Yenilenerek büyüdü...

09.06.2021

Belce Örü / INBUSINESS

Banu Vargı yönetimindeki MV Holding, pandemi etkisi altında geçen 2020'yi yüzde 19 büyüme ve 6,5 milyar lira ciroyla kapattı. yatırım planlarında yüksek kazançtan önce sürdürülebilirlik ilkelerini gözeten Vargı'nın hedefi bu yıl da çift haneli büyümek. Teknoloji, yapay zeka ve oyun sektörünü yakın markaja alan MV Holding, 2021'de yenilenebilir enerji alanındaki yatırımlarını daha da artıracak

Türkiye'nin (son günlerin popüler kelimesi) ilk unicorn'u Turkcell'in kurucuları arasında yer alan Murat Vargı (74), iş dünyasında geniş vizyonu, girişimci ruhu, öngörüsü ve cesaretiyle tanınıyor. Fikir babası ve kurucusu olduğu Turkcell ve KVK'nın başarısıyla dünya milyarderleri (FORBES zenginler listesinde 2020 serveti 1,1 milyar dolar) arasında da yer alan Murat Vargı, aslında risk almaktan çekinmeyen, başarısızlıktan yılmayan yapısı, teknoloji ve inovasyona olan tutkusuyla Türkiye'de girişim ve yatırım ekosisteminin olgunlaşmasını sağlayan öncü isimlerden biri. Onun temsil ettiği bu değerleri şimdi ailenin ikinci nesli sürdürüyor. Zira Murat Vargı'nın 1993'te kurduğu MV Holding'in yönetim kurulu başkanlığı koltuğunda 2018'den bu yana kızı Banu Vargı oturuyor. Koç Üniversitesi Uluslararası İlişkiler bölümünden mezun olan 44 yaşındaki Vargı, 20 yıldır MV Holding'in hemen her şirketinde farklı görevler üstlendi; babasından devraldığı mirası, kendi kimliğini ortaya koyarak daha ileriye taşımak için çalıştı. Neredeyse daha önce hiç röportaj vermeyen Banu Vargı, bunu sessiz sedasız başardı da. Fakat bu elbette kolay bir süreç değil; hem pek çok fırsatı hem de pek çok zorluğu içinde barındırıyor. O da bunu samimiyetle itiraf ediyor: "İşe ilk başladığım yıllardan itibaren patron kızı olarak değil; kendim olarak var olmaya, çalışma arkadaşlarımla takımın bir parçası olmaya gayret ettim. Sadece Murat Vargı'nın kızı değil, iş hayatında kendim olarak var olmak da bana büyük sorumluluk getirdi. Ben de bu sorumluluğu her zaman fazlasıyla hissettim ve hissediyorum."

Yönetimi devraldıktan sadece iki yıl sonra Covid-19 kriziyle karşı karşıya kalan Vargı, bu süreçte bile MV Holding ve iştiraklerinin gelirlerini yüzde 19 artırdığını belirtiyor. Böylece Holding'in konsolide cirosu 2020'de 6,5 milyar liraya ulaştı. Bu büyümenin lokomotifi ise doğru ürün ve müşteri yönetimi stratejileri sayesinde KVK Teknoloji oldu. Türkiye'de bin 500 noktada bayisi olan şirket geçen yıl iki milyonun üzerinde cep telefonu ve tablet satışı gerçekleştirdi. MV Holding'in konsolide cirosundan yüzde 90 pay alan KVK ile birlikte iki şirketten biri olan Dost Enerji'nin ise Ege bölgesinde toplam 185 KW kurulu güce sahip dört rüzgar enerjisi santrali bulunuyor. Geçen yıl, temelde gelir artırıcı ve verimlilik odaklı uygulamaları hayata geçirdiklerini söyleyen Vargı, pandemi sürecinden en çok etkilenen konaklama sektöründe hizmet veren otellerinde bile işten çıkarmaya gitmediklerini vurguluyor. Hatta Holding pandemin ilk günlerinde Taksim'deki The Artisan Istanbul'a yatırım yaparak marka değişikliğine gitti. Accor Grubu'nun yaşam tarzı otel markası olan MGallery ile The Artisan Istanbul'u birleştirerek Vargı'nın fotoğraf çekimini de gerçekleştirdiğimiz The Artisan Istanbul MGallery otelinin açılışını yaptı. Babası Murta Vargı ile aralarında birçok ortak nokta olduğunu söyleyen Banu Vargı, "Ama en önemlisi ikimizin de doğaya düşkünlüğü. Bu yaptığımız işlere de yansıyor. Şimdilerde impact investing dedikleri yatırımlar her zaman önceliğimiz oldu ve öyle de olacak. Sürdürülebilirlik ana odağımız, örneğin bir kömür santrali yatırımı yapmadık. Yani ticari kazancı çok yüksek de olsa bir iş sürdürülebilir değilse, çevreye ve insana duyarlı değilse girmiyoruz" diyor.

