Japonya'nın taahhüdüne temkinli yaklaşım
Japonya, 2050 karbon nötr hedefine ulaşma hedefinin bir parçası olarak yenilenebilir enerjiyi artırma, benzinle çalışan arabaları devre dışı bırakma ve pil maliyetlerini düşürme planlarını açıkladı. Ancak bazı otoriteler ülkenin bu taahhütlerine temkinli yaklaşıyor.
Başbakan Yoshihide Suga, Kasım ayında yeni 2050 hedefini açıklayarak Japonya'nın karbon nötrlük takvimini önemli ölçüde artırdı.
Japon hükümeti, 2050 yılına kadar ülkenin elektriğinin yarısından fazlasını yenilenebilir kaynaklardan elde etmek gibi geçici bir hedef belirlemek de dahil olmak üzere, bu hedefin neleri içereceğini ilk kez açıkladı.
Üst düzey hükümet sözcüsü Katsunobu Kato, "Hükümetin çevre konusundaki eylemleri, önemli bir zihniyet değişikliğinin gerekli olduğu ve bunların büyüme için kısıtlamalar değil, büyümenin itici güçleri olduğu yönündeki inancımızı yansıtıyor." açıklaması yaptı.
Paris iklim anlaşmasının imzacısı olan Japonya, enerji tasarrufu sağlayan teknolojiler ülkesi olarak kendini kanıtlamış olmasına rağmen fosil yakıta olan bağımlılığını azaltma konusunda isteksiz görüldü.
Uluslararası Enerji Ajansı'na göre Japonya 2017'de küresel sera gazı emisyonlarına en fazla altıncı katkıda bulunan 6. ülke oldu.
Dünyanın üçüncü büyük ekonomisinin enerji ihtiyacı, 2011 Fukushima felaketinden bu yana nükleer reaktörlerinin çoğu çevrimdışı olduğundan, hala büyük ölçüde kömüre ve sıvılaştırılmış doğal gaza dayanıyor.
Japonya, elektrik talebinin 2050 yılına kadar yüzde 30 ila 50 arasında artmasını planlayan ülkede yetkililer, önümüzdeki on yıllar içinde 45 gigawatt'a kadar üretim yapma hedefi ile açık deniz rüzgar üretimine odaklanılacağını kaydediyor.
Japonya ayrıca, ülkenin elektrik talebinin yüzde 30-40'ını karşılamak için karbon yakalama teknolojisine sahip nükleer ve termik santralleri kullanmak istiyor. Amonyak ve hidrojen teknolojilerinin, ülkenin enerji ihtiyacının yaklaşık yüzde 10'unu karşılaması bekleniyor.
BENZİNLİ ARABALAR 2030'DA DEVRE DIŞI KALACAK
Hükümet, 2030'ların ortalarına gelindiğinde, yalnızca benzinle çalışan yeni binek araçların satışına da son vermek, bunları hibrit, elektrikli ve yakıt hücreli motorlarla donatılmış arabalarla değiştirmeyi planlarken, bu araçlar için pil maliyetini düşürmeyi planlıyor.
Ancak yetkililer yeni planın iddialı olduğunu söylerken, bazı eleştirmenler planın yetersiz kaldığını düşünüyor.
Yenilenebilir Enerji Enstitüsü müdürü Mika Ohbayashi, rakamların "tartışmalar için zayıf bir başlangıç noktası olduğunu ve istek eksikliğini gösterdiğini" söyledi.
Düşünce kuruluşu, Japonya'nın 2050'ye kadar beklemek yerine 2030 yılına kadar ulusal elektrik ihtiyacının yüzde 50-60'ını karşılamayı hedeflemesi gerektiğini söyledi.
Kurum ayrıca karbon yakalama teknolojisinin önümüzdeki on yıllarda yaygın olarak kullanılabilir hale gelip gelmeyeceği konusundaki şüphelerini dile getirdi.