Turkcell'den yeşil enerjiye 240 milyon dolar yatırım

18.08.2023
Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan, yeşil enerjiye 240 milyon dolar yatırım yapacaklarını söyledi.

Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan, "2026 yılında yıllık tüketimimizin yüzde 65'ini, 2030 yılında ise yüzde 100'ünü yeşil enerjiden karşılayabilmeyi hedefliyoruz. Buraya 240 milyon dolar yatırım yapacağız. Hedefimiz, yeşil enerji üreten şirket olmak." dedi.

Turkcell'in ikinci çeyrek finansal sonuçları, Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan'ın katılımıyla KKTC'de düzenlenen toplantıda paylaşıldı.

Toplantıda "yenilenebilir enerji" ve "sürdürülebilirlik" mesajları öne çıkarken, "Gelecek Hepimizin Ama Dünyamız Tek" anlayışıyla hareket eden Turkcell, iş dünyasına sürdürülebilirlikle ilgili farkındalığı yükseltme çağrısı yaptı.

Toplantı çerçevesinde şirketin faaliyetleri ve hedeflerine ilişkin bilgi veren Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan, sektöründe yenilenebilir enerjiye en fazla yatırım yapan şirket olan Turkcell'in, faaliyetleriyle hayata değer katarken sonraki nesillere daha iyi bir dünya bırakmak için çalıştığını söyledi.

"Bu amaçla teknolojik yeteneklerimizle yeni iş modelleri kurgulayıp toplumumuza ve dünyamıza fayda yaratmak için çalışıyoruz. Bütün şirketler olarak, yeni dünyada bir şeyler yapmak için taşın altına elimizi koymamız gerekiyor." diyen Erkan, şunları kaydetti:

"Sürdürülebilirlik konusunda herkesin elini başının arasına alıp ne yapabileceği konusunda çalışması lazım. Zorlukların aşılmasında iş dünyasına da düşen büyük sorumluluklar var. Hizmet verdikleri toplumlara değer katan şirketler olarak sesimizi çoğaltmalı, farkındalığı artırmalı, finansal başarılarımız kadar sürdürülebilirlik faaliyetlerimizi de sık sık anlatmalıyız. Teknoloji hayatımızın ayrılmaz bir parçası. Veri talebi her yıl yaklaşık yüzde 25 artıyor, bu talebi karşılamak için daha fazla enerji tüketiyoruz. 1 petabayt, yani 1 milyon gigabayt data üretimi 3,6 ton karbondioksit emisyonuna denk geliyor. Enerji verimliliği odağımız sayesinde veri kullanımı başına enerji tüketimini 2022'de bir önceki seneye göre yüzde 17 azalttık.

Aynı zamanda yenilenebilir enerji üretimini üst seviyelere çıkarmak için yatırımlarımızı artırıyoruz. 2010'dan bu yana yeşil enerji yatırımlarında öncüyüz, sektörde bu alana en fazla yatırım yapan şirketiz. Turkcell Grup bünyesinde ürettiğimiz yeşil enerjiyle şu an toplam tüketimimizin yüzde 8'ini (74,4 gWh) karşılıyoruz. Geçen yılın sonu itibarıyla toplam 650 baz istasyonunda güneş enerjisine dayalı bir alternatif çözüm olan Greensite'a (Yeşil Saha) geçildi. Bu istasyonlarda şu ana kadar yaklaşık 680 bin kWh enerji tasarrufu sağladık. 2023 sonuna kadar ek 750 adet daha Greensite projesi hedefimiz var. Çevreci kaynak odaklı enerji verimliliği projeleriyle 2022 ve 2023'te yaklaşık 131 GWh enerji ve 406 milyon TL'lik enerji tasarrufu sağladık."

"Güneş enerjisinde 2025 sonuna kadar 300 MW kurulu güç hedefliyoruz"

Murat Erkan, Turkcell'in güneş ve rüzgar enerjisi faaliyetleriyle ilgili bilgi verdi.

Ankara, Adana ve Tekirdağ'daki veri merkezlerinde, KKTC ve Diyarbakır'daki iki bölge yerleşkesinde güneş enerjisi sahaları bulunduğunu anımsatan Erkan, "Öte yandan, Türkiye'nin dört yanında, 2023 sonu itibarıyla 57 MW kurulu güce sahip olacak güneş enerjisi (GES) projelerinde saha çalışmalarını devam ettiriyoruz. 2025 sonuna kadar güneş enerjisinde toplam 300 MW kurulu güce sahip olmayı planlıyoruz." dedi.

