İYİLEŞTİRİCİ DEĞERLER...
Sürdürülebilirlik stratejisini pozitif tarım, pozitif değer zinciri ve pozitif seçenekler olmak üzere üç temel başlık altında şekillendiren Pepsico, 2040’a kadar net-sıfır emisyona ulaşmayı, net su pozitif şirket olmayı ve ambalaj sürdürülebilirliğini iyileştirmeyi amaçlıyor.
Belce Örü / INBUSINESS
PepsiCo Türkiye Genel Müdürü Ece Aksel, sürdürülebilirlik konusuna yaklaşımlarını "Gezegenimizin limitlerini dikkate alarak, dünyamız ve insanlar için olumlu değişime ilham vererek, küresel gıda sisteminde pozitif değer yaratmak istiyoruz" sözleriyle açıklıyor.
Bu yaklaşım doğrultusunda PepsiCo Pozitif (pep pozitif) ismini verdikleri stratejiyi hayata geçirdi. Pep pozitif; 'Pozitif Tarım', 'Pozitif Değer Zinciri' ve 'Pozitif Seçenekler' olmak üzere üç temel başlık altında şekilleniyor. Aksel, "Tam anlamıyla 'tarladan tüketiciye' bütün değer zincirimize dokunan uçtan uca bir strateji diyebiliriz" şeklinde iş yapış biçimlerini özetliyor.
Şirketin global hedefi 2040'a kadar net-sıfır emisyona ulaşmayı, net su pozitif şirket olmayı ve ambalaj sürdürülebilirliğini iyileştirmeyi amaçlıyor. Ece Aksel ile döngüsel ekonomi alanındaki yeni projelerini ve sürdürülebilirlik hedeflerini gerçekleştirme yolunda attıkları adımları konuştuk.
-PepsiCo'nunçevreselsürdürebilirlikhedeflerinden bahseder misiniz?
Dünyanın en büyük tarım şirketlerinden biri olarak Pozitif Tarım ile global olarak 2030'a kadar yenileyici tarım uygulamalarını neredeyse şirketin tüm tarımsal ayak izine eşit olacak şekilde 28,3 milyon dönüm alana yaymayı, bu sayede üç milyon tondan fazla sera gazı emisyonunu azaltmayı, tarımsal tedarik zincirinde yer alan 250 binden fazla kişinin geçim kaynaklarını iyileştirmeyi, kullanılan temel girdilerin tamamını sürdürülebilir yollardan tedarik etmeyi hedefliyoruz.
PepsiCo Pozitif'in en iyi ve güçlü etkiyi yaratacağı bir diğer global odak alanı ise Pozitif Değer Zinciri. Bu kapsamda PepsiCo global olarak 2040'a kadar net-sıfır emisyona ulaşmayı, net su pozitif şirket olmayı ve ambalaj sürdürülebilirliğini iyileştirmeyi amaçlıyoruz. Global olarak mutlak sera gazı emisyonunu 2030'a kadar yüzde 40'tan fazla düşürmeyi, 2040'a kadar net sıfır emisyon elde etmeyi taahhüt ediyoruz. Ayrıca 2030'a kadar şirket tarafından kontrol edilen küresel tüm faaliyetlerde yüzde 100 yenilenebilir elektrik tedarik etme hedefimiz var. 2021 itibarıyla Türkiye'deki tüm fabrikalarımızda yüzde 100 yenilenebilir elektriğe geçtik. PepsiCo Türkiye olarak, tüm dünyada yüzde 100 yenilenebilir elektrik hedefine ulaşan ilk ülkelerden biriyiz.
-Su kullanımıyla ilgili çalışmalarınız nelerdir?
Tüm küresel operasyonlarımızda, 2030'a kadar mutlak su kullanımı azaltmanın yanı sıra yüksek riskli bölgelerde kullanılan suyun yüzde 100'ünden daha fazlasını doğaya geri kazandırmayı hedefliyoruz. Bununla birlikte yine 22 küresel pazarda, yüzde 100 geri dönüştürülmüş plastik (rPET) ambalajda PepsiCo ürünleri sunan bir şirket olarak Pozitif Değer Zinciri kapsamında sürdürülebilir ambalaj vizyonuna yönelik çalışmalarını da hızlandırmaya devam ediyoruz.
