"Mavi kıyamet'i asla unutmamalıyız..."

13.08.2024
INBUSINESS Genel Yayın Yönetmeni ve Sabah yazarı Hülya Güler, geçtiğimiz günlerde Microsoft kaynaklı BT kesintisinin ardından önemli bir yazı kaleme alarak, uyarılarda bulundu.

Microsoft ve Crowdstrike krizi, dünyanın en büyük BT kesintisine sebep olurken trilyon dolarlık zarara da neden oldu. Sorun giderilince dünya derin bir oh çekse de geleceğe yönelik kaygılar arttı. Bugünkü yazısında konuyu ele alan INBUSINES Genel Yayın Yönetmeni ve Sabah Gazetesi Yazarı Hülya Güler, Türkiye'nin de kendi verisine sahip çıkması gerektiğine dikkat çekerek, konuyla ilgili ilk yerli ve milli self-servis bulut yönetim platformlarından DT Cloud'un üst yönetim ekibiyle yaptığı söyleşiyi köşesine taşıyarak önemli uyarılarda bulundu.

Microsoft, hatalı bir güvenlik güncellemesi ile dünyanın en büyük BT kesintisine sebep oldu. Bu kesintinin şirketlere maliyeti de hayli ağır oldu. Konuyu bugünkü köşesinde kaleme alan Sabah Gazetesi Yazarı Hülya Güler, Türkiye'nin dijital bağımlılığı azaltması konusuna dikkat çekti.

Amerika merkezli teknoloji şirketi Microsoft'un sisteminde yaşanan arıza dünyada çok sayıda şirketi etkiledi. Birçok ülkede uçuşlar aksadı, bilet rezervasyon işlemleri gerçekleştirilemedi, bankacılık işlemleri sekteye uğradı, ünlü TV kanalları yayın yapamadı. Söz konusu kesintinin sorunun kaynağı olan şirketlere de maliyeti hayli ağır oldu.

INBUSINESS Genel Yayın Yönetmeni ve Sabah Gazetesi Yazarı Hülya Güler işte bu gelişmelerin ardından, Sabah'ta yayınlanan bugünkü köşesinde son zamanlarda sıklaşan dijital sıkıntılara değindi. Veri sömürgeciliği çağında olunduğunu vurgulayan Güler, "Böyle bir dünyada var olmanın tek yolu ülkelerin yerli, milli ve global teknoloji şirketlerinin olmasından geçiyor" dedi. Mavi kıyametten sonra Türkiye'nin ilk yerli ve milli self-servis bulut yönetim platformlarından DT Cloud'un üst yönetim ekibiyle buluşan Güler, "İşin uzmanı isimler bu kadar kesin konuşunca benim de aklıma ister istemez o meşhur soru geldi; sahi biz hem kendi verimize hem de ülkemizin verisine gerçek anlamda ne zaman sahip çıkacağız?" ifadelerini kullandı.

İşte Güler'in o yazısı:

Son günlerdeki tartışmalara baktığınızda yazının başlığı biraz sert gelebilir. Acele etmeyin, sonuna kadar okuduktan sonra tekrar düşünün. Olimpiyatlardı, erişim engeliydi derken, gündemde biraz geriye düştü ama geçenlerde yaşadığımız dijital kıyameti ya da IT'ci tabiriyle 'mavi kıyameti' asla unutmamalıyız.

Microsoft'un tedarikçisi CrowdStrike'ın güncelleme yaptığı sırada ortaya çıkan sıkıntıların havalimanları ve hastaneler dahil dünyada neredeyse tüm dijital sistemleri çalışmaz hale getirdiği günden söz ediyorum. Sistemler aynı gün geri gelse de 'mavi kıyamet' ülkeler için büyük bir uyarı olarak okunmalı.

Neden böyle söylediğimi işin uzmanlarından dinleyelim. Mavi kıyametten sonra Türkiye'nin ilk yerli ve milli self-servis bulut yönetim platformlarından DT Cloud'un üst yönetim ekibiyle buluştum; DT Cloud Genel Müdürü Serdar Yokuş ve Uluslararası İş Geliştirme Başkanı Dr. Safa Uslu. Önce Serdar Yokuş söze girdi ve "Şu sıralar birileri ısrarla bir III. Dünya Savaşı'ndan söz edip duruyor. Bana sorarsanız adı (şimdilik) III. Dünya Savaşı değil ama şu anda dünya zaten savaşta; Dijital Dünya Savaşı. Son zamanlarda sıklaşan dijital sıkıntılar da işte bu savaş kaynaklı" deyiverdi. Sonra da hızlıca 'Türkiye'nin verisi Türkiye'de kalmalı' vizyonunun da ne kadar isabetli olduğunu ortaya koyan şu tespitleri yaptı:

"Microsoft, Google ve Amazon... Bu üç şirket şu anda dünyanın verisinin 3'te 2'sini elinde tutuyor. Türkiye dahil her ülke için durum aynı. 1800'lerde madencilikte yaşanan sömürgecilik akımını şimdi dijital anlamda yaşıyoruz. Kısacası veri sömürgeciliği çağındayız.

Tıpkı soğuk savaş dönemindeki gibi bir düşmanlaşma ve kutuplaşma var dünyada. Bir yandan da küreselleşme ve özgürlük söylemleri devam ediyor.
İşte böyle bir dünyada var olmanın tek yolu ülkelerin yerli, milli ve global teknoloji şirketlerinin olmasından geçiyor. Yerli şirketlerin global olmaları uluslararası varlık göstermeleri genel kabul görmeleri açısından gerekli.

Dijitalleşmenin en önemli kısmı veri yönetimi. Bu alanda yerlileşmede kısa vadede kaybedebiliriz ama uzun vadede mutlaka kazançlı çıkarız.
Biz 3.5 yıl önce bir hayal kurduk hyperscaler (büyük ölçekli) bulut şirketi olmak için yola çıktık. Amazon, Google gibi bulut hizmeti veren şirketlerin hizmetlerini veren bir şirket kurduk.

Evet, onlar 250 farklı hizmet veriyor biz ise şimdilik 40 farklı hizmet verebiliyoruz. Onlarla aynı seviyede değiliz üç büyüklerle aynı kalitede hizmeti yerli ve milli bir şirketten üstelik yüzde 40-60'a varan oranlarda daha ucuza alma imkanı sunuyoruz.

Tam bu noktada araya giren Dr. Safa Uslu da dünyada internette yaşanan tekelleşmeye dikkat çekti. Ülkelerin dijital servislerde dışa bağımlılığa çok dikkat etmesi gereken bir zamanda olduğumuzu söyleyen Uslu'nun sözleri ezber bozan nitelikte: "İnternette sürekli bir özgürlükçü söylem öne çıkıyor ama kendisi tekelleşiyor. Bugün aslında kimsenin söylemek istemediği bir gerçek var; internet dijital özgürleşme değil tekelleşmedir. Her ülkenin ve tabii her şirketin bir 'B' planı olmalı. Biz DT Cloud ile şimdilik global rakiplerimizle aynı seviyede değiliz ama olabilecek potansiyelimiz var. Önemli olan bu. Türkiye savunma sanayiinde nasıl dışa bağımlılığını azalttıysa yerli ve milli teknoloji şirketleriyle de dijital bağımlılığını azaltmalı. Gelecekte verisine sahip çıkan ve kendi çipini üreten ülkeler kazanacaklar."

İşin uzmanı isimler bu kadar kesin konuşunca benim de aklıma ister istemez o meşhur soru geldi; sahi biz hem kendi verimize hem de ülkemizin verisine gerçek anlamda ne zaman sahip çıkacağız?

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.