Erkan, İzmir Karadağ'da, yaklaşık 2 bin 500 baz istasyonun yıllık tüketimini karşılayacak üretim kapasitesine sahip, 18 MW büyüklüğünde 6 türbinli rüzgar enerji santralleri bulunduğunu, bu santralin 27,6 MW kurulu güce ulaştırılması için izin süreçlerinin devam ettiğini aktardı.

Yürüttükleri tüm faaliyetlerin sonucunda 2025 yılı sonunda yıllık tüketimlerinin yüzde 65'ini, 2030 yılında ise yüzde 100'ünü yeşil enerjiden karşılama hedefinde olduklarını belirten Erkan, şunları söyledi:

"240 milyon dolar yatırım yapacağız. Hedefimiz, yeşil enerji üreten şirket olmak. Elektrik ihtiyacımızı kendi yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılama hedefi kapsamında geçen hafta Bank of China ile 30 milyon avro tutarında yeni bir 'yeşil kredi' sözleşmesi imzaladık. Daha önce de BNP Paribas ve ING Bank ile gerçekleştirdiğimiz yeşil kredi projelerine bir yenisini daha eklemiş olduk. Yenilenebilir enerji yatırımlarımız için finansman sağlayacak benzer kredilerle karbon ayak izimizi azaltarak çevreye karşı sorumluluğumuzu yerine getirirken, finansman maliyetlerimizi de düşürüyoruz. Uluslararası derecelendirmeler, sertifika, ödül ve skorlar da durduğumuz yerin doğru olduğunu gösteriyor. Son olarak, Synesgy ESG (Çevresel Sosyal ve Kurumsal Yönetişim) küresel değerlendirme anketinde 'A' notuyla 'Excellent Sustainability' skorunu aldık. Ayrıca Küçükyalı ve Tepebaşı plazalarındaki çevreci çalışmalarımız için Bureau Veritas ve Sürdürülebilirlik Akademisi tarafından verilen 'Altın Green Check' sertifikasını da aldık."

"Yıllık bazda gelirde yüzde 73,5 büyüme yaşadık, 1,4 milyon yeni müşteri kazandık"

Murat Erkan, Turkcell'in finansal sonuçlarını da açıkladı.

Müşteri ve verimlilik odaklı yaklaşımlarının, şirketin finansal performansının korunmasına ve güçlenmesine önemli bir şekilde olumlu katkı sağladığına dikkati çeken Erkan, "Çeyrek performansımız, genişleyen müşteri bazımız, dijital servisler ve techfin işlerimizin katkısı sayesinde hızlandı. 2023 yılı beklentilerimizi, güçlü yarıyıl performansımız ve yılın kalanı için güvenimizle birlikte yukarı yönlü güncelliyoruz. Dijital servis ve çözümler, dijital iş servisleri ve techfin gibi stratejik odak alanlarımızda yüksek büyüme ivmesi yakaladık. 2023'ün ikinci yarısında da sürdürülebilir büyümeye devam edeceğiz." ifadelerini kullandı.

Dijital servis ve çözümler, dijital iş servisleri ve techfin gibi stratejik odak alanlarında büyüme ivmesi yakaladıklarını vurgulayan Erkan, "2023'ün ikinci yarısında da sürdürülebilir büyümeye devam edeceğiz." dedi.

Erkan, Turkcell'in ikinci çeyrek finansal sonuçlarına ilişkin şu bilgileri verdi:

"Grup gelirlerimiz yıllık bazda yüzde 73,5 büyüyerek 21,7 milyar TL'ye ulaştı. Güçlü gelir büyümesi ve enerji fiyatlarındaki düzenlemelerin de katkısıyla FAVÖK yüzde 89,3 oranında artarak 9,5 milyar TL olarak gerçekleşti ve FAVÖK marjı yüzde 44'e ulaştı. Güçlü operasyonel performansa ek olarak dinamik ve ihtiyatlı risk yönetimimizin de katkısıyla net karımızı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 70,1 büyüttük, 3,2 milyar TL olarak gerçekleşti. 234 bin toplam kazanımla toplam müşteri sayımız 42 milyona ulaştı. Turkcell'in bu çeyrekte kazandığı net 40 bin fiber abone ile sabit geniş bant müşteri bazı 3 milyon olarak gerçekleşti. Bu çeyrekte 165 bin, ilk 6 ayda ise 326 bin yeni haneye fiber erişimi sağlanarak 2023 sonu için hedeflenen 300 bin bandı ilk yarı yılda aşıldı.

