz. Nar kabuğu özütü, zencefil ve zerdeçal içeren bitkisel formüllü pastilimiz Phytorelief, en çok satan ürünümüz. Bu buluşumuz dünyada bir ilk ve patenti bize ait. Türkiye'nin pastil pazarının yüzde 50'si şu anda Phytorelief'e ait. Türkiye'deki 2021 ciromuz 10 milyon euro.

18 ÜLKEYE İHRACAT YAPIYOR
Aslı Elif Tanuğur Samancı / BEE'O Genel Müdürü ve Kurucu Ortağı

Türkiye'de daha önce üretilmeyen propolisi ilk kez "Sözleşmeli Arıcılık" modeli ile üreten BEE'O, proses yöntemini geliştirerek insan tüketimine uygun hale getirme amacıyla yola çıktı. Bu yöntemle geliştirilen ürünlerle grubun 2020 toplam cirosu 94 milyon 804 bin 940 TL'ye ulaştı. Amerika Birleşik Devletleri'nde SBS Americas Inc. ismiyle kurduğumuz şirketin 2020 cirosu ise 514 bin dolar olarak gerçekleşti. BEE&YOU markası ile 18 ülkeye ihracat yapmaktayız. 2021 ciro büyüme hedefimizi yüzde 35 olarak belirledik. Pandemiyle birlikte ürünlerimize olan talep dört katına çıktı. Bu talebi karşılayabilmek için tek vardiyadan iki vardiyaya çıkarak kapasitemizi ve çalışan sayımızı artırdık.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.