MV Holding'in yukarı yönlü başarı grafiğini bu yıl da sürdürmek ve 2021'de yine çift haneli büyümeyi hedefleyen Vargı, yenilenebilir enerjide yatırımlarına devam edeceklerinin ve bu sektördeki faaliyetlerini geliştirmek istediklerinin de altını çiziyor. Ayrıca "Eğer gayrimenkulde doğru projeler olursa onu da değerlendirebiliriz" diye de eklemeyi ihmal etmiyor. Teknoloji, yapay zeka ve oyun sektörü de MV Holding'in yakın markajındaki diğer alanlar...

Okurlarımıza iş insanı Banu Vargı'yı biraz tanıtmak isteriz. MV Holding bünyesinde aldığınız ilk sorumluluk neydi? O günden bu yana MV Holding'in tarihçesiyle de izdüşümlü olarak iş hayatınızda yaşadığınız kırılma noktalarını anlatır mısınız?

Banu Vargı: Çalışma hayatına üniversiteden mezun olur olmaz Penta Tekstil'de başladım. Havlu, bornoz üretimi ve ihracatı yaptığımız bu son derece rekabetçi sektörde deneyim kazanmak bana çok şey kattı. Üretim süreçlerinden başlayarak müşteri memnuniyetine kadar giden bu zincirde birçok tecrübe elde ettim. Zevkle çalıştığım tekstil sektörünün, özellikle jakarlı dokuma alanında Çin ve Hindistan ile rekabet edemez duruma gelmesi sebebiyle sektörden çıkma kararı aldık. Bu kadar emek verdiğimiz fabrikayı kapatmanın burukluğunu yaşadık. Ancak zamanında bir karardı. Bu açıdan da benim için öğretici bir deneyim oldu. 2000'ler, Murat Vargı'nın girişimiyle ve uzun yıllar sürdürdüğü emeklerinin sonucu hayata geçirilen Turkcell'in halka açıldığı ve MV Holding'in yeni yatırım fırsatlarını değerlendirdiği yıllar oldu. Finansal yatırımların yanı sıra gayrimenkul, film stüdyoları, rüzgar enerjisi gibi yeni girişimlerin kuruluşundan itibaren içinde yer aldım. Bu sayede değişik sektör dinamiklerini erken yaşta deneyimleme şansım oldu.

Günümüzün en öncelikli konusu hatta tek konusu pandemiyle devam edelim isterseniz, nasıl bir sürç oldu? Şirket olarak ilk adımınız ne oldu?

Tüm dünyayı etkisi altına alan böyle bir dönemi yaşayacağımızı hiçbirimiz tahmin edemezdik. Pandemi hayatlarımızı birçok yönden derinden etkiledi ve dönüştürdü. Şirketlerimizde daha ilk günlerden itibaren çalışanlarımızı korumak ve işin devamlılığını sağlamak için alınması gereken hijyen ve sosyal mesafe önlemlerini aldık. Uzaktan çalışma altyapısını hızlıca kurduk. Gerek evden çalışma gerek esnek çalışma modelleri ve teknolojinin sunduğu olanaklarla faaliyetlerimize verimli bir şekilde devam ediyoruz.

MV Holding bünyesindeki şirketler, pandemiden nasıl etkilendi? Bu dönemde gelir gider dengenizde ciddi kayıplar yaşadınız mı?

