"Bir gün herkes kendi işinin sahibi olacak"

26.04.2021
Hem çağın getirdiği yenilikler hem de pandemi nedeniyle iş yapış şekillerinin gelişmesi esnek çalışabilmeyi ve paralelinde bir işyerinde çalışırken dahi kendi işinizi yapabilme imkanını yaratıyor. Ticari işlemlerde e-ticarete olan ilgi katlanarak artıyor.

Dijital şirket altyapılarının oluşması ve e-ticaret pazar yerleri ile temel al-sat işlemlerinin tek aracılı bir yapıya dönüşmesine dikkat çeken WorqCompany Kurucu Ortağı Cem Baytok, ''Zaman içinde herkes kendi mikro işletmesinin sahibi olacak ve bir gün herkesin işletme vergi numarası olacak'' dedi.

Ticaret Bakanlığı'nın e-ticaret bilgi platformu üzerinden yayınladığı istatistikler çarpıcı rakamlar ortaya koydu. 2019 yılından günümüze pazar yerlerinde faaliyet gösteren işletme sayısının yüzde 331'lik artışla 57.394'ten 247.654'e çıktığı belirlendi. Ayrıca e-ticaret faaliyetinde bulunan toplam işletme sayısının da yüzde 275'lik artışla 68.457'den 256.861'e çıktığı rakamlara yansıdı.

HERKES KENDİ MİKRO İŞLETMESİNİN SAHİBİ OLACAK

Bu verilerin gelecekte bu alanda yaşanacakların habercisi olduğuna dikkat çeken Cem Baytok, ''Bir gün herkes işletme vergi mükellefi de olacak'' değerlendirmesinde bulundu. Dijital ekonomi, geleneksel ekonomiyi baştan aşağı yeniden şekillendirecek. Hizmet, aracılık ve tedarik zincirlerindeki al-sat işlemleri basitleşirken; en uzak noktadaki satıcı için dahi sınırların ortadan kalktığı, başka ülkelerdeki alıcılara erişmenin ve ticari işlemi uçtan uca sonuçlandırmanın kolay hale geldiği bir düzen oluştu.

Bugün Denizli'deki bir genç veya İstanbul Kartal'da bordrolu çalışan bir kadın ikinci iş olarak, yerelde tedarik ettiği ürünleri, Amazon ve Etsy gibi uluslararası pazar yeri platformları aracılığı ile ihraç edip ayda birkaç bin doların üzerinde net kar elde edebiliyor. Ticari sınırların kalkabildiği bir dünyada, milyonlarca insan için mikro girişimcilik alternatif ve sürdürülebilir bir iş ve geçim kaynağı olma yolunda" ifadelerini kullandı.

Tüketici alışkanlıklarının değişmesi, tedarik zincirlerinin pazar yerleri ile tek aracılı yapıya dönmesi beraberinde herkesin kendi mikro işletmesinin sahibi olacağı bir ekonomiyi doğuruyor. Ticaret Bakanlığı'nın verilerine göre e-ticaret bilgi platformunun kullanıcılarının yaş aralığına göre dağılımında 25-34 yaş arası olanlar başı çekiyor. 18-24 yaş arası grubun oranı da azımsanmayacak kadar yüksek. Çağın getirdiği değişimlere yaşı daha genç olanlar daha hızlı uyum sağlıyor ve bunun yansıması e-ticarette de kendini gösteriyor.

"İŞ YAPMA KOLAYLIĞI ENDEKSİ İLE ÜLKE PERFORMANSLARI TAKİP EDİLİYOR"

Baytok sözlerini şöyle sürdürdü: Artan nüfus ve sonucunda ortaya çıkan genç ve kadın işsizliğinin çözümü, yaşadığımız dijital dönüşümü doğru okuyup, yüzbinler için yeni ve alternatif iş ve kazanç ortamları yaratmaktan geçiyor. Büyük yatırımların devlet ve özel sektör eliyle, lojistik ve endüstriyel üretime odaklanırken, mikro girişimci için iş yapmayı kolaylaştıran platformların da yerel ürün ve hizmetleri dünyanın tamamına satabileceği bir ekonominin doğuşunu gözlemliyoruz. Gelecek 20 yıl içinde, çevik ve iş yapmayı kolaylaştıran ülkeler, kalkınma ve refah artışında tartışmasız ön sıralarda yer alacak. Bu nedenle Dünya Bankası, "iş yapma kolaylığı" endeksi ile ülke performanslarını sürekli takip ediyor.

Veriler bize önemli bir bilgi daha sunuyor. E-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin yüzde 72'sinin aracı hizmet sağlayıcıyla çalışıyor olması dikkat çekici. Bu da pazar yerlerinin önemini ortaya koyuyor. Fiziki satış noktası veya kendi web sitesi olmadan sadece pazar yerleri üzerinden satış yapmak isteyen işletmeler için bu minimum maliyet anlamına geliyor. Sadece pazar yerleri üzerinden satış yapabilmek için bile işletme vergi mükellefi olmak zorunlu olduğundan mikro işletmelerin sayısı hızla artıyor ve artmaya da devam edecek."


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.