Globalin çelik gücü
Pandemide yatırımlarına devam eden Arçelik, stratejik adımlar atarak tarihinin en büyük satın almasını, Japonya merkezli HitachI Global LIfe Solutions'a yüzde 60 hisse ile ortak olarak gerçekleştirdi. Tarihi İpek Yolu üzerinde Beko Yolu'nu inşa eden Arçelik, başta ASEAN bölgesinde olmak üzere organik ve inorganik büyüme fırsatları kolluyor. Beko markasıyla EMENA ile Amerika'yı içine alan coğrafyada da büyümesine devam ediyor.
Arzu Kurum / INBUSINESS
Bundan 66 yıl önce Koç Grubu yöneticisi Lütfi Doruk, Çayırova'da 30 bin metrekare kapalı alana sahip fabrikayı kurduğunda Vehbi Koç'un "İçinde futbol mu oynayacaksınız" diyerek tepki gösterdiği Arçelik, alanında bugün dünyanın en büyükleri arasında gösteriliyor. Dünya çapında 40 bin çalışanıyla aralarında Arçelik, Beko, Grundig, Blomberg, Leisure, Altus'un da bulunduğu 12 markasıyla faaliyet gösteren çok uluslu ev aletleri üreticisi, 2020'de 5 milyar euro değerinde konsolide ciro elde etti.
Cironun yüzde 70'ine yakınını global satışlardan karşılayan şirket küreseldeki payını giderek artırıyor. En güçlü olduğu Avrupa'da adet bazında ikinci büyük beyaz eşya şirketi haline gelirken, Beko markasıyla solo beyaz eşya lideri oldu. Ülke bazında incelendiğinde ise Fransa'da liderliği elinde tutan Beko; Doğu Avrupa, İngiltere ve Polonya'da da beyaz eşya pazarında birinciliğe sahip.
Bu bölgelerde güçlü konumuyla göz dolduran şirket, 2020 sonu konsolide sonuçlarına göre Avrupa, Orta Doğu, Kuzey Afrika olarak bilinen EMENA ile Amerika'yı içine alan bölgelerden toplam cironun yaklaşık yüzde 50'sini karşılıyor.
Pandemi nedeniyle bu coğrafyalarda kısa süreli bir talep düşüşü yaşasa da ibre yeniden büyümeye döndü. Arçelik Avrupa, Ortadoğu, Kuzey Afrika, Amerika Bölgesi'nden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ragıp Balcıoğlu, pandeminin başladığı ilk aylarda bölgedeki talebin yüzde 25'lere varan oranlarda düştüğünü söyleyerek, "Normalleşmelerin başlamasıyla Haziran 2020'de mayıs ayına göre yüzde 25 ciro artışı sağladık. Yılın ikinci yarısında da yüksek talep devam etti. Hem Doğu hem de Batı Avrupa pazarlarında yılı büyüme ile kapattık" diyor.
ONLINE'DA ÜÇÜNCÜ EN BÜYÜK
Yılın ilk çeyreğinde de büyüme sürdürülerek, Avrupa cirosu euro bazında bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 20, Afrika satışları ise yaklaşık yüzde 40 ile önemli oranda artış gösterdi.
"Toplamda Batı Avrupa, Doğu Avrupa, Kuzey Afrika, Amerika bölgesi olarak 2021 ilk çeyrek satışlarımız geçen sene aynı döneme göre yaklaşık yüzde 25 oranında arttı" diyen Balcıoğlu sözlerini şöyle sürdürüyor: "Arçelik Grup olarak, 2020'de Batı Avrupa online pazarındaki payımızı 0,4 puan artırarak yüzde 9,8 seviyesine ulaştık ve online pazarın üçüncü en büyük beyaz eşya grubu olarak yerimizi koruduk. En büyük pay artışlarımızın olduğu ülkelerin başında Polonya geliyor. Burada online pazar payımızı 1,6 puan artırarak yüzde 12,3 seviyesine ulaştık. İngiltere'de 0,5 puan ile yüzde 15,3, Almanya'da 0,5 puan ile yüzde 7,8'lik artış gösterdik. İspanya'da yüzde 8, İtalya'da yüzde 7,9, Belçika'da yüzde 8,8'lik pazar payına ulaştık."
