Zamanın sesi: Bugatti
Otomobil Çağı, 1885'te Almanya'da Karl Benz'in atölyesinde halka satılmak üzere üretilen ilk otomobille başladı. Milano doğumlu Ettore Bugatti o zaman 4 yaşındaydı. Hem kendisi hem de otomobil dünyası yeniliklere aç büyürken sanatçı ve mühendislerden oluşan Bugatti Ailesi 1909'dan beri tasarım ve teknik açıdan geleceğe yön veren efsanevi otomobillere hayat verdiler.
Karizmatik at nalı şeklindeki ızgarasından ve gösterişli duruşundan dolayı Bugatti otomobillerini tanımamak imkânsızdır. Şirketini Fransa'da kuran Ettore Bugatti, Rönesans ruhuyla büyümüş bir İtalyandı. İki büyük dünya savaşı arasında yarışlardaki başarısıyla kendini gösteren Bugatti 1998'de Volkswagen grubunun çatısı altında yeniden doğdu ve yine eskiden olduğu gibi Fransa'da üretime devam ediyor. Mikro mühendislik ve sanat eseri olarak mekanik saatler de Bugatti için şimdi çok daha önemli.
PARMIGIANI DÖNEMI
Bugatti ile ortaklık imzalayan Parmigiani Fleurier 2004'te Bugatti Veyron 16.4'ten ilham alan ve saatçiliğin tüm kurallarına meydan okuyan Bugatti Type 370 modelini tanıtmıştı. Bir arabanın motorunu çağrıştıran yatay bir eksen boyunca ve silindir biçiminde birleştirilmiş olan Parmigiani Bugatti Type 370, devrim niteliğindeki mekanizması ile dünyada bir ilkti. Bir sütun düzeneği kalibrenin beş plakasını birbirine bağlamış ve iskelet kadrandan görünen ana çarklar bir araba tekerleği görünümde üretilmişti. Sonraki 15 yıl yeniliklerle ve teknik anlamda otomobil ve saat gibi iki dünyayı birbirine bağlayan verimli, yaratıcı ve başarılı işlerle dolu dolu geçti. Örneğin Parmigiani, 2010'da Bugatti Veyron 16.4 Super Sport'tan ilham alan Bugatti Super Sport saatinde yeni kalibre Bugatti PF 372'nin tüm mekanik bileşenlerini dikey bir eksene çevirerek yanal zaman göstergesiyle hem saatseverlerin hem de süper otomobil sürücülerinin beğenisini kazandı. Böylece kadranı, ekran eksenine dik olarak konumlandırılan saatler ortaya çıktı. (Aynı yıl bu saati bileğinde taşıyan Bugatti'nin test sürücüsü Pierre-Henri Raphanel ortalama 431 km/s ile dünya kara hız rekorunu kırdı.) Parmigiani, benzer şekilde, Bugatti Chiron'dan ilham alan Bugatti Type 390 ve 1935 yapımı efsanevi Bugatti Aérolithe otomobilinden ilham alan aynı isimli saatle başarısını sürdürdü. Mart 2019'da ise Fransız süper spor otomobil üreticisi Bugatti ile İsviçreli lüks saat üreticisi Parmigiani Fleurier ortaklıklarının sona erdiğini duyurdular.
VE JACOB & CO. DÖNEMI BAŞLIYOR
O yıl, Astronomia ve Opera koleksiyonlarıyla saat dünyasında hayranlık-şaşkınlık karışımı özel bir konum edinmiş, 1986'da kurulmuş New York merkezli, henüz çok genç bir kuruluş olsa da dünyaca tanınan, süper lüks mücevher ve saat üreticisi Jacob & Co. ile Bugatti arasında yeni
bir işbirliği anlaşması imzalandı. Ardından Le Mans yarışının galibi Andy Wallace, Bugatti Chiron Super Sport 300+ aracıyla yaptığı hız denemesinde 490.484 km/s ile dünya hız rekorunu kırdı. (Chiron modeli, ismini 1920'li ve 1950'li yıllara kadar neredeyse bütün büyük otomobil yarışlarını kazanan eski Bugatti yarış pilotu Louis Chiron'dan alıyor.)
2020 yılına da hızlı birgiriş yapmak isteyen iki firma, performansın öncülük ettiği bu ortaklığı başlatmak için iki saat koleksiyonu ile yola çıktı. Böylece Bugatti üretimi süper otomobillerinin tasarımından ve ruhundan ilham alan Epic X Chrono ve büyük komplikasyon sınıfında Twin Turbo Furious koleksiyonları ortaya çıktı. Sonrasında Jacob & Co., dünyanın en hızlı seri üretim süper otomobili Chiron Super Sport 300+ modelinin başarısını kutlamak için üç adetle sınırlı Twin Turbo Furious Bugatti 300+ saatini üretti. Twin Turbo Furious Bugatti 300+ saatinde nadir bir komplikasyon olan ondalık dakika tekrarlayıcı (on dakikalık aralıklarla ayarlanabilen ses düzeni) ve referans zamanlı tek tuşlu bir kronograf içeren siyah titanyumdan iki adet üç eksenli tourbillon düzeneğine sahipti. Mekanizma ise rekor kıran süper otomobilin karbonfiber gövdesini anımsatan dövme karbon ve siyah DLC titanyum kasaya yerleştirildi. İçinde 832 parça bulunduran Twin Turbo Furious 300+, 21.600 vbh (30 Hz) frekansında çalışıyor ve 500 saatlik güç rezervine sahip.
