Hazır giyimde siparişler pandemi öncesine döndü
Bazı varyantları Avrupa'da devam etse de pandeminin etkisini yitirmesi hazır giyim sektörüne de yansıdı. Pandemi döneminde insanların daha çok evden çalışması nedeniyle tüketimi artan ev giyimi ürünlerinin yerini yeniden takım elbise, ceket, gömlek, elbise gibi dokuma ürünleri almaya başladı.
Türkiye'nin önde gelen hazır giyim üretici ve ihracatçısı Tamara Textile Yönetim Kurulu Başkanı Salih Boz, Türkiye'den alım yapan Avrupalı perakende zincirlerinin siparişlerinin son günlerde değişmeye başladığını belirtti.
Üretim yaptıkları ünlü markaların siparişlerini pandeminin en yoğun yaşandığı 2020 ve 2021 yıllarında rahat ve konforlu örme giyim ürünlerine (home wear) kaydırdıklarını hatırlatan Boz, "Evden çalışma, iş görüşmelerinin, toplantıların daha çok dijital ortamlar üzerinden gerçekleştiği o dönemde bu kıyafetler öne çıkmıştı. Bu ürünler hayatımıza girmişti. Kısıtlamaların sona ermesinden sonra da bu ürünlere olan talep devam etti. Ancak insanlar artık sıkıldılar. Bir an önce eski hayatlarına dönmek istiyorlar. Bu da giyim alanında kendisini göstermeye başladı. Avrupalı müşterilerimizin siparişlerinde değişiklik var" dedi.
"DOKUMA İMALATIMIZ ARTACAK"
Türkiye'nin talebi artan dokuma ürün grubunda Uzakdoğu ülkeleriyle fiyat rekabetinde sorun yaşadığını vurgulayan Boz, ancak Avrupa'ya coğrafi yakınlığı nedeniyle bu dezavantajı büyük bir avantaja çevirebileceğinin altını çizdi. Pandemi döneminde özellikle hızlı tedarikin öneminin arttığını ifade eden Boz, şöyle devam etti:
"Her ne kadar fiyat rekabetinde zorlansak da dokuma imalatı yıllardır sahip olduğumuz bir sanayi. Türkiye'nin birçok ilinde dokuma hazır giyim üretimi yapan tesisler var. Bu ürünlerde siparişlerin artmasıyla birlikte bu tesislerin kapasitesi de artacaktır. Çin'de malum üretimde sorunlar var. Ayrıca Avrupalılar coğrafi uzaklıktan dolayı Çin'den alım yapmak istemiyorlar. O yüzden dokuma ürünlerinde de biz tercih edileceğiz. Bu da Türkiye için büyük bir avantaj olacak. Biz firma olarak dokuma imalatını sadece Karaman'daki fabrikamızda yapıyorduk. İstanbul'daki tesislerimizde de dokuma imalatını artırma kararı aldık. Önümüzdeki günlerde tesislerimizde dokuma line'ları kuracağız."
TÜRKİYE AVANTAJLI
Pandemi döneminde talep gören ev giyimi, spor giyim ve konforu yüksek olan ürünlerin rahatlığının tüketiciler tarafından görüldüğünü ve bu ürünlerin bundan sonra da ilgi görmeye devam edeceğini kaydeden Boz, ancak moda endüstrisinde son birkaç yıldır yaşanan durağanlığın artık sona erdiğini vurguladı. Bunun da yeniden ürün çeşitliliğini artıracağını ve koleksiyonları zenginleştireceğini dile getiren Boz, "Türkiye olarak tekstil ve hazır giyim sektöründe büyük bir altyapıya sahibiz. Tasarım konusunda da çok başarılıyız. Ürün çeşitliliğinin artması Avrupalı ve ABD'li alıcıların Türkiye'ye ilgilerini daha da artıracaktır. Böylece hazır giyim ihracatımız çok daha fazla büyüyecek" dedi.