Pozitif Seçenekler başlığımız ile tüketicilere markalarımız aracılığıyla ilham vermeyi amaçlıyoruz. Küresel olarak PepsiCo portföyündeki bitki bazlı proteinler, kuru yemişler ve tohumlar ve kepekli tahıllar dahil olmak üzere dünya ve insanlar için daha iyi alanlara dönüştürmeyi hedefliyoruz. 2030'a kadar plastik ambalajlarda yüzde 50 geri dönüştürülmüş içerik kullanmayı, küresel yiyecek ve içecek portföyünde porsiyon başına geri dönüştürülmemiş plastiği yüzde 50 azaltmayı taahhüt ediyoruz.
-Yüzde yüz geri dönüştürülmüş pet ambalajdan üretilen 1 litrelik şişeleriniz Türkiye içecek sektöründe bir ilk oldu. Yakın dönemde gerçekleştirmeyi hedeflediğiniz benzer projeleriniz olacak mı?
PepsiCo olarak hedefimiz "Sıfır Atık", yani kullandığımız tüm paket malzemelerinin, döngüsel ekonominin bir parçası olması. Türkiye'deki bulunan üçü içecek üçü yiyecek olmak üzere toplam altı fabrikamızın hepsi sıfır atık olarak faaliyet gösteriyor. Fabrikalarımızın tamamı 2021'de Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın Sıfır Atık Belgesi ile sertifikalandırıldı.
Türkiye'de geri dönüştürülmüş PET kullanımında lider firmalardanız. Türkiye'de kullandığımız ambalaj ihtiyacının yüzde 25'e yakın bölümünü geri dönüştürülmüş PET olarak tedarik ediyoruz. 2021 başı itibariyle r-PET içeriği yüzde 50 olan PET şişe kullanımını devreye almış bulunuyoruz. Ayrıca PepsiCo olarak İş Dünyası Plastik Girişimi imzacısıyız. Bu kapsamda Pepsi- Co olarak 28 Şubat – 3 Mart tarihleri arasında Birleşmiş Milletler Çevre Meclisi Konferansı öncesinde 70'ten fazla büyük şirketin ortak olarak yayınladığı tarihi bildirinin de imzacıları arasında yer alıyoruz.
-Bu konuda nasıl bir hedef belirlediniz?
Özellikle tamamen geri dönüştürülebilir ambalaj konusunda PepsiCo'nun global olarak yaptığı çok önemli çalışmalar var ve bunlar sektörde çığır açacak, dönüşüm yaratacak işler. Bu kapsamda global olarak 2025'e kadar ambalajlarımızın yüzde 100'ünü geri dönüştürülebilir, gübrelenebilir, biyolojik olarak parçalanabilir veya yeniden kullanılabilir olacak şekilde tasarlamayı hedefliyoruz.
Şu anda 40'tan fazla ülkede satılan SodaStream gibi markalarımızla sıfır atık içecek iş modelinin liderliğini yapıyoruz. Yeni pazarların da dahil olmasıyla bu markamız sayesinde 2030'a kadar tüketicilerin 200 milyardan fazla plastik şişe kullanımının önüne geçilmesine yardımcı olacağız.
PepsiCo ayrıca fosil yakıt bazlı olmayan kaynakları araştırmayı da sürdürüyor. Bitki kökenli materyallerden yapılmış tamamen gübrelenebilir bir ambalaj ABD'de pazara sunulması için çalışmalar devam ediyor. Ayrıca yüzde 100 geri dönüştürülebilir kâğıt şişeyi sunma hedefimiz var. PepsiCo bu konuda Diageo ve Unilever ile birlikte Pulpex konsorsiyumuna dahil oldu. Hedefimiz dünyanın ilk geri dönüştürülebilir kâğıt şişesini tasarlayarak endüstriyel ölçekte kullanımını sağlamak.
STEM İLE GÜÇLÜ YARINLAR
Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları'nı referans alan bir şirketiz. 13 yıl boyunca 'Kızlarımız Okuyor, Işık Saçıyor' projemizde; 'GAP-Cheetos Çocuk Gelişim Merkezlerinin' eğitimlerine katılan ancak sosyo-ekonomik şartlar sebebiyle lise ve sonrası eğitimlerine devam edemeyecek durumdaki kız öğrencileri destekledik. Kısa bir süre önce ise Türkiye'de hayata geçirdiğimiz PepsiCo Bilim Kızları Akademisi Projesi ile 200 kız öğrenciye TEV üzerinden burs verilmesi sağlıyoruz. Bilim, teknoloji, matematik ve mühendislik (STEM) alanlarında kız öğrencilere, eğitimden mentorluğa, seminerlerden panellere kadar uzanan birçok başlıkta destek veriyoruz. 'Kariyer Sahibi STEM Profesyonelleri' serimiz de ise bursiyer öğrencilerimizi alanında uzman birçok kıymetli bilim insanı ile buluşturuyoruz.