Salgın bütün şirketleri etkilediği gibi bizim şirketlerimizi de bulundukları sektörlere ve büyüklüklerine göre farklı açılardan ve farklı seviyelerde etkiledi. Ama şunu söyleyebilirim, salgının etkilerine rağmen MV Holding ve iştiraklerimiz 2020 gelirlerini yüzde 19 artırmayı başardı. Bu büyümenin lokomotifi, KVK Teknoloji oldu. Perakendeciliğin ciddi sıkıntı yaşadığı bu dönemde doğru ürün ve müşteri yönetimi stratejileri ile büyümeyi başardı. Ancak özellikle konaklama sektöründe bulunmaları sebebiyle otellerimiz salgından çok etkilendi. Holdingin portföyünde Swissotel Büyük Efes ve The Artisan Istanbul MGallery otellerimiz bulunuyor. Ayrıca Bodrum, Antalya ve Phuket'de tesisleri bulunan The LifeCo markasının da yatırımcısıyız. Biz çalışanlarımızı da düşünerek otellerimizi salgına rağmen açık tuttuk. Gerekli tüm önlemleri fazlasıyla alarak (bu konuda sektörde öncü konumda olduğumuzu söyleyebilirim) müşterilerimize hizmet vermeye devam ettik. Salgın döneminin başında Taksim'de bulunan otelimize yatırım yaparak marka değişikliğine gittik. Accor Grubu'nun yaşam tarzı otel markası olan MGallery ile The Artisan Istanbul'u birleştirerek The Artisan Istanbul MGallery otelinin açılışını yaptık. Salgından en çok etkilenen şirketlerimiz bizim bir bakıma sosyal sorumluluk projemiz olarak da gördüğümüz yurtlarımız oldu. Muğla, Kırıkkale ve Balıkesir üniversitelerinin içerisinde Residorm öğrenci yurtlarımız bulunuyor. Evlerine dönen öğrencilere yurtlarımızı açık tutarak hizmet vermeye devam ettik. Konaklama dışında diğer sektörlerde bulunan yatırımlarımız salgından olumsuz etkilenmedi, bütçelerini gerçekleştirebildiler.

Geçen yıl hangi alanlara ne kadar yatırım yaptınız? Hangi alanlarda maliyet kontrolüne gittiniz?

2020'de konaklama sektöründeki dolulukların azalmasını fırsata çevirip otellerimizde yenileme yatırımları yaptık. Türkiye'nin ilk 3D yazıcı markası ve üreticisi olan Zaxe'ye yatırımcı olduk. Bunlar dışında fonlar aracılığıyla teknoloji şirketlerine yatırımımız devam etti.

MV Holding bünyesinde toplamda kaç kişi çalışıyor? Holding'in geçen yılki toplam cirosu ne oldu?

Holding çatısı altında bulunan şirketlerimizde toplam çalışan sayımız bin 400. 2020'de konsolide ciromuz yüzde 19 büyümeyle 6,5 milyar lira olarak gerçekleşti.

Ciro büyüklüklerine göre Holding şirketlerinin sıralaması nedir? Bu anlamda MV Holding'in amiral gemisi olan şirketin ciro içindeki payı nedir?

Holding bünyesindeki iştiraklerimiz içinde, KVK Teknoloji ve rüzgar enerjisi üreten şirketimiz Dost Enerji ciro sıralamasında ilk iki sıradalar. Bu iki firmamız konsolide cironun yüzde 90'ını oluşturuyor. 1993'de kurulan KVK, neredeyse otuz yıldır çok hızlı değişen bir sektörde hizmet veriyor. 2020'de Türkiye'de iki milyonun üzerinde cep telefonu ve tablet satışını gerçekleştirdi. İş ortaklarıyla birlikte doğru stratejileri uygulayarak şu anda bulunduğu yere gelen KVK, bin 500 perakende noktasıyla Türkiye'nin sektördeki lideri konumunda. Dost Enerji ise Ege Bölgesi'nde toplam 185 KW kurulu güce sahip dört rüzgar enerjisi santralini işletiyor.

MV Holding'in desteklediği StartersHub girişim ekosistemine çok önemli katkılar sunuyor. Sizin için ne ifade ediyor?

StartersHub, özellikle ölçeklenebilir, sorunları çözen, etki yaratan ve bulunduğu sektöre yeni bir soluk getirecek Türk girişimcileri desteklemek için yola çıkan bir proje. Halka açık bir şirket olan StartersHub, ilk yıllarda, hızlandırma programları düzenleyerek girişimcilere çok erken safhada yatırım yaptı. Sonrasında ekosistemdeki dönüşümü zamanında görüp erken aşama teknoloji şirketlerine yatırım yapma stratejisini benimsedi. Yapay zeka, veri bilimi, endüstri 4.0, oyun gibi son zamanların önemli teknolojik girişimleri StartersHub'ın radarında.

Yatırımlar açısından 2021 nasıl olacak? Bu yıl için büyüme hedefleriniz neler?

