Suyun gücü adına!..

13.11.2021

Danimarka merkezli Grundfos, yılda 17 milyon adet üretimle dünyanın en büyük su pompası üreticisi, tarihi büyüme açıkladı. 81 ülkeli IMEA Bölgesi'nin yönetimini emanet ettiği Türkiye'de de hedef büyüttü. Dijital ürünleriyle suyu yönetmeye talip olan küresel devin asıl hedefi, su ve iklim sorununun çözümünde rol oynamak…

Mustafa Orhun Çetin / INBUSINESS

Danimarka'nın Bjerringbro kasabasında 1940'lı yıllarda yaşayan nalbur Poul Due Jensen, bir çiftçinin ondan istediği özel pompayı, inovatif kişiliğiyle geceler boyu üzerinde çalışarak tasarladı ve işin üstesinden başarıyla geldi. Buradaki ihtiyacı fark ettikten sonra; "Daha iyi ve daha fazla üretimi nasıl yapabilirim?" sorusunun peşine düştü. Ve 1945'te o küçücük kasabada, bugün dünya devi olan Grundfos'un hikayesi başladı.

Bugün 50'den fazla ülkede ofisi bulunan, 80'den fazla ülkede ürünleriyle boy gösteren Grundfos global bir su pompası üreticisi. Üstelik pandemi döneminde yakaladığı tarihi büyümeyle de dikkat çekiyor. Teknolojiye, verimliliğe ve dijitalleşmeye odaklanan firma artık sadece pompa üretmekle kalmıyor, bu pompaları birbirleriyle konuşturup, hem enerji hem de su tasarrufu sağlayarak iklim krizi çözümünde etkin bir rol üstlenmeye çabalıyor.

Grundfos Türkiye Genel Müdürü Burak Gürkan su pompalarını anlatırken, cebimizde taşıyabileceğimiz kadar küçük, bir insanın iki katına ulaşabilecek kadar büyük olabildiğini söylüyor ve ekliyor; "Dünyada tüke- tilen elektriğin yüzde 10'u su pompaları tarafından kullanılıyor." Böyle bir büyüklük inanılmaz değil mi? Yani su pompası deyip geçmeyin, sadece suyun kullanımına değil enerjiye de önemli bir etkisi var. Bu nedenledir ki şirket vizyonunu dünyaya faydalı olmak adına güncel- ledi ve dijitalleşme yolunda ilerlemeyi seçti.

DOĞAL BÜYÜME

Şirketin şu andaki ana stratejisi dijitalleşme olsa da bu çalışmalara çok daha önce başlanmıştı. Baba Jensen 1977'de vefat ettiğinde henüz 34 yaşındaki genç makine mühendisi Niels Due Jensen, yönetime geçerek dijitalleşmeyi gündeme almıştı. Dünyanın yönelimini fark ederek elektroniğe yatırım yapmanın gerektiğine inanan Jensen, firma için de büyümenin fitilini ateşlemiş oldu.

Gürkan, kurulan elektronik fabrikasıyla kendi çiplerini ve elektronik kartlarını üretmekle kalmayan Grundfos'un onları basacağı makineleri bile kendisinin tasarlayıp ürettiğini söylerken, fabrika yatırımı ve uzun süreli tedarikçi anlaşmalarıyla özellikle de 2020'den bu yana yaşanan Chipegeddon'da çip krizinde çok küçük aksaklıklar dışında sorunsuzca ilerlediklerini ifade ediyor. Öyle ki büyüme rakamları hedeflenenden az gerçekleşse dahi karlılığı yükselen Grundfos 2020'yi global ciro bazında 4 milyar euroyla kapattı. 2021'de de işlerin yolunda gittiğine değinen Gürkan, "Globalde çift haneli büyümeyi gördük. Türkiye'de ise çok daha iyi durumdayız" diyor.

Bu 'iyi durum'un temelinde şirketin 2021 başında gerçekleştirdiği organizasyon değişikliği yatıyor. Grundfos bu yılın başında 81 ülkeyi kapsayan IMEA Bölgesi'nin yönetimini –özellikle de endüstriyel birim- leri- Türkiye'ye emanet etti. Gürkan ve ekibi, IMEA'yı Gebze'de bulunan 17 bin m2'lik merkezden yönetiyor. Tüm dünyada 20 bin kişiye istihdam sağlayan firmanın Türkiye'de ise 100 kişilik bir ekibi bulunuyor.

KOMBİDEN HAVALİMANINA

Şirketin Türkiye'de ölçülebilir pazar payı yaklaşık yüzde 20 seviyelerinde. Gürkan, Grundfos ürünlerinin evlerdeki kombilerden bahçe sulama sistemlerine, arıtma tesislerinden belediyelerin sistemlerine değin her yerde olduğunu söylüyor ve ekliyor; "Yeni havalimanında elinize değen her su Grundfos ürünleri tarafından sağlanıyor ve idare ediliyor."

Şirketin üzerinde önemle durduğu konu da bu; suyu yönetmek... iSolutions ismiyle sunduğu dijital çözüm, her bir pompayı kontrol etmeyi, basınç seviyelerini ölçmeyi dolayısıyla gerektiği yere gerektiği kadar suyun taksimini sağlıyor. Uygulama sayesinde sistemin dijital bir ikizi çıkarılarak anlık olarak basınç durumu, harcanan enerji, ihtiyaç duyulan miktar sürekli denetlenirken ayrıca bir pompa bozulmadan önce yine bu sistem üzerinden uyarı vererek müdahaleyi mümkün kılıyor. Dijitalleşme sayesinde olabilecek en optimum verimle kullanım sağlanıyor. Türkiye'de yapılan satışların yüzde 25'i işte bu çözümlerden karşılanıyor.

