Koç'tan İstanbul'a yeni armağan
İstanbul Bienali ve Koç Holding, 2017 yılından bu yana her bienalde İstanbul'a kalıcı bir eser bırakma geleneğini sürdürüyor.
Holdingden yapılan açıklamaya göre, ülkemizde sanat ortamının gelişimine destek olan, kültür ve sanatın herkes için erişilebilir olmasını hedefleyen Koç Holding, İstanbul Bienali'nin ücretsiz olarak ziyaret edilmesini de sağlıyor.
2007 yılından bu yana sürdürdüğü İstanbul Bienali sponsorluğunu, 2036 yılına kadar uzatan Koç Holding'in desteğiyle bu yıl İstanbul'a armağan edilen kalıcı eser, kamusal alanın sınırlarını sanat aracılığıyla test eden, heyecan verici pratiğini farklı coğrafyalarda izleyiciyle buluşturan Ayşe Erkmen'in imzasını taşıyor. Haliç'in biçimine odaklanan "Haliç Haliç'te" isimli eser, günün farklı anlarında farklı ışıkları yansıtıyor.
"Haliç Haliç'te" isimli eseriyle ilgili konuşan Sanatçı Ayşe Erkmen, "Yabancı dillerde 'Golden Horn/Altın Boynuz' olarak bilinen Haliç'in ilginç biçimi benim için bir gemiyi andırıyor, bir gondolu veya tuhaf biçimli bir kayığı, hatta bir dumanı… Baktıkça akla tuhaf düşünceler getiren bu hareketli ve esrarengiz form, Haliç'in üzerine akşamüstleri yansıyan altın renkli güneşle birleşince altın boynuz adını almış deniyor. Bu şekil aslında bir kontur, bir dış çizgi. Ben bu çizginin içini doldurup bir yer, bir alan oluşturup, bunu Haliç'te konumlandırmak istedim" ifadelerini kullandı.
KOÇ: SANAT DÜNYASI VE İSTANBUL'A GETİRDİĞİ CANLILIĞIN, ŞEHİRDE BIRAKTIĞI İLHAM VEREN İZLERİN KALICI HALE GELMESİNİ TEMENNİ EDİYORUZ
Açıklamada görüşlerine yer verilen Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ömer M. Koç ise, Koç Topluluğu olarak sanatın iyileştirici ve birleştirici gücüne çok inandıklarını vurgulayarak şunları söyledi:
"İstanbul Bienali ülkemizin kültür ve sanat yaşamına paha biçilemez katkılar sağlıyor. Ne mutlu ki; daha yaşanır bir gezegeni mümkün kılma gayemizi de kuvvetlendiriyor, ortak akıldan besleniyor, çözümler sunuyor ve özgür ifadeye alan açıyor. Biz de Koç Holding olarak İstanbul Bienali sponsorluğumuz ile çağdaş sanatın açtığı bu çok önemli alanların büyümesine destek oluyor, geniş kitlelerin çağdaş sanata erişimini mümkün kılmak için Bienal'in ücretsiz ziyaret edilebilmesini sağlıyoruz.
Bu yıl 2007 – 2026 yılları arasını kapsayan sponsorluğumuzu, 2036 yılına kadar uzatma kararı aldığımızı duyurduğumda aldığımız müspet tepkiler de ne kadar büyük bir ihtiyaca karşılık verdiğimizi destekler nitelikte oldu. 2017 yılında aldığımız kararla İstanbul'a her Bienal döneminde bir kamusal eser bırakmaya, âdeta şehre bir eser armağan etmeye karar verdik. 2017'de dünyaca ünlü sanatçı Ugo Rondinone'nin 'Buradan Nereye Gidiyoruz?' başlıklı neon heykelini, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yolu üzerindeki Mustafa Kemal Kültür Merkezi'nde, 2019'da ise Monster Chetwynd'in, 'Gorgon'un Oyun Alanı' başlıklı açık hava yerleştirmesini Maçka Sanat Parkı'nda kalıcı eser olarak konumlandırdık. 17. İstanbul Bienali kapsamında bu yıl üçüncü kez bir kamusal eseri şehirle buluşturmanın heyecanı içindeyiz. Ülkemizin küresel ölçekteki temsiliyeti ve çok önemli başarılarıyla her daim gurur duyduğumuz sevgili Ayşe Erkmen tarafından hayata geçirilen, 'Haliç Haliç'te' isimli bu eserle birlikte Bienal'in sanat dünyasına ve İstanbul'a getirdiği canlılığın, şehirde bıraktığı ilham veren izlerin kalıcı hale gelmesini temenni ediyoruz."
ECZACIBAŞI: İSTANBUL'UN KÜLTÜR VE SANATLA NEFES ALIP VEREN BİR KENT OLMASI EN ÖNEMLİ HEDEFLERİMİZ ARASINDA
İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı ise konuya ilişkin değerlendirmesinde, "İstanbul Kültür Sanat Vakfı olarak sanat üretimine destek vermeyi, İstanbul'un kültür ve sanatla nefes alıp veren bir kent olmasına katkıda bulunmayı en önemli hedeflerimiz arasında görüyoruz" dedi.
Eczacıbaşı, "Bu nedenle 2017'den bu yana her bienalle birlikte İstanbul'u bir kalıcı yapıtla buluşturabildiğimiz için büyük mutluluk duyuyoruz. Türkiye'nin en önemli güncel sanatçılarından Ayşe Erkmen'in, yerleştirildiği mekânla doğrudan bir ilişki kuran bu eserinin kentimize kazandırılması konusundaki destekleri için 2007-2036 Bienal Sponsoru Koç Holding'e içten teşekkürlerimi sunuyorum" diye konuştu.
AYŞE ERKMEN HAKKINDA
Ayşe Erkmen, 1949 yılında İstanbul'da doğdu. 1977 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Heykel Bölümü'nden mezun oldu. 1993 yılında DAAD Uluslararası Sanatçı Programı ile bir yıllığına Berlin'e giden Ayşe Erkmen, 1998-1999 yılları arasında Kassel Sanat Akademisi'nde Arnold Bode Profesörü, 2000-2007 yılları arasında ise Frankfurt Städelschule'de öğretim görevlisi olarak çalıştı.
2010 yılından bu yana MünsterKunstakademie'de ders veriyor. Erkmen'in işleri, aralarında 2., 3. ve 13. İstanbul Bienalleri; 54. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu; Manifesta1, Shanghai, Berlin, Gwangju, Sharjah, Limerick, Scape Bienalleri; Folkestone ve Echigo Tsumari Trienalleri'nin de bulunduğu birçok uluslararası sergide gösterildi. Yaşamını ve çalışmalarını Berlin ve İstanbul'da sürdüren Erkmen'in, uzun yıllara uzanan ve kamusal alanın sınırlarını sanat aracılığıyla test eden heyecan verici pratiği, farklı coğrafyalarda izleyiciyle buluşmaya devam ediyor.