Maalesef ekonomik dinamiklerin hızla değiştiği, belirsizlik ve kırılganlıkların arttığı bu dönemde, pandemiden bağımsız olarak yatırım fırsatlarını takip ediyoruz. 2021'de teknoloji, Yapay Zeka ve oyun sektörlerini inceliyoruz. Mevcut şirketlerimizin 2021'i iki haneli büyümeyle kapatma hedefleri var. Umarım bu hedeflerine ulaşırlar. Sürdürebilirlik bakış açısı ile 'etki yatırımı' (impact investing) olarak değerlendirdiğimiz yenilenebilir enerji alanında yatırımlarımıza devam etmek ve geliştirmek istiyoruz. Eğer doğru gayrimenkul projeleri olursa değerlendirebiliriz.

2018'de Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı oldunuz. Bu göreve başladıktan sonra şirket yönetiminde yol haritanız ne oldu?

Şirket yönetiminde ve yol haritamızda benim başkanlığım ile büyük değişiklik olduğunu söyleyemem. Halihazırda profesyonellerimizin yetkin olduğu kurumsal bir yönetime sahibiz. Ailemizin ikinci nesil üyesi olarak benim hedefim; MV Holding'i kurulduğu sağlam temeller ve kurumsal değerleri ile topluma fayda getirecek iş kollarında başarıyla büyüterek, gelecek nesillere aktarmak ve kendini yenileyen stratejilerle sürdürülebilir bir yapıya kavuşturmak. İnsan, etik değerler, çevre duyarlılığı her zaman önceliklerim olmaya devam edecek.

Kadın yönetici olmanın zorluklarını yaşadınız mı?

Yönetici olarak kadın olmamdan kaynaklı herhangi bir zorlukla karşılaşmadım. Kadınların iş hayatında daha aktif rol almalarının ve yönetici kademelerine yükselmelerinin şirketlere yeni bakış açıları kazandıracağına inanıyorum. Bu vesileyle MV Holding'in Yönetim Kurulunda Kadın Programını ve He for She-Birleşmiş Milletler Cinsiyet Eşitliği Küresel Dayanışmasını desteklemekte ve kadına şiddet, cinsiyet eşitliği konusunda eğitimler ile farkındalık oluşturulmasına katkı sağladığını da eklemek isterim. Özellikle Yönetim Kurulu Üyelerimizden Yasemin Vargı, kadına şiddet konusu ile yakından ilgileniyor.

Liderliğe bakış açınız nedir? Bu anlamda babanızla benzeştiğiniz ya da ayrıldığınız yönler var mı?

Hedefleri gerçekleştirme yolunda ben açık ve şiddetsiz iletişimin kurulduğu takım arkadaşlığına, iş birliğine ve ortak akla inanıyorum. Liderin iyi bir dinleyici olurken, birlikte çalıştığı kişilerin gelişimini desteklemesi ve potansiyellerini ortaya çıkarmaları için fırsat tanımasını önemli buluyorum.

Babamla bu konularda benzeşmekle beraber, onun bana göre daha ani ve hızlı karar veren bir yapısı var. Kendisi inanılmaz bir girişimci ruha sahip. Zaten onun bu merakı, hayallerini her ne koşulda olursa olsun gerçekleştirme cesareti olmasaydı bugün MV Holding olmazdı. Ben yeni fikirlere açık bir insan olmakla beraber, kendisi kadar atılımcı bir ruha sahip değilim. Daha seçici olabiliyorum, ince eleyip sık dokuyorum. Ancak gerçekten inandığım bir fikir ve amaç olduğunda onun için ciddi emek sarf ederim.

Sosyal sorumluluk iş yaşamınızın hep önemli bir parçası olmuş. Bu yönünüz size neler kazandırdı?

MV Holding olarak, öncelikli olarak eğitim, çevre, toplum konularında önde gelen vakıf, sivil toplum kuruluşları ve girişimlere destek veriyoruz. Ayrıca 2015'te Murat Vargı'nın çevreye olan duyarlılığının bir sonucu olarak, Çöpüne Sahip Çık Vakfı kuruldu.

2008'den beri İzmir'de Büyük Efes Sanat ile otel bünyesinde bulunan Türk ve uluslararası sanatçılardan oluşan çağdaş sanat koleksiyonu daimi sergisi ile sanata ev sahipliği yapıyoruz. Türkiye'nin farklı bölgelerinden ağırladığımız üniversitelerin sanat fakülteleri ile 'Sanatuar', 'Müzekol' ile müze özel koleksiyonu; 'Dinamo' ile genç sanatçıların sergilerini gerçekleştiriyoruz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.