Turizm sektörü metaverse dönemine hazırlanıyor

11.02.2022
Turizm sektörü dijital alemin yeni platformu metaverse dönemine hazırlanıyor. Öngörülere göre, metaverse’te oteller kurulacak, tatile çıkılacak, ödemeler ise kripto paralarla yapılacak.

Dünyanın en büyük beş turizm fuarı arasında yer alan 25. EMITT – Doğu Akdeniz Uluslararası Turizm ve Seyahat Fuarı'nda, yaklaşmakta olan metaverse döneminin turizm sektörü üzerine etkileri de ele alındı.

TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi'nde başlayan 25. EMITT – Doğu Akdeniz Uluslararası Turizm ve Seyahat Fuarı'ndaki etkinliklerin üçüncü gününde "Kültür Turizminde Eve Dönüş" başlıklı açılış konferansında, tarihi eser ve miras alanlarının ülkemize ve turizme kazandırılması konusu ele alındı.

Moderatör koltuğunda Ahmet Yeşiltepe yer alırken konferansın konuşmacıları ise Patara Kazı Başkanı Prof. Dr. Havva İşkan Işık, İBB Kültür Varlıkları Projeler Müdür Yardımcı İrem Bülbül, Jolly Tur Yurtiçi Turlar Direktörü Kerem Gökçe, Kültür ve Turizm Bakanlığı Kaçakçılıkla Mücadele Daire Başkanı Zeynep Boz oldu.

PATARA ANTİK KENTİ'Nİ ZİYARET EDEN ARKEOTURİST SAYISI MİLYONU AŞTI

Patara antik kentinde yer alan Deniz Feneri'nde şu anda dünyada yürütülen en büyük, en kapsamlı ve karmaşık restorasyon çalışması yapıldığını vurgulayan Patara Kazı Başkanı Prof. Dr. Havva İşkan Işık, "Patara'da özellikle yurt içinde büyük bir tanıtım süreci yaşandı. Yurt dışında ise maalesef pandemi nedeniyle tanıtım faaliyetlerinin çıktılarının karşılığını göremedik. Ancak şu anda Patara'da ören ziyaretçi sayısı bakımından Antalya rekoru kırılıyor. Tanımsız olarak nitelendirdiğimiz alanlarımızdan herhangi bir ziyaretçi kaydı alamıyoruz ancak milyonla ifade edilen rakamlara ulaştığımızı söylemek mümkün." dedi.

Arkeoloji turizmi konusunda dünyada örnek almamız gereken pek çok uygulamanın olduğunu ifade eden Prof. Dr. Işık, "Biz de dünyadan örnek alarak yeni düzenlemeler sonrasında Göbeklitepe'yi gerçek bir arkeoturizm destinasyonu olarak konumlamaya çalışıyoruz." dedi.

İSTANBUL'UN KÜLTÜR MİRASI KARA SURLARI ARKEOTURİZME HAZIRLANIYOR

İstanbul'un kültür mirasına sahip çıkmak için önemli çalışmalar yaptıklarına dikkat çeken İBB Kültür Varlıkları Projeler Müdür Yardımcı İrem Bülbül, "Binlerce yıllık tarihi ve katman katman birikmiş olan kültür mirasının farkındayız. Bu kapsamda İBB Miras Birimi'ni kurduk. Arkeologlardan sanat tarihçilerine kadar çok farklı alanlardan uzmanlar birimde yer alıyor. Bu bilinçle sadece Tarihi Yarımada'ya değil, İstanbul'un her noktasına dokunmaya çalışıyoruz. Özellikle en sıkıntılı alanları çalışmaya başladık. Bunların başında da Kara Surları geliyor. Burada, etaplar halinde çalışıyoruz. Şu an Belgrad tarafındayız. Şu an kara surlarına gidip bir ekip halinde gezmeniz çok mümkün değil. İstanbul ve turizm sektörü için bu kadar kıymetli bir sur hattının gezilemiyor olmasının çok ciddi bir sorun olduğunu düşünüyorum. Bunu tersine çevirmek için çalışmalarımızı tüm hızıyla sürdürüyoruz." dedi.

Son olarak Bülbül, güçlendirme çalışmaları nedeniyle bir süredir kapalı olan Yerebatan Sarnıcı'nın 2 aylık gibi bir sürenin ardından açılmasının planlandığını da paylaştı.

Konferansın diğer konuşmacısı Jolly Tur Yurtiçi Turlar Direktörü Kerem Gökçe, ise "Önceden yaptığımız kültür turlarında katılımcılardan turun nasıl geçtiğine ilişkin geri bildirimlerini rica ederdik. Katılımcılar da anlatırdı. Bugün sorduğumuzda ise çektikleri fotoğraflardan hareketle yorumlama yapabiliyorlar. Eğer iyi fotoğraf çekip sosyal medyaya koyduysalar iyi geçiyor. Bu yüzden bundan sonraki dönemde özellikle arkeoloji ve kültür turizmi ile ilgili yeni devrimler yapmamız gerekiyor." dedi.

Son dönemde Göbeklitepe'de mistik turizme yönelim olduğunu belirten Gökçe, Göbeklitepe özelinde gizemin daha iyi anlaşılması adına gönüllü turistlerin tur öncesinde destinasyon ile ilgili çalışmaların gerekliliğine dikkat çekti.

Kültür ve Turizm Bakanlığı Kaçakçılıkla Mücadele Daire Başkanı Zeynep Boz ise konuşmasında, Türkiye'nin arkeolojik zenginliği nedeniyle özellikle son yıllarda gündemde daha güçlü bir biçimde karşılık bulan tarihi eser kaçakçılığı konusunda yapılan çalışmaları ve müzakere süreçlerini özetledi.