Yıldan yıla toplamda ise net müşteri kazanımı 1,4 milyon oldu. Turkcell'in stratejik odak alanlarından dijital servis ve çözümlerde, ikinci çeyrekte yıllık bazda yüzde 87 tekil gelir büyümesi elde ettik. Bu servislerdeki tekil ücretli müşteri sayısı ise yıllık bazda yüzde 22 artarak 5,5 milyona ulaştı. OTT TV müşteri sayısı 1 milyonu geçerken, IPTV'de net 35 bin kazanımla 1,3 milyon müşteriye ulaştık. İletişim ve yaşam platformu BiP, Pakistan'da 1 milyon aktif kullanıcı sayısını geçerek uluslararası operatör iş birlikleriyle kullanıcı kitlesini daha da genişletti. Güvenli ve akıllı teknolojileriyle öne çıkan bulut depolama ürünü lifebox, 2 milyon ücretli kullanıcıyı aşarak önemli bir başarıya imza attı."

"Hatay'da bir Çağrı ve Mesleki Eğitim Merkezi kuruyoruz"

Turkcell Genel Müdürü Erkan, Kahramanmaraş merkezli depremlerin ardından Turkcell'in başlattığı "Gönül Bağı" projeleri kapsamındaki faaliyetlere de değindi.

"Gönül Bağı projeleri ile gönül köprüleri kurduk" diyen Erkan, "Mart ayında afet bölgesi için bin 100 kişilik istihdam hedefiyle seferberlik başlattık. Hatay'da bir Çağrı ve Mesleki Eğitim Merkezi kuruyoruz. Mesleki eğitimlerle uzaktan ve evden çalışmaya uygun iş modelleriyle bölge halkına iş imkanı sağlayacağız. Turkcell Akademi ile 5 bin depremzedeyi teknik ve kişisel gelişim programlarıyla destekleyip meslek edindireceğiz." dedi.

Bölgenin lokomotif gücü olan küçük işletmeleri ve girişimci kadınları Paycell, Financell, Pasaj ve İşTurkcell'le desteklediklerini aktaran Erkan, "Financell şirketimiz, deprem bölgesindeki ticari işletmelerin güneş enerjisi projelerine kredi desteği sağlıyor. Ayrıca, depremde kaybettiğimiz Kıbrıslı 'meleklerimizi' de unutmadık. Burada kurulan Şampiyon Melekleri Yaşatma Derneği'ne, yapmak istedikleri okul projesi için 1 milyon TL nakdi bağışta bulunduk. Okula tam donanımlı bir teknoloji laboratuvarı kurulması konusunda da destek olacağız. Çocuklarımızın adını yaşatacağız." değerlendirmesinde bulundu.

Dijital İş Servisleri'nin gelir büyümesi ise yıllık bazda yüzde 82 artışla 2,1 milyar TL'ye ulaştı

Toplantıda paylaşılan bilgilere göre, Turkcell, Türkiye'nin dijital içerik platformu TV+ ile dijital yayın pazarını şekillendirecek bir "ilke" imza attı. Yerli ve yabancı pek çok dijital platform ve dünyaca ünlü stüdyoyla iş birliği yaparak bir 'süper platforma' dönüşen "TV+ PRO" ürünüyle yayıncılıkta yeni bir dönem başlattı. Dijital platform uygulamalarının içeriklerini bir kutu üzerinden kullanıcılarına sunan TV+ PRO, pazarda farklı bir kategori yaratıyor. Kullanıcılar, içinde yaşadığımız çoklu abonelik çağında, "süper platform" haline gelen TV+ sayesinde artık içeriklere tek platformdan kolayca erişebiliyor.

Dijital İş Servisleri'nin gelir büyümesi ise yıllık bazda yüzde 82 artışla 2,1 milyar TL'ye ulaştı. Veri merkezi ve bulut tarafı bu çeyrekte de "güçlü" büyümeye devam etti. Sistem entegrasyon ve yönetilen hizmetler projelerinden gelecekte gelire dönüşecek olan toplam kontrat değeri de 2,9 milyar TL oldu.

Financell ve Paycell büyümeye devam ediyor

Techfin tarafında Financell ve Paycell büyümeye devam ediyor. Cihaz, taşıt ve tedarikçi finansmanı gibi geniş bir yelpazede finansal çözümler sunan Financell'in kredi portföyü kredi hacmindeki güçlü artış ile 4,7 milyar TL'ye ulaştı.

Financell'in gelirleri yıllık bazda yüzde 87,4 büyüyerek 402 milyon TL oldu. Dijital finansal hizmetler platformu Paycell'in gelirleri ise bu çeyrekte yıllık yüzde 95,2 artışla 388 milyon TL seviyesine çıktı. Paycell'in ana gelir kalemi olan "Sonra Öde" çözümü hacmini ikiye katlayarak 1,9 milyar TL büyüklüğe ulaştı.

