QUICK, FİNANSALDA İDDİALI
Quick Finans Qpay ile banka dışı finans alanında büyümeyi planlayan Maher Holding Sigorta Grubu Başkanı Ahmet Yaşar, “Türkiye’de ilke defa sistemi tersine çevirip, bankaların sigorta şirketi sahibi olduğu bir ortamdan, sigorta grubunun banka dışı finansı büyüttüğü bir yapıya geçeceğiz” diyor. Grup ayraca sigortada yurt dışına da açılacak.
Ayfer Arslan / INBUSINES
Türk sigorta sektöründe yabancı sermaye önemli bir ağırlığa sahip. Avrupa ülkelerine kıyasla genç ve dinamik nüfus, eğitim düzeyinin ve sigorta bilincinin artması, kentleşme, siyasi ve ekonomik istikrar yabancı yatırımcıları ülkemize çekerken, son yıllarda yerli sermayenin de sigorta sektörüne ilgisi artıyor. 2017'de Quick Sigorta'yı kuran, 2018'de ise bugün Corpus Sigorta olarak bilinen yabancı bir sigorta şirketini devralan Maher Holding bunlardan birisi.
57 MİLYAR LİRA PRİM
Her iki şirket de hayat dışı sigorta branşında faaliyet gösteriyor. Sigorta sektöründeki hedeflerini, geleceğe yönelik planlarını ve sektördeki gelişmeleri konuşmak üzere bir araya geldiğimiz Maher Holding Sigorta Grubu Başkanı ve Quick Sigorta Genel Müdürü Ahmet Yaşar, kendilerini 'Türkiye'nin en büyük yerli sermayeli, bağımsız sigorta grubu' olarak tanımlıyor. Grubun gelecek planları içerisinde sigorta çok önemli bir yere sahip. Maher Holding Sigorta Grubu Türkiye'de hem prim üretimi hem aktif büyüklük açısından sektörde ilk sekiz arasında yer alıyor.
Sektör 2022'yi nasıl geçiriyor? Nisan itibarıyla sektör hayat ve hayat dışı branşlar dahil olmak üzere toplam 57 milyar 456 milyon liralık prim üretimi gerçekleştirdi. Geçen yıla göre prim üretimi sektör genelinde yüzde 77.4 artarken, reel anlamda büyüme yüzde 4.4 oldu.Toplam prim üretiminin yüzde 86'sı hayat dışı branşlardan gelirken, yüzde 14'ü ise hayat branşın- da gerçekleşti.
9 MİLYONA DOKUNUYOR
Aynı dönemde Maher Holding Sigorta Grubu şirketlerinden Quick Sigorta'nın prim üretimi 1 milyar 479 milyon lira, Corpus Sigorta'nın prim üretimi ise477 milyon lira oldu. Bu verilere göre, Quick Sigorta yüzde 3, Corpus Sigorta da yüzde 1'lik pazar payına sahip. Maher Holding Sigorta Grubu'nun müşteri sayısı ise toplamda 9 milyonu geçiyor. Her gün en az 10 bin sigortalı ile bir araya geldiklerini anlatan Yaşar, "Yılda minumum 2,5 milyon sigortalıya hizmet veriyoruz. Tabii sigortalıların yanı sıra Trafik Sigortası, İşveren Maluliyet Sigortası gibi direkt olmasa bile yaşanan kazalar veya mağduriyetler nedeniyle dolaylı olarak ilişkide olduğumuz kişileri de sayarsak; neredeyse her sekiz kişiden birine dokunuyoruz" diyor.
FİNANSALDA İDDİALI
Quick Sigorta'nın ürün gamı en geniş sigorta şirketlerinden biri olduğunu söyleyen Yaşar, finansal sigortalarda oldukça iddialı olduklarını belirtiyor. Dört yıldır bu konuda çok aktif olarak çalıştıklarını anlatan Yaşar'ın verdiği bilgilere göre, Kefaletten Bina Tamamlama Sigortası'na, Fatura Korumadan Kira Koruma Sigortası'na, Varlığa Dayalı Menkul Kıymet Kefalet Sigortası'ndan Eğitim Kefalet Sigortası'na kadar çok sayıda türev ürünleri bulunuyor.
Mart ayında Tamamlayıcı Sağlık Sigortasına girdiklerini belirten Yaşar, ekledikleri yeni özellikler ile sektörde adeta 'ezberleri bozduklarını' vurguluyor. Sigortalıların yaşadıkları şehre göre primlerinin farklılaştığını söyleyen Yaşar, "Özellikle Anadolu'daki illerde poliçe alacak sigortalılara, o bölgenin en iyi hastanelerini, en uygun primler ile sunma avantajını sağladık. Ayrıca birinci yılın sonunda yenileme garantisi veriyoruz. Genelde sektörde bu süre minimum üç yıldır" diyor.
