Toplum karbon ayak izini bilmiyor!

10:35 - 03.11.2022, Perşembe

Türkiye'de yapılan bir araştırma, karbon ayak iziyle ilgili toplumun dörtte üçünün bilgi sahibi olmadığını ortaya koydu.

Sustainable Brands® (SB) küresel topluluğunun Türkiye'de başlattığı kolektif marka hareketi SB® Brands For Good, Türkiye'de ilk kez tüketicilerin karbon ayak izi konusunda farkındalığını ölçümleyen kapsamlı araştırmasının sonuçlarını açıkladı.

Tüketici Karbon Ayak izi Farkındalık Araştırması'na göre, toplumun neredeyse yarısı, iklim kriziyle mücadele için en önemli konulardan biri olan karbon ayak izi kavramını duysa da, konuyla ilgili bilgi sahibi olduğunu söyleyenlerin oranı sadece yüzde 26. Bilgi sahibi olanların ise yalnzıca yüzde 36'sı karbon ayak izini doğru tanımlayabiliyor.

Markaların güçlerini birleştirerek daha sürdürülebilir ve sorumlu bir yaşam tarzını tüketicilere de benimsetmek ve bütüncül bir kültürel dönüşüm yaratma misyonuyla kurulan SB® Brands For Good (İyilik İçin Marka Hareketi), kolektif bir marka hareketi olarak çalışmalarına devam ediyor.

Hareket, Türkiye'de tüketicilerin karbon ayak izi ile ilgili farkındalığını ve bilgi seviyesini ölçmek, karbon ayak izini azaltmak için alınan aksiyon ve davranışları belirlemek ve bu doğrultuda markalara da yol gösterici olma hedefiyle Türkiye'de ilk kez gerçekleştirdiği Tüketici Karbon Ayak izi Farkındalık Araştırması'nın sonuçlarını açıkladı. Ipsos iş birliği, Adidas, Borusan Otomotiv, Eti, PepsiCo ve Yapı Kredi'nin destekleriyle hayata geçirilen araştırma, tüketicilerin karbon ayak izi kavramını duysa da gerçek anlamda bilgi sahibi olmadığını ortaya koyuyor.

TÜKETİCİLER HANGİ DAVRANIŞLARIN KARBON AYAK İZİNİ ARTIRDIĞINI BİLMİYOR

Tüketiciler hangi davranışların karbon ayak izini artırdığını bilmiyor

Türkiye genelinde 800 kişiyle yapılan araştırma, toplumun neredeyse yarısının (yüzde 48) karbon ayak izi kavramını duyduğunu ancak sadece yüzde 26'sının kavram hakkında bilgi sahibi olduğunu gösteriyor. Karbon ayak izi hakkında bilgi sahibi olanların ise sadece yüzde 36'sı bu kavramı doğru tanımlayabiliyor.

Araştırma, tüketicinin karbon ayak izini azaltmak için neler yapması gerektiğine dair bilinçlendirilmesi gerektiğini ortaya koyuyor. Araştırmaya katılanların karbon ayak izini azaltmak en etkili bulduğu davranışlar ağaç dikmek, enerji tasarrufu için önlem almak, dayanıklı ve yeniden kullanılabilen ürünler tercih etmek ve geri dönüştürmek olarak sıralanıyor. Tüketicilerin önceliklendirdiği bu davranışların günlük hayatta kolayca yapılabilecek davranışlar olması dikkat çekiyor. Bu sonuç da, karbon ayak izini azaltmak için ağaç dikmekten öte neler yapabileceği konusunda tüketicilerin bilgilendirilmesi gerektiğini gösteriyor.

Tüketicilere göre, karbon salımı için sorumlu tutulan başlıca sektörler ise otomotiv, toplu taşımacılık, enerji, dayanıklı tüketim ürünleri, kişisel bakım, inşaat ve gıda.

"MARKALARIN TÜKETİCİYİ BİLİNÇLENDİRECEK AKSİYONLAR ALMASI GEREKİYOR"

Araştırmanın sonuçlarını değerlendiren Sustainable Brands Türkiye Direktörü ve Sürdürülebilirlik Akademisi Yönetim Kurulu Üyesi Semra Sevinç, "Tüketici Karbon Ayak izi Farkındalık Araştırması'nın, iklim krizi için en önemli etkenlerin başında gelen karbon ayak izi ile ilgili önemli içgörüler sağladığını söyledi.

"Tüketici iklim kriziyle baş etmek için kendi davranışlarıyla da sorumluluk alarak karbon salımını azaltabileceğinin maalesef pek farkında değil" diyen Sevinç, şunları kaydetti:

"Araştırmanın sonuçlarını değerlendirdiğimizde, markalara bu konuda büyük görevler düştüğünü söylemek mümkün. Öncelikle karbon salımını azaltmak için gereken sorumlu tüketim davranışlarıyla ilgili markların pazarlama ve iletişim faaliyetleriyle tüketiciyi bilinçlendirmeleri ve bu davranışları benimseyebilmeleri için onlara yardım etmeleri gerekiyor. Tüketicinin bu davranışları sahiplenebilmesi ve en önemlisi de eyleme dönüştürebilmesi için markaların pazarlama stratejilerini de bu davranış değişikliğine odaklanacak şekilde planlamalarının önemli olduğunu ve dönüşümü hızlandırmanın da iş birlikleriyle mümkün olabileceğini düşünüyorum."

Ipsos Türkiye CCO'su Yasemin Özen Gürelli ise, "Tüketicilerin karbon ayak izini azaltmak için uygulaması gereken bazı davranışları sıralayabildiğini de gözlemliyoruz fakat bu davranışların günlük hayatları içinde en kolay uygulayabilecekleri davranışlar olduğunu da gözlemledik. En önemlisi de tüketici karbon ayak izini azaltmak için sergilemesi gereken davranışları sıralıyor olsa bile, her davranışın birbiriyle bağlantı içinde etki yarattığının farkında olmadığını da söyleyebiliriz" ifadelerini kullandı.

BİZE ULAŞIN