Geleneksel Lezzetleri Geleceğe Taşıyor
Pirinç, bakliyat ve işlenmiş gıda sektöründe 26 yıldan beri faaliyet gösteren Yayla Agro Gıda, Türkiye çapında 81 ilde, 60 binden fazla satış noktasında tüketicilerle buluşurken 65'ten fazla ülkeye ürün ihraç ediyor. Toplam satışlar içinde yurt dışı payını yüzde 65'e çıkaran Yayla Agro Gıda'nın dış ticaret hacmi 2021'de 500 milyon dolara ulaştı. Yayla Agro Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Gümüş ile şirketin 2021 yılını ve gelecek planlarını konuştuk.
Bize Yayla Agro Gıda'nın kuruluş ve büyüme hikayesini biraz anlatabilir misiniz?
Kayserili bir aileden geliyorum ve çocukluğumdan beri hep çalışma hayatının içindeydim. Böyle olunca da ticaretten uzak kalmanız biraz zor. Girişimcilik genlerinize işliyor. Hacettepe Üniversitesi İşletme Bölümü'nü bitirdikten sonra yeni iş fırsatları araştırmaya başladım. Bu arada Trakya Üniversitesi'nde Tarım Ekonomisi üzerine de yüksek lisansımı yapıyordum.
Ankara Gimat Gıda Toptancılar Sitesi'ndeki 144 metrekarelik dükkanda, bir paketleme makinesi ve 8-10 personelin çalıştığı şirketi satın alarak bakliyat sektörüne adım attım. Yayla Agro Gıda'nın büyüme yolculuğu da böylece başlamış oldu. O yıllarda Türkiye'de paketli pirinç ve bakliyat yok denecek kadar azdı bu nedenle paketlemeye yöneldim ve yatırımlarımızı da bu alana yönlendirdim. Yerel zincirler aracılığıyla markamızı Ankara'nın dışına çıkararak Türkiye çapında ulaşılabilir olmasını ve tanınmasını sağladık.
Sonrası hızla gelişti. 2007'de 28 bin metrekarenin üzerinde kapalı alana sahip Ankara'daki fabrikamızı açtık ve ihracata başladık. 2012'de Mersin fabrikamızı devreye alarak Türkiye'nin değil bölgenin de önde gelen bakliyat üretim tesisini kurduk. 1996'da Ankara'da aylık 100 tonluk üretimden, bugün yıllık klasik bakliyatta 957 bin 600 tona ve Paketli Yemek Hazırda 34 milyon 560 bin adet üretim kapasitesine ulaşan, 65'in üzerinde ülkeye ihracat gerçekleştiren, Türkiye'nin büyük sanayi kuruluşları ve ihracatçıları arasında sıralanan bir şirkete dönüştük. Şu an 532 çalışanımız bulunuyor ve çalışanlarımızın yaklaşık yüzde 23'ünü kadınlar oluşturuyor. Büyüme hedeflerimiz doğrultusunda Niğde Organize Sanayi Bölgesi'nde kurmayı planladığımız yeni fabrikamız ile birlikte özellikle kadın istihdamına yaptığımız katkı da artacak.
Klasik pirinç ve bakliyat ürünleri, pişirilmeye hazır pratik, katkısız pilav ve çorba karışımları, gurme ürünler, Türkiye'de bir ilk olan "Yemek Hazır" serisi, haşlanmış ürünler gibi farklı ihtiyaçlara seslenen ürün gamımız, yeni tüketim alışkanlıkları paralelinde her geçen yıl daha da çeşitleniyor ve yenileniyor. Gıda sektöründe alışkanlıklar ve trendler çok hızlı değişiyor. Bu değişimi önceden görmeniz ve yatırımlarınızı da buna göre gerçekleştirmenizin önemi büyük. Değişimi iyi okuduğunuzda ve ürün portföyünüzden dağıtım ağınıza, tüketicilere dokunduğunuz satış noktalarına kadar tüm iş süreçlerinize yansıttığınızda başarı da geliyor.
Güvenilir ve besleyici yemeklere ihtiyacı görerek geliştirdiğimiz ve alanında ilk olan Yemek Hazır ürün serimiz de Ar-Ge yatırımlarımız sonucunda pazara sunduğumuz yeniliklerden biri. Kaliteli, hijyenik, katkı maddesi ve koruyucu içermeyen ev yapımı tadında geleneksel yemeklerimiz, Türkiye ve dünyanın birçok ülkesinde beğeniyle tüketiliyor. Yemek Hazır ürünleri ile geleneksel lezzetleri geleceğe taşıyoruz. Bu serimiz Nielsen IQ BASES Çığır Açan İnovasyonlar 2021'de, 'Gıda' kategorisinde ödüle de layık görüldü.
İki yıldır süren Covid-19 pek çok sektörü etkiledi. Yayla Agro Gıda olarak pandemi dönemini nasıl geçirdiniz?
