İkinci 50 yıla sürdürülebilir hazırlık

15.10.2023
Yarım asrı deviren Koleksiyon Mobilya, yenilenebilir enerji yatırımlarının yanı sıra ihracatta derinleşmek için de adımlar atıyor. Başkan Vekili Doruk Malhan’ın hedefinde yüzde 25 olan ihracat oranını beş yıl içerisinde yüzde 50’ye çıkarmak var.

Belce Örü / INBUSINESS

Vinç fabrikasıyken kurucu Faruk Malhan'ın tasarımıyla (1992) estetik bir merkeze dönüşen Koleksiyon Mobilya'nın Sarıyer Kampüsü, markanın sahip olduğu vizyonu yansıtıyor. Öyle ki hala yapının her detayında 75 yaşındaki Malhan'ın yaratıcı dokunuşlarını görmek mümkün. Tabii ürünlerinde de...

Şirketin ikinci kuşak temsilcisi olan ve başkan vekili görevini sürdüren Doruk Malhan, "Gelirlerimizin yüzde 50'sinden fazlasını Faruk Malhan imzalı ürünler oluşturuyor" hatırlatmasında bulunuyor. "50 yıldır temamız ve yaptığımız işin kalitesi hiç değişmedi. Bu tüketiciye sunduğumuz başı sonu belli olan uzun süreli bir vaatti." Hayattaki en önemli değerlerden birinin anılar olduğuna, bu anıların çoğunda mobilyalarla ilişki kurduğumuza vurgu yapan Malhan, "Doğru müşteriyi doğru ürünle buluşturduğumuz müddetçe tüm risklerden korunduğumuzu düşünüyoruz. Felsefesi olan katma değeri yüksek bir ürün sunduğunuzda insanlar bunun bedelini ödüyor. Pandemide ABD ile gerçekleştirdiğimiz ticarette bunu net olarak gördük" diyor.

Bu bilinçle Koleksiyon Mobilya sürdürülebilirliğe ve Ar-Ge'ye yatırım yapmaya devam ediyor. Yenilenebilir enerji yatırımlarının yanı sıra ürün grubunu çeşitlendiren ve ihracatta derinleşmek isteyen şirket, 2022 yıl sonu itibarıyla 527 milyon lira ciro elde etmiş. Yıl sonu hedefi ise 1 milyar liranın üstüne çıkmak. Günümüzün sıcak konusu sürdürülebilirlik, şirketin de öncelikli gündemi. Bu kapsamda SUFİİ (Sustainable Furniture Innovation Investment - Sürdürülebilir Mobilya İnovasyon Yatırım) Girişim Sermayesi Yatırım Fonu'nu kurmak için başvuru süreçlerini tamamladıklarını söyleyen Malhan, "Teknolojiyi yakından takip etmemize rağmen insan faktörünün devre dışı kaldığı hiçbir alanda olmayacağız. Yeni fikirleri desteklemek istiyoruz" diye konuşuyor. Markalı mobilyanın öncülerinden Koleksiyon'un Başkan Vekili Malhan ile şirketin yeni dönem planlarını ve uygulayacağı stratejinin detaylarını konuştuk.

- Mobilya sektörünün köklü şirketlerinden birisiniz. Geçmişten bugüne şirketin gelişimini konuşacağız ancak dilerseniz bu yıl ile başlayalım. 2023 nasıl bir yıl oluyor? Yıl sonu için ciro, yatırım, istihdam ve büyüme hedefinizi paylaşır mısınız?

Şirketimizin üretim merkezini temel olarak iki vardiyada çalışmak üzere kurguladık. Toplamda 720 kişiyi istihdam ediyoruz. 1,5 yıl içinde ise bin kişiye ulaşmayı planlıyoruz. 2022 yıl sonu itibarıyla ciromuz 527 milyon lira seviyesinde. 2023 bütçesinin 1 milyar liranın üstünde gerçekleşmesini hedefliyoruz. İlk altı ayımız sene başında yapılan stratejik plan ve programlarla uyumlu gidiyor. Sürdürülebilir büyüme hedeflerimize ulaşma konusunda ivme kazanıyoruz. İnovasyon, dijitalleşme ve sürdürülebilirlik konularını gündemimizden ayırmadan yolumuza devam edeceğiz.

-Sizi bu hedeflere ulaştıracak üretim kapasiteniz nedir?

50 yıllık deneyimle Türk mobilya sektöründe varlığımızı sürdürüyoruz. 42 bin metrekaresi kapalı, 54 bin adet döşemeli mobilya üretim kapasitesi bulunan Tekirdağ'daki fabrikamızda hizmet veriyoruz. Üretim merkezimizde ahşap grubu, metal grubu ve döşeme grubu olmak üzere üç ana imalat müdürlüğü ve malzemelerin boyandığı tesisler bulunuyor.

-2022'de şirketi borsaya kote ettirdiniz. Halka arzdan elde ettiğiniz geliri nasıl değerlendirdiniz?

Geçen yıl halka arz olan Koleksiyon Mobilya, buradan gelen sermayeyi üç amaç için kullandık. İlki şirketin orta ve uzun vadeli döviz sıkıntısını kapatmak, ikincisi güneş enerjisine yatırım yapmak. Üçüncüsü ise ham madde ve işletme sermayesine yönelik stok süresini altı aya çıkartarak maliyet avantajı sağlamaktı.

-İhracat tarafında nasıl bir yol aldınız, kaç ülkede varsınız?