Bu alanda çok güçlü bir mücadele motivasyonu ile çalışıldığına vurgu yapan Boz, "Türkiye olarak bazı ülkelerin bu sürece dahil olmasını bekliyoruz. Çünkü masada olmamayı tercih eden birçok ülke var. Önümüzdeki süreçte, bu ülkelerin masada olmalarını bekliyoruz. Umarım bu çabalarımız eserlerin iadesi olarak sonuçlanacak ve sizleri mutlu eden haberler vermeye devam edeceğiz," diyerek düşüncelerini paylaştı.

DİJİTALLEŞME, YAPAY ZEKA VE METAVERSE'ÜN TURİZME ETKİLERİ

Odağında sektörel eğilimler olan ve Turizmde #şimdineleroluyor? isimli günün üçüncü etkinliğinde, turizmde dijitalleşme, yapay zekâ ve metaverse konuları işlendi. Etkinliğin moderasyonunu Age Provocateur Kurucu Ortakları Duygu Birecikli ve Gülşah Akın gerçekleştirdi. Konuşmacı olarak ise Hotel Runner Acentelerden Sorumlu Satış ve İş Geliştirme Direktörü Rıza Kaynak, B2Metric CEO'su Murat Hacıoğlu ve Cerebrum Tech Kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Erdem Erkul yer aldı.

Hotel Runner'ın kurulma amacı ve hedeflerinden bahseden Hotel Runner Acentelerden Sorumlu Satış ve İş Geliştirme Direktörü Rıza Kaynak, "Turizm sektöründe oteller ve işletmeler arasında çevrimdışı platform üzerinden bir ilişki söz konusuydu. Kâğıt üzerinde iletilen fiyatlar, faks ya da telefonla iletilen müsaitlikler söz konusuydu. Bu şartlar altında acenteler rezervasyonlar gerçekleştiriyordu. Tatil yapmak isteyenler de çoğunlukla acentelere gidip kataloglardan, katalog üzerindeki fiyatlar ve görseller eşliğinde otelinizi seçiyordu. Bugün internetin bu kadar yoğun kullanımıyla, bu ilişkilerin neden hala offline olarak sürdüğü sorusundan hareket ederek Hotel Runner'ın temelleri atıldı. Böylece Türkiye'de bu alanda yani otellerin envanterini dijitalleştirip acentelere dağıtılmasını sağlamak marifetiyle, ilk teknoloji girişimini gerçekleştirdik."

Dünya üzerinde 15 milyon konaklama tesisi olduğunu belirten Kaynak, "Konaklama tesislerinin 2,5 milyonu şu anda Booking.com, Expedia gibi global oyuncular tarafından listeleniyor. Listelenen oteller arasında sadece 1,7 milyonunun uygunluğunu ve fiyatını görüntüleyerek rezervasyon yapmak mümkündür. Hotel Runner olarak; Türkiye'de tamamen yerli sermaye ile Türk mühendisleri tarafından ortaya çıkarılan bu ürünün, tüm dünyadaki 15 milyon konaklama tesisini de dijitalde listelenebilir ve daha da önemlisi rezervasyon yapılabilir hale getirmeyi hedefliyoruz." dedi.

B2Metric'in çalışmalarını anlatan B2Metric CEO'su Murat Hacıoğlu, "Genelde pazarlama ekipleri elindeki müşterilerin neye göre satın alma kararı verdiğini bilmek istiyorlar. Biz daha çok bunun ham veriden sektörlerin pazarlama ekiplerinin anlam çıkartabilmesini ve kendi kampanya süreçlerini optimize edebilmesini sağlayan modeller geliştiriyoruz. Müşteri hareketini anlamlandırdıktan sonra o müşteri hangi paketleri satın alabileceğini tahmin ederek, önererek satın alma hızının artırılmasını sağlayabilmelerine yardımcı oluyoruz." dedi.

Pandemi döneminin turizm sektörünü etkilediğinden bahseden Hacıoğlu, "Pandemi döneminde insanların tatil yapma davranışları da komple değişti. Çalıştığımız müşterilerde bu değişikliğe göre nasıl aksiyon alınabilir konusunda çalışmalar gerçekleştirdik."

10 YIL İÇİNDE 1 MİLYARDAN FAZLA İNSAN METAVERSE DÜNYASINDA YER ALACAK

Metaverse'in tanımını yaparak sözlerine başlayan Cerebrum Tech Kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Erdem Erkul, "Metaverse fiziksel dünya ile sanal dünyanın birleştiği bir noktadır." dedi.

Facebook'un metaverse dünyasına 50 milyar dolarlık yatırım yapacağını belirten Erkul, "10 yıl içinde 1 milyardan fazla insanın metaverse evreninde yer alacağı düşünülüyor. Bunun çok önemli bir rakam olduğunu düşünüyorum." dedi ve sözlerine şöyle devam etti:

"Metaverse'in internetin geleceği olarak tanımlayan kitle var. Akıllı telefonlarla birlikte tuşlu telefonlardan yıkıcı bir geçiş oldu. Aynı şekilde internetten metaverse dünyasına yıkıcı bir geçiş yaşanmasını bekliyorum."

Bu yıkıcı geçişe hazır olmamız gerektiğine dikkat çeken Erkul, en önemli değişim ve dönüşümün Blockchain ve kripto dünyası ile olacağını, turizm dünyası için metaverse dünyasında otel kurularak kripto paralarla hizmet satılabileceğini paylaştı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.