TRAFİKTE ZARAR
Yaşar'a göre, 2022 özellikle elementer sigorta şirketleri açısından 'hayatta kalma mücadelesinin verildiği bir yıl' haline geldi. Yaşar'ın deyimiyle sektör ilk golü pandemide yedi. Virüs endişesiyle herkesin evlere kapandığı dönemde hasar frekansları düşünce sigorta primleri ucuzladı. Ancak kısıtlamaların kalkmasıyla birlikte herkes trafiğe çıkınca yeniden kazalar ve hasar oranları arttı. Ardından küresel çapta yaşanan çip krizi, döviz kurlarındaki dalgalanmalar ve yükselen enflasyon özellikle trafik sigortası branşında maliyetleri artırdı. Yaşar'a göre bu sıkıntılar devam eder ve gerekli önlemler alınmaz ise elementer sigorta şirketlerinin büyük bir kısmı yıl sonuna doğru çok ciddi özsermaye kaybına uğrayabilir.
SIRA YURT DIŞINDA
Tabii mevcut sıkıntılara rağmen Yaşar, sektörün geleceğine ilişkin iyimser. Maher Holding olarak Türkiye'nin büyüme potansiyeline ve gücüne inandıklarının altını çiziyor. Yaşar'a göre, zaman zaman dalgalanmalar veya sıkıntılı günler yaşansa da makro fotoğrafa baktığımızda Türkiye, trendin sürekli yukarıda olduğu bir ülke. Hem coğrafi konumumuz hem sahip olduğumuz varlıklar ülke ekonomisinin ve sektörün büyüme potansiyeline ilişkin güveni ve inancı pekiştiriyor. Yaşar, bu nedenle grubun finansal alanda, büyüme stratejisi izlediğini ve bunun da ilk adımlarını attıklarını dile getirerek, "Bugüne kadar bütün varlıklarını yeniden yatırıma yönlendiren, özsermayesini sürekli büyüten, finansal alana yeni yatırımlar yapan bir grubuz. Belki Türkiye'de sistemi ilk defa tersine çevirip bankaların sigorta şirketleri sahibi olduğu bir ortamdan, sigorta grubunun banka dışı finans alanını büyüttüğü bir yapıya zemin hazırladık" diyor.
Bu noktada Quick Sigorta'nın yüzde 100 iştiraki ile kurulan Quick Finans ve QPay'dan bahsediyor. Birisi finansman birisi de ödeme kuruluşu şirketi. Maher Holding Sigorta Grubu'nun aynı zamanda yurt dışına açılma planları da var. Pandemi öncesinde başlatılan ancak askıya alınan bu çalışmalara yeniden start verilmiş. Beş yıl içinde Türkiye'de global şirketler ile rekabet ederek sektörde önemli bir yere geldiklerini savunan Yaşar, "Yurt dışına çıktığımızda da rakiplerimiz aynı şirketler. Dolayısıyla niye orada aynı başarıyı göstermeyelim?" sözleriyle bu konuda grubun gücüne duyduğu güveni de açıkça ifade ediyor. Yurt dışına açılma konusunda ise öne çıkan ülke Avusturya. İngiltere ile ilgili de fizibilite çalışmaları yaptıklarını söyleyen Yaşar, Romanya gibi pazarları da araştırdıklarını ekliyor.
ADANA'DA KEBAP YERİM!
"Sigorta ürünlerimiz, teknoloji ile birleşik ürünler. Dijital kanalların yanı sıra 'Agent Değil Acente' diye bir projemiz var. Biz dijital kanallar ile konvansiyonel kanalların da birlikte çalışmasını sağlayarak sigortalıların diledikleri hizmeti, diledikleri şekilde diledikleri kişiden almalarını sağlıyoruz. Örneğin; İstanbul'dan bir müşterimiz Adana'dan bir acente seçmiş. Gerekçesini öğrenmek istediğimizde şunu söyledi: 'Sigortacılar dost canlısı insanlar. Bir süre sonra zaten acenteniz sizin sırdaşınız oluyor. Ben de gurme insanım. Adana'da bir temasım olduğunda o beni davet eder. Adana'ya gider kebap yerim. O gelir İstanbul'da balık yeriz!' Aslında gerçekten de sigortacılar aynı zamanda sizin sırdaşınız!
Sizin bütün varlıklarınızın sürdürülebilir olmasını sağlıyor. Risklere karşı korunmasını yönetiyor. Varlıklarınızın herkes tarafından bilinmesini istemiyor olabilirsiniz."
DÖRT ÇÖZÜM ÖNERİSİ
Ahmet Yaşar, sektörün trafik sigortası kaynaklı yaşadığı sorunların çözümü için hem Sigorta Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu hem Türkiye Sigorta Birliği nezdinde toplantılar ve görüşmeler yaptığını belirtiyor. Çözüme yönelik taleplerini şöyle sıralıyor:
-Toplanan primler, bize emanet edilen paralar. Bu paraların oluşturduğu fonu büyüterek sigortalıların ortaya çıkacak mağduriyetlerini ve zararlarını karşıla- yacak durumda tutmaya çalışıyoruz. Trafik sigortaları için devlet enflasyona endeksli devlet iç borçlanma kağıdı çıkarırsa en azından varlıklarımızı koruruz.
-Değer kaybına ilişkin talepler, trafik poliçe kapsamından çıkartılsın ya da ek teminat olarak ayrı bir limit belirlensin.
-Teknik karşılıkların hesaplamasında kullanılan iskon- to oranları, devlet tahvili faizlerine endekslensin.
-Bireyler ile tüzel kişiler arasındaki taban fiyatları ayrıştırılsın. Çünkü riskleri çok farklı, ayrıca serbest tarifeye geçilmesi sağlanmalı.