Pandemiye rağmen ofis inşaatları arttı

20.05.2021

Pandemi tedbirlerine rağmen, AVM, perakende ve lojistik pazarları 2020 yılının ilk çeyreğine kıyasla yükseldi, ofis inşaatları arttı.

JLL Türkiye, 2021 ilk çeyreğine ilişkin Türkiye'nin Makroekonomik ve Gayrimenkul Piyasası Verileri Raporu'nu açıkladı. Perakende, ofis, lojistik ve İstanbul otel sektörünün 2021 yılının ilk çeyreği baz alınarak değerlendirildiği raporda, özellikle pandemi tedbirlerinin sektörlere etkileriyle birlikte 2021 yılı öngörüleri yer aldı.

Ticari gayrimenkul alanında finansal ve profesyonel hizmetler veren ve yatırım yönetimi danışmanlığı sunan JLL Türkiye'nin raporuna göre, 2021 yılının ilk çeyreğinde pandemi tedbirlerine rağmen, AVM, perakende ve lojistik pazarları 2020 yılının ilk çeyreğine kıyasla artış gösterirken, pandemiden en fazla etkilenen sektörün turizm olduğu gözlemlendi.

Rapora göre Türkiye'deki toplam AVM sayısı 447 olarak görülürken, 29 AVM'nin inşaatının devam etmesi de göz önünde bulundurulduğunda, 2023 yılı sonunda toplam AVM sayısının 476'ye yükselmesi bekleniyor. 2020 yılının ilk çeyreğinde yıl sonunda 1.000 kişi başına 162 metrekare kiralanabilir alan olarak ölçülen Türkiye'nin perakende yoğunluğunun, 2021'nin ilk çeyreği itibarıyla 163 metrekare düzeyine yükseldiği

PANDEMİYLE GELEN YENİ ÇALIŞMA DÜZENİ, OFİS İNŞAATLARINI ARTIRDI

Yılın ilk çeyreği itibarıyla mevcut A sınıfı ofis arzı 5,6 milyon metrekare seviyesinde sabit kalırken, inşaat halindeki yeni projelerin 1,8 milyon metrekareye ulaştığı gözlemlendi.

2017'nin ikinci çeyreği ile 2020'nin ilk çeyreği arasında yüzde 20'nin üzerinde seyreden ve 2018'dan bu yana düşüşe devam eden şehir merkezlerindeki A sınıfı ofis boşluk oranının, 2021 yılının ilk çeyreğinde yüzde 16,8 seviyesine düştüğü görülüyor. Bu düşüşün sebebi ise, şirketlerin kayda değer bir şekilde düşen kira seviyelerinden de yararlanarak, 2021 yılının ilk çeyreğinde şehir merkezlerindeki A sınıfı ve birincil lokasyonlarda bulunan ofis binalarını tercih ettiği şeklinde yorumlanıyor. 2021'in ilk çeyreğinde 5,6 milyon metrekare olan ofis alanlarının, 2023 yılı sonunda 7,4 milyon metrekareyi aşması bekleniyor.

"İSTANBUL VE KOCAELİ LOJİSTİK PAZARININ YÜZDE 88'İ DOLDU"

JLL Türkiye'nin 2021 yılının ilk çeyreğini değerlendirdiği Türkiye'nin Makroekonomik ve Gayrimenkul Piyasası Verileri Raporu'nda, İstanbul ve Kocaeli alt pazarlarını kapsayan Marmara Bölgesi'ndeki toplam lojistik arzının 2021 ilk çeyreği itibarıyla 10,42 milyon metrekareye ulaştığı görülüyor.

Pandeminin etkisiyle perakendecilerin çevrimiçi satış kanallarına yaptığı yatırımların da etkisiyle, 2021 yılının ilk çeyreğinde 24 bin metrekare lojistik kiralama işlemi gerçekleşerek, lojistik pazarındaki genel boşluk oranı yüzde 12 seviyesiyle dikkat çekiyor. Pandemi nedenli kısıtlama kararlarıyla birlikte ortaya çıkan kayda değer talebi karşılamak için, perakende lojistik süreçlerini iyileştiren marketlerin etkisiyle kent lojistiği kavramının gündeme geldiği de 2021 yılı beklentileri arasında yer alıyor.

Sektörler incelendiğinde, pandemi koşullarından en olumsuz etkilenenler arasında İstanbul otel pazarı öne çıkıyor. 2020 yılının Ocak-Şubat aylarında İstanbul'a gelen yabancı ziyaretçi sayısı 4,97 milyon olarak gözlemlenirken rapora göre, 2021 yılının Ocak-Şubat aylarında bu rakam 686 bin olarak düşüş gösteriyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.