Aslında Türkiye kazanıyor

12:32 - 09.01.2023, Pazartesi

Türk sporcuların gösterdiği tarihi performans, spor ekonomisi pastasını büyütüyor. Kendini milli bir gururla özdeşleştiren markalar daha çok akılda kalırken, sempati de topluyor. Rekabet sadece sporcuların yarışmalarında değil, sponsorlukta da büyük.

Özlem Kapar Bayburs / INBUSINESS

Türk sporcuların uluslararası yarışmalarda kazandığı madalya sayısı her geçen gün artarken, spor ekonomisinin hacmi de katlanıyor. Sporcular sahalarda mücadele ediyor, markalar da sponsorluk için yarışıyor. Gençlik ve Spor Bakanı Dr. Mehmet Muharrem Kasapoğlu'nun açıklamasına göre bu yılın ilk altı ayında sporcularımız uluslararası yarışmalarda 34 farklı branşta 621 altın, 695 gümüş, 916 bronz olmak üzere toplamda 2 bin 232 madalya kazandı. Türk sporcular son olarak Cezayir'de düzenlenen 19'uncu Akdeniz Oyunları'ndan da toplam 108 madalyayla ülkemize döndü. Göğsümüzü kabartan son önemli başarının sahibi 21 yaşındaki Aysu Türkoğlu oldu. Manş Denizi'ni 16 saat 28 dakikada geçerek en genç Türk yüzücü olarak adını tarihe yazdırdı.

Elbette bu başarıların getirisi sadece manevi olmuyor... Geçen yıl Tokyo Olimpiyat Oyunları'ndaki madalyalarla başlayan spor ekonomisindeki canlanma, bu yıl yüksek ivmeyle devam ediyor. Spor; markaların tanıtım ve reklam aracı olarak artık çok daha fazla kullanılıyor; çünkü toplumun tüm katmanlarına ulaşmak için en iyi yollardan biri de spora yatırım yapmak. Futboldan basketbola birçok kategori var ancak markaların desteğinde voleybol başı çekiyor. Gerek takım gerekse bireysel sporcu sponsorluklarında voleybolun yükselişine şahit oluyoruz. Son dönemdeki pek çok branşta dikkat çeken başarılarla birlikte boks, cimnastik ve okçuluk gibi dallar öne çıkıyor.

90 MİLYAR DOLARLIK EKONOMİ

Rana Erkan Tabancı ve Tuğba Parlak tarafından kurulan dijital sponsorluk platformu we-link-you, sponsorlarla proje sahiplerini buluşturma hedefiyle yola çıkan bir girişim. Dijital iş modeli ile markaların kendilerine katma değer sağlayacak farklı kategorilerden projelere erişme imkanı bulacaklarını söyleyen Tuğba Parlak, "Spor alanında Türkiye'nin aldığı madalyalar, sağladığı başarılar daha fazla markayı bu alanda sponsor ol- maya motive ediyor" diyor. 2021-2022'nin sponsorluk ekonomisine ilişkin verileri topladıklarını belirten Parlak, "En önemli payı spor kategorisinin aldığını gördük" diyerek sözlerine devam ediyor: "Globalde spor kategorisi sponsorluklarının 2020'ye ait tahmini bütçesi 57 milyar dolar değerinde. 2027'ye kadarsa yaklaşık 90 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Çok şaşırtıcı değil. Konu spor olduğunda verilerin de bize söylediği gibi en büyük harcama bu alana yapılıyor. Üstelik güçlü sektörlerden yatırımcılara sahip. Bunların başında ise finansal hizmetler, teknoloji ve otomotiv geliyor.

SEMPATİ ARTIYOR

Sponsorluk destekleri kimi zaman sporcuların giyim, gıda, antrenman ekipmanı, seyahat, konaklama gibi temel ihtiyaçlarına çözüm olurken kimi zaman da kendi kişisel markalarını geliştirebilmeleri ve daha konforlu bir yaşam sürebilmeleri için bir kaynak sağlıyor. Kagmedia Sports Ajans Kurucusu Anıl Güler, ekonomik destek alan bir sporcunun daha iyi antrenman yapabildiğini ve dünyadaki rakipleriyle daha iyi rekabet edebildiğini söylüyor. Güler, "İşe markalar tarafından bakarsak, kendisini milli bir gururun başarılarıyla özdeşleştiren ve tüketicilerinin karşısına bu algıyla çıkan markalar, rakiplerine kıyasla daha çok akılda kalıyor ve sempati yaratıyor" diyor.