Covid-19, küresel çapta önemli bir değişim sürecini de beraberinde getirdi. Attığımız hızlı adımlarla bu süreci iyi yönettiğimize inanıyorum. Pandemide, sağlık gibi gıda sektörünün de önemi daha iyi anlaşıldı. Gerek Türkiye gerekse ihracat pazarlarından gelen yoğun talebe üretim kapasitemiz ve altyapımızın güçlü olması sayesinde hızlı yanıt verebildik. Hammadde, tedarik zincirindeki kırılmalar ve lojistik anlamda yaşanan zorluklara rağmen üretmeye devam ettik.
Üretim altyapımızın yeterliliği, değişime hızla uyum sağlayan esnek organizasyon yapımız, iş ortaklarımızla kurduğumuz güçlü iş birliği imkanlarımız ve çalışanlarımızdan aldığımız güçle pandemi döneminde de büyümemizi sürdürdük. Satışlarımız 2021'de yüzde 142,3 artış gösterdi. Bu artışta en büyük payı yurt dışı satışlardaki yükseliş oluşturdu. Yurt dışının toplam satış içindeki payı 2021'de yüzde 65'e çıktı.
İhracat stratejinizi anlatabilir misiniz? 2021 cironuz ve ciroda ihracatın payı nedir?
İhracat, şirketimizin büyüme planları içerisinde önemli bir yerde duruyor.Altı kıtada 100'den fazla ülke ile ticaret ilişkimiz bulunuyor. 65'ten fazla ülkeye bayilik ve doğrudan satış kanalları ve kendi pazarlama ağımız ile ürünlerimizi ulaştırıyoruz.
2021'de ihracat yaptığımız ülkeler arasına; Bosna Hersek, Brunei, Tanzanya, Estonya, Macaristan, Makedonya, Sırbistan, Japonya, Çin, Moğolistan ve Özbekistan'ı da ekledik. Avrupa, Amerika, Uzakdoğu, Avustralya, Ortadoğu ve Asya'da ihracatımızı ileriye taşımak için çalışmalarımız sürüyor.
Yurt dışı satışlarımızı ağırlıklı olarak Legurme markamız üzerinden yürütüyoruz. Türk gastronomisinin lezzetli reçetelerini dünyaya tanıtırken, Türkiye'nin tarihi ve doğal güzelliklerine ambalajlarımızda yer vererek kültür ihracı da yapıyoruz. 2020'den bu yana 'Turquality Marka Destek Programı' kapsamında desteklenen Legurme ile uluslararası alanda bilinirliğini artırmaya yönelik tanıtım faaliyetleri de gerçekleştiriyoruz. Bu markamızla ile ihracat yaptığımız ülke sayısını 34'e çıkardık. Hedefimiz 10 yıl içinde 100 ülkeye ihracat yapmak.
Türkiye'de binlerce farklı noktada ürünlerimizle varız. Yurt dışında da anlaşmalı zincir müşteriler üzerinden satışlarımızı yapıyoruz. Şirketimiz yurt dışı hedef pazarlarında; Japonya'da Kobe Bussan, Ukrayna'da Silpo Fozzy, Kanada'da Dollarama, Çin'de Walmart, Makedonya'da Ramstore gibi zincir marketlerde yer alıyor. Yunanistan'da Hellenic Hypermarkets Sklavenitis, İngiltere'de VM Morrison Supermarkets, Azerbaycan'da Azerbaijan Supermarket kanalıyla ürünlerimizi nihai müşterilerimize sunuyoruz. Ayrıca Alibaba ve Amazon'da mağazalarımızı oluşturarak satışlarımıza online kanallar üzerinden de başladık. Legurme ile Malezya'da Mr Dıy, Romanya'da Profi marketlerde yer alırken Kanada'da bulunan Dollarama, Avusturya'da bulunan Macro Group gibi discount marketler başta olmak üzere 10 farklı ülkeye 20'den fazlı müşteri için Private Label (Özel markalı üretim) tedariği de yapıyoruz.
2022 için hedefleriniz neler?
Üretim kapasitemizi, satışlarımızı ve ihracatımızı artırmak, marka bilinirliğimizi yükseltecek çalışmalar gerçekleştirmek önemli hedeflerimiz arasında yer alıyor. Mevcut pazarlarımızda pazar payımızı artırırken, ihracat yaptığımız ülkelere yenilerini eklemek için de çalışmalarımız devam ediyor. İlkleri hayata geçiren yenilikçi ve öncü şirket kimliğini sürdürmek anlamında da Ar-Ge bizim için büyük önem taşıyor. Bu nedenle yeni ürün grupları geliştirmek için yatırımlarımızı sürdüreceğiz.
Diğer yandan 2022'de ülkemizde ve dünyada hızla değişen beslenme ve tüketim alışkanlıklarına yanıt verecek yeni ürünlerimiz de olacak. Niğde Organize Sanayi Bölgesi'nde kurmayı planladığımız yeni fabrikamız için çalışmalarımız da hız kazandı. Bu yatırımla birlikte hazır yemekte üretim kapasitemizi artırırken, yeni ve katma değeri yüksek, niş ürün gruplarının üretimini gerçekleştirmek hedefindeyiz. Böylece gerek iç pazarda gerekse ihracat yaptığımız pazarlarda daha da güçleneceğiz. Yayla Agro Gıda olarak hedefimiz, global perakende kanallarında kendi kategorimizde Dünyanın sayılı markaları arasına girmek.