Turkcell, 2023 yılı beklentilerini güçlü yarıyıl performansı ile birlikte yukarı yönlü güncelledi. Buna göre, konsolide gelir büyümesinin yaklaşık yüzde 71 seviyesinde ve FAVÖK'ün yaklaşık 37 milyar TL seviyesinde olması öngörülüyor. Operasyonel yatırım harcamalarının gelire oranının önceki beklentiyle paralel olarak yaklaşık yüzde 22 aralığında gerçekleşmesi bekleniyor.

"KKTC'ye 4.5G Eylül ayında geliyor"

Genel Müdür Murat Erkan, Eylül ayında gerçekleştirilecek lansman ile KKTC'yi 4.5G teknolojisi ile ilk defa Kuzey Kıbrıs Turkcell'in buluşturacağını açıkladı.

Erkan, "Türkiye'de olduğu gibi KKTC'de de en yüksek hızı, en son teknolojileri Turkcell Grup olarak biz sunacağız. Rakiplerimize oranla daha fazla frekans genişliği, daha fazla 4.5G kapasitesi ve daha yüksek hızla hizmet vereceğiz." dedi.

"GSM teknolojileri dünyanın hiç bir yerinde depremde kurtarma teknolojisi değildir"

Konuşmasının ardından gazetecilerin sorularını yanıtlayan Erkan, haberleşme sektörünün enflasyonu yavaşlatıcı etkisi bulunduğuna işaret ederek, buna devam edeceğini söyledi.

Deprem sürecinde GSM operatörlerine yönelik eleştirilerin hatırlatıldığı Erkan, konuya ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu:

"Bizim bütün kurumlarla oturup afetler konusunda neler yapılacağı konusunda ortak çalışmamız gerek. Kendimize de, çevremize de iğneyi batırıyoruz. Elbette bizim de geliştirmemiz gereken alanlar var ama deprem sürecinde GSM operatörleri kötü bir iş çıkarmadı. GSM teknolojileri dünyanın hiç bir yerinde depremde kurtarma teknolojisi değildir. GSM operatörleri ile birlikte bütün ilgili kurumların senkronize olması gerek. Biz Marmara depremine ilişkin planlarımızı bölgede çalışan arkadaşlarımıza ulaşamayacağız kurgusuyla yapıyoruz. Dolayısıyla burada bütün paydaşların bir arada olacağı bir çalışma yapılması gerek. Bütün kurumlar koordine olmalı. Deprem bölgesindeki baz istasyonu kulelerimizin sadece bir tanesinde hasar oluştu diğerleri sağlam kaldı ama İstanbul'u kapsaması için 2.700 baz istasyonu kulesi gerekiyor."

"5G için acele eden ülkeler aceleden dolayı çok da mutlu değiller"

Yapılacak enerji yatırımları çerçevesinde enerji giderlerinin maliyet içindeki payının sorulduğu Erkan, "Enerjinin toplam maliyetlerimiz içindeki payı 2021'den 2022'ye giderken yaklaşık 2,5 katına çıktı. 2023'te indirim oldu. Dolayısıyla 2022'de finansallarımızı zorlayan faktörlerden biri oldu. Bu sene enerjinin toplam maliyetimiz içindeki payı yüzde 8'lerde, toplam gelire oranı yüzde 4." dedi.

Erkan, 5G ihale sürecine ilişkin, "5G için acele eden ülkeler aceleden dolayı çok da mutlu değiller. 5G aslında kurumların dijital dönüşümü için önemli." ifadelerini kullandı.

"Frekans talebimiz yok, ihtiyacımız yok"

Geçtiğimiz günlerde başka bir operatör tarafından gündeme getirilen 5G'ye geçiş sürecinde 700 MHz'lik boş frekansın operatörlerin kullanıma sunulması talebine ilişkin Erkan, "Bizim öyle bir talebimiz yok, ihtiyacımız da yok. Yatırıma başlarken doğru planlama çok önemli. Planlarımızı ve stratejimizi doğru yaptık. Şu an kapasitemiz de, frekanslarımız da bizim için yeterli. Kimin neye ihtiyacı varsa onu söylüyor ama planlama önemli. Bu frekans deprem anında kullanıma açılmış olabilir ama afet anı ile normal hayatı birbirine karıştırmamak lazım. Afet anında bu frekans açılır ama sonra kapatılması lazım, yoksa rekabet dışı olur." şeklinde konuştu.

Erkan, fiberde ortak altyapı şirketinin kendileri için çok önemli olmasına karşın kurulamadığına dikkati çekerek, kendilerinin yatırımlara devam ettiğini söyledi.

Deprem için açıkladıkları 3,5 milyar TL'lik bağışının, daha önce KAP'ta açıkladıkları gibi genel kurul gündemine geleceğini anımsatan Erkan, genel kurulun 13 Eylül'de gerçekleşeceğini aktardı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.