Murat Atalay: Umudumuz gençlerde…
Ayfer Arslan / INBUSINESS
Yaşadığımız her kriz veya doğal felaketin ardından hayata bakış açımız da değişiyor. Covid-19 salgınında sağlığımızı korumanın ne kadar önemli olduğunu anladık. Gelecek kaygısı ve risklere karşı artan farkındalık ile tasarruf ve koruma ürünlerine olan talep arttı. Geçen yılın başında meydana gelen deprem felaketinin ardından ise bireysel emeklilik ve hayat sigortası ürünleri, öncelik sıralamasında kendine daha üst sıralarda yer bulmaya başladı.
Bireylerin, yaşadıkları gelecek kaygısını gidermek için son dönemde koruma ve tasarruf ürünlerine yöneldiğini söyleyen Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdürü Murat Atalay'a göre, sektörün ulaştığı rakamsal büyüklük de bu ilgiyi açıkça ortaya koyuyor. Bireysel Emeklilik Sistemi'ndeki katılımcı sayısı 18 milyon kişiyi geçerken, toplam fon büyüklüğü ise 900 milyar liraya yaklaştı. Tabii kamu otoritesinin sistemin büyümesi, tabana yayılması ve katılımcı devamlılığını artırmak adına yeni uygulamalar geliştirmesi de kuşkusuz bu büyümeyi destekliyor. Atalay, özellikle Haziran 2021 tarihi itibarıyla hayata geçen, 18 yaş altındaki bireylerin BES'e dahil olmasının, katılımcı tabanının genişlemesi açısından önemli bir hamle olduğunu hatırlatırken, sektörün organik büyümesi açısından itici güç etkisi yarattığına vurgu yapıyor. Atalay'a göre, bireylerin erken yaşlarda tasarruf bilincine sahip olması ve gelecekleri için yatırım yapması, sektörün gelişimi adına da çok değerli ve umut verici. Kısacası; sektörün umudu gençlerde...
Peki, 2024 yılında sektör nasıl bir performans sergiliyor? Sistemi bekleyen yeni gelişmeler neler olacak? Gelecek beklentileri neler? İşte, bütün bu detayları Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdürü Murat Atalay ile konuştuk.
-2024 yılı sektör açısından nasıl geçiyor?
BES 2024 yılına hızlı başlayarak yeni yıl için umut tazelemeye devam etti. Hem bireysel emeklilik hem de hayat sigortası ürünleri, tasarruf ve koruma ürünlerine yönelik artan farkındalık ve sektöre ilişkin teknolojik gelişmelerin etkisi ile toplum nezdinde dikkat çekmeyi sürdürürken, kamu otoritesi de bu sektörlerin finansal kapsayıcılığının ve sürdürülebilirliğinin artırılması adına yenilikçi uygulamalarına 2024 yılında da devam ediyor. Geldiğimiz noktada, Emeklilik Gözetim Merkezi tarafından yayımlanan 29 Şubat 2024 tarihli güncel verilere göre, gönüllü bireysel emeklilik ve otomatik katılım toplamından oluşan Bireysel Emeklilik Sistemi'nde katılımcı sayısı 18,2 milyona yaklaştı. 2024 yılında yaklaşık 175 bin kişilik yeni katılımcı girişi sağlandı. Devlet katkısı dahil fon büyüklüğü tutarı ise 90 milyar TL tutarında artarak yüzde 12 oranında büyüdü ve 846 milyar TL'yi aştı. Rakamlar bize gösteriyor ki; 2024 yılının ilk yarısında BES'te 1 trilyon TL rakamına rahatlıkla ulaşabileceğiz. BES ile geleceğini güvence altına alma noktasında sistem kapsamında birikim yaparak emekli olanların sayısı 280 bin kişiye yaklaştı.
-Şirketiniz nasıl bir performans sergiledi?
Şubat 2024 sonu itibarıyla, şirketimizin gönüllü bireysel emeklilik ve otomatik katılım toplamından oluşan fon büyüklüğü yıl başına göre yüzde 11,1 oranında artarak 150 milyar TL'ye, katılımcı sayımız ise 2,9 milyona yaklaştı. Bunun yanı sıra şirketimiz, sayısı 1,4 milyonu geçen gönüllü BES katılımcıları ve 8,1 milyar TL'ye ulaşan OKS fon büyüklüğü tutarı ile her iki kategoride özel sermayeli şirketler arasındaki liderliğini sürdürmeye devam etti. 65 bine ulaşan emekli sayımız ile sektörde en yüksek emekli sayısına sahip şirket unvanımızı korumaya devam ettik.