REKABET DİJİTALE KAYDI
Salgınla eve kapanan dünyada online satışların patlama yapması küresel ciroyu da yukarı taşıdı. Küresel çapta 2020'de online ciro 2,4 trilyon dolar olarak gerçekleşirken, bu yıl ise 2,7 trilyon dolara yükselmesi bekleniyor. Pandemi ile birlikte rekabetin de dijitale taşındığını vurgulayan Balcıoğlu'na göre artık müşteriye her kanaldan ulaşabilmek çok önemli. Daha önce online alışverişle ilgilenmeyen 65 yaş üstü grubun bile dayanıklı tüketim alışverişini internet üzerinden vermesi bu alanda ciddi bir rekabetin doğduğuna işaret ediyor. Ragıp Balcıoğlu, şirketlerin esneklik, çeviklik ve dijitalleşme kapasitelerinin rekabette belirleyici olduğunu düşünüyor.
ÜRETİMDE İSTİHDAM ARTIŞI
Bilindiği gibi virüsün ortaya çıkmasından itibaren malzeme temininden maliyetlere, lojistikten depolamaya kadar tedarik zincirinde dünya genelinde sıkıntılar yaşandı. Arçelik, bu süreçte de dijitalleşmeyi devreye sokarak sorunları aşmayı başardı. Üretimde uçtan uca tam izlenebilirlik sağlayarak, üç vardiya sistemine geçti. Ve fabrika içi bulaşı engellemek için kümeleme yöntemi uyguladı. Tedarikçilerine Covid-19 önlemleri ile ilgili düzenli denetimler yaparak üretimde ve depolarda daha fazla kişi istihdam etti.
Üretim kapasitesi 2021'in ilk çeyreğinde 2020'nin aynı dönemine göre yüzde 45 artan şirketin bu yöndeki dijitalleşme yatırımları sürecek. "Bu tarz şoklardan olabilecek en az seviyede etkilenen bir tedarik zinciri yaratabilmek için dijitalleşmenin önemli olduğunu bir kez daha anlamış olduk" diyen Ragıp Balcıoğlu, tedarik zincirini baştan sona dijital ortama taşıyacaklarını belirtiyor ve ekliyor: "Üretimden, ürünün perakende zincirine ve nakliyesine kadar dijital ortamda görünürlüğünü sağlayabiliyoruz. Sisteme girdiğiniz zaman ürünün nerede olduğunu takip edebildiğimiz sistemi tüm ülkelerde devreye aldık. Burada iş ortaklarımızın dijitalleşmesi de önem taşıyor. Bu noktada da adımlar atıyoruz."
GELİŞEN PAZARLARDA BÜYÜYECEK
Başta ASEAN (Güneydoğu Asya Uluslar Birliği) bölgesinde olmak üzere organik ve inorganik büyüme fırsatları kollayan Arçelik, genç nüfusu ve gelişen orta sınıfı ile potansiyeli yüksek bölgedeki ülke pazarlarını takip etmeyi sürdürecek.
Diğer taraftan geçtiğimiz dönemlerde Hindistan, Pakistan, Tayland ve Endonezya gibi pazarlarda hızlı büyüme kaydeden şirket, bu bölgede faaliyetlerini yoğunlaştırdı. 2016'da Pakistan'da Dawlance markasıyla dayanıklı tüketim mallarının üretim ve satışını yapan şirketleri 243,2 milyon dolar bedelle satın alan Arçelik, bu girişimle tarihi 'İpek yolu' izleri üzerinden 'Beko Yolu'nu inşa etti. Bu kapsamda Hindistan, Pakistan, Tayland ve Endonezya gibi hızlı büyüyen pazarlara odaklandı.