Teknolojiye ve dijitalleşmeye yapılan yatırımlar sayesinde, faaliyet gösterilen pazarlarda liderlik kaçınılmaz olmuş. Niels Due Jensen, elektroniğin önemini görerek yatırımda rotayı kırması ve 2010'lardan itibaren de ana stratejinin dijitalleşme üzerine kurulması bugün bu çözümlerin hayata geçmesini mümkün kılmış. Satışta diğer ürün gruplarını geride bırakan iSolutions sistemi de bu çalışmaların bir sonucu.

FARK YARATMAK İÇİN ÇALIŞIYOR

Grundfos teknolojilerinin etkisi sadece satış tarafında mutlu etmiyor yönetimi. Enerji tasarrufuna sağladığı katkı daha çok önemseniyor. "Dünyada her yerde Grundfos teknolojileri kullanılsa tüketilen elektrik yüzde 5 azalır" diyor Gürkan. Su pompası ve içinde yer aldığı bütün bir altyapı doğru kurulduğunda örneğin, yüksek katlarda oturan birinin, suyun ısınmasını beklerken boşa akıttığı su ve harcadığı elektrik daha efektif kullanılabilir. Bunu doğru yönetebilmek için de dijitalleşme ile tüm sistemleri kontrol ederek gerektiği yerde gereken basıncı sağlamak büyük önem taşıyor. Gürkan, "Grund- fos olarak iki amacımız var" diyor ve devam ediyor; "Su ve iklim sorununa çözüm bulmak. Pazar payımız itibarıyla buralarda fark yaratabileceğimize inanıyoruz."

Farkı önce kendi içlerinde yaratacak şekilde harekete geçmişler bile. Her yıl önceki yıllara oranla tüketilen su ve elektriği azaltmaya yönelik hedefler koyarak ilerleniyor. Şirket 2025'e kadar 2008'e göre karbon ayak izini yarı yarıya azaltmayı ve 2030'da pozitife geçmeyi hedefliyor. Grundfos, ayrıca Oscarlı belgesel yönetmeni Orlando von Einsiedel'in Into Dust isimli 40 dakikalık senaryolu belgeseline de destek olmuş. Film, Pakistanlı aktivist Perween Rahman'ın halkın suya ulaşması için yaptıklarını ve mafyayla olan savaşını konu alan gerçek hayat hikayesini anlatıyor. Suya ulaşımın zor olduğu bölgeleri destekleyen şirket, Afrika'da 300 milyon insana su götürmeyi hedefliyor. Gürkan, "İstanbul'da da 2030'a kadar su kıtlığı yaşanması bekleniyor. Yeşil mutabakat nedeniyle fazla vergi ödenmeye başlandığında değil, şimdiden bir şeyler yapalım yoksa dara düşeceğiz" diyor.

YÜKSEK POTANSİYEL

Burak Gürkan Grundfos Türkiye Genel Müdürü olmanın yanı sıra 81 ülkeden oluşan IMEA Bölgesi'nin de endüstriden sorumlu liderliğini yapıyor. Hatta Gebze'de bulunan ekip, bölgenin iş geliştirme ve pazarlamasını da yapıyor. Bu görevin Türkiye'ye verilmesinin nedenini, "Endüstri alanında potansiyelinin yüksek olduğuna inanıyoruz" sözleriyle açıklıyor Gürkan. Su, tarımda yüzde 75, sanayide ise yüzde ise 18 seviyelerinde bir kullanıma sahip.Burak Gürkan, "Endüstri suyu sadece alırken değil, taşırken ve kullandıktan sonra arıtmak için de ekonomik olarak harcama yapıyor. Suyun tesislerde kapalı devre olarak döndürülüp yeniden kullanımını sağlayacak sistemlere yapılacak yatırım tüm dünyada suyun kullanımını belirgin bir şekilde düşürebilir" diyor ve arıtma yatırımının önemini vurguluyor.

İŞ BİRLİĞİ İÇİNDEYİZ

Grundfos Türkiye Genel Müdürü Burak Gürkan, su ve iklim kri- zine ilişkin çalışmaları şu sözlerle anlatıyor;
"Şirketimizin yüzde 87 ́si, amacı şirketin çalışmalarının ekonomik dayanağını sağlamlaştırmak olan Poul Due Jensen Vakfı ́na ait. Dünyanın her yerinde insanlara temiz su ve sıhhi koşullar sağlamak için uluslararası organizasyonlarla birlikte çalışıyor, STK'lar ve BM kurumlarıyla iş birliği yapıyoruz. İklim krizi ve su krizi, geleceğimiz için en büyük tehditlerin başında geliyor. Bu nedenle, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ́ndan 'Temiz Suya Erişim' ve 'İklim Değişiminin Önlenmesi' maddelerinin global destekleyicisi olmaktan gurur duyuyoruz. BM'nin bu amaçları doğrultusunda sürdürülebilir bir gelecek için çalışmalarımıza devam ediyoruz. Öte yandan 2030 itibarıyla, ihtiyacı olan 300 milyon kişiye güvenli içme suyu ulaştırmaya katkı sağlanmak üzere su tasarrufu ve su arıtması ile tüketimin 50 milyar m3 azaltılması hedefleniyor."

PAZAR PAYINI ARTIRIYOR

-Afrika'da suyla buluşması hedeflenen kişi sayısı 300 milyon.
-Global ciro 4 milyar euro.
-İstihdam sayısı 20 bin.
-Grundfos çalışanı olan ülke sayısı 50.
-iSolutions uygulamasının toplam satıştaki payı yüzde 25.
-Karbon negatif olma hedefi 2030.
-Türkiye pazarındaki payı yüzde 20.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.