Talent360PRO Sporcu Kariyer Yönetim Ajansı'ndan Burak Yeşilcan da şu yorumu yapıyor: "Uluslararası alanda gelen başarıların, markalara iletişimsel bazda dönüşü daha büyük etki yaratıyor. Bu yüzden firmalar uluslararası takvimlere bakarak sponsorluk kararı alıyor." Yeşilcan'a göre son dönemde sponsorluk kapsamında yatırım yapan sektörlerin başında finans ve kripto para dünyası ile otomobil markaları geliyor. Her ne kadar futbol ülkemizde en çok konuşulan spor branşı olsa da voleyboldaki başarılar sayesinde sporcu bazlı iletişime önem veren markaların olimpik bireysel branşlara yöneldiği de gözlemleniyor.

TRENDYOL'DAN TAM DESTEK

Örneğin e-ticaretin en önemli oyuncularından Trendyol, sporun her branşına yaptığı yatırımlarla dikkat çekiyor. Geçen yıl Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK) resmi sponsoru olan Trendyol, bu kapsamda Tokyo'da düzenlenen 32'nci Yaz Olimpiyatları'nda ülkemizi temsil eden, güreşte Taha Akgül ve Evin Demirhan, tekvandoda Nur Tatar, artistik cimnastikte Ferhat Arıcan ve boksta ise Busenaz Sürmeneli'nin bu önemli yolculuklarında yanlarında oldu. Yakın bir zamanda da Voleybol Milli Takımlarımızın ana sponsorluğunu üstlendi. A Milli Futbol Takımı'nın yanı sıra Kadın Milli Takımlar ve e-Milli Takımların da resmi sponsorluğunu yapıyor. Trendyol'un bu konuda izlediği stratejiyi yöneticileri şu ifadelerle ortaya koyuyor: "Doğduğumuz ve büyüdüğümüz topraklara karşı sorumluluğumuzun bilinciyle, 30 milyonu aşkın müşterimiz ve 260 binden fazla satıcımızla birlikte yeni destekleri de hayata geçireceğiz."

P&G'DEN OLİMPİK ANNELER

Milli Olimpiyat Komitesi'nin bir başka sponsor markası ise Procter&Gamble. Türkiye Başkanı Tankut Turnaoğlu, "Orkid, Gillette, Head&Shoulders, Ariel, Old Spice, Oral-B gibi markalarımızla birlikte iyi bir takımız ve markalarımızdan aldığımız güçle spora, sporculara ve çocuklarını spora yönlendirmelerini istediğimiz ailelere destekte birbirimizi tamamlıyor ve sporun yaygınlaştırılmasını sağlıyoruz. Basketboldan futbola ve alternatif spor dallarına kadar her alanda sporu destekliyoruz. Olimpik Anneler projesini gururla sürdürürken, kapsamını 35 sporcu ve annesi olarak genişlettik. Artık Paris 2024 Yaz Olimpiyat Oyunları yolunda 'Her Gün Daha İyiye' diyoruz" ifadelerini kullanıyor.

MARŞLARIMIZ SOKAKLARDA

Vestel'in desteklediği spor dalları arasında voleybol, futbol, jimnastik, hentbol, yelken ve e-spor yer alıyor. Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Duygu Badem Uylukçuoğlu, "İletişimlerimiz, sahada yaptığımız uygulamalar, bestelediğimiz ve sahiplendiğimiz marşlar hem maçlarda hem de sokakta tüketicilerimiz tarafından söyleniyor. Bu da markamızın spora verdiği desteği ve sponsorluk anlayışını çok güzel bir şekilde yansıtıyor" ifadelerini kullanıyor. Uylukçuoğlu, şöyle devam ediyor: "Spor ile iç içe olmak Vestel için bir kurum kültürü. Çünkü sadece bir iletişim yatırımı yapmıyoruz, sporla birlikte ülkeye ve gençlere değer katıyoruz."

MARKAYA DEĞİL SPORA YATIRIM

Paribu CEO'su Yasin Oral, Türkiye'de çok başarılı sporcuların olduğunu ama bilinirliklerin az olduğunu söylüyor. "İşte bu yüzden spor ülkesi olma potansiyelimize dair inancımızla birlikte 2021'de Team Paribu projemizi hayata geçirdik. Bunun markamıza katkısından ziyade Türk sporuna katkısını önemsiyoruz" diyen Oral, bugünün sporcularına verdikleri desteklerle başkalarına da örnek olmayı ve yarının sporcularına yol açmayı hedeflediklerini belirtiyor. Team Paribu 'Mentor've 'Atölye' projelerinden söz eden Oral; her sporcunun kendi branşına göre belirlenen yaş aralığı dahilinde üç genç sporcuya mentorluk yaptığını kaydediyor.

BİZE ULAŞIN