İhracat ekonomik büyümenin temel faktörlerinden biri. Koleksiyon Mobilya olarak ihracatı çok önemsiyoruz ve ülke ekonomisine olan katkısının da farkındayız. Yüzde 25 olan ihracat oranımızı beş yıl içerisinde yüzde 50'ye çıkarmayı hedefliyoruz. Yurt dışında 40 ülkede, Türkiye'de ise 11 noktada Koleksiyon ürünlerini kullanıcılarımızla buluşturuyoruz. Amerika'nın ve Avrupa'nın en büyük teknoloji ve finans şirketleri bizim düzenli müşterimiz. Amerika, İngiltere ve Almanya'da bugün Koleksiyon markalı ürünlerimiz satılıyor.

-Orta ve uzun vadede hedefleriniz neler? Yurt dışında büyüme stratejinizi biraz açar mısınız?

İkinci 50'nci yılımıza girerken, Koleksiyon Mobilya'nın hem ülkemizde hem de dünyada etkinliğini daha artırmaya odaklandık. Doğru müşteriyi doğru ürünle buluşturduğumuz müddetçe tüm risklerden korunduğumuzu düşünüyoruz. Pandemide ABD ile gerçekleştirdiğimiz ticarette bunu gördük. Yurt dışına ihracat yapmaya karar verdiğimizde, özellikle yakın coğrafyaya değil de rekabetçi pazarlara yöneldik. Bu zamana kadar Amerika ve Avrupa'da önemli deneyimler elde ettik. Şimdi de bu deneyimlerimizle beraber yurt dışı pazarlarında daha da büyüyeceğiz. Amerika, İngiltere, Almanya ve Toronto'dan sonra bu ay, Dubai ofisimizin açılışını gerçekleştireceğiz. Şimdiden Dubai'de Fitch Ratings, Euroclear gibi önemli kurumların projelerini teslim ettik.

-Katma değerli ihracatı artırmaya ve Ar-Ge'ye dönük çalışmalarınızdan bahseder misiniz?

Şu an mobilya sektörünün gerçekleştirdiği ihracata kilo başına 2,5 dolar değer biçiliyor. Bizim bazı ürünlerimizin ihracat değeri 24 dolara kadar çıkıyor. Ortalama rakam ise 10 ila 11 dolar seviyesinde. Bu sene için planlanan yatırımlarımızın ilk fazı kapsamında Tekirdağ'da bulunan fabrikamızda kapasite artırımı gerçekleştireceğiz. Bununla birlikte modern teknolojinin yakalanması ve esnek üretim yeteneklerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapıyoruz. İlk yıl içinde belirlediğimiz 189 milyon liralık yatırımın ilk faz tutarını 46,5 milyon lira olarak tamamladık. Endüstri 4.0 altyapısının kurulumu ile panel üretim hattında yüzde 10 kapasite artışı sağlarken, alüminyum hattında devreye aldığımız CNC istasyonu ile yüzde 40 kapasite artışı gerçekleştirdik. Döşemeli ürün üretim hattında ise bu rakam yüzde 35.

-Tesise yönelik gerçekleştirdiğiniz yatırım ürün gamınızı çeşitlendirmeye yönelik miydi?

Gerçekleştirdiğimiz bu yatırım dış mekan ve ev mobilyalarında kapasite artışına yönelikti. Herkesin açık havada daha çok zaman geçirmek istediğini görüyoruz. Türkiye, açık hava mobilyalarında dışarıya bağımlı bir ülkeydi. Açık hava ürünlerinin çoğu Güneydoğu Asya'dan ülkemize geliyordu. Biz burada bir değer yaratmaya karar verdik. Ülkemizin bu alandaki dış ticaret açığının kapatılmasına destek olarak, Koleksiyon Mobilya tasarım çizgisine, kalitesine ve estetik algısına uygun yeni açık hava ürünlerimizle dış mekân kültürüne yeni bir bakış açısı getirmeyi hedefliyoruz.

-Yenilenebilir enerjiden faydalanma, sorumlu çevre yaklaşımı ve karbon nötr hedeflerinizi paylaşır mısınız?

Sürdürülebilirlik kavramı bizim her zaman odak noktamızda ve bu yönde projeler ger- çekleştiriyoruz. Üretim tesisimizin çatısına güneş panelleri dizilimi yatırımı gerçekleştirdik. Hem binek hem ticari araçlardan oluşan tüm filomuzu elektrikli araçlara dönüştürdük. Şu anda nakliye süreçlerinde elektrikli araçları nasıl kullanabileceğimiz konusunda Ar-Ge çalışmaları yürütüyoruz. Hedefimiz 2030'da sadece karbon nötr olmayı başarmak değil, pozitife de geçmek. Yıldız Teknik Üniversitesi tarafından başlatılan Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları doğrultusunda hazırlanan Greeenstars Sertifika Programı'na dahil olduk. İklim değişikliğine uyumlu, aynı zamanda döngüsel ekonomiye olumlu etkiler sunan başarıları vurgulayan bu sertifikayı aldığımız için çok mutluyuz.

Son olarak yeni kurduğunuz yatırım fonundan bahseder misiniz?

SUFİİ Girişim Sermayesi Yatırım Fonu'nu kurmak için başvuru süreçlerini tamamladık. Girişim Sermayesi Yatırım Fonları pazarında yüzde 7 pazar payına sahip Letven Capital Girişim Sermayesi Portföy Yönetimi AŞ. ile iş birliği gerçekleştirdik. SUFİİ Girişim Sermayesi Yatırım Fonu ile yeşil ekonomi, sanayi, teknoloji, yenilenebilir enerji, bioteknoloji alanında sürdürülebilir materyal ve hammadde alanlarında fikri olan girişimcilere yatırım yapmayı hedefliyoruz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.