-18 yaş altı BES'e ilgi nasıl? Kaç gence ulaşıldı?
Sonuçlar heyecan verici. 18 yaş altı müşteri grubunda 1 milyon çocuğa ulaşıldı. 18 yaş altı çocukların BES'e dahil olmasının üçüncü senesine yaklaşırken 1 milyon çocuk için ailelerinin BES kapsamında tasarruf yapmasının çok kıymetli olduğunu değerlendiriyoruz. Buradaki devlet katkısı dahil toplam fon büyüklüğü ise 15,4 milyar TL'ye ulaştı.
18 yaş altına sunulan bireysel emeklilik ürünleri ile çocuklar, iş hayatına atılmadan çok önce düzenli katkı payı ödemeleri sayesinde önemli bir birikim elde ederken, tasarruf yapma bilincini de erken yaşta kazanmış oluyorlar.
-Şirketinizin bu alandaki hedefleri neler?
277 bin çocuk ve 3,9 milyar TL fon büyüklüğüne ulaşarak katılımcı sayısında yüzde 25,2, fon büyüklüğünde ise yüzde 25,5 pazar payı ile sektör liderliğimizi koruyoruz. 2024 yılında da başarılı ivmemizi devam ettireceğimizi ve yılın ikinci çeyreğinde 300 bini aşkın çocuğun Çocuğum için BES ürünümüz ile gelecekleri için tasarruf yapacaklarını düşünüyoruz. 18 yaş altı müşteri grubundaki pazardaki lider konumumuzu bu sene de koruyacağımıza ve sektördeki her 4 çocuktan 1'i için ailelerin tercihi olmaya devam edeceğimize inanıyoruz.
-Otomatik katılımın, Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi'ne (TES) dönüştürülmesi gündemde. Bu düzenleme, sektörü nasıl etkileyecek?
2025 yılının başında hayata geçmesi beklenen uygulama için hem SEDDK hem de emeklilik şirketleri uzun süredir hazırlıklarına devam ediyor. Bu çalışmalar kapsamında dünyadaki başarılı örnekler incelendi, akademik çalışmalar yapıldı, alternatif senaryolar tartışıldı ve toplumumuza en uygun modeller tek tek değerlendirildi. Hayata geçirilecek modelde sistemden çıkış oranlarını azaltmaya yönelik aksiyonların alınması ve gerek devlet gerekse işverenler tarafından verilecek bazı teşvik unsurlarının eklenmesi otomatik katılım sistemini daha da büyütecek. Otomatik katılım kapsamında tasarruf eden 9,4 milyon kişi var. TES ile bu rakamları çok daha yükseğe çıkartabileceğimize inanıyoruz.
-OVP'ye göre Bakım Sigortası, önümüzdeki dönemde Türkiye'de de hayata geçecek. Bakım Sigortası'nın Türkiye açısından önemi nedir?
Bu ürünün dünyada birçok örneği bulunuyor. Genel hatlarıyla ürün, bakıma ihtiyaç duyulmayan, halen gelir elde edilen erken yıllarda prim ödenerek bakıma ihtiyaç duyulan dönemde oluşacak bakım giderleri ise sigorta tarafından ödenecek şekilde bir kurgu içeriyor. Bakım ihtiyacı, belirli gündelik aktivitelerin yapılamadığı hallerde ortaya çıkıyor. Tıbbi olarak sınıflandırılan birkaç temel aktivite bulunuyor. Örneğin bir yerden bir yere ulaşamamak, öz bakımını sağlayamamak, beslenememek gibi risklerden bir veya birkaçı ortaya çıktığında poliçenin teminatları çerçevesinde önceden belirlenen bir süre boyunca aylık olarak geri ödemeler yapılabiliyor. Sağlık hizmetleri geliştikçe ortalama yaşam süresi artıyor, nüfus artan ölçüde yaşlanıyor. Bu nedenle yaşlı bakımına ihtiyaç duyan kişi sayısı da artıyor. Bu ürünün ülkemiz insanının yaşam kalitesine önemli katkılar sağlayacağını düşünüyoruz.
