Güven: İhracatın finansmanı çok önemli hale geldi
Türkiye'nin 2022 Temmuz ayı ihracat rakamı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 13.4 artarak 18 milyar 550 milyon dolar olarak gerçekleşti. İlk 7 aylık ihracat ise 144 milyar 417 milyon dolar olarak kayıtlara geçti.
Firmalara finans ve yönetim konularında danışmanlık hizmeti veren Yönetim Danışmanlık CEO'su Çiğdem Güven, son dönemde ihracatın finansmanının çok önemli hale geldiğini belirtti.
Yüksek enflasyonist ortamlarda, maliyetlerin artışı nedeniyle, tüm kredi ihtiyaçlarının arttığını kaydeden Güven, bu dönemde ihracat öncesi finansmana olan ihtiyacın da her zamankinden çok daha ciddi boyutlara geldiğine dikkat çekti.
Güven, "İçinde bulunduğumuz yüksek enflasyonist ortamda bankalar finansmana erişim için çeşitli kolaylıklar sağlıyor. İhracatın geliştirilmesi amacıyla Türkiye İhracat Bankası A.Ş. (Eximbank) bankalar aracılığıyla ve kendisi doğrudan ihracatçılara "Eximbank Kredileri" sunuyor. En son Merkez Bankası'nın zorunlu karşılıkla ilgili düzenlemesinde ihracatçı firmaların kullandığı ihracat kredileri bundan istisna tutuldu. Bu karar, ihracatçıların desteklenmesi açısından önemli bir adım. Bunun yanında bankalar ve Eximbank'ın kendisi aracılığıyla kullandırılan döviz kredileri için ayrılan toplam pay daha büyük tutulabilir ve ihracat için kullandırılan kredilerde de faiz kolaylığı sağlanabilir. Spesifik olarak ihracat amaçlı kredi garanti fonu çıkarılabilir. Ayrıca İhracat kredi koşullarında; vade ve teminat açısından ihracatçı firmalara kolaylık sağlanabilir ve ihracat tutarlarına göre belli kademeli sübvansiyonlar çalışılabilir. Son olarak ihracat amaçlı KOSGEB kredisi sağlanabilir ve İhracatı artırmak amaçlı alıcıya uzun vadeli ülke kredisi avantajı sunulabilir" dedi.
"İHRACATTA İYİ BİR İVME YAKALADIK"
Türkiye'nin büyümesinde baş aktör olan ihracatta çok iyi bir ivme yakaladığını ifade eden Güven, bu trendin sürmesi için ihracatçı açısından finansman kadar bir başka önemli konunun da pazar seçimi olduğunu belirtti. Güven, şu açıklamalarda bulundu:
"Türkiye'de global pazarlarda ihracat yapmak isteyenler için ülke seçimi oldukça önemli. Her ülkede ürün pazarı farklılık gösterdiği için potansiyel fırsatlar da ona göre şekilleniyor. Global pazarlarda doğru fırsatı yakalamak için bir diğer önemli adım ise doğru fiyat politikası. Fiyat belirlerken fiyatın rakip firmaların fiyatlarından çok fazla ya da çok az olmamasına dikkat edilmeli. Global pazarlardaki fırsatlar sektörlere bağlı olarak değişmekte. Örneğin gıda sektöründe ihracatın artması için ülkelerin talep normlarına uygun hareket edilmesi ihracat rakamlarını artıracaktır. Sanayi sektöründe girdilerin ithalat yerine Türkiye'de üretiliyor olması karlılık açısından son derece önemlidir. Tekstil sektöründe markalaşma ile pazarı büyütmek ve karlı satış yapmak mümkün. AR-GE ve reklam tekstil sektöründe son derece önemli. Madencilik sektöründe madenlerin çıkarılmasının yanında işlenmesi karlılığı artıracaktır. Otomotiv sektöründe yerli otomotiv üretimi ve markalaşma oldukça önemli. Yat inşa ve gemi inşa alanında da büyümek mümkün. Lojistik olarak incelediğimizde Türkiye çok kritik bir konumda. Hızlı teslimat açısından değerlendirildiğinde özellikle Avrupa ve Afrika ülkeleri için avantajlı bir konuma sahibiz. Dolayısıyla genel olarak maliyet avantajımız söz konusu."