Projeler birbirini izledi ve müthiş saatler ortaya çıktı ancak yıllar geçse de hiç unutulmayacak iki saat özellikle anlatılmalı: Birincisi Bugatti Chiron Tourbillon, ikincisi ise Twin Turbo Furious Bugatti La Montre Noire.
KOLDAKI SÜPER OTOMOBIL
Bugatti Chiron Tourbillon, Bugatti Chiron otomobilinde kullanılan ikonik 1500 beygirlik 16 silindirli (W16) güçlü motorun minyatürleştirilmiş bir benzerini taşıyan ve eski büyük otomatların hayranlık uyandırıcı yönlerini anımsatan bir saat. Motorun pistonları ve krank mili dahil minyatürleştirilmiş ve üstelik göstermelik değil. Saatin 3 kurma kolu da yan yana duruyor, ortadaki ters yönde çevrilirse stilize edilmiş motora, saat yönünde ise ana mekanizmaya güç veriyor. Tuşlu kurma kolu ise gösteriyi başlatıyor. (Jacob & Co. otomatları çok seviyor, son koleksiyonları olan "Oil Pump" saatlerinin kadranında minyatür bir petrol kuyusu mekanizmasını görmek markayı yakından takip edenler için şaşırtıcı değil.)
Jacob & Co. Bugatti Chiron Tourbillon saati 54 mm uzunluk, 44 mm genişlik ve 20 mm yüksekliği ile de referans aldığı otomobil gibi gösterişli bir saat. Mekanizmanın görülebilmesi için kasaya Jacob & Co. markasının logosu bile konmamış. Logo, arkada mekanizma üzerinde görülebiliyor. Bir de tourbillon düzeneği üzerinde stilize biçimde markanın ilk harflerini görmek mümkün.
GIZEMI ÇÖZÜLEMEMIŞ EFSANEVI OTOMOBIL IÇIN
Uzmanlar arasında otomotiv mühendisliğinin bir şaheseri olarak görülen 1930'lardan kalma ünlü Bugatti Type 57 SC Atlantic modeli otomobilden 1936 ila 1938 yılları arasında sadece dört el yapımı araç üretildi. Üretilen dördüncü otomobil, tasarımcı ve test mühendisi Jean Bugatti'nin özel aracıydı: 1938'de ortadan kayboldu. Avrupa savaşın arifesindeydi,
Jean Bugatti'nin arabayı bir yarış pilotu olan arkadaşına sattığı ya da verdiği iddia edildi ama bir sonuca ulaşılamadı. Yüksek ihtimalle Alman ordusu 1940'ta Alsace'ı işgal ettiğinde güvenli bir yere gönderildi.
Siyah otomobil anlamına gelen "La Voiture Noire" isimli bu muhteşem araç çözülememiş bir gizeme ve efsaneye dönüştü. Halen meraklıları dedektif gibi kıyıda köşede olabilir mi diye çiftlikleri ve eski garajları araştırıyor.
Eğer bulunacak olursa arabanın değerinin 100 milyon doları aşacağı tahmin ediliyor. Haliyle bu durumda dünyanın en değerli otomobili Bugatti La Voiture Noire olacak. Bugatti de bu otomobili
unutmuş değil: Type 57 SC Atlantic onuruna Bugatti, 2019'da La Voiture Noire'ı yeniden çağdaş bir yorumla ve sadece bir adet üretti. Bu otomobil 12 milyon dolar değerinde benzersiz bir başyapıttı.
Jacob & Co., yeni süper otomobili kutlamak ve kaybolan efsanevi aracın anısını yaşatmak için 2020'de Bugatti gibi, yine bir adet olmak üzere Twin Turbo Furious Bugatti La Montre Noire isimli bir saat geliştirdi: 18 ayar siyah altın kasa üzerinde 344 adet doğal siyah baget kesim safir taşlarla bezeli simsiyah bir saat. Bu saat, biri gizemli bir kayıp diğeri yeni ve eşsiz olan iki otomobilin ruhunu yakalamak isteyen bir anlayışla üretilmiş. Mekanizmanın teknik özellikleri Twin Turbo Furious Bugatti 300+ ile aynı; yenilik estetik özelliklerde saklı.
Twin Turbo Furious Bugatti La Montre Noire, siyah altın ve titanyum toka dahil değerli taşlarla bezenmiş. Ergonomik olması gereken bir kasaya siyah safirleri yerleştirmek zorlu bir iş olsa da, Jacob & Co.'nun mücevher ustaları bunun altından ustalıkla kalkmış. Mekanizmaya değer katan ikiz tourbillon düzeneği de Bugatti otomobilleri gibi mühendislik ve sanatın ruhunu göstermek ve yerçekiminin neden olacağı gecikmeleri telafi etmek için üç eksende hareket ediyor.