-Anadolu Hayat Emeklilik olarak 2024 yılı hedefleriniz neler?
2024 yılı sonunda gönüllü BES katılımcı sayımızın 1,5 milyonu aşacağını tahmin ediyoruz. BES fon büyüklüğü ve hayat sigortası prim üretimi tarafında da pazar payımızı artırarak buradaki kapsayıcılığımızı genişletmek 2024 yılına dair hedeflerimiz arasında yer alıyor. Tabii ki sistem kamu otoritesi tarafından desteklenmeye devam etmekte, bunu göz önünde bulundurarak sisteme kazandırılabilecek yeniliklerle beraber tahminlerimizin üstünde bir büyüme görmek de mümkün olabilir.
-Hayat sigortası ürünlerine ilgi nasıl?
Hayat sigortası tarafında artan farkındalığın prim üretimi rakamlarına yansıdığını görüyoruz. Türkiye Sigorta Birliği tarafından açıklanan 31 Aralık 2023 tarihli verilere göre sektörün toplam prim tutarı 54,5 milyar TL olarak gerçekleşti, geçen yılda ulaşılan prim üretimine göre yüzde 80,6 oranında artış yaşandı. Şirketimiz özelinde ise hayat sigortası prim üretimimiz 3,5 milyar TL seviyesinden 7 milyar TL seviyesine ulaşarak yüzde 100'lük bir büyüme sağladı.
Ocak 2024 rakamlarına göre ise hayat sigortası sektöründeki toplam prim üretimi 6,8 milyar TL olarak gerçekleşti ve geçen yılın ocak ayına göre yüzde 80 oranında artış gösterdi. Bu branşta 2023 yılını da son derece başarılı şekilde, sektör ortalamasının üzerinde büyüme sağlayarak kapatmıştık. Hayat sigortası branşında ise yılın ilk 2 ayında 1,5 milyar TL prim üretimine ulaştık.
Beş dakikada BES başvurusu tamam
İnternet veya cep telefonu üzerinden, müşterilerimizin her türlü talep ve beklentisini en hızlı ve doğru şekilde karşılamaya yönelik yatırım yapmaya devam ediyoruz. Mobil uygulamamız AHE Mobil, internet şubemiz AHE Online ve AHE Asistan olarak isimlendirdiğimiz chatbot (rehber robot) uygulamamız ile bireysel emeklilik fon robotumuz FonMatik ROBO gibi dijital varlıklarımızla müşterilerimize kusursuz bir dijital deneyim yaşatmaya çalışıyoruz. BES ve hayat sigortası ürünlerimizin satış süreci yaklaşık 5 dakika içerisinde online platformlarımızdan tamamlanabiliyor.
Şirketimiz 2023 yılında dijitalleşme çalışmalarına ağırlık vererek, dijital olgunluğunu önemli bir seviyeye taşıdı. Altyapı dönüşümünü yaygınlaştırma çalışmalarımıza hız kazandırdık. Bunun yanı sıra, bireysel emeklilik başvurularını dijital ortama taşıdığımız yeni uygulamamız AHE–Dijital BES Başvurusu 2023 yılının önemli mihenk taşlarından oldu. Kapsayıcılık ve ulaşılabilirlik özellikle odaklandığımız noktalar. Bu açıdan Blindlook ile gerçekleştirdiğimiz iş birliği bizler için çok değerli. Dijital kanallarımızı sesli yönlendirmelerle görme engelli şahısların bağımsız bir halde süreçleri ilerletebilmesi için yenilikçi çözümler sunan BlindLook ile "Erişilebilirlik Özgürleştirir" sloganından hareketle; kurumsal internet sitemiz, internet şubemiz AHE Online ve taşınabilir uygulamamız AHE Mobil'e, sesli rehber simülasyonu entegre ederek sunduğumuz hizmetleri daha kapsayıcı hale getirdik. Önümüzdeki dönemde de dijital kanallarımızın verimliliğini artırmayı ve kanal çeşitliliğimizi zenginleştirmeyi hedefliyoruz.