Uzaktan müşteri edinme dönemi...

09:35 - 27.04.2021, Salı

Ayfer Arslan / INBUSINESS

1 Mayıs'tan itibaren bankalar uzaktan kimlik tespiti ile dijital müşteri kazanabilecek. Odeabank Genel Müdürü Mert Öncü, şubelerinin olmadığı yerlerden bile müşteri kazandıklarını, düzenlemenin sektörü olumlu etkileyeceğini söylüyor.

Covid-19 salgını Türk bankacılık sektöründe birçok yeniliği beraberinde getirirken, yeni değişim ve dönüşümlere de olanak sağlıyor. Müşteri alışkanlıklarındaki hızlı değişim ile müşteri çağrı merkezleri, internet bankacılığı, mobil bankacılık gibi kanallar devreye alınarak şubelerin ağırlığı azaltılıyor.

Bu yeniliklere BDDK'nın son düzenlemesiyle 1 Mayıs'tan itibaren bir yenisi daha eklenecek: Uzaktan müşteri edinimi… Uzaktan müşteri edinimi ile Türk bankacılık sektöründe yepyeni bir dönem başlayacak. Islak imza zorunluluğu olmadan dijital ortamda banka hesabı açılabilecek. Müşterilerin banka şubesine gitmesine gerek kalmadan uzaktan kimlik tespiti ile kaydı oluşturulabilecek. Dijital müşteri kazanımı aslında yaygın şube ağına sahip olmayan küçük ve orta ölçekli bankaların Türkiye geneline yayılması açısından fırsat demek…

Türk bankacılık sektöründe 48 şube ile hizmet veren Odeabank Genel Müdürü Mert Öncü de bu konuda hemfikir. Yeni düzenlemenin sektörün gelişimine pozitif katkı sağlayacağına inanan Öncü'ye göre, özellikle küçük ve az şubeli bankalar, ilave şube açılışının maliyetine katlanmadan Türkiye geneline yaygın hizmet verme imkanını yakalayacak. Öncü, "Uzaktan kimlik tespiti yöntemleri tebliği ile müşterilerin kimlik tespiti için fiziki olarak ziyaret edilmesine veya şubeye davet edilmesine gerek kalmadan dijital bankacılık kanallarımız üzerinden tamamlanabilecek bir süreç oluşturduk. 1 Mayıs itibarıyla dijital müşteri edinimi ile tüm Türkiye'deyiz" diyor. Uygulamanın hayata geçmesiyle bankacılık hizmetlerine daha hızlı ve rahat erişim sağlanacağını belirten Öncü, müşteri olma sürecinin en fazla 10 dakikada tamamlanabileceğine işaret ediyor. Tabii ki müşteriler açısından da hayat kolaylaşacak.

ŞUBESİZ MÜŞTERİ

Öncü'ye göre geçen yıl Türk bankacılık sektörü pandemi ile birlikte dijital hizmetlerinin kalitesini deneyimleme fırsatını yakalayarak başarılı bir sınav verdi. Banka müşterileri de hem bireysel hem ticari tarafta dijital bankacılık kanallarına alıştı. Dolayısıyla bundan sonraki süreçte hizmet kalitesinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesine yönelik teknolojik yatırımlar sektörün öncelikli gündeminde yerini koruyacak. Hatta bu konuda geçen yıldan beri çeşitli adımlar atılıyor. Fijital olarak adlandırılan yani fiziksel ve dijitalin bir araya geldiği yeni konsept şubeleri buna örnek olarak veren Öncü, "Yakından Bankacılık olarak adlandırdığımız hizmetimiz ile müşterilerimiz kendilerine özel finansal danışmanlara telefonla doğrudan bağlanarak şube deneyimini bulundukları yerden yaşayabiliyor. Bu hizmetimiz sayesinde Türkiye'de şubemiz olmayan yerlerden bile müşteri kazandık ve hala büyük bir ilgi söz konusu. Çünkü pandemi ile birlikte müşteriler şube yerine daha çok online kanalları tercih etmeye başladı, artık alışkanlıklar değişiyor" diyor.

AKILLI HARCAMA, AKILLI TASARRUF

Öncü'nün pandemi sürecinde müşteri alışkanlıklarında gözlemlediği bir başka değişiklik ise tasarruf bilincinin ve alışkanlığının artması. Bunu da ülkemizin en önemli sorunlarından birisi olan tasarruf açığının kapatılması açısından sevindirici bir gelişme olarak değerlendiren Öncü, şu gerçeğin de altını çiziyor: "İnsanlar salgın ile birlikte bir anda terse dönebileceğini gördü. Çünkü para her zaman akmıyor. Çoğu insan da neden daha önce birikim yapmadığı için pişman oldu."