180 MİLYON DOLARLIK YATIRIM
Küresel büyüme hamlesine son halkası olarak Hindistan'da Voltas (Tata Grup Şirketi) ile ortak buzdolabı üretimine başladı. Böylece Arçelik'in küresel rekabetteki pozisyonu için büyük bir adım atıldı. Hindistan girişiminde buzdolabı üretim kapasitesinin beş yılda iki buçuk milyon adede ulaşması planlanıyor. 10 yıl içinde yapılacak yatırım miktarının ise 180 milyon dolara ulaşması bekleniyor.
DÖRT BÖLGEDE SIÇRAMA VAR
Balcıoğlu, ayrıca dayanıklı tüketim alanında bölgenin önemli oyuncusu Hitachi Global Life Solutions ile Japonya dışında faaliyet gösterecek; üretim, pazarlama, satış, dağıtım ve satış sonrası hizmet sunacak bir ortak şirket kurma konusunda anlaşma sağladıklarını anlatıyor. Hitachi markasıyla üretim yapacak olan yeni şirketin, Arçelik ve Hitachi GLS'nin küresel büyümesine güç katması ve Asya Pasifik bölgesinin öncü oyuncularından olması hedefleniyor. Diğer yandan Kuzey Amerika, Rusya, Kuzey Afrika ve Ortadoğu'da da yine bu sene çok sıçramalı bir büyüme hamlesine girdiklerini anlatan Balcıoğlu, "İpek Yolu ya da Beko Yolu dışında buralarda da Amerika başta olmak üzere aslında çok enteresan sıçramalarımız, büyümelerimiz ve yatırımlarımız var, olmaya da devam edecek" diyor.
İŞİN SIRRI NABZI İYİ TUTMAK
Arçelik'in 46 ülkede satış ve pazarlama ofisleri ve dokuz farklı ülkede ise 26 üretim tesisi bulunuyor. Ragıp Balcıoğlu'na göre bugün Arçelik'in elde ettiği başarının arkasında öncelikle faaliyet gösterdikleri pazarların ihtiyaçlarına ve alışkanlara uygun şekilde geliştirilmiş geniş ürün gamı ve hizmetler sunması yatıyor. Burada tüketicinin nabzını iyi tutmanın yanı sıra şirketin güçlü Ar-Ge yapısının de önemli bir rolü bulunuyor. Dünyanın çeşitli yerlerinde 28 Ar-Ge ve tasarım merkezinde bin 700'den fazla Ar-Ge çalışanı bulunuyor. Balcıoğlu, bu doğrultuda esnek üretim kabiliyetlerinin ihtiyaçlar için hızlı teknolojiler ve çözümler geliştirme imkanı sağladıklarını da vurguluyor. Bunun yanında ürünlerini pazara sunan ana perakende müşterileri ile kurulan köklü ilişkiler ve bunlara verilen profesyonel hizmet ile destekler de markanın başarısında önemli rol oynuyor.
BÜYÜMEDE KÜRESEL ETKİ
Koç Grubu'nun göz bebeği olan Arçelik, salgının birçok şirketi baskıladığı 2020'de beklentilerin üzerinde bir kar elde etti. Geçen yılı 2,85 milyar liralık net karla tamamlayan markanın satışları ise 40,9 milyar lira olarak gerçekleşti. 2021 toplam üretim kapasitesi altı ana üründe 30 milyon adet olan Arçelik, bu yıl için Türkiye cirosunda yaklaşık yüzde 25, uluslararası cirosunda ise döviz cinsinden yüzde 10'un üzerinde bir artış öngörüyor. Şirket konsolide olarak da yıllık bazda yüzde 30'un üzerinde bir ciro büyümesi hedefliyor. Hedeflediği bu büyümenin en önemli ayağı ise küreselde gerçekleşecek.