Narenciye ihracatı 427 milyon dolara ulaştı

22.10.2021

Türkiye'nin yılın 9 ayındaki narenciye ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14 artarak 427 milyon 29 bin dolara yükseldi.

Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) verilerine göre, geçen yılın ocak-eylül döneminde 727 bin 601 tonluk narenciye ihracatı, bu yılın aynı döneminde yüzde 15 artışla 840 bin 216 ton olarak gerçekleşti.

Sektörün geçen yılın 9 ayında gerçekleştirdiği 373 milyon 678 bin dolarlık dış satım, 2021'in ocak-eylül döneminde yüzde 14'lük artışla 427 milyon 29 bin dolar oldu.

EN ÇOK LİMON SATILDI

Sektörün, ocak-eylül döneminde en çok ihraç ettiği ürün, söz konusu dönemde yüzde 48'lik artış görülen ve 184 milyon 30 bin dolar gelir elde edilen limon oldu.

Limonu, 146 milyon 775 bin dolarla mandalina, 51 milyon 257 bin dolarla greyfurt ve 44 milyon 798 bin dolarla portakal takip etti.

Türkiye'nin bu dönemde en çok narenciye gönderdiği ülkeler 150 milyon 456 bin dolarla Rusya, 71 milyon 959 bin dolarla Irak, 32 milyon 438 bin dolarla Ukrayna oldu.

Suriye ise ocak-eylülde, geçen yılın aynı dönemine göre en fazla ihracat artışı kaydedilen ülke oldu. Suriye'ye, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 528'lik artışla 6 milyon 56 bin dolarlık dış satım yapıldı.

Narenciyede en fazla dış satım yapan kentlerde ilk sıraları Mersin, Hatay, Şırnak, Adana ve Trabzon oluşturdu.

YENİ PAZARLAR İÇİN ÇALIŞMA YAPILIYOR

Ulusal Turunçgil Konseyi Başkanı Kemal Kaçmaz, AA muhabirine, narenciye dış satımındaki yükselen ivmenin devam ettiğini belirterek, "Dünyadaki üretici ülkeler arasında yedinci sırada yer alıyoruz, önemli bir küresel oyuncuyuz. Bu üretim doğal olarak ihracata da yansıyor. Bazı ürünlerin ihracatında dünyada ikinci, bazı ürünlerde de üçüncü sıradayız" dedi.

Kaçmaz, Türkiye'de dünya standartlarında üretim yapıldığını ifade ederek, şöyle konuştu:

"Biz, üretimde ve ambalajlamada dünya standartlarında ihracat yapıyoruz. Bu nedenle komşu ülkeler, ürün alırken ilk sıralarda Türkiye'yi tercih ediyor. Önümüzdeki dönemde daha iyi bir sezon geçireceğimizi umut ediyoruz. Mevcut geleneksel pazarlarımızın yanı sıra yeni pazarlara ulaşmak için de birtakım çalışmalar yapıyoruz. Özellikle uzak ülkelere dış satımımızı geliştirmek için bir dizi çalışma gerçekleştiriyoruz. Pandemi sürecinde bu çalışmalara bir süre ara vermiştik. Artık giderek hızlanan bir tempoyla bu süreci tamamlamayı umut ediyoruz. Zirai karantina anlaşması olmayan ülkelerle görüşmelerimiz devam ediyor. Sürecin tamamlanmasıyla yeni pazarlara girmiş olacağız ve var olan ihracatımızı daha üst seviyelere çıkaracağız."

Ürün kalitesinde ve satışında sorun yaşanmadığını kaydeden Kaçmaz, sık sık üretici ve ihracatçılarla bir araya geldiklerini dile getirdi.

OCAK-EYLÜL DÖNEMİNDE EN ÇOK DIŞ SATIM YAPILAN 5 ÜLKE

Türkiye'nin, yılın 9 ayında en çok narenciye ihracatı yaptığı 5 ülke ve geçen yılın aynı dönemine göre ihracat artışı şöyle:

Ülke Ocak-Eylül 2020 (Dolar) Ocak-Eylül 2021 (Dolar) Değişim (yüzde)
Rusya Federasyonu 123.814.730 150.456.355 22
Irak 41.603.759 71.959.643 73
Ukrayna 35.095.324 32.438.503 -8
Romanya 23.668.449 30.793.756 30
Sırbistan 17.666.769 20.590.126 17

EN FAZLA İHRACATI YAPILAN ÜRÜNLER

İhracatçıların, dünya pazarlarına yılın ilk 9 ayında en çok gönderdiği narenciye ürünleri ve geçen yılın aynı dönemine göre artış oranı ise şöyle oluştu:

Ürün Ocak-Eylül 2020 (Dolar) Ocak-Eylül 2021 (Dolar) Değişim (yüzde)
Limon 124.018.597 184.030.355 48
Mandalina 130.858.407 146.775.538 12
Greyfurt 53.414.945 51.257.359 -4
Portakal 65.363.512 44.798.902 -31
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.