Odeabank olarak da tasarrufların büyütülmesine odaklandıklarını anlatan Öncü, dijital hesap açılışının kolaylaşmasının da buna büyük bir katkı sağlayacağını düşünüyor. Türkiye'de bireysel bankacılık denince genelde akla hemen kredi ürünlerinin geldiğini anlatan Öncü, "Biz ise yıl sonlarında tam tersini yaparak Birikim Günleri adlı kampanyalar düzenliyoruz. Tüketicilere 'ihtiyacın yoksa harcama' diyerek 'Akıllı Harcama, Akıllı Tasarruf' çağrısında bulunuyoruz" diyor.

KİŞİYE ÖZEL BANKACILIK

Müşterilerinin ihtiyaçlarına göre, kişiye özel varlık yönetimi yaptıklarını söyleyen Öncü, mevduatın yanı sıra portföy yönetim şirketleri iş birliği ile çok geniş bir yelpazeye yayılan birikim ürünleri sunduklarını ifade ediyor. Bu arada Banka'nın ürün çeşitliliği büyüme rakamlarına da yansımış. Pandemi koşullarına rağmen 2020'yi performans göstergeleri açısından 'başarılı bir yıl' olarak değerlendiren Mert Öncü, 2019'da 71 milyon lira olan karlılıklarını 2020 sonunda 134 milyon lira seviyesine taşıdıklarına dikkat çekiyor. Bankanın aktifleri 40 milyar liraya ulaşırken, mevduatı ise yüzde 16 artışla 25,6 milyar liraya yükseldi. Müşteri memnuniyeti açısından önemsedikleri vadesiz mevduat hacminin toplam içerisindeki payının da yüzde 16'ya yükseldiğini belirten Öncü, "Sadece mevduat değil toplam varlık yönetiminde fon, hisse senedi ve bonolarda da etkin bir bankayız. Geçen yıl müşterilerimize sunduğumuz fon hacmini yüzde 52 arttırarak sektörde toplam fon büyüklüğünü yıllık bazda en çok arttıran ikinci banka konumuna geldik. Nitelikli fon özelinde bakıldığında ise büyümede ilk sıradayız" diyor.

İHRACATÇI ŞİRKETLERE DESTEK

Odeabank ticari bankacılık tarafında ise ihracat yapan, yüksek teknoloji üreten ve ithalatı önleyip Türkiye'de yatırım yapan şirketlere odaklanıyor. Öncü'ye göre Türkiye öncelikle ihracat üssü olmak zorunda. Türkiye'de üretip yurt dışına satacağız. Bunu ülkemizin sürdürülebilir büyümesi ve kalkınması açısından çok önemseyen Öncü, "Bu amaçla şirketleri hem bilgilendirmek hem ufuklarını açmak adına 'Dış Ticaret buluşmaları' düzenliyoruz. Müşterilerimizin ihracat hacimlerini arttırması, yeni pazarlar bulması ve yeni iş birlikleri yapmaları noktasında elimizden gelen tüm imkanları ihracatçılarımız için seferber ediyoruz" diyor. Öncü, "2021'de hedefimiz ise ihracatı daha öne çıkartarak toplam 3 milyar dolar dış ticaret hacmine ulaşabilmek" diyor.

ÖNCELİK DİJİTALLEŞME

Banka, dijital yatırımlar kapsamında Yapay Zeka eksenli çözümler ile çok daha geniş kitlelere kişiselleştirilmiş hizmetleri sunmak amacıyla çalışmalarını yoğunlaştırmış. Öncü, "Ticari segmentte de çok büyük altyapı yatırımları yapıldı. Müşterilerimizin bunu kullanması için ön ayak olmaya çalışıyoruz. Ticari taraf da bayağı dijitalleşti" diyor.

SEKTÖR YÜZDE 20 BÜYÜYECEK

Odeabank Genel Müdürü Mert Öncü, Türk bankacılık sektörüne ilişkin beklentilerini ise şöyle sıralıyor:

-2021 yılında aşının yaygınlaşması, bağışıklık düzeyinin artması ve hastalık etkisinin zayıflamasıyla beraber büyümenin hem yurt içi talep hem de yurt dışı talep kaynaklı dengeli bir görünüm sergilemesini bekliyoruz.

-Belirsizliklerin azalması, finansal koşullardaki iyileşmeye bağlı öngörülebilirliğin artması ve yatırımcı güvenindeki toparlanma ekonomik büyümeyi destekleyecek.

-Bankacılık sektörü açısından özellikle ilk yarıyılda artan fonlama maliyetlerini yönetmek oldukça önem arz edecek.

-Bankacılık sektörünün 2021 yılı için toplam aktif, toplam kredi ve toplam müşteri mevduatları büyümesinin yüzde 15-20 bandında gerçekleşeceğini öngörüyoruz.

-Bankacılık sektöründe 2021 yılında öne çıkacak alanlar pandemi ile birlikte değişen müşteri alışkanlarına paralel olarak dijital kanalların daha da geliştirilmesi ve ülke ekonomisine katkıda bulunan ihracatçı firmaların desteklenmesi olacak.

BİZE ULAŞIN