İşte dünyanın en değerli markaları

17.01.2024
Uluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance tarafından hazırlanan "Global500 – Dünyanın En Değerli 500 Markası 2024" çalışması sonuçlandı.

Brand Finance'ın "Dünyanın En Değerli 500 Markası" çalışmasında, geçen yıl tahtını Amazon'a kaptıran Apple, bu yıl 516,6 milyar dolar marka değeriyle yeniden ilk sıraya çıktı.

Uluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance tarafından hazırlanan "Global500 – Dünyanın En Değerli 500 Markası 2024" çalışması sonuçlandı.

Buna göre, değerini geçen yıla göre yüzde 74 artırarak 516,6 milyar dolara çıkaran Apple "dünyanın en değerli markası" oldu. Apple, en yakın takipçisine 176,2 milyar dolar fark attı. 2021 ve 2022 yıllarında da listede ilk sırada yer alan Apple, geçen yıl tahtını Amazon'a kaptırmıştı.

Apple'ı sırasıyla yaklaşık 340,4 milyar dolar marka değeriyle Microsoft, 333,4 milyar dolarla Google takip etti.

Söz konusu listede 308,9 milyar dolarla Amazon 4'üncü, Güney Koreli Samsung 99,4 milyar dolarla 5'inci, perakende şirketi Walmart 96,8 milyar dolarla 6'ncı, Çinli Tiktok 84,2 milyar dolarla 7'nci, ABD'li Facebook 75,7 milyar dolarla 8'inci, Deutsche Telekom 73,3 milyar dolarla 9'uncu, Çinli Banka ICBC 71,8 milyar dolarla 10'uncu sırada yer aldı.

Tablonun en altında yer alan markanın değeri 4,8 milyar doları bulurken, bu rakama ulaşamadığı için Türk markaları sıralamada bu yıl da yer almadı.

Araştırma sonuçlarına göre, ülkeler sıralamasında ABD açık ara farkla önde yer aldı. Global 500 listesindeki şirketlerin 203'ünü ABD'li firmalar oluştururken 65'inin Çinli, 33'ünün Japon, 32'sinin Fransız, 28'inin Alman, 20'sinin İngiliz olduğu görüldü.

Listede yer alan markaların sektörlere göre dağılımı incelendiğinde ise bankacılık sektöründen 71, perakende sektöründen 53, teknoloji sektöründen 49 markanın bulunduğu belirlendi.

Yapay zekadaki gelişmeler listeye yansıdı

Brand Finance Türkiye Direktörü Muhterem İlgüner, konuyla ilgili yaptığı değerlendirmede, Apple'ın marka değerinde yüzde 74 artış elde ettiğini belirterek, şirketin yeni pazarlar oluşturarak, giyilebilir cihazlarla ekosistemini genişleterek ve katma değerli telefonlar geliştirerek başarı sağladığını söyledi.

Yapay zekanın son yıllarda ön plana çıktığını, birçok alanda yapay zeka kullanımının arttığını, bunun listeye de yansıdığını vurgulayan İlgüner, "Yapay zeka üzerine yaptığı büyük yatırımlarla tanınan NVIDIA, yüzde 163 ile marka değerini en çok arttıran şirket oldu. NVIDIA, marka değeri 44,5 milyar dolara yükseldi." dedi.

Yüksek enflasyon ve artan yaşam maliyeti ile birlikte keyfi harcamaların kısıtlandığını, bunun sonucunda kozmetik ve kişisel bakım marka değerinin yüzde 9, gıda markaları değerinin yüzde 15, restoran marka değerinin yüzde 3, alkollü içki marka değerinin yüzde 6 düştüğünü dile getiren İlgüner, "Bu çalışmayla birlikte markasına en çok sahip çıkan 100 CEO sıralandı. Çinli teknoloji markası TENCENT CEO'su Ma Huateng'in en üst sırada yer aldığı görüldü." şeklinde konuştu.

Dünyanın en değerli 500 markasından ilk 20'si şöyle sıralandı (milyar dolar):

Sıra Marka Ülke İş kolu Marka değeri (milyar dolar)
1 Apple ABD Teknoloji 516,6
2 Microsoft ABD Teknoloji 340,4
3 Google ABD Medya 333,4
4 Amazon ABD Perakende 308,9
5 Samsung G.Kore Teknoloji 99,4
6 Walmart ABD Perakende 96,8
7 TikTok Çin Medya 84,2
8 Facebook ABD Medya 75,7
9 Deutsche Telekom Almanya Telekom 73,3
10 ICBC Çin Banka 71,8
11 Verizon ABD Telekom 71,8
12 State Grid Çin Genel Hizmet 71,1
13 Instagram ABD Medya 70,4
14 China Construction Bank Çin Banka 65,6
15 Starbucks ABD Restoran 60,7
16 Agricultural Bank Çin Banka 60,4
17 Mercedes Benz Almanya Otomobil 59,4
18 Tesla ABD Otomobil 58,3
19 Oracle ABD Teknoloji 53,1
20 Home Depot ABD Perakende 52,8

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.